Uzinele Dacia-Renault și Ford, încetinite de infrastructura de transport

Uzina Ford de la Craiova a demarat oficial producția SUV-ului urban Eco Sport și estimează o producție de aprox. 100 000 de mii de unități pe an, aproape dublă față de modelul anterior, B -Max.

Este un moment important atât pentru economica locală cât și pentru industria auto națională. La fabrica din Bănie, recent au fost angajați sute de muncitori iar un nou model cu producție mare înseamnă o gură de oxigen și pentru industria pe orizontală, în sectorul auto din România fiind înregistrate peste 600 de companii cu aprox. 200 000 de angajați.

Ford vrea transport pe Dunăre

Dar o uzină auto care merge cu motoarele turate are nevoie ca fluxul de producție să fie constant și lanțul logistic să funcționeaze fără sincope, ceea ce este greu de crezut pe infrastructura de transport a țării. Exporturile se fac pe șosele spre vama Nădlac 2 și spre Constanța sau pe calea ferată tot spre Constanța unde mașinile se încarcă pe vapoare. Autostrada Sudului Craiova-Pitești lansată în licitație în această vară are toate loturile blocate în contestații, pe DN 65 Craiova-Pitești se merge greu la Balș și la Slatina unde nu sunt centuri iar de la Craiova spre vest, autostrada începe de-abia la Lugoj. În 2014, fostul director Ford România, Zoltan Brassai, arăta că transportul pe Dunăre poate fi un mare avantaj care ar reduce mult costurile: „Transportul pe Dunare este cel mai avantajos. Pe Dunăre până la Constanța, iar de acolo pe vapoare până în Spania, Germania… Se reduce costul cu câteva sute de euro pe fiecare mașina, față de transportul rutier. Dacă vă imaginați că pe un camion se transporta opt-nouă mașini, pe o barjă pe Dunare, deci fluvial se transportă peste 300 de masini odată, iar pe transport oceanic sunt 3.000 de mașini transportate o singură dată. Pe Dunare, pe Rin se transporta catre Koln, unde este centrul de conducere al Ford în Europa, este o circulație intensă de vapoare cu mașini, cu containere. Din zece în zece secunde trece câte un vapor pe Dunare”, spunea atunci, directorul Ford România.

Dacia vrea Autostrada A 1 Pitești-Sibiu

Și Dacia care pierde zeci de euro la fiecare mașină pentru că nu este autostradă pe Valea Oltului vrea reducerea costurilor cu transportul, mai ales că uzina din Tanger devine tot mai competitivă. Potrivit ACAROM ( Asociația Constructorilor de Automobile din România) în primele nouă luni ale anului la Mioveni s-au produs 230 000 de unități din care 140 000 modele Duster și alte 33 000 de caroserii semi asamblate –CKD- care merg la Tanger. Mai mult, uzina Renault de la Tanger estimează în 2018 o producție de 340 000 de mașini, ceea ce înseamnă că va depăși pentru prima dată capacitatea de producție din România. Uzina Dacia de la Mioveni pierde peste 14 mil. euro în fiecare an din cauza lipsei unei autostrăzi pe tronsonul Piteşti-Sibiu, iar ruta actuală (Piteşti -Râmnicu Vâlcea-Valea Oltului – Sibiu) atrage costuri mai mari de transport şi dublarea timpului până la ieşirea unui camion din ţară, pe la Nădlac 2. Semnalul de alarmă este tras de mai mulți ani. Constantin Stroe, fost vicepreședinte Dacia spunea în 2014 : ,,Dacă vom ajungem să calculăm pierderile este deja prea târziu şi e grav. Zilnic, intră şi ies din Dacia 500 de camioane de mare tonaj – care întâmplarea face – circulă pe ruta Vest, spre Vâlcea, Sibiu şi Oradea. Acolo avem noi grosul furnizorilor – în Transilvania şi în partea de vest a ţării. Costul pe o maşină în condiţiile actuale de transport, în absenţa unei autostrăzi, este de 68 de euro pe o maşină.“

,,Uzina de promisiuni “ de la Compania de Drumuri a lansat până acum, doar licitațiile pentru capetele Sibiu –Boița respectiv Pitești –Curtea de Argeș ale Autostrăzii A 1 și vrea să lanseze licitațiile pentru loturile de mijloc pe baza unor studii de fezabilitate foarte vechi. Pe DN 7 însă șoseaua ,,o ia la vale” între Morărești și Dealul Negru iar pe Valea Oltului zilnic sunt blocaje.

Cele două drumuri de mare viteză Sibiu-Pitești, respectiv Craiova-Pitești au fost promise inclusiv luna trecută la o întâlnire, la Guvern, între premierul Mihai Tudose și conducerea Ford. Că nu pot fi terminate până la finalul mandatului- conform asigurărilor premierului- reiese din termenele de proiectare și execuție de la 3 la 5 ani. Industria auto din România a atins o cifră de afaceri de aprox. 13 miliarde de euro, aprox. 22 % din PIB.

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*