Un public numeros la programele ICR Berlin în luna noiembrie

În luna noiembrie, Institutul Cultural Român din Berlin a adus în atenţia publicului o serie de proiecte de amploare. Aproape 1.000 de berlinezi au putut admira programe care au acoperit domenii culturale precum teatru, arte vizuale, dans, muzică şi workshopuri.

Dintre acestea, ICR Berlin a derulat patru proiecte de mare anvergură în colaborare cu importanţi parteneri locali, multiplicatori ai culturii române în Berlin.

Printre cele mai importante evenimente se numără spectacolul de teatru Romo Sapiens, spectacolul de dans All that Matters, expoziţia de pictură contemporană Şi ieri a fost azi şi expoziţia şi workshopul Minunata lume nouă. Case ale migranţilor români.

Romo Sapiens, proiect de teatru documentar, pe tema rasismului şi a discriminării, conceput de Alina Nelega, autor dramatic, în colaborare cu Kincses Réka, autoare şi regizoare de film, a fost prezentat la începutul acestei luni la Teatrul Heimathafen din Berlin, atrăgând un public foarte numeros şi fiind elogiat în presa germană. Din distribuţie au făcut parte şapte actori, dintre care doi actori români, trei actori romi şi doi actori germani.

Producţiile Teatrului Heimathafen sunt în mare parte interculturale şi documentare, teatrul câştigând premii şi distincţii cu spectacolele sale, care se joacă stagiuni întregi cu sala plină. Acesta are o mare vizibilitate în presă şi în lumea teatrală germană şi este situat în cartierul Neuköln din Berlin, cartierul cu cei mai numeroşi imigraţi, inclusiv romi.

Angela Bontas, Lucrare din expoziţia Şi Ieri a fost azi

Un alt proiect important a fost prezentat în premieră la Berlin în celebra locatie Uferstudios Berlin. Este vorba despre spectacolul All that Matters, din cadrul festivalului de dans contemporan Open Spaces din Berlin, festival ce oferă artiştilor care trăiesc şi lucrează în Berlin o platformă de prezentare a proiectelor la care lucrează în prezent. All that Matters a fost creat de dansatorii Sergiu Matiş şi Mădălina Dan special pentru acest eveniment. Spectacolul porneşte de la baletul Frumoasa din pădurea adormită, pe care l-au interpretat în anii studenţiei. Cei doi dansatori se abat însă de la convenţiile baletului clasic şi îşi creează propria poveste. Pe parcursul celor şapte zile de festival, publicul berlinez a putut alege dintr-o variată ofertă de spectacole de dans. Alături de dansatorii români Sergiu Matiş şi Mădălina Dan, s-au mai numărat şi alţi coregrafi şi dansatori cunoscuţi, precum Christina Ciupke, Philipp Gehmacher, Shannon Cooney, Felix Mathias Ott şi Jareth Schaffer.

Pictură de Florin Tudor şi Mona Vatamanu din expoziţia Şi ieri a fost azi

Începând cu data de 12 noiembrie, recent deschisa galerie a Institutului Cultural Român din Berlin găzduieşte expoziţia de pictură contemporană Şi ieri a fost azi, care cuprinde peste 25 de lucrări reprezentative din colecţia de artă contemporană Daniel Ştefănică. Selecţia, realizată de curatorul Erwin Kessler, redă o imagine de ansamblu asupra picturii româneşti a ultimelor două decenii. Lucrările colecţiei Daniel Ştefănică, prezente în expoziţie, aparţin unor artişti precum Răzvan Boar, Traian Boldea, Florin Ciulache, Nicolae Comănescu, Dumitru Gorzo, Gheorghe Ilea, Gili Mocanu, Tara von Neudorf, Ştefan Ungureanu, Ioana Ursa, Mona Vătămanu & Florin Tudor, Bogdan Vlăduţă, Ecaterina Vrana. Expoziţia Şi ieri a fost azi este un proiect itinerant iniţiat de ICR Berlin şi prezentat în decursul acestui an în trei oraşe germane, Frankfurt am Main, Düsseldorf şi Berlin.

Cel mai amplu proiect expoziţional al ICR Berlin, care a luat start-ul în luna noiembrie, realizat în colaborare cu Departamentul Europa centrală şi de sud-est din cadrul Muzeulului Culturilor Europene din Berlin (Koordinierung Ostmittel- und Südosteuropa am Museum Europäischer Kulturen), este expoziţia Minunata lume nouă. Case ale migranţilor români, găzduită de Muzeul Culturilor Europene din Berlin în perioada 21 noiembrie 2015 – 24 aprilie 2016. Acest proiect documentează fenomenul migraţiei, una din marile teme ale secolului XXI, care a devenit un subiect de mare interes la nivel internaţional, adus constant în discuţie, atât în discursul ştiinţific, cât şi în cel politic, economic şi social. Expoziţia prezintă într-o formă inedită diferite aspecte ale migraţiei şi boomului din construcţii în regiunile din Nordul României. O mare parte din fotografii sunt realizate de fotograful Petruţ Călinescu. Alte fotografii aparţin artistului Matei Bejenaru, precum şi unui număr important de cercetători care au documentat această temă în România şi în ţările de destinaţie: Pietro Cingolani, Andra Jacob Larionescu, Remus Gabriel Anghel, Anamaria Iuga, Daniela Moisa, Amelia Tue, Cristina Toderaş, Ionuţ Dulămiţă, Diana Necoară, Ciprian Vaţe, Eli Bădică.

Fotografie din Ţara Oaşului din ciclul Minunata lume nouă. Case ale migranţilor români

Un program complex de evenimente conexe (workshop, proiecţii de filme, prelegeri, artist-talk) care se desfăşoară pe parcursul mai multor luni până în aprilie 2016, va aprofunda în detaliu diferite faţete punctate în cadrul expoziţiei, precum tema Euro-orfanilor, tradiţie versus modernitate, ciocnirea între culturi etc.

Primul eveniment a adus în prim-plan dimensiunea dedicată cercetării interdisciplinare. Workshop-ul intitulat Brave New World – Migration, the Construction Boom and its Consequences a avut loc în perioada 21-22 noiembrie în sala de conferinţe din cadrul complexului muzeal Dahlem şi a reunit sociologi, antropologi, politologi, economişti, fotografi, jurnalişti, arhitecţi şi peisagişti din 6 ţări. Participanţi: Vintilă Mihăilescu, Daniela Moisa, Romana Careja, Pietro Cingolani, Petruţ Călinescu, Ioana Călinescu, Carmen Chasovschi, Rudolf Gräf, Claus Herrmann, Iulia Hurducaş şi Xaver Victor Schneider; moderator: Manuela Boatcă.

Departamentul Europa Centrală şi de Sud-Est din cadrul Muzeulului Culturilor Europene din Berlin este un partener de tradiţie al ICR Berlin, în ultimii ani fiind organizate în colaborare diferite proiecte de anvergură, precum Zilele Culturii Române şi Lunga noapte a benzii desenate româneşti.

Pentru luna decembrie, Institutul Cultural din Berlin are în program o serie de proiecte dedicate Zilei Naţionale şi sărbătorilor de iarnă. Este vorba despre un concert extraordinar de muzică clasică, susţinut de către violonistul Alexandru Tomescu, cu vioara Stradivarius Elder-Voicu 1702, cu ocazia Zilei Naţionale a României, a omagierii a 60 de ani de la moartea compozitorului George Enescu şi a 135 de ani de relaţii diplomatice între România şi Germania, concert care a avut loc pe 1 decembrie în celebra sală Konzerthaus, am Gendarmenmarkt în Berlin. Cu această ocazie, ICR Berlin a vernisat expoziţia de fotografie intitulată Interludii a lui Cornel Brad, care reuneşte portrete ale soliştilor, dirijorilor, instrumentiştilor şi dansatorilor care au participat la Festivalul Internaţional George Enescu din Bucureşti, introducându-ne astfel în culisele marelui eveniment muzical.

Sărbătorile de Crăciun vor fi celebrate printr-un Concert de colinde româneşti susţinut de apreciata solistă română Oana Chiţu Cătălina în data de 15 decembrie în istorica biserică Passionskirche din cartierul Kreuzberg în Berlin. Solista va fi acompaniată de Valeriu Caşcaval, unul dintre cei mai renumiţi interpreţi la ţambal ai Republicii Moldova.

Programul anului se încheie la ICR Berlin cu conferinţa susţinută de Cristian Tudor Popescu pe tema Manipularea politică în filmul românesc.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.