BrandingNITE: Branding-ul din România are potențialul de a genera referințe la nivel global

Cum a fost la BrandingNITE. Răzvan Pătraşcu şi Andrei Carcea

Sute de specialiști în branding și marketing, antreprenori și creativi, au petrecut împreună seara de 24 noiembrie, la BrandingNITE, pentru a analiza starea branding-ului în România și pentru a găsi posibile rezolvări privind echilibrul și dezvoltarea industriei locale. Acesta a fost primul eveniment dedicat cu adevărat industriei locale de branding și primul eveniment organizat în România de jurnalul de specialitate Brandingmag.

Una dintre concluziile principale rezultate din discuția Brandingmag cu specialiștii Andrei Carcea (Chief Designer, Studio Kort), Adrian Docea (Creative Director, Heraldist & Wondermarks) și Răzvan Pătrașcu (Creative Director, Firestarter) este că România este o piață încă emergentă, însă are potențialul de a genera referințe la nivel global. Ce alimentează această afirmație este pasiunea și noblețea creativilor locali, ce pot fi puse și pe seama bagajului variat de experiențe acumulat în special de cei care au început să profeseze imediat după 1989 și care au fost martorii tranziției spre capitalism. Deși procesul de branding este deseori contestat, în special din pricina duratei și a costurilor, invitații BrandingNITE văd o îmbunătățire în ultimii ani, au încredere că pot dezvolta business-uri și doar cu clienți locali și se bazează pe branding ca pe o entitate vie, care va evolua către o abordare holistică în care oamenii sunt proprietarii brand-ului.

Alte concluzii din cadrul BrandingNITE:

  1. Singurul lucru care nu se poate învăța e pasiunea.
  2. Și antreprenorii locali sunt deschiși la branding, dar trebuie să le oferi sfaturi de valoare și cifre. Există și agenții care au colaborări strict cu branduri românești.
  3. Trebuie să fim interesați de experiența de brand și să ne adresăm oamenilor fără a-i reduce la simple “grupuri țintă”.
  4. Pentru o companie cu tradiție, este important să facă brand tracking. Doar astfel va conștientiza când începe panta descendentă a business-ului său și când oamenii nu mai simt o conexiune cu brandul. Atunci va ști că este nevoie de un rebranding sau de un refresh.
  5. În cazul start-up-urilor, branding-ul este crucial-un brand strategic poate face diferența, în special în cazul companiilor de tehnologie, a căror idee poate fi copiată de concurență. Răzvan Pătrașcu mentionează însă, că de cele mai multe ori, start-up-urile care își doresc cu adevărat un brand strategic și nu se lasă influențate radical de finanțatori, sunt cele care vor să genereze cu adevărat o schimbare și un business longeviv, iar nu cele care își implementează ideea focusându-se pe o strategie de exit.
  6. Este important ca în munca creativilor să se simtă respectul pentru consumator, pentru că este un privilegiu să ne putem afla în casele lor. Adrian Docea spune că totul trebuie făcut altruist și cu suflet, ca pentru propria familie. Nu jigni inteligența consumatorului, nu fi plictisitor și fă ceva care merită să le întrerupă filmul.
  7. Ne lipsesc premiile, precizează Andrei Carcea. Creativitatea românilor este sărbătorită în competiții internaționale, însă pe plan local nu există încă o competiție cu adevărat dedicată branding-ului.

Câteva soluții pentru insomniile industriei locale:

  1. Branding-ul este jumătate design, jumătate strategie. Important este să nu mai începem cu pasul greșit. Primul pas trebuie să fie strategia.
  2. Dacă există pasiune, soluții se găsesc [pentru a găsi clienți]: poți merge într-unul dintre numeroasele orașe mari din România care nu au agenții de branding; poți începe cu proiecte pro-bono, care se transformă apoi în excelente studii de caz; poți începe ca freelancer și să practici o perioadă costuri mai reduse.
  3. Branding-ul trebuie implementat nu doar cu departamentul de marketing, ci și cu proprietarii afacerii. El nu se poate rezuma la crearea platformei de brand, ci se dezvoltă pe parcursul timpului.
  4. Trebuie să ne asumăm că branding-ul este un proces pe termen lung (perspectivă vizionară). Spre exemplu, specialiștii în branding trebuie să includă în procesul de branding și coaching cu proprietarii.
  5. Branding-ul trebuie privit ca strategie de business, nu ca o strategie de marketing, care se schimbă atunci când o companie are un nou director de marketing.
  6. Când vine vorba de educație, specialiștii pot apela atât la nelimitatele resurse online, pot face internshipuri sau pot merge la studii gratuite la universități europene de prestigiu. Trebuie însă ca și noi, local, să creăm contexte de dezvoltare propice, precum BrandingNITE sau școala pentru creativi care se va deschide la Cluj. Astfel, vom alimenta pasiunea creativilor și le vom oferi motive să rămână, respectiv, să revină în țară și să ajute la dezvoltarea pieței locale.
  7. Nu trebuie să așteptăm ca lucrurile să se întâmple, trebuie să le creăm noi, fie că e vorba de educația disponibilă specialiștilor, de transparentizarea industriei de branding, educarea clientului final sau o mai bună colaborare între agențiile de branding, advertising și comunicare.

Dovada nevoii de comunicare și transparență în industria de branding este numărul ridicat al participanților la BrandingNITE și al celor aproape 2.000 de persoane care și-au arătat interesul pentru eveniment pe social media, alături de reacția speakerilor, care au felicitat Brandingmag pentru curajul de a organiza în România primul eveniment dedicat cu adevărat branding-ului.

BrandingNITE a fost organizat de Brandingmag în parteneriat cu Terra Events Hall și s-a bucurat de sprijinul partenerilor Virgin Radio, 5 to go, Alexandra Calafeteanu, Gavia Concept, Native Box, PhotoSnacks și Taxify. Vinul oficial al evenimentului – Mysterium revealed by Jidvei. Galeria foto-video va fi disponibilă din 30 noiembrie pe  BrandingNITE.com.

Despre Brandingmag

Brandingmag este o revistă de branding, un jurnal independent lansat în 2011, care oferă conținut analitic despre industria de branding globală. Echipa Brandingmag este formată din jurnaliști dedicați și contribuitori internaționali, specialiști în branding și marketing din agenții și companii de renume mondial. Revista aduce expertiza lor aproape de marketeri și antreprenori prin analize de calitate a tot ceea ce ține de strategii și campanii fresh de branding, identitate și dezvoltare de brand și execuții impresionante.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.