Ungaria își recuperează piețele, România e aiurea-n tramvai

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

În timp ce România cumpără autobuze și tramvaie din Turcia, Ungaria își folosește diplomația economică pentru a recupera piețele și a produce material rulant pentru export. O face însă într-un mod neortodox pentru un stat UE și NATO – in colaborare cu Rusia, ca deschizator de porti in Africa, acolo unde Germania sau Italia sunt departe de a coopera cu partenerii estici din UE.

Afacerile ungaro-ruse în Egipt

O întreprindere din Ungaria a obținut un contract pentru sute de vagoane de tren pentru Egipt, contract în valoare de un miliard de de euro. Modul în care a reușit diplomația economică ungară și compania Dunakeszi Járműjavító Kft să încheie acest contract este criticat de adversarii guvernului, pentru că este vorba de asocierea într-un consorțiu cu o companie rusa, care va proiecta vagoanele si va fabrica jumătate din cele 1.300 de unități, în timp ce Eximbank de la Budapesta va oferi linia de credit pentru cumpărarea de către guvernul egiptean.

Ca și România, Ungaria socialistă și-a asigurat o piață de desfacere în țări africane și asiatice. Ambele țări au pierdut aceste piețe. Acum, Ungaria încearcă să le recupereze.

Iată cum s-a ajuns la acest contract și care sunt actorii principali. În 2015, guvernul de la Budapesta a anunțat că a fost semnat un memorandum de înțelegere cu Egiptul pentru cumpărarea a 700 de vagoane de călători. Negocierile începuseră în 2014, iar in prim-plan se afla compania Ganz Holding, o companie ungară celebră, prezentă în Egipt din perioada interbelică și care a livrat material rulant în Egipt și în anii 1960. Budapesta se folosea în mod inteligent de renumele vechii companii.

Ganz a participat la licitația din Egipt împreună cu o companie de stat din Ungaria – amintita Dunakeszi Járműjavító Kft. Competitorii erau companii din Spania, Germania sau Italia. În timpul vizitei premierului Viktor Orban în Rusia, în 2016, președintele Vladimir Putin i-a spus că șansa ungurilor ar fi mai mare dacă s-ar asocia cu compania rusă Transmasholding. Diplomația economică de la Budapesta a decis să meargă pe mâna unui consorțiu cu Rusia, având în vedere influența lui Putin asupra noului lider autoritar de la Cairo, Abdel Fattah el-Sisi, și dependența sa de importurile de arme din Rusia. Se mai adaugă însă un motiv important – presa ungara scrie că Putin a vorbit despre posibila cooperare cu Rusia pentyru ca DJJ să devină un subcontractor al rușilor pentru viitoare comenzi venite din Africa sau țările asiatice, așadar o posibilitate pentru Ungaria de a reveni pe fostele piețe tradiționale.

Astfel, afacerea don Egipt a devenit una a statului. Compania Ganz a fost exclusă și premierul Orban a preferat un consorțiu între Dunakeszi Járműjavító Kft (DJJ) și rusii de la Transmasholding, care, imediat, au înființat o filială ungară a compaiei – Transmasholding Hungary. Opțiunea lui Viktor Orban pentru DJJ este simplu de explicat: DJJ (companie de stat în perioada comunistă) a fost cumpărată de germanii de la Daimler în anii 1990, vânduta apoi canadienilor de la Bombardier, însă a fost preluată din nou de statul ungar, în 2014.

Intrarea în afacere a Rusiei a sporit comanda din Egipt la 1.300 de vagoane. Înțelegerea Rusia-Ungaria a fost ca jumătate din producție să fie realizată în Rusia și jumătate in Ungaria, în timp ce linia de credit pentru guvernul de la Cairo va fi oferită de Eximbank din Ungaria. Criticii au acuzat imediat că guvernul Orban nu face decât să finanțeze cu banii statului afacerile unei comapanii din Rusia.

Acuzații de corupție

De pe urma afacerii egiptene a Ungariei au câștigat marii afaceriști din jurul lui Viktor Orban. În filiala ungară a companiei ruse (Transmasholding Hungary) au intrat imediat afaceriști din jurul lui Arpad Habony (una dintre eminentele cenușii ale regimului, un cosultant poliic care a lucrat îndeaproape cu Arthur Finkelstein pentru revenirea la putere a lui Viktor Orban și pentru punerea la cale a campaniei acestuia împotriva lui George Soros. Habony este implicat și la extinderea trusturilor de presă maghiare în Balcani și în România). În filiala ungară a companiei ruse a mai intrat și amabasadorul Ungariei in Marea Britanie, beneficiind de legislația permisiva care reglemenrează conflictul de interese. Sunt motive pentru care contractul pentru vagoane semnat cu Egiptul este prezentat de opoziție ca un mare caz de corupție și chiar de trădare a intereselor naționale, prin asocierea cu Rusia.

Afacerile turco-române din București

Primăria Bucureștiului a achiziționat în urmă cu peste zece ani 1.000 de autobuze Mercedes, o companie dintr-un stat membru UE si NATO, deci nici vorba despre vreo afacere cu Rusia. Însă în acest fel nu s-a creat niciun loc de muncă în România și nici nu s-au pus bazele unei cooperări între vreo companie din România și Germania pentru a accesa împreună alte piețe. În plus, în 2010, Daimler a plătit o amenda de 180 de milioane de dolari în SUA, unde a fost acuzată de mituirea unor oficiali din 20 de țări pentru a obține contracte. Printre acele țări se numără și România. Așadar, contractul cu Mercedes nu ne-a ferit nici de corupție.

Acum, Primăria Bucureștiului a cumpărat autobuze din Turcia și va cumpăra și 100 de tramvaie, tot din Turcia. Majoritatea tramvaielor care circulă în București sunt produse chiar în capitală, la URAC -Uzina de Reparații „Atelierele Centrale”. Întreprinderea a fost lăsată fără comenzi de ani de zile și capacitatea de producție s-a redus foarte mult. Există și consorțiul Astra Arad-CRPC (China), care a pierdut însă, la limita, licitatia pentru cele 100 de tramvaie din București. Astra Vagoane Călători Arad a precizat că va face contestație, pentru că nu s-a ținut cont de consumul și cheltuielile de-a lungul întregii perioade de exploatare (cu alte cuvinte, oficialii Astra arată că tramvaiele turcești sunt mai puțin fiabile).

Ca și în cazul autobuzelor Mercedes, câștigarea licitației de cătere compania turcă Durmazlar (care participă la licitații și în Galați, Brăila, Reșița, Ploiești, orașe unde concurează cu companii românești sau cu consorții în care sunt companii românești) nu creează locuri de muncă în România.

Care este secretul succeselor pe bandă rulantă ale companiilor din Turcia? Să fie vorba despre o situație similara cu cea din Chicago, acolo unde o companie chineză a pierdut o licitație pentru metrou în favoarea Bombardier (Canada), din cauza temerilor din SUA că există riscul spionării americanilor și riscul unor sabotaje la infrastructura de transport, riscuri generate de materialul rulant chinezesc (există un proiect de lege în Congres în acest sens)?

Suntem în mijlocul unui război cibernetic al Rusiei și Chinei împotriva Vestului, iar primariile marilor orașe din România au informații despre asta și încearcă să-și protejeze cetățenii și infrastructura de sabotajele puse la cale de inamicii SUA și NATO? Sau avem de-a face cu o luptă și mai acerbă pentru piețe, în care companiile vestice recurg la un protecționism dur, iar România decide sa-si ingroape, din așa-zise rațiuni geostrategice, puținele companii autohtone ce au mai supraviețuit și decide să ofere o grămadă de contracte celui mai capricios aliat NATO al momentului?

Indiferent de răspuns, este cert că Bucureștiul va avea tramvaie produse în Turcia, în timp ce Cairo va avea trenuri produse de muncitori și ingineri din Ungaria, de o companie luată înapoi de statul ungar, care a găsit și o cale de a se întoarce pe piața africană și vizează și piața asiatică. Cât despre parteneriatul cu Rusia, se pare că clienții din Egipt nu se tem că vagoanele ar fi produse de agenți unguri care lucrează pentru Putin pentru a sabota infrastructura egipteană și nici nu consideră diabolic faptul că au achiziționat aceste vagoane pentru că sunt mai ieftine decât ale concurenței.

 

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 9

17 Comentarii

  1. Da…pentru ca e condusa de alogeni de straini ca lupii la oi, in prapastie…
    Asa ca fara alogeni….fara lupi in blana de oaie…

  2. Ungurii au stiut sa faca banul mai bine ca romanii!Ungaria are de ani buni,EXCEDENT pe comertul exterior,deci aduna bogatie,Romania are de 30 de ani, DEFICIT pe comertul exterior,deci aduna datorii si mizerie!

  3. Noua nu ne trebuie, avem idioti #rezist care vad ciuma rosie peste tot(numai la ei in ograda,nu), si o sleahta de politruci ticăloși, slugile necondiționate ale m..u.e.,care au transformat tara in colonie.

  4. esti rusnac platit in copeici sau danciloi spalat pe creer?
    La ce ti-a folosit romanca neaose Dancila, ai?
    Unde sa gasim acum un Carol I?? Poate am mai construi 4000km cale ferata!…

  5. Si ca sa vedeti HU isi face 5G cu Huawei. Adica cu liderul mondial. Romanii cu protocolu’ vor implementa solutia SUA mai slaba dar mai scumpa.
    Dar HU de mult isi urmareste propriile interese in timp ce RO isi cedeaza propriile interese in favoarea intereselor „partenerilor” occidentali. Asa se face ca in timp ce comertul Germaniei cu Rusia in 2018 a crescut cu 50%, a Frantei cu 40% a Romaniei… plua. Ca asa o cer interesele „partenerilor”strategici”.

  6. @cliseul cu alt alogen zis „regele” carol a fost impus tot de alogeni pentru a intretine propaganda si influenta lor nefasta pentru colonie !
    Deci e vorba de un cliseu mincinos o propaganda desantata antinationala…daca s-ar spune si Adevarul despre acea perioada ar fi altceva : despre coruptia de atunci despre hotia firmelor occidentale afacerea strosberg skoda marmoros blank…despre privilegiile acordate alogenilor…despre uciderea a peste 12000 de tarani care s-au ridicat de sub jugul exploatator strain !!! Da?

  7. @alt cliseu tampit manipulator : cine spune Aedarul, cine e impotriva minciunii imperialismului occidental…e cu rusii…

  8. articol sovin in cel mai pur stramosesco-mioritico-balcanic. turcii sa-ti traiasca, markovici !

  9. cu rusii, ne distruge de 30 de ani. Aproape toate privatizarile s-au facut cu rusii sau cu firme paravan. Asa ca nu va mai dati voi romani. Si puneti mana pe carte sau pe munca. Pensiile speciale, dispar!

  10. @ Fără alogeni, Dragule și tu ești alogen. Sunteți aduși din India dradule. Tu nu-l cunoști nici pe bunicul tău. Nici nume n-ați avut.

  11. Nu-mi face placere sa o spun, dar realitatea ma obliga. Trebuie sa luam exemplu de la Ungaria despre felul in care stie sa-si apere si promoveze interesele. Interesele ale Ungariei, nu ale UE, SUA, Germaniei, Frantei sau a altor puternici ai zilei. Nu-i lasa pe alti dinafara tarii sa le sufle in ciorba, nu zbenguie prin Ungaria diversi trepadusi, sorosisti, aventurieri, ii tine la respect si distanta. Nu-si pun alogeni in functii de mare raspundere, presedinte, prim-ministru, comisari la UE, ci maghiari dedicati natiei lor. Asa ar trebui sa facem si noi. In timp ce maghiarii isi dezvolta economia, cu baza ei, industria, noi desfintam distrugem, ” restructuram ” intr-o inconstienta cronica, care dureaza de 30 de ani. Brovo lor, maghiarilor, iar pentru noi, asa ne trebuie daca nu reusim sa ne trezim la realitate si sa ne aparam interesele proprii si mai ales oamenii care le promoveaza , nu sa-i vârâm prin puscarii sau purtati pe la un DNA care a fost condus de o muiere de alogen.

  12. Ungaria e guvernata de patrioti unguri is patrioti Romania e guvernata de criminali si tradatori hoti si slugoi ordinari.Ungurii stiu ca UE e o mizerie iuedomasonica si nu ii facecazul.Pune interésele tarii inaintea mizeriei sioniste UE.Indiferent de ce zic tampitii tradatori ai UE,Romanii o tot dau cu UE si valoriile ei si parteneriatul amerlocii si stau patru labe sa le-o traga axa USA ISRAHELL-UE adica Israel.

  13. ASTA CU ALOGENII in 30 de ani sub Carol s-or construit 4000 km de cale ferata multi dat spre constructie strainiilor.Sub Rusi s-or construit zeci de mii plus tara moderna.Scoasa dinrahatul unde au bagat-o taranistii,penelistii si rejele.Lumanare,plug de lem,drumuri de noroaie ,opinci….

  14. Marchievici-România poți să o compari nu cu UNGARIA,POLONIA,CEHIA, ci cu Chile! Unde globaliștii au încălecat țara și jefuiesc bieții oameni/popor! Aici cine vrea sa faca ceva pt.țară&popor e catalogat ,,agent rus**,etc! De propaganda neosecurista din România! Nu știu sa existe altă țară în lume în care serviciile toate! să lucreze NUMAI IMPOTRIVA PROPRIULUI POPOR!De asta eu cred că România nu are nici un viitor! Tineretul e praf,drogangeală,prostie,lipsa de Dumnezeu,prostituție,slugi la straini la ei în țară-la multinaționale!Serviciile conduc țara de vreo 80 de ani,iar ele sînt conduse din afară!Cind de Germania Nazista,Anglia,URSS,iar după anii 89 de ameregani,nemți,englezi,francezi,israel,olandezi,turci,etc.Românii sînt scoși din conducerea și guvernarea României!

  15. @Antwoan Marc
    Este usor sa tot dam vina pe altii si sa ne plingem! Intrebarea este : „Dece romanii nu pot sa voteze bine?” Pe unguri i-a durut undeva de ce a zis Bruxelul de Orban, si Dumnezeu stie cum a fost bestelit. EI AU VOTAT SI ESTE CUM VOR EI! Romanii de ce nu pot???? Este vina cui?
    Acuma spuneti-mi cu cine sa votez!

  16. Traiasca Republica Socialista Moldova. Traiasca Dobrogea Mare, Transilvania Mare, Moldova Mare.

  17. Ungurii, rusii, chinezii etc isi vad de interesele tarilor lor, nu de interesele altora ca Romania. Ne trezim si noi la timp sau asteptam ca oile sa se aleaga praful de noi?

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.