Acuzații spectaculoase la adresa lui Isărescu

UPDATE Guvernatorul Mugur Isărescu este acuzat de CNSAS că a turnat la Securitate persoane care se plângeau de condițiile de trai în regimul comunist.

CNSAS susţine în documentul trimis instanței că Mugur Isărescu a activat ca informator în perioada 1979-1989, furnizând fostei Securităţi informaţii prin care se denunţau activităţi potrivnice regimului totalitar comunist, precum comentarii negative la adresa nivelului de trai din România.

Curtea de Apel Bucureşti a dat publicităţii, joi, cererea prin care CNSAS solicită judecătorilor să constate calitatea de colaborator al Securităţii în cazul guvernatorului BNR.

În documentul transmis instanței sunt mai multe pasaje anonimizate de către reprezentanţii Curţii de Apel, ca de altfel şi numele conspirativ al lui Isărescu.

„Învederăm onoratei instanţe că, din analiza dosarelor (…), rezultă că domnul (Mugur Isărescu, n.r.) a colaborat cu organele de Securitate, furnizându-le informaţii sub nume conspirativ (…). La stabilirea identităţii dintre sursa (…) şi dl (Mugur Isărescu – n.r.) au fost avute în vedere mai multe documente, pe care le ataşăm în copie certificată, potrivit legii, respectiv: dosarul nr. (cota CNSAS) – Dosar obiectiv, dosar nr. (cota CNSAS) – Dosar obiectiv. Astfel, în cuprinsul tabelului privind reţeaua informativă datat 3.05.1989 se găseşte consemnarea (…) cu numele conspirativ (…); data obţinerii aprobării de partid (…) 16.03.1986. Facem precizarea că, deşi este menţionată obţinerea aprobării de partid la data de 16.03.1986, celelalte documente din dosar atestă faptul că dl (Mugur Isărescu, n.r) a fost folosit în calitate de persoană de sprijin/sursă încă din 1979. Prin urmare, se poate deduce că abia la data menţionată s-a obţinut aprobarea organelor de partid, în perioada 1982 – 1986 fiind folosit de organele de securitate fără aprobarea PCR”, se arată în documentul trimis în instanţă de CNSAS.

CNSAS citează mai multe documente privind colaborarea lui Isărescu cu fosta Securitate comunistă.

„Aşa cum rezultă din nota de constatare nr. (…), dl. (Mugur Isărescu, n.r.) a activat ca informator, cu numele conspirativ (…), în perioada 1979-1989, fiind recrutat de către (…), având în vedere calitatea domniei sale de cercetător (…). Pe parcursul colaborării cu Securitatea, acesta a furnizat informaţii prin care se denunţau activităţi potrivnice regimului totalitar comunist, precum comentarii negative la adresa nivelului de trai din România sub regimul comunist în comparaţie cu alte ţări – notele din 16.12.1987 (…) şi 05.03.1985 (…). Analizând informaţiile furnizate de către pârât, apreciem că acestea vizează îngrădirea dreptului la viaţă privată (art. 17 din Pactul Internaţional privind Drepturile Civile şi Politice şi art. 12 din Declaraţia Universală a Drepturilor Omului) şi a dreptului la libertatea cuvântului (art. 28 din Constituţia României din 1965, art. 19 din Pactul Internaţional privind Drepturile Civile şi Politice şi art. 19 din Declaraţia Universală a Drepturilor Omului)”, se mai spune în cererea CNSAS trimisă la CAB.

CNSAS prezintă două note informative.

„Reţinem, astfel, notele din 16.12.1987 şi 05.03.1985, redactate olograf şi semnate de pârât cu numele conspirativ (…), prin care acesta informa Securitatea despre comentariile negative ale unor persoane la adresa nivelului de trai din România sub regimul comunist faţă de alte ţări, respectiv:

* În legătură cu atitudinea din ultimul timp a I.D., sursa poate relata: 1. ‘Are răbufniri destul de dese de nemulţumire faţă de aspecte sociale precum: transportul în comun din Drumul Taberii (acuzat că îi răpeşte mai mult de o oră); încălzirea locuinţei în care trăieşte; aprovizionarea cu alimente; programele de televiziune. Are tendinţa de a face comparaţii cu situaţia din alte ţări. (…) Sursa a constatat o accentuare evidentă a manifestărilor de nemulţumire după ce a divorţat (…).

* În legătură cu întâlnirea din 05.03.1985 dintre E.D. şi M.I. şi D.W. (…) sursa poate relata următoarele: ‘(DW) în discuţii a menţionat dificultăţile întâmpinate de membrii comunităţii diplomatice din Bucureşti în această iarnă (în legătură cu asigurarea gazelor şi căldurii). A arătat că diplomaţii acreditaţi la Bucureşti îşi exprimă nedumerirea în legătură cu acest lucru, întrucât de regulă membrii corpului diplomatic sunt protejaţi în orice ţară, în România însă ei au stat în condiţii mai dificile decât populaţia. A manifestat interes faţă de eventualele măsuri care vor fi luate în România pentru depăşirea acestor dificultăţi. De asemenea, dacă în România sunt discutate efectiv alternative de dezvoltare economică sau numai se repetă linia oficială. A pus întrebări în legătură cu unele neconcordanţe între cifrele publicate în presă privind îndeplinirea planului de dezvoltarea a României (de exemplu, din anuarul statistic al R.S.R. reiese că ponderea ţărilor socialiste în comerţul nostru exterior este de cca. 45%, pe când din datele comunicatului de îndeplinire a planului este de 54%”.

În legătură cu aceste informaţii care ar fi fost furnizate de Isărescu, CNSAS explică faptul că Securitatea monitoriza cu atenţie orice comentariu negativ la adresa nivelului de trai sub regimului comunist, cunoscut fiind faptul că acesta urmărea promovarea ideii că statul comunist era forma superioară de organizare politică şi socială, în care toate persoanele aveau un nivel de viaţă ridicat, iar meritul pentru această stare de fapt se datora în exclusivitate partidului.

„Comentariile legate de nivelul de trai reprezintă atitudini potrivnice regimului totalitar comunist, întrucât este de notorietate faptul că anii ’80 au fost guvernaţi de o politică restrictivă în toate domeniile, inclusiv în cel alimentar. Potrivit Raportului final al Comisiei Prezidenţiale pentru Analiza Dictaturii Comuniste din România, ‘sfârşitul anilor 1980 a coincis cu accentuarea politicii represive, inclusiv în plan economic. Cu sprijinul unor specialişti din domeniul sănătăţii şi din alte sectoare, conducerea PCR, şi în primul rând Nicolae Ceauşescu, a luat decizii cu grave consecinţe în planul vieţii cotidiene a cetăţenilor României: penuria artificială organizată statal, reducerea dramatică a consumului de electricitate pentru uzul cetăţenilor, dar nu numai, justificarea pe baze fals ştiinţifice a unor politici deliberate de înfometare a populaţiei. Obsesia lui Nicolae Ceauşescu şi a camarilei sale izvorâtă înainte de toate dintr-o filosofie autarhică, de a achita, într-un interval foarte scurt, întreaga datorie externă (de peste 8 miliarde de dolari), a dus la deteriorarea accelerată a bazei tehnologice a economiei, a industriei turistice şi a condiţiilor de viaţă. Cozile interminabile, soldate întotdeauna cu rezultate incerte, au devenit viaţa de zi cu zi cetăţenilor români”, spune CNSAS.

De asemenea, devoalarea caracterului nereal al informaţiilor emise de propaganda comunistă era tratată de Securitate drept o atitudine potrivnică regimului comunist.

„De altfel, pe baza informaţiilor furnizate cu solicitudine de către pârât, ofiţerii din cadrul Securităţii au dispus următoarele:

* Notă de verificare şi cunoaştere. Cele semnalate se verifică şi prin alte surse. Propun exploatarea notei la mapa CI (…)

* Sursa a furnizat nota ca urmare a participării sale la întâlnirea cu cetăţeanul englez D.W, pe lângă care este dirijat. Discuţiile dintre cei trei au fost controlate prin mijloace I.D.E.B. în cooperare cu Direcţia a III-a. Cele relatate de sursă vor fi confruntate cu discuţiile de pe bandă. Sursa a mai relatat că atât el, cât şi D.E. au fost invitaţi de D.W. în ziua de 26.03.1985 la un cocktail, pe care-l va organiza înaintea plecării şi unde vor fi invitate mai multe persoane. Sarcini: Sursa a fost instruită să semnaleze operativ dacă D.W. îl mai invită pe E.D. fără prezenţa altora. Măsuri: Propun ca materialul să fie exploatat la dosarul privind pe D.W. şi informare la Direcţia a III-a cu aspectele rezultate din discuţii”. Însemnare marginală: „De acord. Obţineţi şi dumneavoastră banda şi redaţi discuţiile, după care raportul cu concluzii, în urma controlării contactului”.

În opinia CNSAS, informaţiile furnizate de Mugur Isărescu au îngrădit drepturile şi libertăţile fundamentale ale omului.

„(…) Nu se poate reţine că furnizarea unor informaţii de asemenea natură nu a fost făcută conştient, având reprezentarea clară a faptului că relatări precum cele prezentate anterior nu rămâneau fără urmări. Este exclus ca pârâtul (Mugur Isărescu, n.r.) să nu fi realizat faptul că, odată ce furniza astfel de informaţii, asupra celor la care se referea în notele sale ar fi putut să se desfăşoare acţiuni de investigare din partea Securităţii. Or, aceste posibile acţiuni de investigare presupuneau cel puţin încălcarea dreptului la viaţă privată, prin căutarea şi obţinerea de noi informaţii despre cei denunţaţi, fără acordul acestora. De asemenea, măsurile de urmărire se înăspreau dacă cei denunţaţi se aflau deja în vizorul Securităţii”, precizează CNSAS.

„Atât timp cât pârâtul nu a luat în calcul şi ipoteza în care Securitatea nu ar fi cunoscut situaţia denunţată, rezultă că pârâtul nu a menajat interesele persoanei denunţate, nu a avut o atitudine precaută şi nici de protejare a celui denunţat. Prin urmare, nesocotind interesele celui denunţat, pârâtul a vizat îngrădirea dreptului la viaţă privată în privinţa celui denunţat, atât timp cât a acceptat că persoana denunţată să facă obiectul unor investigaţii suplimentare ale Securităţii, ca rezultat al denunţului său. Altfel spus, prin furnizarea acestor informaţii, pârâtul a conştientizat că asupra persoanelor la care s-a referit în delaţiunile sale se pot lua măsuri de urmărire şi verificare şi, prin urmare, a vizat această consecinţă”, adaugă CNSAS.

Pe de altă parte, spune CNSAS, Isărescu ar fi trebuit să conştientizeze că scopul Securităţii era identificarea şi apoi intimidarea celor care aveau curajul de a se exprima liber, astfel încât aceştia să renunţe la exteriorizarea unor atitudini neagreate de regimul comunist

La rândul său, avocatul Gheorghe Piperea a scris pe pagina sa de Facebook joi: „Din dosarul de la Curtea de Apel format la cererea CNSAS contra lui Isărescu rezultă două noutăți spectaculoase : (i) CNSAS nu îl consideră pe “Manole” simplu colaborator al Securității, ci colaborator care a făcut poliție politică; (ii) Isărescu a intrat în facultate ca informator al Securității.

Aici acțiunea în constatare depusă de CNSAS

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 1
Author

15 Comentarii

  1. Cine o sa mai iasa public,chiar mai rar ca Iohannis,si o sa rosteasca sentențios,adevaruri eterne de tipul:”cinci ori cinci fac douazecisicinci!”??cine?

  2. Consider cam ,infantile’doua aspecte:de ce nu a aparut 30 de ani acest ,stigmat’? A doua este chiar halucinanta: cine „a lucrat” pentru 0195(contraspionajul extern) avea un grad de instruire superior si nu-si batea capul cu ,barfe de sectie’ de genul:nu este caldura,alimentele sunt rationalizate,etc.Astfel de discutii se purtau pe scara larga intre colegi.

  3. Ce vrajeli pentru retardati! Asta precis era ofiter secu, pt ca secu supraveghea banii tarii. Desigur, era acoperit, dar asta NU inseamna ca a fost colaborator, ci chiar lucrator. E bine acuma ca suntem inglodati in datorii pana la 14-a generatie? Cineva vrea sa-l puna pe citu la bani, stie el de ce, si d-aia i-au facut vrajeala asta lui Isarecsu. Sau e batalia pt colac intre cei desprinsi din fost secu.

  4. Timp de 30 de ani acest om a fost guvernatorul BNR, de 30 de ani semnatura sa apare pe fiecare bancnota româneascã. In toti acesti ani dosarul sãu a existat la CNSAS, timp in care fiecare demnitar/functionar public a fost verificat inainte sa ocupe o functie (ba unii au fost „verificati” intamplator fiindca interese majore o cereau). Dintr-o data, dupa 30 de ani de sefie neintrerupta si profund sustinuta inclusiv din exterior, Isarescu are dosar de turnator. Ce-i asta? Cine a avut interesul sa-l tina in scaun neatins 30 de ani, cu privilegii si permisiuni pe care nimeni nu le are (inclusiv de a dezvolta afaceri personale in timp ce este slujbasul statului, inclusiv de a fi pensionar de lux si totusi activ) si din ce motiv dintr-o data, personajul devine indezirabil? Ce tara de rahat avem si ce sitem odios ne guverneaza viata!!

  5. Și mare și tare pe vremea comunismului și să nu fie turnător. Securitatea actuală dă drumul la dosarele la toții foștii mari, când vrea să acape de ei. Băsescu Petrov ștampilat cel puțin turnător. Acum ăsta, care e de zeci de ani în funcție, cineva s-a împiesicat de Isăreacu vrea să-i ia locul. Pleacă securștii veche să facă loc securiștilor noi. Dacă Isărescu a fost turnător, care n-o fi fost dintre ăștia care au deținut puterea în ultimii 30 de ani. Nu numai puterea politică. Aceiași mafie care a fost în ultimii 30 de ani este și acum și dă drumul la dosare ba penale, ba de securitate, mafioții controlează tot și procurori, jdecători, politruci, poliție etc
    Aceiași hazna a fost politica, serviciile în anii 90, aceiași este și acum. De fapt o continuare neîntreruptă a fostei Securități. Ba chiar mai performantă și ticăloșită în capitalism decât în comunism.

  6. Oameni buni,o luam de la capat?TOTI,dar TOTI care au fost/sunt in parlament,lideri de partide,membrii in guvernele Romaniei,inclusiv secretari de stat si directori de directii din ministere,autoritati ale statului,companiile statului,TOTiI au fost/sunt membrii unui singur partid, Partidul Muncitoresc SRI/SIE!
    Cand civilul Dan Diaconescu a incercat sa iasa din rand,l-au rezolvat,i-au pus fermoar!
    Ca a mai facut cate unul nițică/puțintică, puscarie :Dan Voiculescu,Mitrea,Nastase,Dragnea,Severin etc,inseamna ca a deraiat,a intarcat,nu au mai supt acolo unde era recomandat si sustinut,a crezut ca fenteaza sistemul! Niste tarani!Ca s-au cumintit, se vede din revenirea publică
    Cand vezi fazanii pe forum cum se dau cu fundul de pamant,Jos cu Ala,Sus cu Ala,Martirul nostru,etc te apuca disperarea cat de mare e prostia…

  7. Am mai spus-o si in alt comentariu – Isarescu va fi aparat. Indiferent ce acuzatii i se aduc (in tara). Contributia lui determinanta la crearea acestui Eldorado romanesc (ptr. finanta mondiala) e scutul. La inceputul ultimului mandat, Iliescu a vrut sa-l schimbe, n-a putut. A fost convins sa n-o faca. E posibil ca CNSAS-ul sa primeasca o scatoalca peste ceafa si sa-si ceara scuze, c-a avut un moment de ratacire.

  8. Daca pe vremea comunismului erai turnator erai o lichea. Dar daca in acei ani grei de foame, frig si frica, tu iti turnai proprii colegi, ca se plangeau ca le era frig si foame, se cheama ca erai o dubla lichea. De fapt, tripla lichea. Pentru nomenclaturistul Isarescu era de neconceput ca altii sufereau. Ce idiot! Ce nemernic! Ce om de nimic! Dar nici o problema ca exista destui neosecuristi care sa ii ia locul batranului turnator. Un exemplu ar fi marile nesperante ale viitorului politicii de rahat romanesti. Baieti de viitor gen Vladut Voiculescu sau beizadeaua BANCOREX Burduja. Sau beizadelele lui Petrov… Are balta peste. Intr-o tara de oameni cu obraz si de barbati adevarati, Serghei Mizil era umplut de flegme la fiecare iesire in public – acum face deliciul emisiunilor pentru oligofreni cu povestirile lui oligofrene ce bine manca si bea pe banii lui taticu. In timp ce lumea murea de foame si de frig.

  9. Conditia de baza in Romania post-revolutionara ca sa ajungi presedinte sau guvernator BNR este sa fi fost turnator la Securitate inainte de 1989……[Leo]

  10. „Reţinem, astfel, notele din 16.12.1987 şi 05.03.1985, redactate olograf şi semnate de pârât …” Pai, mai degraba cred ca era vorba nu de „pârât” ci de „pârâcios” ! Cit despre numele de cod (vad ca e mai secret decit ce se intimpla in Zona 51 !) probabil ca acesta era „Guvernatorul” … rezervele se incalzeau pe linia de tusa ! … Probabil ca turna vecinii de la coada la gheare de pui sau ciocolate chinezesti, de prin anii ’80, cu aceeasi tactica cu care a fost saltat bravul soldat Svejk, atunci cind un agent provocator l-a intrebat ce parare are despre faptul ca mustele s-au cacat pe portretul imparatului, de pe peretele circiumii ?!

  11. Chiar sa nu-si de-a seama cititorii publicatiei ca „scurgerea” ocazionata de institutia Securitatii CNsaS vizeaza intr-o disperare vadita repararea avariilor comise la comanda? Majoritatea comentatorilor au intuit corect ca Escu de pe Isar a fost OFITER DE SECURITATE si nu un parlit de „informator”, chiar daca m-au persiflat, in gand, cand il declaram „Maresal”!!! Constatand daunele operatiunii de determinare a Calaului Finantelor Romaniei sa se retraga in plina „glorie” criminala Securitatea a ordonat CNSaS sa dea publicitatii doua „note informative” prin care sa le dea
    cu tifla suspiciosilor. Marota securista cu ofiterii deplin conspirati tinuti in coordonarea operativa PARALELA drept „informatori” am descifrat-o cu ani in urma studiind actiunile teroriste ale COMINTERNISTULUI CARLOS!Sovieticul Carlos
    a fost alimentat cu pasapoarte false, milioane, bombe, arme, case conspirative in tarile unde opera si in tarile Lagarului de SECURITATILE COMUNISTE, dar IN PARALEL Sectiile Antiteroriste il tineau sub supraveghere ca si cum ar fi fost un „agent strain”!? Si repet, atat de tampita e Securitatea incat sa puna fosti „informatori” in functii supreme?
    Si sa nu devoaleze CNSaS macar un ofiter acolo in 30 de ani?

  12. Iar se lupta olimpienii pe seama amaratului de roman, sa vedem cine o sa cada: ori ca ca ori ca ca …

  13. Mosh Manole si-a pregatit parvenirea in viata ca orice milog mizerabil si ambitios al acelor vremuri: s-a inghesuit sa devina turnator la securitate. Jalnic si demn de dispret acest individ! Pentru ca mai toti acesti turnatori ordinari au distrus cu seninatate destinele si carierele altora. Toti acesti ‘petrovi’ ar fi trebuit sa se ascunda ca sobolanii atunci cand au fost dovediti dar asta presupune sa fi fost cat de cat oameni normali.

  14. ce asteptari sa ai de la un securist? Lovele cat mai multe pt el si neamul lui, cat mai mult rau pentru cetatenii Romaniei. Acestea sunt scopurile unui securist, acum ajuns boier, cu casa si domeniu boieresc!

  15. Dacă ar fi fost votată legea care nu permitea comuniştilor şi securiştilor să ocupe funcţii publice,astăzi nu s-ar fi vorbit despre aşa ceva.Încă n-ar fi târziu să se facă o asemenea lege.Dar cine s-o facă?

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.