
Concert extraordinar Andrei Kivu. Muzica clasică de mâine se experimentează azi!
Multi-intrumentalist, improvizator şi compozitor, Andrei Kivu a performat alături de unele dintre cele mai cunoscute orchestre ale lumii, pe scene din Europa, America sau Asia.
Iar în câteva zile, mai precis, vineri, pe 20 martie, de la ora 20.00, va fi prezent pe scena Green Hours jazz-cafe, într-un unic (încă) performance, pe care, inspirat, l-a numit: Ba(ch) Acustic. Ba e(c)lect(r)ic.
Sau de la om la violoncel şi de la violoncel la om. Clasic & experiment.
„Am fost întotdeauna fascinat pe de o parte de rigoarea, spiritul matematic, pur, absolut al muzicii lui Bach – iar pe de altă parte de muzicile cu caracter spontan, improvizatoric; şi nu prea înţeleg cum de ani de zile tot nu mi s-a întâmplat să am ocazia să le pun împreună într-un concert (poate în mare măsură din cauză că publicul obişnuit al muzicii clasice caută un soi de clişee, e obişnuit cu un fel de „ori-ori”).
De aceea, când a apărut ideea unui concert în Green Hours, am realizat că este ocazia perfectă şi că trebuie cu orice risc să prezint mix-ul care sper să vă «turn on»…
Aşadar: dintre Bach şi Debussy/Huguet Y Tagell/Gaspar Cassado, dintre Abstract şi Carnal, dintre Logic şi Intuitiv, dintre Compoziţie şi Improvizaţie, dintre Acustic şi Electric, nu pot decât să sper că fiecare spectator va pleca/rămâne cu măcar un «ceva» cu care să rezoneze”, mărturiseşte muzicianul.
Andrei Kivu a studiat violoncelul cu Anca Vartolomei şi s-a specializat în muzica contemporană. În 1999 a urmat un master-class cu Marc Coppey (profesor la Conservatoire National Superieur de Paris şi la Conservatoire de Strassbourg).
În 2003 a participat în calitate de cursant activ la New York, la master-class-ul de cânt diafonic al lui David Hykes, de la care primeşte o generoasă invitaţie pentru master-classes ulterioare.
Membru fondator al ansamblului Pro Contemporania, a cântat şi înregistrat cu importanţi artişti precum Franziska Baumann, Martine Joste, Jean-Paul Dessy, Sigfried Palm. A concertat şi realizat înregistrări ca solist alături de Orchestra de Cameră Radio şi Orchestra Naţională Radio din Bucureşti, Orchestre Royale de Wallonie (Belgia), Katowice New Music Orchestra (Polonia). Apare ca solist sau alături de diverse ansambluri pe 17 CD-uri cu largă distribuţie internaţională (USA, Japonia, Franţa, Gremania, UK, Brazilia etc.), cea mai importantă fiind colaborarea cu celebra casă de discuri Mode Records (New York).
Tot ca solist sau împreună cu diferite ansembluri a concertat la Radio Berna, Radio Suisse Romande – Lausanne, Royal Festival Hall, Festivalul Toamna Varşoviană 2002, Wien Modern 2003, Merkin Hall (New York), în cadrul World Music Days 1999, precum şi în numeroase ediţii ale SIMN de la Bucureşti. Performanţele sale au fost difuzate (multe dintre ele live) la Radio România, RTBF (Mons), Radiodifuziunea Poloneză, Radio BBC III, Radio France, Radio Suisse Romande.
Îndreptându-se dinspre interpretarea muzicii contemporane către compoziţie, Andrei Kivu experimentează continuu combinaţii timbrale dintre cele mai îndrăzneţe, în acest scop focalizându-şi atenţia atât în inventarea unor noi instrumente (cum sunt Saxtuba – respectiv tuba la care se cântă cu ancie de saxofon, sau Panaphoniumul cu 3 pâlnii – o combinaţie între trompetă, trombon şi tubă), cât şi asupra posibilităţilor mai puţin explorate ale vocii umane, cărora le dedică lucrările sale muzicale.
Multe dintre lucrările sale (In the Air, Seeker in Obsidian, ROAR, Helium, MetaMorPhoenix, Prana, Qi Tong, Brisant, Ludion, Tiao Qi) au fost interpretate de către diverse ansambluri în concerte şi festivaluri din România (SIMN), Albania, Elveţia, Israel, Polonia (Toamna Varşoviană), Austria (Wien Modern) şi difuzate de către posturile naţionale de radio din ţările respective.
Membri ai Filarmonicii George Enescu în recital
Harpistul Ion Ivan Roncea
În săptămâna 23 -29 martie, câţiva dintre cei mai buni membri ai Orchestrei simfonice şi ai Corului Filarmonicii George Enescu apar în faţa publicului în recitaluri camerale. Ei sunt violoncelistul Dan Cavassi, harpistul Ion Ivan-Roncea, soprana Geanina Munteanu şi violonista Raluca Voicu Arnăuţoiu.
Violoncelistul Dan Cavassi este, din partea tatălui, a patra generaţie de muzicieni. Încă din timpul studiilor, pune bazele unui cvartet de coarde cu care concertează, participă la seminarii şi cursuri internaţionale (Pecs, Weimar, Bayreuth, Paris) şi obţine primele premii. Lucrează la Paris şi la Geneva cu mari maeştri ai violoncelului. Reuşeşte prin concurs la Filarmonica George Enescu, unde activează şi în prezent (din 1984, ca prim-violoncelist). Din 1972, cântă şi în prestigiosul cvartet Muzica şi participă la festivaluri renumite în întreaga lume. În 1980, formează cvartetul Pro Muzica, recunoscut imediat de critica de specialitate atât în ţară, cât şi în străinătate, apreciere concretizată şi prin obţinerea unor premii la concursuri de la Roma, Paris, Colmar.
În prim-plan, violoncelistul Dan Cavassi
După absolvirea Universităţii Naţionale de Muzica din Bucureşti, în 1971, harpistul Ion Ivan-Roncea s-a impus ca unul dintre cei mai apreciaţi artişti români, afirmându-se prin concerte şi recitaluri, atât în ţară cât si în străinătate. A colaborat cu dirijori de mare prestigiu ca: Sergiu Celibidache, Seiji Ozawa, Ghenady Rodjetsvensky, Horst Stein, Sir Charles Groves, Erich Bergel, Pierre Bartholomee, Sergiu Comissiona, Edvard Civjel, Ronald Zollman, Mendi Rodan, Cristian Mandeal, Horia Andreescu, Emil Simon, Ion Baciu, Lucas Karitinos, Ion Marin. A susţinut cursuri în Grecia, Ungaria, Franţa, Olanda, Marea Britanie, Cehia, Austria, Serbia, Moldova, Italia, Rusia, SUA şi a fost invitat în Juriile Concursurilor Internaţionale de Harpă din Israel, Cardiff, Weikersheim, Geneva, Chişinău, A.S.T.H – Lyon, Lily Laskine – Deauville, Salvi – Saluzzo, Josef Reinl – München/Viena, Martine Geliot – Lille, ARD – München şi Belgrad. Este solist instrumentist al Filarmonicii bucureştene şi profesor la Universitatea Naţionala de Muzică din Bucureşti.
Geanina Munteanu s-a născut la Târgu-Jiu. În 1995 este admisă la secţia canto a Universităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti, având privilegiul de a fi studenta Georgetei Stoleriu, datorită căreia descoperă comorile muzicii vechi şi ale celei vocal-simfonice. A colaborat cu mai multe filarmonici din ţară, a participat la festivaluri internaţionale din România şi Franţa. Face parte din Corul Filarmonicii George Enescu, cu statutul de solist. Deţine premii la concursuri româneşti (Jora, Perlea) şi din străinătate (Polonia – B. I. M.). Are un repertoriu în continuă extensie. Este membră a formaţiei de muzică veche Collegio Stravagante. În 2001, a obţinut o bursă la Academia Europeană de Muzică Barocă de la Ambronay – Franţa, unde a studiat cu Christoph Rousset şi Monique Zanetti.
Violonista Raluca Voicu Arnăuţoiu
Raluca Voicu-Arnăuţoiu este astăzi conferenţiar universitar doctor la Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti, dar în perioada 1982-2000 a fost violonistă în Orchestra Filarmonicii George Enescu. În anul 2004 a obţinut titlul de doctor în muzică cu teza Sonata de vioară de la Debussy la Enescu. A susţinut zeci de concerte în ţară şi în străinătate. Este îngrijitor de ediţie al volumului George Enescu, poet şi gânditor al viorii,de George Manoliu, apărut la Editura Ars Docendi – Universitatea din Bucureşti. La aceeaşi editură a publicat în anul 2011 Muzicieni români – biografii ascunse în arhive (vol. I ), iar în 2012 Sonatele pentru vioară şi pian de Béla Bartók – repere de analiză pentru o interpretare elevată şi Sergiu Celibidache privit prin cortina de fier.
Cele două recitaluri în care îi veţi putea asculta sunt programate marţi, 24, şi sâmbătă 28 martie.
Marţi, 24 Martie, la ora 19.00, la Sala Mare a Ateneului Român, îi puteţi audia pe Dan Cavassi – violoncel şi Ion Ivan-Roncea – harpă.
În program, lucrări de Antonio Vivaldi, Marin Marais, Johann Sebastian Bach, William Croft, Georg Friedrich Haendel, Luigi Boccherini, Maria-Theresia von Paradis, Jules Massenet, Edward Elgar, Claude Debussy, Olivier Messiaën, Enrique Granados.
Recitalul cameral de sâmbătă, 28 martie, la ora 19.00, la Sala mică este susţinut de Geanina Munteanu – mezzosoprană, Raluca Voicu – vioară, Manuela Giosa – pian. Cu participarea violonistului Mihail Ghiga.
În program, lucrări de Adina Dumitrescu, Johann Sebastian Bach, Olivier Messiaen, Gustav Holst, Rebecca Klarke.
Armonii pascale – turneul spiritualităţii româneşti
Daniela Nane
Sub patronajul Arhiepiscopiei Râmnicului şi cu binecuvântarea Înaltpresfinţiei Sale Varsanufie, Arhiepiscopul Râmnicului, duminică, 22 martie, la ora 13, în Salina Ocnele Mari de la Râmnicu Vâlcea va debuta prima ediţie a Turneului Armonii pascale, organizat de Asociaţia Pro Valores şi Amena Studio.
Cu acest prilej, actriţa Daniela Nane, o artistă cu o prezenţă scenică fermecătoare, vă invită să pătrundeţi în universul poeziei creştine. Ea a declarat: “Mă bucur mult să aduc în faţa iubitorilor de poezie câteva dintre cele mai frumoase versuri scrise vreodată despre adevăr, divin, lumină, pace şi dragoste. Sper ca oamenii să trăiască momente de reală emoţie şi încântare, care să le atingă inima, readucându-le aminte de toată generozitatea şi nobleţea din suflete”.
Spectacolul va fi întregit de inspiratele interpretări muzicale semnate de pianista Ioana Maria Lupaşcu.
Ioana Maria Lupaşcu
În decorul fantastic al Salinei de la Ocnele Mari, versurile unor poeţi ca: Mihai Eminescu, Radu Gyr, Vasile Voiculescu, Ioan Alexandru, Arsenie Boca, Nichifor Crainic, Benone Burtescu sau Costache Ioanid se vor împleti cu armoniile imaginate de: Astor Piazzolla, Constantin Silvestri, George Enescu, Paul Constantinescu.
După acest spectacol, Turneul Armonii pascale va aduce momente de mare încărcătură spirituală şi în alte locuri deosebit de frumoase, precum: Castelul Peleş (28 martie), Teatrul Naţional din Chişinău (29 martie), Palatul Unirii din Iaşi (30 martie), Teatrul Tineretului din Piatra Neamţ (31 martie), Centrul Cultural Eugen Ionescu din Slatina (3 aprilie) şi Palatul Mogoşoaia (4 aprilie).
Pe parcursul turneului, artiştii vor purta creaţii vestimentare semnate Alina Maria Mărgulescu – designerul vestimentar al proiectului Borangic. Acest proiect reuneste profesionişti din mai multe domenii: parfum, fotografie, arhitectura, structura, design de bijuterie, regie şi grafică în scopul susţinerii singurului producător şi ţesător de borangic din România – Cristina Niculescu.
Concert în Salină
Daniela Nane este actriţă la Teatrul Bulandra din Bucuresti din 1995, de când a absolvit Academia de Teatru şi Film din Bucureşti, la clasa profesorilor Mircea Albulescu, Adrian Titieni, Cătălin Naum. A urmat masteratul Ligii Europeane a Institutelor de Artă din Amsterdam şi Berlin în 1995 şi încă un masterat în Cultură, civilizaţie şi teatru japonez la Catedra teatrală Unesco, în 2012. Mare iubitoare a poeziei, a fost invitată de-a lungul timpului în numeroase spectacole, atât în Bucureşti, la Ateneul Român, cât şi în alte oraşe din România, iar în luna octombrie a anului 2014 a susţinut un recital pe scena Festivalului Armonii poetice.
Pianista Ioana Maria Lupaşcu începe studiul pianului la vârsta de patru ani. Între 2001 şi 2005 a fost studenta marelui pianist Lazăr Berman, la Accademia Europea di Musica, Italia. A fost laureată a numeroase concursuri din România, Grecia şi Turcia. Este o prezenţă constantă pe scene din Italia, România, Elveţia, Belgia, Turcia şi Spania. A cântat sub baghetele unor dirijori importanţi: Jean Francois Antonioli (Elveţia), Ladislau-Petru Horvath (Italia), Sabin Păutza, Tiberiu Soare, Theo Wolters ( Olanda). A colaborat cu instrumentişti precum: Ladislau Petru Horvath, Romel & Victoria Joseph şi Florin Paul. În Italia a fost corespondent al cotidianulului Monitorul, iar în 2009 a lansat romanul autobiografic– Prinţul Baghetei. În 2007 i-a apărut CD-ul Live Piano Solo, iar în 2009 CD-ul Piano Recital. În 2012 aduce ca inovaţie scenică alăturarea muzicii clasice dansului flamenco reprezentat de Lucas Molina, în spectacolul SEDUCCION. În 2014 colaborează cu contratenorul Cezar Ouatu şi tot în 2014 ia naştere proiectul PianoTango. A realizat spectacole eveniment împreună cu mari personalităţi ale artei teatrale: Ion Caramitru, George Banu, Daniela Nane, Marian Râlea, Constantin Chiriac. Deseori este invitată în juriile concursurilor de pian. Din anul 2007 este solistă concertistă a Filarmonicii Paul Constantinescu din Ploieşti.
Două compoziţii în primă audiţie la Filarmonica de Stat Sibiu
Compozitorul şi dirijorul Sabin Păutza
Invitat în concertul din 26 martie, maestrul Sabin Păutza apare în dublă ipostază, de dirijor şi compozitor, semnatarul a două lucrări din program, prezentate în primă audiţie: Concertul pentru percuţie şi orchestră şi orchestraţia Marii fugi op. 133 de L. Van Beethoven.
Concertul pentru percuţie a fost compus pentru Andrei Marcovici, membru al orchestrei filarmonicii sibiene, artist ce posedă un palmares bogat şi multilateral (participare la proiecte de muzică contemporană, colaborări cu artişti de marcă şi cu importante orchestre internaţionale etc). Programul serii mai cuprinde Simfonia nr. 35 Haffner de Mozart.
Andrei Marcovici s-a născut în 1979 la Reghin, în familie de muzicieni, urmând şcoala de muzică din Sibiu şi mai apoi Liceul de Muzică Octav Băncilă din Iaşi, la clasa profesorului Florian Simion. A terminat Facultatea de muzică din Köln-Wuppertal în Germania, studiind cu profesorii Christian Roderburg, Matthias Haussi, Andy Gillman. Alături de Sebastian Gheorghiu şi Gabriel Bebeşelea, Andrei Marcovici a înfiinţat în anul 2009 ansamblul de muzică contemporană Icon Arts Ensemble. Este membru al Orchestrei Române de Tineret din anul 2010 şi membru al Orchestrei Contemporane Europene din anul 2012.
Davide Incorvaia Trio (Italy): Nouve Note di Jazz
Prezent pe majoritatea scenelor muzicale din Italia şi invitat în importante festivaluri, cum ar fi Umbria Jazz sau Iseo Jazz, căutat şi aplaudat pentru compoziţiile proprii şi soundul original, Davide Incorvaia, împreună cu trioul său, se află pentru prima dată în România, cu ocazia unui scurt turneu în formulă lărgită şi a unei sesiuni de înregistrări pentru un viitor album.
Este cu atât mai preţioasă oportunitatea de a putea urmări, la noul club Jazz Pong, singurul concert al jazzman-ilor italieni în trio clasic de pian, din cadrul turneului românesc.
Ca „bonus”, alături de aceştia se va afla, pentru câteva piese, excelentul saxofonist italian – rezident în România – Paolo Profeti.
Formaţia este compusă din Davide Incorvaia – piano, Cristiano da Ros – double bass, Alessandro Rossi – drums.
Trioul prezintă compoziţii ale lui Davide Incorvaia, o combinaţie de jazz contemporan cu elemente de muzică europeană, aparţinând atât tradiţiei clasice, cât şi folclorului.
Ping Pong şi Jazz sau Jazz & Ping Pong. O alăturare inedită de cuvinte în spaţiul european, cu atât mai mult în ţara noastră. Este însă vorba despre o idee concretizată şi experimentată de multă vreme şi cu succes pe alte continente, cum ar fi America, Asia şi Australia, un concept ce îşi propune “împrietenirea” muzicii de jazz cu sportul şi mai ales cu variantele sale de sală, precum ping pong-ul, baschetul, boxul şi altele. Clubul şi-a dorit să apropie acest concept de Bucureşti… şi cum una dintre caracteristicile cunoscute şi recunoscute ale acestui “centru de sport şi sănătate” este tenisul de masă, iată că s-a născut, pentru dumneavoastră, clubul de jazz şi ping pong.
Concertul va avea loc sâmbătă, 21 martie, la ora 20.30.
Concert Goodbye To Gravity
Goodbye To Gravity
Data de 26 aprilie reprezintă un moment important pentru fanii metalului românesc, care au ocazia să ia parte la un concert special Goodbye to Gravity, ce va avea loc în Club Colectiv.
Evenimentul reprezintă primul show din 2015 al iubitei formaţii la Bucureşti şi le va oferi participanţilor clipe de neuitat, datorită surprizelor pregătite! Alături de GTG vor urca pe scenă doua trupe româneşti.
Goodbye To Gravity a terminat procesul de mixare şi masterizare a viitorului material discografic, ce va fi lansat în toamna acestui an. Discul, al cărui nume nu a fost încă dezvăluit, este follow-up-ul albumului self-titled Goodbye To Gravity, apărut în 2012.
De mix-ul noului efort discografic s-a ocupat Kostas Kalimeris la studiourile sale Black Rock, din Santorini, Grecia. Kalimeris este cunoscut pentru colaborările cu nume importante ale rockului internaţional, ca Joe Bonamassa, Steve Harris şi mai tinerii One Republic.
Masterizarea iniţială s-a făcut în California, iar pentru cea finală, formaţia l-a ales pe Svante Forsback, care a lucrat la disc în studioul Chartmakers din Helsinki. Producătorul a muncit în trecut pentru formaţii ca Rammstein, Volbeat, Amorphis şi multe altele.
În clipa de faţă, GTG pregăteşte materialele promoţionale pentru viitoarea lansare, fiind ocupată cu realizarea videoclipurilor, a artwork-ului şi a şedinţelor foto! Grupul doreşte ca noul album să fie o piesă de rezistenţă a metalului autohton şi nu numai, motiv pentru care a şi apelat la ajutorul unor ingineri de excepţie.
Primul single, însoţit de videoclip, este „pe ţeavă” şi va fi prezentat în cel mai scurt timp!
Goodbye To Gravity înseamnă: Andrei Galut – voce (câştigător Megastar în 2008), Alex Pascu – bas, Vlad Telea – chitară, Bogdan Lavinius – tobe,
Mihai Alexandru – chitară.
Fii primul care comentează
Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.