Bugetul a uitat de autostrada Unirii, deși există lege

Proiectul de buget pe 2019, prezentat de Ministerul Finanțelor, prevede zero lei pentru studiile de fezabilitatea ale autostrăzii Târgu-Mureș – Iași – Ungheni, în ciuda faptului că anul trecut președintele Klaus Iohannis a promulgat legea care stabilitește ca prioritate realizării investiției. Actul normativ susține că proiectul de autostradă că trebuie să aibă o finanțare predictibilă, an de an, va avea punctul de plecare de la Prut și va asigura conexiunea cu Republica Moldova și că demararea procedurilor se va face în 30 de zile de la intrarea în vigoare a legii, adică de la sfârșitul lunii decembrie 2018. În proiectul de buget apare doar un segment din autostrada zisă a Unirii și anume Târgu-Mureș – Ditrău, însă la sume este trecută cifra zero.

Autostrada care poate scoate Moldova din sărăcie, Târgu Mureş – Ditrău – Târgu Neamţ – Iaşi – Ungheni, a adunat timp de 12 ani nenumărate studii de prefezabilitate și fezabiliate care s-au dovedit fără nicio utilitate și care au consumat resurse importante financiare, de ordinul milioanelor de euro. La rând urmează un altul, anunțat de fostul ministru al Transporturilor, Lucian Șova. Acesta a declarat că studiul de fezabilitate al Autostrăzii Târgu Mureș – Iași va fi lansat în decembrie sau la începutul lunii ianuarie. „Legat de A8, așa cum am spus-o întotdeauna este un proiect care va fi făcut pe fonduri europene, este un proiect al cărui studiu de fezabilitate îl vom lansa fie în decembrie, fie la începutul lunii ianuarie”, a spus Șova. Potrivit proiectului, Autostrada Unirii începe la graniţa României cu Republica Moldova printr-un nou pod peste râul Prut şi se termină printr-o conexiune cu autostrada A3 Braşov – Borş, în apropierea oraşului Târgu Mureş. Asociaţiile civice ieşene „Moldova vrea Autostradă” şi „Împreună pentru A8”, care militează pentru construcţia Autostrăzii Iaşi – Târgu Mureş, au început în octombrie o campanie de strângere de semnături pentru a forţa Guvernul să înceapă cât mai repede construcţia de autostrăzi în Moldova.

Noul studiu de fezabilitate vine la aproape patru ani după semnarea contractului de servicii pentru Proiectul „Revizuire Studiu de Fezabilitate pentru Autostrada Târgu – Mureş – Ditrău”. În perioada 15 iulie 2015 – 30 septembrie 2016 contractul a fost suspendat din cauza lipsei de finanţare. Deşi pe data de 20 noiembrie 2016 a fost emis ordinul de începere a Contractului de Servicii, anumite aspecte consemnate în răspunsul Curţii de Conturi au dus la o nouă suspendare a contractului în data de 20 decembrie 2016, susține Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR). Ca atare, în cadrul contractului „Revizuire Studiu de Fezabilitate pentru Autostrada Târgu Mureş – Ditrău” a fost prevăzută realizarea unei Analize Multicriteriale în baza căreia urmează să fie determinată varianta finală a traseului autostrăzii Târgu Mureş – Ditrău.

Asociația Pro Infrasructura susține că autostrada Târgu Mureş–Iaşi–Ungheni va aduce îmbunătăţiri în ceea ce priveşte viteza de călătorie pe acest coridor, îmbunătăţind astfel şi conectivitatea la nivel regional. Proiectul asigură o legătură directă între zona de nord-est a României, regiunea Cluj-Napoca şi zona de vest–graniţa cu Ungaria/ restul Europei via Sebeş/ Timişoara sau Oradea via Gilău–Borş. Proiectul va fi implementat în două faze, Târgu Mureş-Târgu Neamţ şi Târgu Neamţ-Paşcani-Iaşi. Pe acest coridor timpii de călătorie sunt mari, vitreza medie înregistrată pe traseu fiind de aproximativ 61 km/h. Acest proiect operează aproximativ 31.000 de vehicule. Aproximativ jumătate din volumul de trafic existent pe coridorul cel mai apropiat, trece pe noul traseu. Viteza medie prognozată de model pe traseu creşte până la 100 km/h urmare a implementării acestui proiect. Timpii de călătorie pe durata orelor de vârf scad cu 42%. Costurile de realizare sunt de 4,07 miliarde de euro, fără TVA, fiind de altfel cea mai scumpă autostradă din România. .

Primele mișcări legate de această autostradă au început în luna mai 2007 atunci când a fost publicat anunţul de participare pentru licitaţia „Elaborare Studiu de Prefezabilitate pentru autostrada Târgu Mureş – Iaşi – Sculeni. Trei luni mai încolo contractul a fost atribuit companiei Iptana. În 2009, CNADNR (actuala CNAIR) scoate la licitație realizarea studiului de fezabilitate pentru autostrada Târgu-Mureș, împărțită în trei loturi. Spanionii de la Inocsa Ingenieria au câștigat în februarie 2010 contractul pentru realizarea studiului de sezabilitate pentru segmentul Târgu Neamț-Ungheni. Suma totală a fost de 3,1 milioane de lei. În aceeași lună, este anunțată câștigătoarea pentru segmentul Tg. Mureș-Ditrău – SC Search Corporation SRL. Suma plătită: 3,2 milioane de lei. De asemenea, este atribuit şi contractul pentru revizuire studiu de fezabiliate Ditrău -Târgu Neamţ către Iptana, iar suma este de 3,8 milioane lei. Peste un an a fost finalizat studiul de fezabilitate Tg. Mureș-Iași-Ungheni și documentul a fost depus la Oficiul de Cadastru şi Publicitate Imobiliară (OCPI) pentru avizarea coridorului de expropieri a terenurilor şi clădirilor. În iulie 2012, Transporturile au elaborat indicatorii tehnico economici pentru proiectul Tg. Mureș-Iași la un cost de 8,9 miliarde de euro, cu mult peste cei 6,4 miliarde de euro care apăreau în primul studiu de fezabiliate. În iunie 2014, CNADNR a scos la licitaţie realizarea studiului de fezabiliate pe cele trei sectoare ale autostrăzii: Tg Mureş – Ditrău, Ditrău – Tg. Neamţ şi Tg. Neamţ – Iaşi – Ungheni. Se estima atunci un cost între 22,92 şi 27,11 milioane de euro. În februarie 2015 au fost deschise ofertele depuse în cadrul licitaţiilor de reactualizare a unor studii de fezabilitate. Pentru două din cele trei loturi ofertele sunt anulate integral pe motiv că nu erau conforme. Rămâne în picioare oferta firmelor Consitrans-Search Corporation pentru Tg Mureș-Ditrău însă contractul s-a suspendat în 2015 pentru că trebuia făcut mai aproape de momentul începerii lucrărilor.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cosmin Pam Matei 4562 Articole
Author

16 Comentarii

  1. Am scris si am PARIAT pe acest forum, in ziua cand in Parlament s-a Votat Legea cu Autostrada asta, cu mare tam-tam PSDist ca de obicei, ca NU va fi pusa in aplicare decat peste vreo 100 de ani!
    Voi ati crezut minciuna PSDista?!

    O zicala a unui parinte al manipularii si as spune chiar un maestru, Joseph Goebbels, spunea ca o minciuna repetata de un numar suficient de ori ajunge sa devina adevar.

    PSDragnea asta face de 2 Ani: repeta minciunile de un numar suficient de ori, astfel incat acestea sa ajunga sa devina „adevaruri”, adica sa fie crezute de votantii Neinformati si Needucati!

    • iniativa a fost a lui Merkel ( două intervenţii exprese) pentru a putea accesa Germania Ucraina de vest şi Rusia. Tamtamul l-a făcut Iohanis NU psd. deci vrei să ne invadeze ruşii cu tancurile pe autostradă. că şoselele din Moldova sunt toate de beton pentru tancuri, nu ca la noi.

    • Nu tu Lili am luat de buna minciuna basista, ca Romania nu are nevoie de autostrazi presarate cu panouri de genul aici sunt banii dumneavoastră.

  2. Asazisa „autostrada a unirii” este tot o gaselnita politicianista. Proiectul respectiv nu are cum sa fie mai prioritar decat tronsoanele Ploiesti-Brasov, sau Pitesti-Sibiu!! Totul nu este decat un demers, repet, politicianist, promovat din interese electorale de catre „opozitie”, sustinut din acesleasi motive de niste prostovani de la putere si, bineinteles, promulgat de catre KWI, cu toate ca toti erau siguri ca asa ceva nu se va realiza, motive de repros, reclamatii, etc. de care nu ma indoiesc ca cei vare l-au promovat, vor face uz!! Evident, tot din interese electorale. Pentru ca, de-aia nu mai pot autorii „legii” de autostrada respectiva!!

    • @grig mars la scoala! Cine ti-a dat bacu a facut mare greseala. Du-te si spala closete in vest. „nu are cum sa fie mai prioritar”, „decat” e prioritar nu are grade de comparatie. Si chiar daca fortezi prostia sudista, de ce ar trebui autostrada brasov bucuresti? Sa mearga miticii la sfarsit de saptamana pe ea? Iar cu pitesti sibiu, da e aglomerata, dar asta dupa ce s-a distrus transportul de marfa pe calea ferata. Bagati trenuri ce transporta marfa si vedeti cum nu gasesti tipenie de tir pe soselele patriei. Aha! trebuie cumparate daf-uri, man-uri, renault-uri si volvo-uri din afara, asta e alta mancare de peste.

  3. Chiar luam de bune ce spunea protejatul L.Sova?(oare cine-l proteja?) Si din care capat trebuie sa inceapa? De la Ungheni , sau de la Tg.Mures? Nu se poate lucra pe segmente , urmand ca ele sa se conecteze pe parcurs? Nu sunt convins ca A8 „scoate Moldova din saracie”. Dej a ridicat Barladul prin fabrica de rulmenti , „Ceasca” a facut si el ceva construind in Vaslui , dar si in Iasi , Pascani , ori Bucecea.Ca la Iasi importante ob. industriale s-au dus la fier vechi (doleanta fierbinte a unora care se uitau cu sfintenie in gatul , pardon , gura lui Petre Roman) este o alta problema.

  4. tg mures-ditrau , deci nici macar pe hartie statul-national-unitar-roman nu are curaj sa treaca carpatii!!!

  5. Bine că bugetul a mărit fondurile SRI-ului a SPP-ului, STS-ului și altor instituții de forță… de unde să mai rămână bani și pentru autostrada A8? Ce ne demonstrează nouă asta? Că tot statul paralel conduce România.

    • Desigur, mai ales ca bugetele DNA si DIICOT au scazut, iar cei ce conduc acum Romania, pe care tu aici ii numesti „statul paralel”, formeaza pur si simplu o retea de infractori si e normal sa taie bugetele celor care ar putea sa-i prinda.
      Iar bani pentru A8 nu vor aloca niciodata, decat daca ia Teldrum contractul.

    • Probabil ai vrut sa scrii Bechtel.
      Turcia, Polonia, Croatia au autostrazi construite de Bechtel. Pana si Albania are autostrada Bechtel. Toate sunt construite si functioneaza.
      La noi Guvernul Nastase a dat contractul prin incredintare directa firmei Bechtel, adica fara licitatie. (In exact acelasi mod in care Teldrum a primit numeroase contracte locale)
      Daca DNA avea sprijinul restului autoritatilor statului, poate baga la puscarie cativa recipienti de comisioane. Dar faptele s-au prescris. (Legislatie facuta in parlament, de hoti, pentru hoti). Acuma poate si Sova sa gaseasca contractul…

  6. @atenianul- doar un neamt ametit va trece prin romania daca vrea sa ajunga in rusia sau ucraina. ptr ucraina exista autostrada berlin-wroklaw-cracovia- lvov. ptr rusia berlin-varsovia-minsk-granita cu rusia spre smolensk-moscova. vezi ca suntem cei mai prapaditi, dar cu coada sus si gura mare.

  7. @kogaion: chestia cu „mai prioritara” da, este corecta. Cred ca viteza a fost de vina, mergeam cu 200 la ora pe autostrada Tg.Mures_Iasi. Deci, nu bacul meu este de vina! L-am „luat” intr-o perioada cand acest examen era unul extrem de serios, cand chiar pentru 5 sau 6 trebuia sa muncesti ceva…In sfarsit, nu mai insist, erau timpuri cand tu existai doar in stadiul de spermatozoid, asa ca nu ai cum sa stii prea multe!! Oricum, ca nivel de educatie, bacul meu este muuuuult deasupra „educatiei” tale, sa fii sigur de asta!! Si cand spun asta, am in vedere chiar textul tau, cu multele sale greseli de gramatica! In lgatura cu „ideologia” ta: probabil ca esti ardelean, iar din postura asta nu ar trebui sa uiti nici in somn faptul ca, „miticii” au trecut Carpatii (chiar daca nu pe autostrada!!) si te-au eliberat de cei care iti serveau m..ie de sute de ani, timp in care tu, desi superior numeric (de 3-4 ori!), nu ai fost in stare nici macar sa-ti castigi niste drepturi elementare. Deocamdata, atat!!! Daca mai vrei, te pot „servi” in continuare!

    • @grig. Nu draguta! Sunt mandru ca sunt moldovean. Faptul ca esti mai batran nu-ti da dreptul sa gresesti, si n-ai de unde sa stii ce pregatire am eu. Pentru simpla ta informare, am mai facut ceva ani si dupa bac, vreo 5, pe vremea cand mancam gramatica de trei ori pe zi, nu ca tine, generatia care afirma ca facultatea e facultativa. Eu n-am facut si nu voi face niciodata greseli gramaticale, nici macar in somn, oricat te-ai chinui tu. Cu toate avantajele pe care le aveti acolo in sudul turcit, mintile luminate au venit „decat” din est, nord si vest. Din pacate trebuie sa-ti dau dreptate cu intarziatii din ardeal dar tot sudist si mitic ramai. Hai pa! Deja ti-am acordat prea mult timp.

  8. Era necesara doar mimarea unui minim interes pentru zona Moldovei, ceva aruncat pe hartie, o schita de mana si ar mai fi avut inca un mandat in alb. Din fericire guvernarea actuala a psd-alde si-a taiat singur craca de sub picioare si cel putin in Moldova de sus nu mai are sprijin.

    • De vina sant cei care voteaza PSD & ALDE (majoritari in Moldova), ce-si face omul cu mana lui, lucru manual se numeste!

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.