Accidentul de elicopter, în analiza unui pilot cu experiență

Cezar Osiceanu, unul dintre cei mai experimentați piloți români, analizează accidentul de elicopter produs miercuri seară și soldat cu decesul a șapte militari.

„Din filmarea de azi, pe lumina făcută în zona prezentată ca fiind cea de impact a elicopterului, nu apar obstacole decât la câțiva km distanță.
Rămâne o eroare de pilotaj combinată cu meteo prost și posibil stol de păsări
Elicopterul are radioaltimetru la bord care indică exact înălțimea aflată sub el
Căutarea se face la 50-100 m înălțime radio față de sol cu viteză teoretic mică, mai ales că era noapte si vremea rea cu evidente condiții de givraj. Zburând de mult timp în givraj, putând exista condiții de givraj mediu sau puternic, este posibil sp fi acumulat gheață pe fuselajul elicopterului.

Sistemul de Degivrare este doar pentru motoare și pale
Decizia de revenire fiind comandată de la sol și luată la bord implică un viraj de 180 de grade la joasă înălțime. De aici încep combinațiile factorilor:

1. Factorul uman
Stresat de
– situația MIG-ului;
– situația meteo;
– posibila existență a givrajului pe fuselajul elicopterului;
– zborul destul de îndelungat in condiții meteo grele, noaptea și la joasă înălțime cu viteza mică;
– posibilitățile tehnice oferite de elicopterul in sine: aparatura de bord, etc;
– acumularea de adrenalină in corpul piloților;
– posibilitatea de ciocnire cu obstacole nemarcate și nesemnalizate;
– existența stolurilor de păsări în zonă;
– nervozitatea dată de neîndeplinirea misiunii;
– urgența impusă pentru reîntoarcerea la baza;

2. Factorul meteo

– givraj;
– vizibilitate redusă;
– vânt puternic;

3. Factorul tehnic
– posibilitățile tehnice ale elicopterului;
– dotările de la bord: radar de sol, aparatura de tip Night vision, radioaltimetru;
– limitările impuse de constructor;
De exemplu, cedarea unui motor, considerat critic de către constructor, în plin viraj pe partea motorului cedat la joasă înălțime este fatală in majoritatea cazurilor mai ales dacă se adaugă și givrajul puternic pe fuselaj.
La elicoptere și pierderea controlului elicei rotorului din coadă produce grave probleme care conduc la prăbușire necontrolată, mai ales în condițiile date.

Deci, worst scenario ar fi:
– givraj cu depunere masivă pe fuselaj care conduce la creșterea rezistenței la înaintare;
– cedarea motorului critic in timpul virajului pe partea motorului cedat; duce la pierdere de putere, pierdere de înălțime, rotire necontrolată și /sau pierderea elicei din coadă;
– incendiu la motorul cedat;
– lovirea unui stol de păsări. Chiar și o pasăre aspirată în motor este îndeajuns.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 4
Author

30 de Comentarii

  1. Cei de la A3, dar și idioții de la RTV, își “dau cu părerea” despre cele doua dezastre aviatice. Acum și boul expert comentează. Eroi, profesioniști, etc. !? Dacă erau profesioniști nu mureau ca prostii. Nu înțeleg cum de găsiți acești troglodiți, care comentează. RRomania este o țara de idioti, după asemănarea cu Occidentul, cretini pana in măduva oaselor.

  2. A-nceput de ieri să cadă,
    Câte-un elicopter pe stradă.
    Ruşii s-au mai răzbunat.
    Spre apus, românii în roiuri
    Au plecatt.

  3. Citez:
    „Deci, worst scenario ar fi?”
    Nu este în limba română!
    traducere:
    „scenariul cel mai rău”
    Dacă era pus la începutul „analizei”,, știam ca e un prost, indifetent de doctorate, sau titluri.
    Rușine, dar suntem in România, unde cei care conduc nu sunt vinovați, indiferent ce fac!

  4. Pe noi nici nu e nevoie sa ne atace rusii :)) Felicitari domnilor: Iohaniss, Helvig, Ciuca, Catzu, Dancu si Ciolacu!

  5. Intrebari logice:
    1. de ce au cazut nu unul, ci doua, cam in acelasi loc si timp?
    2. De ce nu s-a trimis un al doilea elicopter? De teama de a nu pati la fel?
    3. EMP are vreo explicatie?

  6. Aviația da senzația și te-nvata sa iubești! Mai desteptule, lasa-ne cu givrajul lui ma-sa. Sa fie arestați aviatorii-meteo care au permis ridicarea in aer a aparatelor dacă condițiile meteo nu permiteau. Cum de celălalt avion nu s-a prăbușit? Spune mai nene că a fost lovit din spatiu cu o rază laser sau cu un impuls electromagnetic de mare putere! Huuo panaramelor! Da, în imagini mai apar niste eoliene germane! Huuo speciatialistilor de 2 lei! Astăzi s-a mai ridicat în aer vreun aparat super-tare?

  7. Nea pilotul mananca (editat), cum credeti ca va recunoaste conducerea NATO ca le-au tras-o si ne-au tras-o rusii? Data viitoare, max. intr-o saptamana, cand vor cadea F-16 sau Tornado o sa vina cu acaleasi explicatii. Adeavrul e asta. Rusii au statii de bruiaj pe care daca le activeaza nu mai zboara nici un avion militar sau civil deasupra intregii Europe. Amintiti-va de nava americana din Marea Negra careia i s-a bruitat toata instalatia electronica de la bord. Ecranele radarelor erau negre, telecomunicatiile cazute iar comanda focului blocata. Tot ieri, 4 avioane rusesti de vanatoare au intra in spatiul aerian al Suediei si se pare ca ar fi fost cam la aceea ora la care au cazut si sculele nostre. Suedezii nu dau ora la care a avut loc intrarea in spatiul lor aerian si nici cate minute s-au plimbat prin spatiul lor avioanele rusesti. Ceea ce indica faptul ca evenimentele au fost concomitente. Sa vedem cum vor reactiona cei din NATO cand vor incepe sa le cada si avioanele lor ultimul guitz aduse la razbel la Kogalniceanu si Campia Turzii??? Deocamdata rusii au trimis un advertisment sefilor NATO ca acestia sa-si ia jucariile zburatoare si sa plece din Romania. Va urma in mod sigur in zilele urmatoare si caderea inexplicabila a 1-2 avioane vanatoare NATO aflate in misiune de politie aeriana deasupra Romaniei??? Si nu e vremea de vina, atat Mig.21 cat si elicopterul Puma Socat au instalatii de degivrare. Sunt aparate militare care trebuie sa zboare in orice conditii atmosferice. Daca nu ar avea inseamna ca acestea pot fi folosite in lupte doar cand inamicul ataca pe cer senin si temperatura in aer este mai mare +5C. Explicatia MAN e de mintea curcilor generalilor de cartoane reciclate ce conduc brava armata romana carpita cu tehnica de lupta cumparata pe miliarde de dolari, la mana a 3, de la partenerii nostri strategici din NATO. Nimic nu e construit de muritori, trainic in aceasta lume, fara a avea ingaduinta Sfantului Bunului Dumnezeu.

  8. I(editat) cabina elicopterului e incalzita si e izolata partial si deci carcasa acestuia nu avea timp ca-n 5 minute de zbor sa se acopera cu un strat gros de gheata care sa doboare aparatul, nici la minus 30 grade Celsius nu se depune atata gheata pe corpul elicopterului intr-un zbor de 5 minute. Pilotul stie in sinea lui (editat) dar a fost prelucrat de cei din NATO sa manance cu polocnicul. Chestie de caracterul ce tine de bravul pilot militar de helicofrece. Sa nu se speria lumea ca rusii doboara aparatele de zbor ale invincibilului NATO de la sute de km distanta doar cu undele micrometrice si campuri electromagnetice de inalta frecvent precis directionate.

  9. Majoritatea Copiilor Redusi Mintal poate Zbura cu Succes orice Elicopter in Perimetrul Mioritic.
    „Pilotii” Ostirii Regimului Fanariot(editat) Iohannis beneficiaza de 7 ore de Zbor/An dintre care 5 Ore pentru Parada de 1 Decembrie in fata (editat) de HermannStadt si a Cozilor de Topor cu Cascheta de Gheneral.
    Lipsa de Antrenament in Zbor Real nu poate fi compensata de „zborul” pe Simulator sau pregatirea teoretica la Sala de Pregatire astfel ca chiar si in Conditii Meteo Normale pe Timp de Noapte un Pilot Insuficient Pregatit este Confruntat cu o Stare de Anxietate Severa care, in orice Situatie Critica, va intra in Panica si va Lua Decizii Catastrofale.
    Cauzele Tehnice atit de Des invocate de Expertii Medievali in Aeronautica sint foarte Rare si pot fi Rezolvate cu Succes numai de catre Piloti foarte Bine Pregatiti in Zbor Real.
    In Romania „normala” Zborul este pentru Pasari si Sefi !
    INTREBARI ?!?

  10. Deci, dragi experți de pe forum și din universul, ca să obțineți răspunsul exact, nu vă rămâne decât să aplicați formula: aranjamente de trei factori înșirați de experimentatul pilot, luate câte șaisprezece.

    Și pentru că vă doresc informați, răspunsul corect la problemă – este, atenție.. că, de fapt ‘de worst was zonder kool’ (adică, cârnatului îi lipsea varza). Scuze, n-am găsit decât traducerea în olandeză, la ‘the worst case scenario’. Dar merge.

    Sfat prietenesc: să nu vă treacă prin devlă cumva, că nimănui nu-i pasă de tehnica din dotarea armatei și că totul e de mântuială, sau, mai bine, că proștii care conduc România, de vreo 30 de ani, sunt preocupați doar de parandărături cu – sanchi- modernizări de rable, sau de cumpărarea de gioarse noi-nouțe, pe care nu te poți baza, de la ‘partenerii’ care este.

  11. Factorul lacomie: sa bifeze ore zbor cu elicopterul, platite inzecit!
    Nici un fel de verificare tehnica de luni de zile,ar fi o alta cauza,lipsa carburantului ,neverificarea rezervorului din care se fura carburant

  12. Păi ce-ar face aceste sicrie zburătoare la polul nord?..
    Pare exemplu în suedia,norvegia,alaska, canada,…

  13. domn „chilot „de elicoptere , pasarile „fac nani”nu zboara la ora ora accidentului de avion -rabla de circa 40 de ani-si a celui de elicopter.

  14. Nu se spune de cat timp era elicopterul în zona de căutare, la ce distanță de epava avionului a căzut elicopterul ? Care era temperatura aerului, era ceata în zona respectivă ? Elicopterul a comunicat că a identificat avionul căzut, care probabil era în flăcări ? Papagalii ăștia „explicatori” sunt plini de ipoteze, dar la concret nu se ajunge la nicio concluzie !

  15. Un elicopter daca i se opreste motorul datorita elicei intra in auto giratie si elicea e ca o parasuta deci nu murea nimeni.
    Stoluri de pasari pe ninsoare nu sunt. Daca i se stricau aparatele de bord vedea cu ochii pamantul.
    Piate daca s-au vaccinat si a trecut satelitu au adormit toti instantaneu.

  16. Las de o parte toate aceste explicații tehnice.
    Nu mă pricep…
    Dar constat cu durere că noi nu trebuie sa intrăm în război cu cineva ..
    Suntem deja într-unul….
    Ce tragedie ….
    Așa rușine nu cred că s- a mai petrecut în România până acum….

  17. La noi,oamenii mor in accidente aviatice,arsi in spitale si nimeni nu raspunde,ies doar cu explicatii. Niste rame!
    Nevolnicii astia ne omoara. Ascultati-i orbeste,va vor „binele”.desigur !

  18. @Anonim : gastele au un obicei foarte ciudat : Migreaza noaptea , se deplaseaza cand vine un val de frig -sud sau de caldura – nord , facand drumuri de 100 – 150 Km , din balta in balta .
    Inaintea valului de frig pot fi auzite noaptea – in timpul zborului fac si un zgomot care le e ajuta la sincronizare in stol. Cam ca hei-rupul sau haidebaaa al homo-sapiens in ciurda.

  19. …de la Osica? …ăsta-i oltean de-a’ lu’ măCiucă, priceput nevoie-mare…
    E plin de astfel de papagali în arrrmiya vitează valahă ce se războiește cu stolurili di paseri. Și cu mistreții pedeștri… la braconaj.

  20. Evenimentul Supranatural Petrecut In Bucegi La Prabusirea …
    http://www.youtube.com › watch
    Videoclip pentru elicopter bucegi
    9 nov. 2020 · Evenimentul Supranatural Petrecut In Bucegi La Prabusirea Elicopterului Israelian. 52 …
    BREAKING NEWS/FOTO: Un elicopter militar a aterizat în intersecție la Aviatorilor. Doi stâlpi au fost doborâți. Șoferii au fost șocați!
    (palele creaza un vortex nesanatos).

  21. Eu nu înțeleg ce se întâmplă cu presa din Romania fata de cea din lume, ori va autocenzurati , ori vi se impune cenzura și nu înțeleg cum. E imposibil probabilistic că cele două aeronave sa cada din cauza vremii. Plus că o centrala nucleară din Ukraina a fost bombardata

  22. Statiile 5 G fac probe si sunt date in functiune de mult timp ,chiar daca nu se dadusera avizele,chiar daca nu se aprobasera in senat legea pentru statii in tara noastra ..Multi piloti occidentali se vaita ca se interfereaza frecventele statiilor 5G cu frecventele lor.Probabil a contribuit si aparatura troglodita a avioanelor.

  23. Nu sint eu, cel care de peste 10 ani, comentez la aceasta publicatie cu pseudonimul Anonim.

    In alta ordine de idei, nu am stiut ca gelu este si expert in aeronautica dar poate ca baba Vanga i-a transmis cine stie ce puteri magice.

    Sa te bucuri de o astfel de tragedie, in imprejurarile actuale cind razboiul se apropie de frontiera noastra, inseamna fie sa fii un nemernic de trol rus fie ingropat in prostie pina peste cap.

  24. E de tăiat nodul gordian,..Adică de erai, rămâneai acasă, fecior la boi și făceai agricultură, mai devreme sau mai târziu tot o inveți, acu erai in viață și imbărtâneai sănătos,. Nu era mai bine decât să crezi in minciuni și să fii belicos ?? Plus țara nu cheltuia bani prostește, după pofta mafiei cu epoleți, pe fiare vechi mizere și zgomotoase, aducătoare de moarte..Judecă de poți,.

  25. @pentru comentatorul care a vorbit de autorotatie: Acum vreo 5 ani (sau mai mult), a fost un accident in UK in care un elicopter de politie a cazut peste un bar, dupa ce i se oprise motorul. Presupusa autorotatie a elicei de sustentatie nu a salvat de la moarte nici un membru al echipajului.

  26. @Marele Urs (aka marele magar mincinos): Bozgore, dar tu de ce nu ramii sa-ti pasti gistele pe linga Tissa si te bagi aiurea in vorba, doar ca sa spui prostii cu ghiotora?

  27. @ Anonim,. Odată un popă, nu ortodox, a zis credincioșilor că nu poți fii atât de deștept de să nu ai ceva de invățat și de la ultimul prostănac. Ai priceput bre ciumete ?? Sigur ??

  28. @Marel Urs: Poate ca acel popa, fie si malgas, avea dreptate, dar nu este cazul cind este vorba (editat) ca tine. De la ei, chiar ca nu e nimic de invatat.

  29. @Marele Urs spune:
    „E de tăiat nodul gordian”
    -a mai fost taiat odata imprejur,
    geo-strategic!

  30. Revizii,de las ca am verificat si semnat,frig..jivraj ..plus poate putin fortat motor la plecare .Cauze multiple….fierul cedeaza uneori….Dzeu sa ii odihneasca pe eroi.

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.