După un memorabil concert susținut recent cu Orchestra Națională Radio, violonistul Alexandru Tomescu revine pe scena Sălii Radio miercuri, 22 noiembrie, de la ora 19.00, într-un recital alături de pianista Sînziana Mircea!
Legendara vioară Stradivarius Elder – Voicu va răsuna așadar din nou la Sala Radio, într-un program care propune publicului trei sonate – reper din repertoriul pentru vioară și pian: Sonata nr. 5 în fa major pentru pian şi vioară, op. 24 – Sonata primăverii de L. van Beethoven, Sonata nr. 2 în la major pentru pian și vioară, op. 100, de J. Brahms, alături de o piesă de George Enescu, Sonata nr. 3 în la minor pentru vioară și pian, op. 25 – În caracter popular românesc.
Cu o carieră națională deja consolidată și cu o expunere internațională în plină ascensiune, Alexandru Tomescu cântă din 2007 pe vioara care i-a aparținut lui Ion Voicu. A realizat, câțiva ani la rând, Turneul Stradivarius, concertând în zeci de localităţi, cu programe care au cuprins câteva integrale-eveniment pentru viaţa muzicală românească și care i-au conturat reputația de a fi, astăzi, unul dintre cei mai bine cotați violoniști români.
Nominalizată în 2017 la titlul de Young Steinway Artist, o distincție de elită acordată celor mai promiţători tineri pianişti ai lumii, Sînziana Mircea a concertat în renumite săli de concerte din Europa, Statele Unite și Asia, iar în acest an a cântat alături de Alexandru Tomescu și Omar Massa în Turneul Stradivarius.
Alexandru Tomescu
Cel mai cunoscut violonist român contemporan, Alexandru Tomescu (născut în 1976), întruneşte, în conştiinţa publicului, amprenta unei vocaţii şi a unui destin artistic, dublate de o energie puţin obişnuită pentru a le traduce în faptă şi, în plus, cu şansa de a cânta pe o vioară Stradivarius.
Fiu al unei familii de muzicieni, studiază primii șapte ani cu mama sa, Mihaela Tomescu, profesoară de vioară la Liceul de Muzică George Enescu din Bucureşti. De la vârsta de şase ani, cântă acompaniat de tatăl său, pianistul Adrian Tomescu, participând la numeroase evenimente şi concursuri muzicale. Formaţia lui e desăvârşită, între 1995 şi 1999, la Conservatorul din Bucureşti, cu Ştefan Gheorghiu, cel mai important pedagog român în şcoala de vioară a momentului. Obţine burse de studii în SUA şi Elveţia, unde studiază cu Eduard Schmieder (2000) şi cu Tibor Varga (2001), iar în paralel participă la cursuri de perfecționare cu Ruggiero Ricci, Igor Oistrah şi Hermann Krebbers.
Dintre numeroasele competiţii naţionale şi internaţionale câştigate, trebuie menţionate Concursul Paganini (Genova, 1995), Concursul Marguerite Long – Jacques Thibaud (Paris, 1999) şi Concursul George Enescu (1999). A concertat sub bagheta unor dirijori importanţi, între care Kurt Masur şi Valery Gergiev, alături de pianişti precum Valentina Lisitsa şi Eduard Kunz, în săli celebre ca Berliner Philharmoniker, Carnegie Hall, Concertgebouw, Théâtre des Champs-Élysées.
A înregistrat pentru posturi de radio şi televiziune româneşti, dar şi din Anglia, Franţa, Elveţia, Germania, Olanda, Polonia, SUA şi a realizat numeroase imprimări pe CD, dintre care se cuvin amintite Alexandru Tomescu at Moscow (cu concerte de Paganini şi Mendelssohn), Romanian Piano Trio (trei discuri cu lucrări camerale de Mozart, Beethoven, Schumann, alături de Horia Mihail şi Răzvan Suma), Simply Mozart (patru concerte mozartiene sub bagheta lui Horia Andreescu) sau Ad Libitum – Primus (cvartete de Beethoven, Haydn, Sibelius, cu Alexandru Tomescu la vioara I).
Din anul 2007, în urma unui concurs, îi este încredinţată, deocamdată până în 2018, vioara Stradivarius Elder – Voicu, care a devenit protagonista câtorva îndrăzneţe proiecte muzicale de anvergură şi notorietate, cu finanţare privată, în care, sub genericul Turneul Stradivarius, violonistul a concertat în zeci de localităţi din ţară, cu programe care au cuprins câteva integrale-eveniment pentru viaţa muzicală românească, asociind uneori recitalul cu secvenţe inedite de performance: cele 24 de capricii ale lui Paganini, cele şase sonate pentru vioară solo de Ysaÿe, sonatele şi partitele pentru vioară solo de Bach, sonatele pentru vioară şi pian de Prokofiev şi integrala lucrărilor pentru vioară şi pian de Enescu (cu Eduard Kunz la pian). O parte din aceste programe au fost înregistrate pe CD-uri şi DVD-uri care s-au bucurat de un mare succes: Paganini 24/24, Stradivarius Obsesii, Bach to Basics.
O dominantă a profilului de artist al lui Alexandru Tomescu este abnegaţia de a duce marea muzică către oamenii obişnuiţi şi de a dedica activităţii caritabile o parte însemnată din evenimentele muzicale în care evoluează. Artistul e vizibil însufleţit de pasiunea cauzelor nobile şi prezenţa lui pe scena publică românească se distinge odată mai mult prin acest altruism.
Sînziana Mircea
Pianista Sînziana Mircea a concertat în Statele Unite ale Americii, Japonia, China și Europa, pe scene precum Carnegie Hall, Tokyo Metropolitan Theater, Harbin Concert Hall, Yangzhou Concert Hall, St. Martin-in-the-Fields Londra, Cheltenham Town Hall, Sala Radio, Ateneul Român şi altele.
În anul 2017, Sînziana Mircea s-a alăturat Turneului Internaţional Stradivarius şi a susţinut concerte împreună cu violonistul Alexandru Tomescu şi bandoneonistul Omar Massa. De asemenea, tot în 2017, pianista a devenit Young Steinway Artist, o distincţie de elită acordată celor mai promiţători tineri pianişti în urma unei selecţii la nivel mondial.
CD-ul său de debut, Nihil Sine Deo – Nimic fără Dumnezeu, Editura Casa Radio, s-a clasat pe locul 3 în competiţia Discul de muzică clasică al anului 2016, organizat de Radio România Muzical. Cel de-al doilea său CD, Unending Love, lansat în 2017 la casa de discuri Sheva Collection din Italia, este distribuit internaţional de către NAXOS.
Sînziana Mircea a studiat la Hochschule für Musik und Tanz din Köln (Germania), Guildhall School of Music and Drama din Londra şi la Accademia Pianistica Imola (Italia).
Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.