10.000 de străini din România nu pot fi angajați

Peste 10.000 de muncitori străini, aflați legal în România, nu pot fi angajați din cauza unor disfuncționalități

10.000 de străini din România nu pot fi angajați

Peste 10.000 de muncitori străini, aflați legal în România, nu pot fi angajați din cauza unor disfuncționalități

Deși are un deficit major de forță de muncă, România se confruntă cu o situație contradictorie: peste 10.000 de muncitori străini, prezenți legal în țară, nu pot fi angajați din cauza unor disfuncționalități sistemice și a unor practici iresponsabile, susține Patronatul Importatorilor de Forță de Muncă.

„Acești oameni au fost deja verificați de statul român. Nu li se poate imputa nimic din punct de vedere penal sau de securitate. Sunt gata să muncească, dar mulți dintre ei ajung, fără să știe, în situații de ilegalitate din cauza unor factori cumulativi ce scapă adesea controlului lor”, a declarat Romulus Badea, președintele Patronatului Importatorilor de Forță de Muncă din România.

Potrivit acestuia, o parte a problemei este generată de angajatori care, în mod voit, profită de necunoașterea legii de către lucrătorii străini și îi mențin în activitate chiar și după expirarea documentelor legale de ședere sau muncă, fără a iniția procedurile de reînnoire. „Avem de-a face și cu o doză de rea intenție. Sunt angajatori care știu exact ce trebuie făcut, dar aleg să nu respecte legea, exploatând vulnerabilitatea și lipsa de informare a acestor oameni”, a explicat Badea.

Un alt factor îl constituie apariția unor firme care se prezintă drept agenții de recrutare, dar care nu își asumă în mod real responsabilitatea proceselor administrative. „Există entități care promit atât muncitorilor, cât și angajatorilor că vor gestiona toate demersurile necesare pentru obținerea avizelor de muncă și prelungirea permiselor de ședere. În realitate, multe dintre aceste firme nu duc nimic la bun sfârșit, iar muncitorii se trezesc în ilegalitate fără să fi fost măcar notificați”, a adăugat președintele Patronatului.

La toate acestea se adaugă un factor logistic semnificativ: timpul lung de așteptare pentru obținerea programărilor la Inspectoratul General pentru Imigrări. „Chiar și în cazurile în care există bună-credință din partea tuturor, întârzierile administrative, mai ales cele legate de programări, riscă să compromită întregul proces. Dacă o cerere nu poate fi depusă la timp, chiar și cu toate documentele pregătite, muncitorul ajunge în mod automat în situație de ședere ilegală.”

Romulus Badea salută faptul că IGI a început să deschidă birouri și în weekend, pentru a reduce numărul mare de solicitări și a preveni întârzierile. „Este un pas pozitiv și necesar, dar insuficient dacă nu este însoțit de o reformare mai amplă a procedurilor și legislației din domeniu. E nevoie de soluții sistemice, nu doar reactive.”

În acest context, Patronatul atrage atenția și asupra rigidității actualului cadru legal în ceea ce privește schimbarea angajatorului. „Este nevoie urgentă de simplificarea procedurii de schimbare a angajatorului pentru muncitorii străini. Multe situații de ilegalitate ar putea fi prevenite dacă lucrătorii ar avea acces facil și transparent la un nou contract de muncă legal”, a subliniat Romulus Badea.

Patronatul consideră că aceste cazuri numeroase și documentate nu pot fi tratate ca excepții, ci trebuie abordate printr-un mecanism administrativ clar și eficient, care să permită regularizarea muncitorilor de bună-credință. „Avem în România peste 10.000 de astfel de persoane, verificate deja de autorități, care vor să muncească, iar noi nu putem beneficia de prezența lor. Este o pierdere de resurse pe care nu ne mai permitem să o ignorăm”, a încheiat președintele Patronatului Importatorilor de Forță de Muncă.

 

Distribuie articolul pe:

8 comentarii

  1. „din cauza unor disfuncționalități” romanii intre 2007 si 1 iulie 2025 nu au fost toti angajati:
    la inceput ptr ca nu aveau drept de munca in schenghen, dupa ptr discriminare,marginalizare,anunturi fake de munca, sau pur si simplu „nu mai este de munca” -in timp ce agentia din schenghen avea anunturi pentru jobul respectiv si asteptau doar bastinasi din tara respectiva(cu acest motiv fals)..
    asa ca ni se rupe de ce strainii fara drept de munca si guvernele de dupa ’89 ne alunga forta de munca bruta si intelectuala..
    PENTRU CA SE FACE RISIPA AR TREBUI SA FACEM REDUCERI LA TOT CE CASTIGA POLITICIENII,SPRE O SUMA CARE O PRIMESTE UN SALARIAT OBISNUIT..SA VEZI CATI BANI RECUPERAM DE LA HOTII ASTIA

  2. Le-au expirat contactele de munca sau perioada maxima de ședere înscrisă în pașaport
    Contactele sunt sau ar trebuii sa fie pe lucrare și doar pentru angajatorul care i-a adus…
    Așa era și pentru români în anii 90 cînd erau aduși la munca in Germania…
    Ce va tot miratzi.. dreptul la muncă nu este pentru străini..

  3. Au prins-o de la murikanii, pe aia cu salariul mic în construcții cu mexicani la roabă, toașii.Ce profit! Țara? Dă-o-n mă-sa,cui îi pasă! Mai e ceva de vândut? Locuri de muncă, daaa, facem bani cu ușurica, îi mințim pă ăia, îi punem pe vapor, luăm cotă dupe ei și-i aducem la vânzare aici.Auzeam acu fo doi ani un director de instituție (din 80 și ceva câți frecau menta pe acolo) surescitat care cotcodăcea entuziasmat că”vom primi femei de serviciu asiatice!” gândindu-și în avans,probabil, performanțele într-ale sexului transrasial, după concedierea „puturoase lor” locale care nu îndeplineau toate”criteriile”.Ce să zic, uau…

  4. Măcar niște posturi de viceprim-miniștri, miniștri sau secretari de stat să nu găsim noi pentru numai 10000?
    Dacă pentru mandea și restul a fost loc, de ce n-ar fi loc și pentru amărâții ăia? Chiar așa? să ne facem de rușine față de oamenii ăia dar mai ales față de dom preș mucușor…
    Inadmisibil.

  5. Se rezolvă simplu. După ce le expiră certificatul, sunt urcați in autocare pentru o excursie gratuită în Austria.

  6. „deficit major de forta de munca”? hai sictir cu minciunile voastre, ultimele statistici, chiar de la mincinosii de la INS arata pentru Q4 din 2024 doar 34k de locuri vacante… si tinand cont de falimentele pe banda rulanta si de restrangerile din Q1, nu mai vorbim de ce urmeaza, probabil nu o sa mai fie nici 15k de locuri de munca libere, si asta din cauza ca majoritatea astora ramase o sa ceara calificare serioasa. aia 10k de sclaveti nu gasesc de munca, pentru „ca canci” calificare, si majoritatea nu stiu o boaba de rromana

  7. Nu pot 10 mii dar o sa angajeze sută de mii, s-a încasat parandaratul și obligatoriu o să îi plaseze.

  8. Pentru ce trebuie sa aducem sute de mii de sclavi in afara cand avem peste 500000 de daci liberi buni de munca, plus cel putin 500000 de paraziti bugetari care trebuiesc disponibilizati de urgenta. INseamne cel putin 1 milion de insi buni de munca.? Cand o sa fie incarcerati negustorii de sclavi pentru trafic de persoane??

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.