Vizionarul – o altă față a lui David Bowie

David Bowie a încetat din viață pe 10 ianuarie. Despre artist se cunosc multe, nu însă și despre antreprenorul vizionar care a fost David Bowie.

În 1996, Bowie devine primul mare artist care își lansează un single nu pe CD, ci exclusiv pe internet. Este vorba despre Telling Lies, care a fost downloadat de peste 300.000 de persoane. Albumul care includea această piesă a fost lansat abia la trei luni. Iar în 1999, Bowie devine din noua primul artist care își lansează un întreg album pe internet, cu două săptămâni înainte de punerea în vânzare a CD-urilor. Această strategie i-a adus critici, producătorii temându-se că promovarea în acest fel al internetului ar purea duce la sfârșitul CD-urilor și al casetelor audio.

Intrat într-o criză financiară, David Bowie a devenit primul artist care intră pe Wall Street și își listează la bursa drepturile de autor, prin ”obligațiunile Bowie”, obligațiuni pentru vânzările discurilor sale cu o scadență la zece ani. Bowie a emis obligațiuni în valoare de 55 de milioane de dolari cu o dobânda de 7,9%. Dobânda a fost garantată cu drepturile de autor pentru discurile lansate anterior. Afacerea nu a mers tocmai bine. Economistul francez Thomas Piketty a citat experiența lui Bowie și a explicat că ”este un caz emblematic pentru o lume unde structura capitalului este din ce în ce mai greu de evaluat. Care este adevărata valoare a lucrurilor? Devine imposibil să avem indicii fiabile, chiar și în cazul catalogului lui David Bowie”.

Pasiunea pentru noua tehnologie îl împinge pe Bowie să înființeze o companie ce furniza servicii internet, BowieNet, în 1997. Firma oferea acces la internet și informatii sportive, financiare, precum și produse în exclusivitate – fotografii și muzica. În 1998, The Mirror îl desemneaza pe Bowie drept ”omul de afaceri al anului”.

În 1999, Bowie a lansat o bancă online, prin asocierea cu USABancshares, care putea fi accesată de pe site-ul Bowiebanc.com. În primele trei luni a adunat 1.500 de clienți.

Iar din 2002 Bowie renunță la serviciilor marilor producători și își creează propriul label, Iso Records. Distribuția este încredințată însă unei filiale a Sony Music, Columbia Records.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.