BORDERLINE: Jazz dincolo de granițe

BORDERLINE: JAZZ DINCOLO DE GRANIȚE o serie de concerte, mese rotunde și discuții cu publicul, între 6 și 11 decembrie la București, Timișoara și Brașov

Pianistul newyorkez de origine română Lucian Ban îi invită în proiectul BORDERLINE pe legendarul clarinetist francez Louis Sclavis, una dintre figurile cheie ale jazzului european din ultimii 50 de ani, și pe bateristul german Moritz Baumgartner, unul dintre cei mai apreciați bateriști de jazz ai noii generații. Astfel, trei dintre cei mai reprezentativi muzicieni din jazzul contemporan, trei artiști din generații și țări diferite se vor întâlni în România pentru a prezenta în premieră BORDERLINE, o suită ce ilustrează o idee foarte simplă: jazz-ul în secolul XXI este o muzică cu adevărat globală, ce traversează granițe, generații și stiluri și al cărei motor este creativitatea improvizației.

BORDERLINE va debuta luni, 6 decembrie, la Goethe Institut din București cu masa rotundă „Jazz-ul în secolul XXI”, urmată, pe 7 decembrie, de concertul-premieră la sala „Elvire Popesco” a Institutului Francez din România la București. Acesta va fi transmis live pe pagina de Facebook Institutul Francez, de la ora 19.00. Periplul se continuă cu un nou concert la Filarmonica Banatul din Timișoara, pe 9 decembrie, și se încheie pe 11 decembrie cu un concert și o discuție cu publicul la Centrul Multicultural al Universității Transilvania din Brașov.

Louis Sclavis a schimbat felul în care se cânta la bass clarinet în jazz-ul modern, a documentat o operă vastă în albume și proiecte conceptuale ce fac apel la arte vizuale, dans contemporan, teatru, film și muzică improvizată. Apreciat de All Music Guide drept „unul dintre cei mai buni clarinetiști din free jazz și avangardă”, Louis Sclavis cântă muzică improvizată cu o extraordinară claritate și precizie. Este considerat de criticul american Gary Giddins drept un muzician dincolo de categorii, ce investește aceeași energie atât pentru compoziție extinsă, cât și pentru improvizația totală, un artizan al ritmurilor rupte ce combină orice influență, fie ea a swing-ului, a rock-ului ori a muzicii ethno franceze. Contribuțiile sale la jazz-ul european i-au adus numeroase premii și aprecieri de-a lungul anilor. Printre ele, premiul Django Reinhardt 1988, First Prize la Bienala de la Barcelona în 1989, British Jazz Award „Best Foreign Musician 1991, Django D’Or Best Jazz Album of the Year 1993 și Grand Prix Sacem 2009.

Lucian Ban și-a câștigat renumele pe scenă newyorkeză grație unei serii de proiecte și albume de primă mână, iar sound-ul pianului său i-a adus din partea criticilor comparații cu Vladimir Horrowitz și McCoy Tyner. Este considerat „unul din cei mai buni pianiști care s-au mutat la New-York în ultima decadă” (Bruce Lee Gallanter). Catalogat de cunoscutul ziar britanic The Guardian drept „un nume de urmărit/a name to watch”, pianistul, compozitorul și aranjorul Lucian Ban, originar din Cluj-Napoca, activează la New-York, unde este liderul mai multor grupuri (Tuba Project, Elevation, Blacksalt, Oedipe Redux), toate formate din muzicieni de prim rang, recunoscuți în întreaga lume. A editat 16 albume în nume propriu pentru case de discuri de prestigiu americane și europene, iar în 2013 și-a făcut debutul la celebra casă de discuri ECM Records cu „Transylvanian Concert” în duo cu violistul american Mat Maneri, album ce-i va aduce consacrarea internațională. În 2016 albumul „Songs from Afar al cvartetului său „Elevation, editat de Sunnyside Records, câștigă prestigiosul „Downbeat Album of The Year. În 2018, prezintă în premieră la Opera din Lyon „Oedipe Redux, o reimaginare radicală a celebrei opere a lui George Enescu pentru un octet în care a fost invitat clarinetistul francez Louis Sclavis.

Născut în 1985, Moritz Baumgartner apare deja pe mai mult de 40 de albume pentru diverse label-uri: Clean Feed, Enja, Warner, și colaborează cu muzicieni precum Tony Malaby, Ralph Alessi, Bob Stewart, Kurt Rosenwinkel, John Hollenbeck, Johannes Enders, Julia Hülsmann, Johanna Borchert Band sau Christian Weidner. Moritz Baumgartner a concertat pe scenele unor festivale de prestigiu din Europa și din lume precum: Jazz Baltica, MOERS Festival, Jazzfest Berlin, Copenhagen Jazz Festival (DK), Jazz by Off beat Basel, Cully Jazzfestival , Be Jazz (CH), Jazzy Colours Paris (FR), Nisville JazzFestival (Serbia), Jazzfestival Port-au-Prince (Haiti), Jazzfestival La Paz (Bolivia), Lugano Jazzfestival (CH), Jazzfestival Bergen (NO), Jazzfest Kolkatta (India), Jazzfestival Timisoara, Gărâna Jazz (RO) sau JAZZ D’OR Festival. Ca membru și co-leader al Melt Trio si Lisbett Quartet, Moritz Baumgartner este câștigător al prestigiosul ECHO Award în 2012 și 2018 (German Grammy).

BORDERLINE este produs de Institutul Francez din România și Goethe Institut, în parteneriat cu Chamber Jazz, Centrul Multicultural al Universității Transilvania din Brașov, Centrul Cultural German din Timișoara și Jazz Updates.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Author

3 Comentarii

  1. Comandantul garnizoanei Cluj-Napoca care a verificat blocul de paradă mai e în funcție? Întreb pentru un prieten de la jandarmi!

  2. Este o muzica ,care se adreseaza celor mai inalte spirite . Va recomand cu caldura , sa cautati pe net „Smooth Jazz” ( este muzica divina).
    Dark Winter

  3. Ce frumos! ,,Borderline” adica la limita dintre a fi om normal sau nevrotic! ,,Tulburare de comportament ori de personalitate” zic pshiatrii si psihologii! Ma rog fiecare cu ,,deranjarea „lui psihica.Eu iubesc jazz-ul, dar nu cred ca marii clasici din acest gen de muzica ar fi ales un astfel de ,,proiect” care ma duce cu imaginatia ,nu la jazz ci la casa de nebuni!. Chestie de cultura americano-franco-neamto-romana!

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.