Argumente pentru scoaterea disciplinei Istoria evreilor. Holocaustul

În vremurile tulburi pe care le trăim, devine tot mai evident că istoria este scrisă de învingători, că pentru a învinge se folosesc orice mijloace (forța fizică sau a banului, sau șantajul) (SUA au aruncat două bombe atomice asupra Hiroshima (6 august 1945) și Nagasachi (9 august 1945) pentru a câștiga războiul cu Japonia), că există dublu standard în aprecieri, că egalitate există, dar nu pentru „căței”, și că dreptatea umblă cu capul spart. Mai există, încă, speranța.

În acest context, voi încerca o analiză a disciplinei „Istoria evreilor. Holocaustul”.

Trebuie să menționez de la început un lucru important: România este stat membru al Uniunii
Europene (UE), dar UE nu are competențe exclusive sau partajate cu statele membre în domeniul educației și formării profesionale, acesta fiind de competența țărilor membre. (Articolele 2, 3, 4, 6, 165, 166 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene adoptat la 1 decembrie 2009). De aceea, toate documentele legate de educație emise de UE nu sunt obligatorii. Din servilism, România a ținut însă cont de ele.

La data de 5 octombrie 2021, Comisia Europeană a adoptat „Strategia Uniunii Europene privind combaterea antisemitismului şi promovarea vieţii evreieşti” (2021-2030),
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/RO/ALL/?uri=CELEX%3A52021DC0615
numită în continuare “STRATEGIA (2021-2030)”, care stabileşte că „educaţia şi cercetarea vieţii evreieşti, a antisemitismului şi a Holocaustului sunt esenţiale pentru a înţelege antisemitismul de astăzi şi pentru a preveni ca astfel de atrocităţi să se întâmple din nou”.

Pentru punerea în aplicare a acestei strategii – deși nu eram obligați – în România a fost aprobată Legea nr. 276/2021 privind unele măsuri pentru studierea istoriei evreilor şi a Holocaustului, prin care a fost introdusă ca disciplină de studiu la nivel liceal „Istoria evreilor. Holocaustul”.

Pentru că Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023 spunea că disciplina școlară „Istoria evreilor. Holocaustul“ va fi inclusă în planurile-cadru ale învățământului liceal începând cu anul școlar 2025-2026, iar guvernanții au dorit – probabil la presiunile cuiva – să fie inclusă mai devreme, au dat OUG nr. 72/2023, ca disciplina să fie inclusă începând
cu anul şcolar 2023-2024. Deci, disciplina scolară „Istoria evreilor. Holocaustul“ a început deja în anul școlar trecut, fără manuale, manualele (alternative) apărute fiind pentru anul școlar 2024-2025.

1. Am cumpărat de curiozitate două manuale, la întâmplare. Mă voi referi în continuare
la cel mai slab dintre ele, anume la cel elaborat de Daniel Boboc, Nicolae Drăgușin, Petre Matei, Florin Petrescu, Gabriel Stan, Măriuca Stanciu, având coordonator pe Alexandru Florian (directorul Institutul Național pentru Studierea Holocaustului din România “Elie Wiesel” (INSHR-EW)), manual aprobat prin Ordinul Ministrului Educației nr. 4031/21.03.2024 și realizat de Editura Didactică și Pedagogică în conformitate cu Programa școlară aprobată prin Ordinul ministrului educației și cercetării nr. 5344/9.08.2023. Programa a fost elaborată pentru 1 oră/săptămână, pe durata unui an școlar, fiind aplicată la clasa a XI-a sau a XII-a. Manualul are 111 pagini în format A4 și costă 40 de lei.

Iată câteva observații pe marginea acestui manual.

Observații majore:

• Conținutul lucrării nu este bine structurat și sistematizat, deoarece Cuprinsul
(Anexa 2) impus de programa școlară este așa. Trebuia să fie prezentată în primul rând istoria evreilor, cel puțin până la crearea statului evreu (Israel) în 1948, în Palestina. Apoi, trebuiau prezentate diferitele forme de persecuție ale evreilor – din Europa și din România – culminând cu holocaustul.

• Noțiunile de bază cu care se lucrează (antievreism, antisemitism, holocaust,
persecutare, reprimare, exterminare, distrugere, genocid, xenofobie etc.) trebuiau definite/clarificate de la început, inclusiv trebuia să fie stabilită relația dintre ele. Mai mult, trebuia să fie prezentată/discutată sumar și evoluția în timp a acestor definiții.

• Trebuia spus că “termenul german oficial pentru exterminarea evreilor în perioada
nazistă era Endlösung der Judenfrage („Soluția finală a problemei evreiești”). În germană, ca și în alte limbi, printre care engleza, termenul soluția finală este folosit ca alternativă la cel de holocaust. În România, Conducătorul Antonescu a folosit sintagma „curățirea terenului”.” (cf. Wikipedia)

• Nu se definește antisemitismul („atitudine (educațională, politică, socială, religioasă,
etc.) ostilă față de evrei exclusiv pentru că sunt evrei”, cf. Wikipedia), deși trebuia, conform programei școlare. Prezentăm în Anexa 1 două definiții ale antisemitismului, definiția IHRA (2016) fiind cea acceptată oficial.

• Și mai grav mi se pare că nu se identifică (decât parțial) și nu se analizează
cauzele antisimitismului, după principiul (relația) cauză-efect amintit la pag. 16, 83.
Programa școlară prevede „exerciţii de ierarhizare a cauzelor unui eveniment sau proces istoric”. Fără o analiză sinceră, imparțială, a cauzelor, cum se pot lua măsuri pentru diminuarea antisemitismului? De aceea antisemitismul există și acum în lume, la cote alarmante.

• De exemplu, nu se menționează intervenția organizațiilor evreiești occidentale în
cele două momente importante pentru istoria evreilor din România din anii 1878 și 1919 (în manualul celălalt, al Editurii Booklet, se menționează).
Se amintește fugitiv și dispersat că evreii nu au avut un stat (pag. 13, sus) până în
1948, când a fost creat statul Israel (pag. 100), fără a se menționa implicațiile acestui lucru (că au fost niște migranți, fără drepturi, cu o religie aparte, iudaismul, pe care nimeni nu-i primea cu brațele deschise ca cetățeni, adică exact cum se întâmplă și astăzi cu migranții; în plus, nu aveau unde să se ducă dacă erau expulzați). În consecință, nu se menționează că, pentru a fi împământeniți (adică pentru a primi cetățenia) cu drepturi egale, evreii din România au făcut presiuni prin organizațiile evreiești internaționale și astfel au obținut:
– revizuirea Constituției din 1866, care la Art. 7 specifica că „numai streinii de rituri
creștine pot dobândi împământenirea” (pag. 30).
(În urma războiului de independență, la Congresul de Pace de la Berlin din 1878, „Marile Puteri au anunțat că sunt gata să recunoască independența României, dacă aceasta acceptă să reformuleze Articolul 7 din Constituție, conform Articolului 44 al Tratatului de la Berlin: În România, deosebirea de credințe religioase și de confesiuni nu va putea fi opusă nimănui ca un motiv de excludere sau de incapacitate în ceea ce privește folosința drepturilor civile și politice …” (pag. 31). Românii au acceptat, au modificat Art. 7, dar au introdus condiții suplimentare. Evreii primeau cetățenia după un stagiu de așteptare de 10 ani. Ne miră? În SUA, și astăzi, primești cetățenia după 5 ani, dacă ai green card.)
– înlocuirea Art. 7 revizuit din Constituția din 1866 cu Art. 133 în noua Constituție din
1923, prin care se elimină condiționările pentru obținerea cetățeniei și se asigură egalitatea deplină în drepturi civile și politice pentru evreii din România întregită.
(„La Conferința de Pace de la Paris din 1919, unde s-a discutat problema minorităților, a fost elaborat „Tratatul Minorităților Naționale”, inclus în însuși „Tratatul de Pace”.” (pag.32) (Este „Tratatul privind drepturile minorităților” de la pag. 80, la a cărui redactare a contribuit Wilhelm Filderman.) „Conform acestuia, România trebuia să accepte și să ducă la îndeplinire completa emancipare a evreilor. Noul enunț menționa că: „Art. 7 – România se angajează să recunoască drept supuși români, cu drept deplin și fără nicio formalitate, pe evreii care locuiesc în toate teritoriile României și care nu se pot prevala de nicio altă naționalitate. Art. 8 – Toți supușii români vor fi egali în fața legii și se vor bucura de aceleași drepturi civile și politice fără deosebire de rasă, limbă sau de religie.“ Dispozițiile tratatului au fost incluse în noua Constituție din 1923, înlocuind Articolul 7 revizuit prin Articolul 133.” (pag. 32)
Evreii din România și-au atins deci scopul, completa emancipare, dar cu prețul iritării românilor, deci a creșterii antisemitismului.

• Nu se menționează în manual – pentru că nu se menționează în programa școlară –
Declarația Balfour din 2 noiembrie 1917, moment important în istoria evreilor legat de crearea statului Israel și de începutul crizei dintre evrei și arabii palestinieni. ”Declarația a fost scrisă de secretarul pentru afacerile externe Arthur James Balfour şi adresată lui Lionel Walter Rothschild, unul dintre liderii comunității evreiești britanice. Declaraţia urma să fie transmisă „Federaţiei Sioniste a Marii Britanii şi a Irlandei”, organizaţie sionistă britanică. Declarația reflecta poziția cabinetului britanic, stabilită în şedinţa guvernului din 31 octombrie 1917. … „Guvernul Majestatii Sale priveşte cu favoare stabilirea în Palestina a unui Cămin naţional pentru poporul evreu şi-i va folosi bunele oficii pentru a facilita atingerea acestui obiectiv.””

https://www.art-emis.ro/istorie/declaratia-balfour-1917-si-discursul-freedman-1961
În 1918, un recensământ britanic în Palestina estima existența a 700.000 arabi și 56.000 evrei.

• Deoarece autorii nu au analizat complet istoria evreilor până la crearea
statului evreu în 1948, adică nu au vorbit de Palestina și de “Căminul evreiesc în Palestina” convenit cu englezii în Declarația Balfour din 1917, atunci nu s-a putut/dorit prezenta etapa importantă a emigrării în Palestina (din Europa și din România) în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial), care a dus la salvarea (nu la exterminarea!) a zeci de mii de evrei.

• Definiția holocaustului, noțiunea centrală a manualului, nu este clară, este „fluidă”.
Astfel, avem următoarele definiții:
1. Definiția formulată de Muzeul Memorial al Holocaustului din capitala Statelor Unite
(„definiția americană”), general acceptată, care mi se pare greșită pentru că include persecuția:
„Holocaustul este persecutia și anihilarea sistematică sprijinită de stat a evreilor
europeni de către Germania nazistă, precum și de aliații și colaboratorii săi între 1933 și
1945.” („The Holocaust is the state-sponsored systematic persecution and annihilation of
European Jewry by Nazi Germany, its allies and collaborators between 1933 and 1945.”)
Raportul Final al Comisiei Internaționale asupra Holocaustului din România (FINAL REPORT of the International Commission on the Holocaust in Romania), (prezentat președintelui Ion Iliescu pe 11 noiembrie 2004, care a recunoscut în final că în România a fost Holocaust) folosește definiţia americană.
Celălalt manual cumpărat folosește definiția americană.
2. Definiția formulată de INSHR-EW, diferită de definiția americană, mi se pare cea
bună, pentru că exclude persecuția: https://www.inshr-ew.ro/holocaustul-in-romania/
„Holocaustul înseamnă omorârea de către Germania nazistă a şase milioane de evrei.
Dacă persecuţia nazistă a evreilor a început in 1933, uciderea lor în masă a avut loc în
timpul celui De-al Doilea Război Mondial.”
3. În acest manual sunt date trei definiții diferite (care seamănă cu definiția INSHR-
EW):
– la pag. 14 („Holocaust – desemnează cel mai mare masacru din istorie. În perioada celui de-Al Doilea Război Mondial au fost asasinați circa șase milioane de evrei de toate vârstele, conform programului de exterminare a evreilor plănuit și executat de regimul național-socialist din Germania, dar și de statele aliate Germaniei.”
– la pag. 52 („Holocaust – 1. În Antichitate, jertfă adusă zeilor, în care animalul este ars în totalitate; 2. exterminarea unei mari părți a populației evreiești din Europa de către Germania nazistă și aliații ei.”)
– în textul de la pag. 13 se spune: “Holocaustul este crima împotriva populației civile cu mijloace industrial acționate în mod planificat.”
Era normal ca definiția americană, fiind definiția general acceptată (?), să fie menționată în programa școlară, pentru ca toate manualele să dea aceeași definiție elevilor.

• Care este atunci “durata Holocaustului” (în Europa)? Nu este clar!
Mi se pare tragi-comic să existe atâtea definiții, fundamental diferite, ale holocaustului simultan în acțiune, pentru că, abstracție făcând de formulările lingvistice, care pot fi diferite, dar echivalente semantic, una este perioada 1933-1945 și cu totul alta este perioada 1939-1945 când contabilizezi sau când se ajunge în justiție. Cum poți să mai compari rezultatele studiilor asupra holocaustului dacă se bazează pe definiții diferite? Cum se explică oare că după atâta vreme se bâjbâie? Trebuie făcută ordine. Până atunci, disciplina trebuie să fie suspendată, introducerea ei să fie prorogată.

• Care este definiția și durata holocaustului în România? Nu este clar!
– Dacă ne uităm la titlul secțiunii 5.4 (Regimul Ion Antonescu și evreii (1941-1944)),
deducem că Holocaustul din România a fost în perioada 1941-1944.
– Dacă ne uităm la adresa:
https://ro.wikipedia.org/wiki/Holocaustul_%C3%AEn_Rom%C3%A2nia,
„Holocaustul în România a fost procesul de discriminare, deportare și exterminare a evreilor
aflați în teritoriile controlate de statul român între anii 1937 și 1944.”
– În ORDONANTA DE URGENTA nr. 31 din 13 martie 2002 privind interzicerea
organizaților și simbolurilor cu caracter fascist, rasist sau xenofob și a promovării cultului persoanelor vinovate de săvârșirea unor infracțiuni contra păcii și omenirii (actualizată pana la data de 6 mai 2006), prin holocaust se înțelege
„persecutia sistematică sprijinita de stat și anihilarea evreilor europeni de către
Germania nazist, precum și de aliatii și colaboratorii săi din perioada 1933-1945” –
deci definiția americană.
– LEGEA nr. 217 din 23 iulie 2015 pentru modificarea şi completarea Ordonaței de
urgență a Guvernului nr. 31/2002 privind interzicerea organizaţiilor şi simbolurilor cu caracter fascist, rasist sau xenofob şi a promovării cultului persoanelor vinovate de săvârşirea unor infracţiuni contra păcii şi omenirii precizează că:
„e) prin holocaust pe teritoriul României se înţelege persecuţia sistematică şi anihilarea evreilor şi a rromilor, sprijinită de autorităţile şi instituţiile statului român în teritoriile administrate de acestea în perioada 1940-1944; …”
Harababură totală! Se va introduce și o Istorie a rromilor, dacă am introdus rromii în definiția holocaustului?

• Și mai grav este că nu se identifică și nu se analizează cauzele reale ale
holocaustului după principiul (relația) cauză-efect amintit la pag. 16, 83. Programa școlară prevede „exerciţii de ierarhizare a cauzelor unui eveniment sau proces istoric”.
La rubrica Recapitulare de la pag. 53 se cere elevilor să citească cu atenție textul următor (afirmat, dar nedemonstrat) și să dea ei niște răspunsuri:
”Nazismul a fost o ideologie rasistă al cărei scop era eliminarea evreilor și a altor grupuri nedorite din societatea germană. Nu avea nicio bază faptică sau logică. Hitler și naziștii i-au vizat pe evrei pentru a-i persecuta și anihila, deoarece erau antisemiți înverșunați care detestau evreii … Naziștii au făcut două afirmații false principale în propaganda lor timpurie: în primul rând, că evreii de origine germană trădaseră Germania în timpul Primului Război Mondial și că fuseseră responsabili de înfrângerea sa; în al doilea rând, că evreii fuseseră responsabili de dificultățile economice ale Germaniei din timpul crizei de la sfârșitul anilor ‘20 și începutul anilor ‘30. Acestea s-au legat de o minciună mai general despre o conspirație evreiască globală. În timpul celui de-al Treilea Reich, îndoctrinarea s-a concentrat pe ideea de eliminare a evreilor, fiind considerați un element care contamina puritatea rasială „ariană” și care trebuia îndepărtat.”
Presupun că textul se referă la afirmații de genul celor făcute în 1961 de Benjamin H. Freedman, un evreu, nu un nazist:
https://www.art-emis.ro/istorie/declaratia-balfour-1917-si-discursul-freedman-1961
Prezentând doar efectele Holocaustului, fără o analiză sinceră, imparțială, a cauzelor sale, concluziile sunt parțiale/incomplete.

• Autorii uită propria definiție dată holocaustului în favoarea definiției americane
folosite de Raul Hilberg. Astfel, în capitolul/titlul 4 (Holocaustul în Europa), la pag. 50, se spune:
„Istoricul Raul Hilberg a identificat patru etape ale distrugerii evreilor europeni: definiția evreului, expropierea, ghetoizarea și exterminarea. … La rândul ei, exterminarea a avut două etape: emigrarea (1933-1940), care nu a avut rezultate importante, și anihilarea fizică (1941-1945).”
Să observăm că nu se explică de ce emigrarea este o formă/etapă de exterminare.
Aceste etape trebuiau amintite la începutul manualului, dacă se folosea definiția americană!

• Autorii uită din nou propria definiție dată holocaustului în favoarea definiției
americane folosite de Raul Hilberg când și în capitolul/titlul 5, la pag.75, se spune:
„În perioada septembrie 1940 – august 1944, evreii din Vechiul Regat și Transilvania de sud … au trăit în condițiile impuse de etapele Holocaustului, așa cum au fost ele gândite de guvernele conduse de Ion Antonescu. Cele mai importante etape au fost: legislația antisemită, munca obligatorie, spolierea economică, evacuarea forțată și deportarea în vederea exterminării.”
Să observăm că Holocaustul, așa cum este el definit în manual, nu poate avea etapele prezentate. Să mai observăm că nu sunt aduse probe că deportarea se făcea în scopul exterminării și că lipsește emigrarea. România lui Antonescu (sau Antonescu al României) a sprijinit emigrarea în Palestina, deci salvarea unui număr foarte mare de evrei – atât cât i-au permis englezii care au fixat cote de emigrare în Palestina.

• Nu se menționează în manual – nici în programa școlară – că Shimon Peres,
președintele Israelului, a mulțumit României, în august 2010, pentru salvarea a 400.000 de evrei (Declarația oficială cu ocazia vizitei în România):
“Nu vom uita niciodată că, în perioada cea mai întunecată a Europei, în perioada nazistă, românii au salvat viețile multor evrei de aici, 400 000 de evrei, care au venit în Israel și au contribuit și contribuie la construirea Israelului; ei iubesc Israelul, dar nu și-au uitat iubirea pentru România, și-au păstrat cultura românească. Pentru aceasta, doresc să mulțumesc poporului român și să îi spun că aceasta este o prietenie care nu se va termina și care va continua multă vreme în viitor, n u doar în istorie. Mă simt aici ca acasă, mă simt ca într-o țară prietenă, și nu vorbesc doar despre trecut, ci și despre viitor.“

• Fără prezentarea cauzelor reale ale antisemitismului și holocaustului, fără
prezentarea emigrărilor din România în Palestina organizate de statul român pentru a-i feri pe evrei de naziști, fără menționarea declarației de mulțumire a lui Shimon Peres, din lectura manualului rezultă că evreii au fost îngeri, iar românii au fost demoni, ceea ce este fals.
Manualul/programa culpabilizează mai mult decât trebuie România pentru persecutarea evreilor, defăimând astfel gratuit țara noastră în fața elevilor. Mai mult, se pare că această disciplină școlară are rolul de a inocula copiilor din ziua de azi vina pentru ceea au pățit evreii în trecut, așa cum în SUA, americanii albi de azi sunt învinovățiți pentru ce au pățit negrii în trecut – dovadă suplimentară a faptului că progresismul (neomarxismul) cu toate aripioarele sale a sosit din SUA – via UE – și în România.

Câteva observații minore:

• Se observă deja prima greșeală din manual pe dosul copertei din față: “Ordinul
Ministrului Educației” devine „Ordinul ministrului educației și cercetării”, deși numele Ministerului Educației nu s-a schimbat.
• Nu există corector al manualului – și se simte.
• La pagina 2 sunt trecuți doar primii trei autori.
• În rubrica PREZENTARE MANUAL (pag. 5), sub forma unei scrisori către elevi
din partea autorilor (Dragi elevi, …), se spune că “Manualul este structurat în șase capitole”, după care în loc de capitol se folosește, în mod neobișnuit pentru o carte/manual, noțiunea de unitate (de învățare). Fiecare capitol/unitate conține, în afară de informații și studii de caz, rubricile Repere cronologice, Dicționar de termeni (unde vor fi prezentate definiții), Recapitulare, Evaluare și alte asemenea, plus Competențe generale și specifice. Prezint Cuprinsul (care este cel din programa școlară) în Anexa 2.
• O altă scrisoare, la pag. 12, 13, plină cu greșeli (Dragă elev, … te invităm … dacă nu
am fost destul de convingător, te rog să reflectezi ….), (Distrugerea evreilor … este o perioadă care a dat naștere …), (Libertatea mea înseamnă libertatea celuilalt – corect: Libertatea ta se termină acolo unde începe libertatea celuilalt, de John Stuart Mill) nu este semnată.
• Formatul general este agreabil, din cauza fotografiilor și a hărților prezentate. Dar la
multe dintre ele nu se poate citi ceea ce este scris, fiind prea mici literele. Nu este clar, din explicațiile și hărțile prezentate, unde erau situate Iudeea, Iraelul antic și Palestina romană.
• Se folosește frecvent alăturarea antisemitism, xenofobie, fără să se explice că
antisemitismul este o formă de xenofobie (pag. 7, 12). Și atunci, apar formulări alambicate ca cea din textul de la pag. 13 jos: „ Xenofobia a fost celălalt obiectiv politic cu care s-a însoțit antisemitismul.”
• Se folosesc termenii antievreiesc și antisemit, fără să se clarifice când a apărut temenul
antisemit. Titlul secțiunii 4.1 (impus prin programa școlară !) este un exemplu hilar când ambii termeni sunt folosiți simultan: “Discurs antievreiesc și legislație antisemită în Germania nazistă.” (pag. 48)
• Se identifică Biserica, în Evul Mediu, ca una din cauzele antievreismului:
“Mituri și legende cu caracter antievreiesc au pătruns în mentalul colectiv datorită modului în care Biserica a răspândit și propovăduit credința creștină.” (pag. 21)
• Definiția deicid-ului (pag. 21) este greșită/incompletă („Uciderea unui zeu”). Definiția corectă în aceasă lucrare este „Ucidere a unui zeu sau a lui Hristos”.
• Deportarea este definită diferit la paginile 70 și 86, pentru că este înclus în definiție și
scopul trimiterii, care este diferit. Este greșit ca într-o lucrare să existe mai multe definiții diferite (ne-echivalente) ale aceleași noțiuni.
• Românizarea este definită greșit la pag. 61 („acțiunea de a trece forțat un bun din
proprietatea evreilor în proprietatea statului, prin intermediul unui decret-lege”); ea este o acțiune mai largă. La pag. 75, se precizează clar că:
„ Procesul de „românizare” a început în toamna lui 1940. În mai 1941, a fost
înființat Centrul Național de Românizare, …, care se ocupa de trecerea în
patrimoniul statului a tuturor proprietăților evreiești.”
Alte detalii sunt date la pag. 65.
• La pag. 56 sus, în secțiunea 5.1 (Preliminariile Holocaustului din România
(1938-1940), …) se spune:
„Începutul Holocaustului din România este reprezentat de primele reglementări
oficiale cu caracter discriminatoriu față de populația evreiască.”
Să observăm că este iar o greșeală: „Preliminariile Holocaustului” au devenit, din neatenție, „Începutul Holocaustului”.
• Bibliografia, fiind preponderent evreiască, face ca manualul să fie subiectiv, nu obiectiv.

În concluzie, apreciez că acest manual nu se califică pentru a fi prezentat elevilor. Dar lipsurile sale majore sunt și lipsuri ale programei școlare pentru această disciplină, așa că solicit scoaterea disciplinei școlare Istoria evreilor. Holocaustul din planul-cadru de învățământ începând cu anul școlar 2024-2025.

Afrodita Iorgulescu
Doctor în matematică
Profesor universitar emerit

15 august 2024

Anexa 1 (Definiția IHRA și definiția JDA a antisemitismului)
În STRATEGIA (2021-2030), se precizează:
„În urma adoptării, în 2000, a directivelor privind egalitatea rasială și egalitatea în ceea ce privește încadrarea în muncă, președintele Comisiei, Prodi, a convocat în 2004 o conferință specială la nivel înalt intitulată „Europa împotriva antisemitismului pentru o Uniune a diversității”. În același an, Observatorul European al Fenomenelor Rasiste și Xenofobe (EUMC) a elaborat o definiție de lucru a antisemitismului care a constituit ulterior baza pentru definiția de lucru a antisemitismului a Alianței Internaționale pentru Comemorarea Holocaustului (International Holocaust Remembrance Alliance – IHRA).
Potrivit definiției: „Antisemitismul reprezintă o anumită percepție referitoare la evrei, care poate fi exprimată ca ură împotriva evreilor. Manifestările retorice și fizice ale antisemitismului sunt îndreptate împotriva evreilor sau neevreilor și/sau a proprietăților acestora și împotriva instituțiilor comunităților evreiești și lăcașurilor lor de cult.” Definiția IHRA include o serie de exemple ilustrative.
Definiția IHRA a fost aprobată prin declarațiile Consiliului din 2018 și 2020 și prin Rezoluția Parlamentului European din 1 iunie 2017.
Recent au fost elaborate și alte definiții ale antisemitismului, cum ar fi documentul Nexus (2020) și Declarația de la Ierusalim privind antisemitismul (2021).”
*
Declarația de la Ierusalim privind antisemitismul (2021) (The Jerusalem Declaration
On Antisemitism (JDA)) https://jerusalemdeclaration.org/ include un scurt preambul, definiția antisemitismului, și un set de 15 instrucțiuni (guidelines) care să ghideze pe cei ce caută să recunoască antisemitismul.
În preambul se spune, printre altele, că: „JDA răspunde Definiției IHRA adoptată de IHRA în 2016. Deoarece Definiția IHRA este neclară în aspecte cheie și deschisă larg la diferite interpretări, ea a cauzat confuzie și a generat controversă, prin urmare slăbind lupta împotriva antisemitismului.”
Definiția JDA: „Antisemitismul este discriminare, prejudiciu, ostilitate sau violență împotriva evreilor pentru că sunt evrei (or a instituțiilor evreiești, pentru că sunt evreiești).” (Antisemitism is discrimination, prejudice, hostility or violence against Jews as Jews (or Jewish institutions as Jewish).
Cele 15 instrucțiuni sunt grupate astfel: A. General (1-5), B. Israel and Palestine: examples that, on the face of it, are antisemitic (6-10), C. Israel and Palestine: examples that, on the face of it, are not antisemitic (11-15).

Anexa 2 (Cuprinsul manualului)

Cuprinsul
1. Identitate evreiască şi educația despre Holocaust … 7 • Evreii – trăsături definitorii: originea, cultura, religia… 8
• Educaţia despre Holocaust şi provocările contemporane (antisemitism, xenofobie, genocid şi ameninţările la adresa normelor şi a valorilor democratice) … 12

2. Evreii în istoria universală … 17 • Evreii în Antichitate şi în Evul Mediu (statutul juridic al evreilor şi apariţia miturilor antievreieşti în mentalul colectiv) … 18
• Evreii în epoca modernă (statutul juridic şi economic, aspecte culturale) … 22

3. Evreii în spaţiul românesc în secolele XIV-XX … 27 • Situaţia comunităţilor evreieşti până la 1866: aspecte demografice, comunitare şi culturale … 28
• Evreii în spaţiul românesc în perioada 1878-1919: de la marginalizare la emancipare … 30
• Contribuţia comunităţilor evreieşti la dezvoltarea economică, socială, culturală şi ştiinţifică a României. Structuri asociative reprezentative. Personalităţi marcante în domeniul cultural, politic şi academic … 33
• Studiu de caz: Antisemitism în politica şi cultura românească din a doua jumătate a secolului al XIX-lea până la Primul Război Mondial … 36
• Studiu de caz: Evreii în armata română (1877-1878, 1913, 1916-1918) … 37
• Comunităţile evreieşti din România în perioada interbelică: Uniunea Evreilor Români, Federaţia Uniunilor de Comunităţi Evreieşti din România … 38
• Violenţă şi retorică antisemită în România interbelică: Liga Apărării Naţional Creştine (LANC), Mişcarea legionară şi Partidul Naţional Creştin … 41

4. Holocaustul în Europa 47 • Discurs antievreiesc şi legislaţie antisemită în Germania nazistă … 48
• Exterminarea evreilor în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial: lagăre, ghetouri, Holocaustul prin gloanţe, deportări, exterminări în masă … 50

5. Holocaustul în România pe teritoriile aflate sub administraţie
românească şi în nordul Transilvaniei … 55 • Preliminariile Holocaustului din România (1938-1940). Primele legi antisemite şi pogromurile de la Dorohoi şi Galaţi … 56
• Statul naţional legionar şi măsurile antievreieşti (1940-1941) … 59
• Regimul Ion Antonescu şi evreii (1941-1944) … 63
• Studiu de caz: Pogromul de la Bucureşti … 66
• Studiu de caz: Pogromul de la Iaşi. Trenurile morţii … 67
• Distrugerea comunităţilor evreieşti din Basarabia şi Bucovina … 68
• Holocaustul în Transnistria aflată sub administraţia românească. Deportarea evreilor şi a romilor (reprimare şi exterminare) … 71
• Studiu de caz: Evreii din Odessa … 74
• Evreii din Vechiul Regat şi din sudul Transilvaniei: regimul de muncă obligatorie şi planurile de deportare în Polonia … 75
• Rezistenţa evreiască şi eforturile de repatriere a deportaţilor din Transnistria … 78
• Studiu de caz: Wilhelm Filderman … 80
• Studiu de caz: Mărturii ale supravieţuitorilor evrei şi romi din Transnistria … 81
• Evreii din nordul Transilvaniei sub autoritatea statului ungar (1940-1944): expulzări, detaşamentele de muncă din Ungaria şi Ucraina, ghetoizare şi deportare la Auschwitz şi în alte lagăre de exterminare … 84
• Studiu de caz: Elie Wiesel … 87
• Solidaritate şi acţiuni de salvare în timpul Holocaustului: „Drepţi între popoare” … 88
• Studiu de caz: Traian Popovici … 90
• Judecarea şi pedepsirea responsabililor pentru Holocaustul din România: Tribunalele poporului din Bucureşti şi din Cluj. Procesul lotului Antonescu şi alte procese de condamnare a criminalilor de război …91
• Studiu de caz: generalii judecaţi pentru crime de război – Nicolae Macici, Constantin (Piki) Vasiliu, Ion Topor …94
6. Evreii în România postbelică şi memoria Holocaustului în
secolul al XXI-lea … 97 • Comunitatea evreiască în perioada regimului comunist 98
• Reprezentarea Holocaustului în artă, literatură şi mass-media … 101
• Distorsionarea, negarea şi minimalizarea Holocaustului … … 104
• Răspunsul ţărilor membre O.N.U: Responsabilitatea de a proteja (R2P) … 107

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 25
Dr. Afrodita Iorgulescu 47 Articole
Author

57 de Comentarii

  1. Citez „..istoria este scrisă de învingători…”, da, e dictată total favorabil, asta se întâmplă din totdeauna. Dar asta e istoria universală care nu are nicio legătură cu istoria României care la fel a fost și va rămâne dictată spre tipărire și livrare pentru a fi predată în școli. Aceasta materie e disponibila in biblioteci pentru cei care sunt interesați să studieze după preferințe.

  2. Realism, intrebari legitime, logice, argumentate si mult adevar in cerea dumneavoastra. As merge mai departe si as solicita scoaterea definitiva a acestei materii din programa scolara. Nu culpabilizezi o natiune care ti-a oferit tot sprijinul in ati salva compatriotii de dragul neadevarului si a puterii care-ti permite sa legiferezi orice sub pavaza SUA si UE. Ce trist e ca in loc de multumire, asa cum a facut Simon Perez, sa primesti palme, ordine de rescriere a istoriei si de denigrare a personalitatilor Nationale si ale sfintilor inchisorilor. Atat timpu cat unii sunt vazuti doar ingeri si ceilalti demoni nu se doreste aflarea si prezentarea adevarului, ci doar adevarul ingerilor. Pacat.

  3. Nu…uitati cum facem, ca sa nu se supere nimeni.
    In loc sa scoatem istoria evreilor din programa romaneasca, introducem in Israel in programa scolara materia obligatorie „Istoria romanilor. Antiromanismul de-a lungul veacurlor.” In felul acesta vom asigura o convieture pasnica.
    In mod sigur Knesset-ul va aproba o asemenea lege cu viteza luminii.

  4. „Puterea noastră va fi mai invincibilă decât oricare alta, pentru că va rămâne invizibilă până când va dobândi o asemenea putere încât nicio viclenie nu o poate submina.”

    „Scopul nostru principal a fost, este și va fi distrugerea tuturor privilegiilor, pe ruinele cărora ne vom stabili autocrația absolută.”

  5. „Inger si demon”…. Noi nici macar nu stim pe ce lume traim. Articol bine documentat. Astept reactia cintaciosului”maretului conducator” , resapat in coordonator ai Institutului (B)Ellie Wiessel. Strigatele ” Oy vey” si datul cu teasta de pietre . De orice fel.

  6. Dar dacă sunt atîtea imprecizii, erori, necunoașteri în manual, de ce tac istoricii țării? De ce tace Academia Română, care se dă cel mai înalt forum de știință din țară? Unde-i Ion Aurel Pop, unde sunt ideologi ca Dumitru Mircea, istorici ca Vasile Pușcaș, Ion Bolovan, Cioroianu? Profesori și acad de paie? Vai de rest cînd capul e gol.

  7. Autoarea a facut o adevarata munca de cercetare, ceea ce este de apreciat. Dar acest holocaust a existat sub diferite forme in toata istoria omenirii. Cei invingatori au cautat teritorii si bogatii si i- au ucis pe cei invinsi. Cred ca 2- 3 ore despre acest fenomen al uciderii evreilor la disciplina de istorie universala sunt suficiente, pentru elevii de liceu. Ceea ce este prea mult strica si aduce reactii negative.

  8. Fiica-mea , care e la liceu , m-a rugat să o ajut la un proiect de istorie – mișcarea socialistă în România . Am citit ce le prezenta manualul aprobat și m-a apucat migrena. Un ghiveci fără nici o logică , un amalgam de enunțuri cele mai multe desființate de istoricii contemporani români.
    Așa ca …

  9. Studiul este de mare impact.
    „Istoricii” si ” academicienii” tremura de frica lui Florian,a gemenilor Muraru,a dnei Maia
    Dar dna Iorgulescu nu stie ca acea ora/ saptamana le.a facut unora catedre( fie in mai multe scoli) sau le.a completat norma?

  10. O relație între stăpânii de sclavi și sclavi! Free Palestine!

  11. „Se adună şi cresc văzând cu ochii documentele şi materialele, actele oficiale şi declaraţiile luate sub jurământ. Înalţi magistraţi şi bravi ofiţeri care şi-au riscat viaţa ca să apere cu puterile lor retragerea şi exodul românilor au văzut cu ochii lor nenumărate acte de sălbăticie, uciderea nevinovaţilor, lovituri cu pietre şi huiduieli. Toate aceste gesturi infame şi criminale au fost comise de evreimea furioasă ale cărei valuri de ură s-au dezlănţuit ca sub o comandă nevăzută.
    De ce atâta ură? Aşa ni se răsplăteşte bună-voinţa şi toleranţa noastră? Am acceptat acapararea şi stăpânirea iudaică multe decenii şi evreimea se răzbună în ceasurile grele pe care le trăim. Şi de nicăieri o dezavuare, o rupere vehementă şi publică de isprăvile bandelor ucigaşe de sectanţi sau sanguinari.
    Nebunia organizată împotriva noastră a cuprins târguri, oraşe şi sate. Fraţii noştri îşi părăseau copii bolnavi, părinţii bătrâni, averi agonisite cu trudă (…) În nenorocirea lor ar fi avut nevoie de un cuvânt bun, măcar de o fărâmă de milă(…) Li-s-au servit gloanţe, au fost sfârtecaţi cu topoarele(…) li s-au luat hainele, li s-a furat ce aveau cu dânşii, ca apoi să fie supuşi tratamentului hain şi vandalic. Românimea aceasta, de o bunătate prostească faţă de musafiri şi jecmănitori merită un tratament ceva mai omenesc din partea evreimii care se lăuda până ieri că are sentimente calde şi frăţeşti faţă de neamul nostru în nenorocire”.

    Nicolae Iorga, 6 iulie 1940, articol publicat în «Neamul Românesc»

  12. În sfârșit cineva care are capul pe umeri, nu plecat! Bravo! Odată și-odata trebuie să ne deșteptam, așa cum ne spune imnul nostru național.

  13. D-na Afrodita, de ce nu vre-i sa publici comentariile mele care vin sa sprijine problema??? Constitutza interzice cenzura, shi ar trebui sa respecte shi opinia majoritarilor=romanilor. Va doresc din suflet sa rezolva-tzi problema nodului acesta Gardian. Speram ca ziarul sa respecte pe Ratziu, altfel aajunge ca Scanteia la purtatorul rromica.
    O zi buna shi la mai mare.
    Con
    P.S. Este doar o propaganda sub steag fals, ca la kamunizm???

  14. Se presupune că la liceul uman/real fiecare disciplină participă la un viitor, iei două-trei materii, le aprofundezi mai bine și te duci cu ele la admitere la facultate. Da cu istoria evreilor și holocaustul ce poți face?? Mai sunt scrise și în română, ce faci în viitor, un nou Israel în România?? Bagi o separație mai încolo, ca între idiș și germană să pui bază la un alt holocaust?? E o materie de facultate eventual, istorie și litere, pre limba ebraică, fie și idiș pentru hazard.. (Laude-Reut Kinder Surprise)

  15. Istoria in sine trebuie scoasa. Ptr ca reprezinta pozitiile politice la zi despre evenimente petrecute in trecut. Se vede clar de cate ori s-a schimbat trecutul (sic !) in functie de cum s-a schimbat regimul politic.
    Istoria e de fapt propaganda politica, lectie politica.
    Despre acelasi eveniment bunicul meu a invatat una la istorie , tatal meu altceva, eu altceva iar copilul meu altceva. Sunt curios ce va invata nepotul.
    Ca sa nu spun ca despre acelasi eveniment cu aceleasi consecinte fiecare tara are alta istorie.

  16. @ Exasperat la 8:45, ” acea ora le-a facut norma” . Corect dar de ce norma respectiva nu-i despre istoria neamului si tarii unde locuim ? ” Un popor care nu-si cunoaste istoria e ca un copil care nu-si cunoaste parintii” !Cit despre istorici si cacademicieni subscriu. Bagindu-ne pe git cu forta aceasta materie si documentata dupa ureche si cu trimitere, nu face decit sa intarite lumea.Cea care mai are tiglele pe casa si doagele intregi.Nu neg suferintele poporului iudeu , dar nu le pot uita pe ale noastre . Unele produse chiar de etnici evrei. Coloana a 5- sovietica ????????Si pentru mine este mai aproape camasa decit sumanul!

  17. Istoria evreilor și a antisemitismului nu își are locul in programa școlară din Romania, pentru simplul motiv că evreii nu au avut nicio contribuție la fondarea națiunii române și sunt un popor de origine extra-europeana. Mai interesant pentru îmbunătățirea relațiilor inter-etnice ar fi studierea în liceele românești a istoriei maghiarilor și sașilor, care au afectat masiv evoluțiile istorice din spațiul carpato-danubian.

  18. Chapeau,doamna Iorgulescu!Introducerea respectivei ‘discipline’=una dintre marile umilinte istorice la care a fost constrans poporul roman,dupa revenirea la putere a kominternistilor bolsevici in 1989!

  19. Chapeau bas,doamna Iorgulescu!Introducerea respectivei ‘discipline’=una dintre marile umilinte istorice la care a fost constrans poporul roman,dupa revenirea la putere a kominternistilor bolsevici in 1989!

  20. Obligatoriu marirea orelor de predare in scoli a istoriei romanilor !

    PS: Ca supliment, nu ar strica introducerea unor teste de cunostinta a istoriei nationale de catre parlamentari.
    Desigur am risca sa ramanem fara parlament.

  21. Este evident ca aceasta “disciplina” nu își avea locul iin nicio programa școlară din RO. Problema se putea rezolva cât se poate de onorabil prin alocarea câtorva ore in cadrul disciplinei Istorie. Dar, ca de obicei, conducătorii României s-au dovedit a fi mai catolici decât Papa, in stilul pupincurist binecunoscut.

  22. De ce oare un neam desertic si desartic a fost hulit si ponegrit permanent in lume ? Asta este intrebarea.
    De catre egipteni, babilonieni, persi, greci, elenisti, romani, arabi, islamici, precum si de catre majoritatea europenilor.

  23. Pana cand neamul in cauza nu-si elucideaza tarele din gandirea sa spirituala … nu se poate intreprinde nimic … de catre restul lumii.

  24. „ÎNTREB NU DAU CU TOPOARELE ȘI CU BOLOVANI”!N-AR TREBUI CA TEXTUL LUI NICOLAE IORGA SĂFIE PUS PE PRIMA PAGINĂ A MANUALELOR „HOLOCUSTURILOR”! DE CE NU O ISTORIE CRITICĂ A MIȘCĂRII LEGIONARE-CRITICĂ=CORECTĂ ȘI IMPARȚIALĂ!

  25. 10 fătălăi de la Academie nu fac cât doamna Iorgulescu. De ce oameni ca distinsa doamnă doctor nu pot ajunge președinți de țară? De ce trebuie să aleg între un covrigar și un general cu lucrarea de doctorat pitită și o carte scrisă de alții? Vai, ce vremuri…

  26. Obediența cioroienilor , murarilor … , nu în ultimul rînd a Academiei , a guvernanților și a multor ,, lemne ,, din societatea romănească a căpătat dimensiuni insuportabile . Și totul are un cost greu de estimat și suportat . Probabil , distrugerea nației noastre , a Romăniei …

  27. „De catre egipteni”…
    Pentru ca atunci cand egiptenii credeau in zei, evreii au crezut intr-Un singur Dumnezeu…

  28. Tot respectul pentru actul responsabil al doamnai Afridita Iorgulescu …

  29. bună!
    …”Din servilism, România a ținut însă cont de ele”…
    Cine ne reprezintă pe noi românii in
    PE si i general la UE ? NISTE SLUGI UMILE SI IRESPONSABILE ? Nu am zis
    slugi proaste,caci nu e vorba de prostie,e vorba de lașitatea, lipsa de patriotism, imoralitate, iresponsabilitate,egoism,oportunism.
    Istria evreilor,holocaust in programa scoara ca disciplină? E un varf al absurdului ,al lasitati si al umilinței decidentilor de kk.
    Aceste reziduri umane conduc o țară .
    Sa mai amintim si ca Austria prin OMV,bănci si altele stă cu bocancul pe capul nostru plecat !
    CE ȚARĂ MAI E ROMÂNIA?
    Păi vedeti cine a condus-o după anul
    2000 si cine o conduce azi !
    Votați ARA ( Alianța Răului Absolut)!Adică PSD+PNL.

  30. Si pentru ca erau singuri intr-o mare masa de musulmani si au trebuit sa reziste si tuturor imperiilor care le-au distrus templele.
    Pentru ca au incercat sa reziste si singurul lor aliat a fost Dumnezeu.

  31. Și totuși Holocaustul a produs 6 milioane de victime ,evrei în principal

  32. Pentru ca unii dintre ei ajunsesera foarte bogati, imprumutasera regi si domnitori si acestia ca sa scape de datorii i-au alungat. Ca intotdeauna, in istorie, sufera cei multi si saraci.

  33. si marmota invelea cicolata cu Zyclon B, Tabun-ul a fost conceput pentru a ucide oameni, domnisorilor holocaustici )

  34. DZEU/Marele ZEU/Domnul ZEU/DumneZEU este numele cel PRECRESTIN al divinitatii noastre, nume unic si specific doar taramurilor noastre. Este denumirea CERULUI cel mitic (PIE/3000 BC), al carui preot a fost si Zamolxis/550 BC:
    „Ei [geţii] au din belșug lucrurile cele mai însemnate pentru existenta. Ei se închină numai la următorii zei: înainte de orice la Hestia, apoi la Zeus [CERUL] și la Geea [PAMANTUL], apoi la Apollo [Soarele], Afrodita cerească [Luna], Afrodita [planeta Venus] și Ares [planeta Marte].” (Herodot/(484-425 BC), Istorii, IV. 59).
    „VII,3,5. Se spune că un get cu numele Zamolxis ar fi deprins de la acesta unele cunoştinţe astronomice, iar o altă parte ar fi deprins-o de la egipteni, căci cutreierările sale l-ar fi dus până acolo. Mai întâi, [Zamolxis] s-ar fi făcut preot al ZEULUI cel mai slăvit la ei, iar după aceea a primit şi numele de zeu.” (Strabon/(64 BC–24 AD), Geografia).
    „I,94,2. Într-adevăr, se povesteşte că la ariani Zathrausthes a făcut să se creadă că o zeitate bună i-a dat legile întocmite de el. La aşa-numiţii geţi, care se cred nemuritori, Zamolxis susţinea şi el că a intrat în legătură cu zeiţa Hestia, iar la iudei Moise, cu divinitatea căreia i se spune Iahve.” (DIODOR DIN SICILIA – BIBLIOTECA ISTORICĂ/80-21 BC).
    Deci … NU CONFUNDA NICIODATA divinitatile noastre cele PRECRESTINE de pe acest taram: Mama NATURA (HESTIA)/datand inca din Neolitic si Tatal CERESC (DZEUS)/datand din epoca PIE a Bronzului 3000 BC … cu zeitatile semite EL/2000 BC si YHWE/1200 BC.
    Alte taramuri (in istoria straveche) … si alti zei (autohtoni si specifici doar pe acele taramuri).

  35. Nu astea sunt tarele acelui neam desertic si desartic.
    Natura si caracterul zeului lor YHWE (razboinica si cuceritoare, cat si razbunatoare), precum si activitatea acestora din fata Templului SAU de la Ierusalim (in zi Pascala).

  36. Acestea sunt tarele istorice ale acelui neam … incepand de pe taramul egiptean si urmat de exodul (in numele lui YHWE) a acelui neam in lume.

  37. DZEU/Marele ZEU/Domnul ZEU/DumneZEU este numele cel PRECRESTIN al divinitatii noastre, nume unic si specific doar taramurilor noastre. Este denumirea CERULUI cel mitic (PIE/3000 BC), al carui preot a fost si Zamolxis/550 BC:
    „Ei [geţii] au din belșug lucrurile cele mai însemnate pentru existenta. Ei se închină numai la următorii zei: înainte de orice la Hestia [NATURA], apoi la Zeus [CERUL] și la Geea [PAMANTUL], apoi la Apollo [Soarele], Afrodita cerească [Luna], Afrodita [planeta Venus] și Ares [planeta Marte].” (Herodot/(484-425 BC), Istorii, IV. 59).
    „VII,3,5. Se spune că un get cu numele Zamolxis ar fi deprins de la acesta unele cunoştinţe astronomice, iar o altă parte ar fi deprins-o de la egipteni, căci cutreierările sale l-ar fi dus până acolo. Mai întâi, [Zamolxis] s-ar fi făcut preot al ZEULUI cel mai slăvit la ei, iar după aceea a primit şi numele de zeu.” (Strabon/(64 BC–24 AD), Geografia).
    „I,94,2. Într-adevăr, se povesteşte că la ariani Zathrausthes a făcut să se creadă că o zeitate bună i-a dat legile întocmite de el. La aşa-numiţii geţi, care se cred nemuritori, Zamolxis susţinea şi el că a intrat în legătură cu zeiţa Hestia, iar la iudei Moise, cu divinitatea căreia i se spune Iahve.” (DIODOR DIN SICILIA – BIBLIOTECA ISTORICĂ/80-21 BC).
    Deci … NU CONFUNDA NICIODATA divinitatile noastre cele PRECRESTINE de pe acest taram: Mama NATURA (HESTIA)/datand inca din Neolitic si Tatal CERESC (DZEUS)/datand din epoca PIE a Bronzului 3000 BC … cu zeitatile semite EL/2000 BC si YHWE/1200 BC.
    Alte taramuri (in istoria straveche) … si alti zei (autohtoni si specifici doar pe acele taramuri).

  38. Inca din Antichitate, poporul nostru de pe acest taram a crezut in NATURA (Hestia cea Neolitica), in CER (Dzeus cel al epocii Bronzului), in PAMANT (Geea) cat si in stelele si planetele de pe cer (Soarele, Luna, Afrodita/Venus si Ares/Marte).

  39. Inca din Antichitate, poporul nostru de pe acest taram a crezut in NATURA (Hestia cea Neolitica), in CER (Dzeus cel al epocii Bronzului), in PAMANT (Geea) cat si in stelele si planetele de pe cer (Soarele, Luna, Afrodita/Venus si Ares/Marte).
    In timp ce altii au crezut in altceva .

  40. Rog pe d-na Afrodita sa ne spuna ce shi cum despre primul shi speram ultimul atentat cu bomba in Parlamentul Romaniei, care a lasat victime, pe care aceshti patri hotzi cu pensii speciale nici nu vor sa shtie, decat ca haia est HO. Regele nostru adevarat a interzis prin lege chibutzul PCR in anii 1921, el fiind reactivat cu venirea Tank urilor bolshevice. Colonia noastra Universala, sat fara cani, doar plin de fiare halogene, pot avea multe manuale, ca dushmanii sunt prea multzi, asha ca trebuiesc prioritatizle la manuele.
    O zi buna.
    Con

  41. Neamul nostru cel stravechi (inca din Antichitate) a ADMIRAT si ADORAT … NATURA (Hestia), CERUL (DumneZEU), PAMANTUL (Gaia), Soarele, Luna, stelele de pe cer si planetele ( Hermes/Mercur, Afrodita/Venus, Ares/Marte, Zeus/Jupiter, Cronos/Saturn). Si pe care le-am CERCETAT incepand cu Zamolxis (considerat de unii ca fiind DZEUL Cronos)/550 BC. Si al caror nume le folosim si astazi desemnarea zilelor saptamanii.

  42. @ Dan – poti sa ne enumeri niste pogromuri si unde au avut loc? Dar fara documentare de pe Wikipedia ?Mai putin cel din timpl WW2 pe care-l stie toata lumea .Crezi ca daca te pui la umbra lor vei fi altceva decit un GOIM de care se folosesc ?Si de ce dupa crearea statului Israel in 1948 cine au fost agresorii ? Cine a creat noul holocaust ?De „Masacrul de la Tantura” ai auzit ?Cei care au fost oprimati , au devenit pina in zilele noastre cei care oprima !Si despre ai nostri de dupa 1948 pina in 1964 iti aduci aminte ceva ?Cind aparatul de partid si de stat era 70 % format din evrei si alogeni ?In loc sa plingeti la mormintele mosilor vostri , voi plingeti la morminte straine ?Multi Bicilis mai are neamul asta , multi.

  43. @ batalionul de vivandiere -ma îndoiesc ca ești o ființă rațională după ce am citit criminalele înșiruiri de inepții,pline de răutate!

  44. @ batalionul de vivandiere -de masacrul de la Iași ai auzit?De muzeul Holocaustului ai auzit?De scările morţii” de la Mauthausen, de Auschwitz, Buchenwald, Dachau,ai auzit?Imi pare rău de dumneata,nici măcar nu ești în deplinătatea mintală sa poți fi luat la rost.

  45. Alo,Bălăceanca,au ieșit din iad toți antisemiții.Pregatiti paturi,cămăși de forță,tratament anti halucinogen.

  46. „ÎNTREB NU DAU CU TOPOARELE ȘI CU BOLOVANI”!N-AR TREBUI CA TEXTUL LUI NICOLAE IORGA SĂFIE PUS PE PRIMA PAGINĂ A MANUALELOR „HOLOCAUSTURILOR”! DE CE NU O ISTORIE CRITICĂ A MIȘCĂRII LEGIONARE-CRITICĂ=CORECTĂ ȘI IMPARȚIALĂ!

  47. Am scris câteva rânduri la 10:53. Postarea de la 11:25, scrisă sub același nick, e opera altcuiva. Trebuie să fac o schimbare, că, din când în când, intră bruiajul.

  48. Ocuparea sovietică a Basarabiei și Bucovinei de Nord (28 iunie-3 iulie 1940) Pactul Ribbentrop – Molotov, Cedare sau razboi.

  49. Shtiu ca geopolitica joaca un rol, dar ca sa ne abandona-m istoria noastra de dragul unor iudeologii care mai de care expirate, ca nu mi au pe unde scoate camesha, este cea mai mare tradare a natziei romane. Deci ca sa ave-m un ex. de cercetat in acest sens, rog jurnalishtii sa afle shi sa publice cum a putut alogena Zoe Petre, pupila Levantzicii Tzapului, pe langa promovare copilului, sa ne judece cultura romana ca sa o desfiintzeze, fofilandu-se de la dezbateri TV cu oameni ca martori a celor discutate, ca mai apoi ca de atatea ori, Parlamentul sa aprobe aceasta cenzura, cu scopul ca ei sa traiasca in Ghettoul lor mult visat, lucru adorat ori de cate ori se deplaseaza pe undeva=a se vedea istoria de Colonishti la ei. Asta in conditziile cand pe langa democratzie, azi pana shi lucrarile lui Hitler sunt publicate, samd. Marile puteri ne-au impus peste 1 milion de aceasta adunatura de natzii, careia rabyinii lor le promit proprietatzi cu acte in regula pt.Planeta noastra, dar acum ei mai sunt sub 10 mii in tzara, intrebarea este de ce este beleaua asta pe capul nostru? De kamunizm facut de chibutzul PCR am scapat, dar de prof. de marxism-leninism Florian Alex., nici vorba, el fiind unul din substitutele la PCR creat de emanatul fasait Ylici Ninel (invers=Lenin) Am demonstrat ca sunte-m un popor cu cap, judeca-m lucrurile shi ne asuma-m shi greshelile noastre. Ce vor ei?…sa spuna!!!
    O zi buna.
    Con

  50. „Este adevărat şi faptul că în momentul ocupaţiei sovietice au existat şi români care i-au primit cu bucurie pe sovietici în Basarabia, iar în acest sens regele Carol al II-lea nota la 30 iunie 1940:„Ştirile din Basarbia sunt tot mai triste. Din păcate am avut dreptate cu aşa numita reorganizare a F.R.N., mulţi dintre conducătorii de acolo s-au arătat complet bolşevizaţi, fiind cei dintâi care au primit cu drapele roşii şi flori trupele sovietice.

    Historia

  51. Neamul nostru a avut ‘regi’ doar intre 1881-1947, si doar straini de neam (provenind dintr-o monarhie ereditara straina de tara si popor).

  52. In rest am avut doar basilei, imparati romani, printi si duci, domni si domnitori.

  53. In rest am avut doar basilei, imparati romani, printi si duci, domni si domnitori, si conducatori alesi.

  54. Urgent, daca sunt barbate, barbatzi, sa se bage Manualul HO in fostul URSS, shi o avem pace, poate Nobeli acolo.
    O zi buna.
    Con

  55. Mulțumesc mult pentru acest articol.
    NU sunt de acord cu aceasta materie OBLIGATORIE. Daca nu se scoate din programa școlară măcar sa fie facultativa.
    Aceasta materie poate fi inclusa in istoria care se preda, in 2-3 ore se încape toata.
    Obligativitatea aceste materii o sa crească ura fata de evrei.
    Întrebare: Cum facem sa blocam aceasta lege/hotărâre?

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.