Cadoul ”otrăvit” pentru România: 18 avioane F-16

Bucuria a fost de scurtă durată. Nu-i chiar moca. Unii au remarcat că…

De (I.R.)
Cadoul ”otrăvit” pentru România: 18 avioane F-16

Bucuria a fost de scurtă durată. Nu-i chiar moca. Unii au remarcat că…

O știre a făcut înconjurul presei: Olanda donează României 18 avioane de luptă F-16. Bucuria a fost de scurtă durată. Nu-i chiar moca. Unii au remarcat că întreținerea unui F-16 se ridică la cîteva milioane de dolari pe an.

”Să recapitulăm: Olanda face un gest ”frumos” și ne dă 18 avioane F-16 moca. Uau, suntem tarii Europei. În locul lui Nicușor, mă duceam azi (miercuri – nr) la negocierile cu Ursula cu un F-16 din ăla, la intimidare, de ne aproba aia deficit bugetar de 25% următorii 50 de ani. Avioanele olandeze, scoase din uz în 2023, au vîrsta între 55 și 35 de ani, cele mai tinere. Aflate la baza de la Fetești, ele vor fi utilizate pentru antrenarea piloților ucraineni. De ce nu i-a antrenat direct Olanda? De ce nu a livrat avioanele Ucrainei – cum a făcut deja cu alte 24 F-16 relativ recent – ca să fie antrenați ucrainenii la ei acasă? Răspunsul e unul singur: întreținerea unui F-16 se ridică la cîteva milioane de dolari pe an, cam 5-6, dar poate atinge chiar 10 milioane, funcție de vechime și uzură, cele mai vechi fiind și cel mai scump de întreținut. Milioane pe care le plătește țara deținătoare. Adică România…”, a scris, de pildă, jurnalistul Bogdan Tiberiu Iacob.

Ministrul Apărării, Ionuţ Moşteanu, a anunţat că miercuri va semna împreună cu ministrul olandez un Memorandum de înţelegere, pentru a continuarea activităţii la Centrul de pregătire F16, el precizând că sunt 18 avioane care, până la finalul anului, vor intra în proprietatea statului român, pentru un preţ modic.

„Astăzi o să semnez împreună cu ministrul olandez un Memorandum de înţelegere, pentru a continua procedura de transfer sau de continuare a activităţii la Centrul de pregătire F16”, a declarat Ionuţ Moşteanu.

El a precizat că „sunt 18 avioane care, până la finalul anului, vor intra în proprietatea statului român, pentru un preţ modic”. „Este o procedură care nu poate fi ocolită altfel. Şi de aici încolo încep discuţiile tehnice, la nivel de experţi, pentru a finaliza procedura”, a subliniat Moşteanu. Chestionat pentru ce vor fi folosite aceste avioane F16, ministrul Apărării a precizat că vor fi folosite pentru instruire. „Deci este un centru de pregătire şi instruire pentru piloţi NATO şi ai aliaţilor NATO”, a completat el.

Întrebat ce înseamnă acel preţ modic, Ionuţ Moşteanu a răspuns, râzând: „Un leu. Un euro”.

Distribuie articolul pe:

59 comentarii

  1. @NOI NU NE VINDEM TARA:

    Romania nu mai asculta demult de URSS atunci cind a decis stoparea dezvoltarii lui IAR 95. Dificultatile de care vorbesti erau reale dar nu de netrecut. Daca Pakistanul si India au ajuns sa dezvolte avioane supersonice, tari care au pornit de mult mai jos ca Romania (se poate aici mentiona chiar si Coreea si Taiwanul), de ce nu ar fi putut Romania? Oricum, aranjamentele din fatidicul an 1989 au distrus orice sansa de dezvoltare reala a Romaniei, acesteia rezervindu-i-se statutul de subcolonie a intereselor occidentale.

  2. @Radescu V:

    Rombac nu este o copie ci un avion construit sub licenta.

    Si Concorde a fost interzis din motive de depasire a nivelului de zgomot impus de noile norme dar nimeni nu i-a suspectat pe proiectantii si constructorii Concordului de lipsa de previziune.

  3. Rombac 1-11 a fost o copie BAC englezesc. Au fost facute cateva si exportate. Nici atunci nu au fost prea isteti oamenii. Motoarele R.R. erau zgomotoase si le-a fost interzisa aterizarea mai peste tot, cu schimbarea normelor de zgomot despre care unii stiau inaintea noastra. Avioane similare MIG-urilor n-am facut niciodata. La avioane de calatori am fost mai buni ca polonezii care au incercat sa copieze un Tupolev si le-a iesit un tiuac.
    Legat de F-urile olandeze, poate ar trebui stiute mai multe detalii inainte de ne manifesta patriotismul inflacarat.

    1. Ești unul dintre fericiții piloți care a zburat cu ambele aparate ?

  4. De frica fantasticilor piloți ucrainieni și chiar români, dar și a incredibilelor ,,F”-uri din Olanda, Putin s-a ascuns sub birou, în cel mai secret bunker și nu mai vrea cu nici un chip să iasă de acolo!
    Bateți câmpii, dragilor!
    Cu câteva hipersonice trimisese în centralele electrice, vă trimite Putin în Evul Mediu la feștilă și amnar.
    Faceți valuri în pahare, vedeți să nu vă înecați, scumpilor!

  5. Păi, de ce trebuie să te ții de ele ? De ce nu dai mai departe la alții mai proști cu 5 dolari bucata ?

  6. Doamne dar ce bine mai are si ne mergea cu MIG- urile alea luate pe kopeici Rusești ca le întreținea de moca si mergea Lae Ciuruitu cu viteza luminii de la Răsărit până în buricul Kremlinului !!!!!!!

    1. Măi ziaristu lu peste prăjit, ești vreun jurnalist de investigații sau habar nu ai ce înseamnă avion de antrenament. Fraierica geamantan, Olanda e departe de front, tu ești cu nasul în el. De ce ar trebui Olanda sa-i antreneze pe ucrainieni?
      Aveți capul ala doar ca să nu vă plouă in gât.

  7. Ma cum sa aibă avioanele astea 55 de ani, când zborul inaugural cu un F16 a avut loc in 1974, iar prima livrare din fabrica, in 1978? Plus ca Olanda nu le-a cumpărat din primii ani, primii au fost americanii.

    1. Așa este !
      Adrian nu are 55 dar are 50 dea ani.
      Tot panarame scumpe , ele nu sun grozave noi dapi după 10 anii.

  8. Pe lângă asta mai ținem pe cheltuiala noastră și o șleahtă de ”zburători” care învață să se dea cu F-urile !Taie-le băh pensiile la proști,ia banii băh de la bolnavi,taie bursele băh,dă afară din servici oameni necăjiți băh,și adu cât mai mulți ukraci pe care să-i hrănești și să-i cazezi degeaba,că așa vrea Hursula și Macrou !!Tuvă-n pricepere de neghiobi !!

  9. In primul rand cum a ajuns la 1 milion de dolari. Probabil tik tokul l-a calculat științific . Nu o sa priceapă niciodată cât de importanta este punerea armată în negocieri de orice fel. S-a ajuns la dezinformare pe scara largă.
    Oare a zburat acest postac? Mâine o să posteze ca îl așteaptă cu bratele deschise pe Putin. Știe el ce atrocități au fost făcute, când nu ai forță militară. Unii ne dau gratis caii, iar noi trebuie să avem călăreți și să îi „hranim”.

    1. Și daca ai zburat, ce? N-ai dreptul sa fii pro st, habarnist or fanatic?
      Am vazut eu medici care s-au vaccinat de covid, ca daca erau cat de cat culti, stiau ce si cum…

  10. macar daca se antreneaza nu mai mor pilotii ucrainieni sau cei romani, catapultorul american functioneaza ..nu ca la sicriile MIG -rusesti !
    ca le doneaza Olanda ..cat de boschetar poti fi sa crezi ca daca ai primit pomana trebuie si plata intretinerii lor sa o suporte tot Olanda? lasati cersatoria , altfel iar il lasa pusnic aia pe Mucusor,izolat .. ca la talcioc 😀

  11. @Badea ionut:

    Vorbesti prostii. Rroiectul a fost oprit, asa cum a fost oprita practic toata dezvoltarea tarii, in toate domeniile. Pentru stirea ta, se lucra si la dezvoltarea unui avion de transport. Motoarele se fabricau la Turbomeca, ajunsa si ea pe butuci, ca mai totul. UE, admitind Romania dupa indelungi tinguieli si numai in genunchi, nu a avut in intentie sa dezvolte Romania decit sub aspectul consumului. Vezi-ti deci mai bine de stina ta si fii fericit daca vei mai avea voie sa faci brinza.

    1. Te-a muscat cumva cămilă? România înainte de UE era în secolul 19.ca și gândire ca și intrastructura, salarii, condiții și tot. De când am întrat în UE am recuperat vreo 50-70 de ani in dezvoltare. Acum vă bucurați toți ca reciclati și aveți salarii la fel de mari ca portughezi și aproape ca spaniolii. Ori nu va mai plângeți atât ori plecați in Russia. Nu uitați hainele groase. Succes!

    2. @Christophe:

      Delirezi. Care dezvoltare? 50 de ani de regres, pentru ca tot ce s-a construit, inclusiv industrii de pe timpul lui Cuza, s-a distrus, plus imensa datorie externa, care sigur nu mai poate fi achitata.

    3. Christoafe, în anii ”80 Romania era în clubul select de 10 țări ce produceau toate tipurile de avioane, de la planoare la avioane de pasageri (ROMBAC 1-11). Daca esti habarnist, de ce nu înveți or ești prea plin de sine?
      Altfel – tu înțelegi că trăiești pe datorie, frajere? Știi ce e aia? Știi ca doar le consumi ălora marfa pe banii primiți tot de la ei, intr-un circuit aberant de finanțe si profit?

  12. Surprinzător când se întâmplă ceva bun, care are un impact real in îmbunătățirea capacității de apărare a României se găsește imediat un cor de lătratori care nu știu cum sa explice care mai de care ce prostie am făcut. Mulți dintre ei, suveranisti, după cum se târgujieni ei după supersonice lu ceașcă, care nici unul nu a părăsit hârtia și nici nu avea, cum din lipsa de motoare au avut tangenta cu aviația doar când s-au urcat in avion in vacanta. Pentru cultura generală a rusofililor care postează aiurea , costul unei ore de zbor pt f16 e scump indiferent ca e nou sau vechi , diferența nefiind chiar un cap de tara. E ca la mașini, dacă a fost întreținută corect la timp mașină mai are viață in ea, mai ales dacă proprietarul e serios. În plus e mai ieftin sa scolesti piloții la tine in țară și sa ai avioane dedicate, care la nevoie pot fi folosite și pentru apărarea ta, pentru ca sunt ale tale.

    1. Așa au zis și bulgari și acum tot cu migul se dau și sunt voci pe la ei ca parca era mai bine dacă făceau ca noi, adică începând modernizarea in aceeași perioadă ei au 2 f16 noi la care acum încep trecerea, spre deosebire de noi, care in cativa ani o sa ne vina F35 și o sa mai avem și F16, pe când ei o sa rămână cu o mana de f16, care atunci vor fi vechi!

  13. Daca esti membru NATO trebuie a faci undeva scoala pe avioane NATO…daca avem F16putem aduce si altele mai tarziu mai moderne .Dar sa vedem ca exista un lot de piloti buni mai intai si de abia pe urma treci la altele//Faptul ca avioanele trebuie intretinute e ceva logic…doar nu vrei sa zbori cu harburi care se rup in bucati

  14. Atatia imbecili care au comentat oe acilea, greu de găsit. Poate e unul si același individ , dar ce contează. Cel mai bine după indivizii astia ar fi ca olandezii sa vina cu avioanele lor și piloții lor sa patruleze la granite. Unde pui ca sunt Trumpisti care acum cere bani ca să ne apere. Sau noi nu trebuie sa fim aparati/ sa ne apărăm. De-a lungul istoriei ca am fost prost orientati, nu am plătit destutul cu pierderi teritoriale? Si nu Ucraina e vinovat- ca nici nu exista- ci vecinul care nu vrea nici acum sa existe. Sa nu va închipuiți ca acum vor in schimb o Romania Mare

  15. Si ce doriti???…sa fie facuta si mentenanta moca?!!!…popor roman,carcotas si prost…uite de aia sunt toti strainii sceptici cand vine vorba de romani…

    1. Așa este! Chiar mă gândeam când am auzit despre cadoul făcut de olandezi, cât va dura până voi auzi prima critică din partea românilor? Și ea a venit! Pot să fac pariu că și în situația în care olandezii trimiteau avioanele astea plus banii de mentenanță, tot s-ar fi găsit vreun retar… să critice cadoul ! Și mai este ceva : măcar să ajungem noi să avem prea multe F16, se uită că întotdeauna ai nevoie de piese de schimb? Iar la avioanele ținute pentru piese de schimb mentenanța este minimă. Apără-ne Doamne de proști !

    2. Nu Dane.
      Nu sa nu fie facuta si mentenanta moca ( corect se spune de-a moaca).
      Romania nu avea nevoie de aceste avioane si drept urmare neavindu-le, nu mai trebuia sa le faca mentenanata !
      Simplu, nu ?

  16. Ceaush shist mistificator anonim al ostirii impus scatului, NU ERA ORIENTAREA Romaniei in anii 1970 „occidentala”? Neno rock cit grad dat,mpoliticienii din 1990 erau hidosi si batrani, ei asigurand CONTINUITATEA!!! Iar „tinerii frumosi” si fara gat erau odrasle de COM internisti mat tu Salem mici…Ei au vandut tara FIRMELOR SUB ACOPERIRE…

  17. aduceti aici toate gunoaoele!
    acesti decidenti ,slugi umile si tare proaste aprobă! Pt cei care conduc Romania din 2000 pana azi ,cuvântul
    patriot este necunoscut.
    Antreati piloti ucrainieni moca plus poluare! Tara bogata,jefuita de straini in complicitate cu hoții nostri.Romanii in sărăcie si ignoranță !
    Ronald Reagan: ” sărăcia unui popor
    este cea mai justă pedeapsă pentru prostia luk”. Se potrivește la fix!
    STAT MAFIOT ! STAT EȘUAT!

  18. @FAC PARIU:

    Pentru ca nu s-a vrut. In fatidicul 1989, se lucra la proiectul interceptorului supersonic IAR 95. Desi nu era la nivelul lui F 16, constituia un inceput, care putea fi dezvoltat in parteneriat cu o firma consacrata din Occident, in conformitate cu noua orientare a Romaniei.

    A urmat insa, la comanda externa, dezindustrializarea tarii si transformarea ei intr-o colonie la cheremul Occidentului, in aplauzele noilor politicieni, tineri frumosi si liberi, care si-au luat partea. Se poate cistiga bine si din distrugerea unei tari – Rhett Butler, in Pe aripile vintului.

    1. @Anonim: interceptorul supersonic IAR-95 a carui proiectare a inceput inainte de ’89 a fost retras la cererea URSS care ne-a dat MIG-29 si drepturile de mentenanta la MIG21 in contrapartida. Dupa ’89, acest avion avea nevoie in primul rand de motoare – au existat 2 proiecte cu unul si doua motoare – dar si de avionica occidentala. Daca nu stii motivul pentru care nu a putut fi finalizat inclusiv cu parteneri occidentali acest proiect, pe langa lipsa acuta de fonduri, citeste inca o data semnatura

  19. Zicala
    Fereste-te de lucrul ieftin si fugi de cel pe gratis !
    O decizie buna era asa :
    Luat-va vechiturile acasa!

  20. Este o ” afacere ” in care Romania cheltuie pentru interesul altora și riscam o confruntare directă cu vecinul de la răsărit , pentru că ne amestecăm in problemele sale fara sa ne gândim la consecinte . Olandezii sunt deștepți . Poftim avioanele , spun aceștia în ” Memorand ” , că oricum nu-mi mai sunt de nici un folos , și suporta tu toate cheltuielile și consecințele ! Pentru mine ar fi costisitor și nu vreau sa ajung in gura leului , pardon a ursului .

  21. Adică le luăm pe gratis și apoi le întreținem. Dacă le luam cu bani nu le mai întrețineam? Nu se antrenau și piloții noștri pe ele?

  22. Pe sita asta se cerne OT trava…Orice Tembele lism se adopta in numele Cauzei…Daca noi dam „cadou” si nu dam nimic cadou e de rau, dar daca primim noi CADOU e si mai rau…Unde va e onestitatea rug ginitzilor? Halal „intelectuali”…

  23. Tot raul spre bine … Cind or incepe sa vina in freza vechiturile astea, pe ogoarele patriei, macar mai scapam de citiva ucraci pe care i-am pus la ingrasat, pe banii nostri !

  24. Noi subsemnatii Traian Vuia si Aurel Vlaicu declarat ca donam statului roman avioanele cu care am zburat !

  25. Avioanele alea toate vor ajunge intr-un an tot gratuit la ucrainieni. Acum doar se vor instrui piloti ucrainieni pe ele. Problema e alta. Romania e condusa de prosti. De ce nu se produce in Romania un avion supersonic echivalent cu F 16? Pentru ca prostii nu pot

  26. vor ține o slujbă de mulțumire !
    În Catedrala Românească de la Cernăuți, măR😪g…
    ● guitZă ot MarMita ●

  27. Bă, Yoram 27 iun. 2025 la 9:49 răspunde-ti și tu la o întrebare simplă: băi mucușorene, de ce ești așa de idy…. ?

  28. Rog Guvernul olandez sa-mi trimită și mie , pe persoana fizica” un cadou otrăvit ” de acest fel.

  29. La mintea țomberaniștilor olandezii trebuiau să trimită avioanele cu piloți cu tot și să plăteasca și operarea.

  30. Am fost primiți în NATO și UE ,deoarece aia deștepți trebuiau să aibă cu cine se compara, că știau că politicienii români sunt etalonul prostiei.
    Ei cu foloasele, guvernul român cu ponoasele.

  31. Bă prostul familiei,tu chiar crezi că îți dă cineva degeaba 18 avioane de luptă? Ia ghici care vor fi primii care vor veni la instruire ,moca ,și vor sta cât vor mușchii lor ?Trai neneaco pe banii lui mucusor!

  32. Chiar nu-i crap apa ob razu de RUS sine ha-ha lerei? Daca le cumparam cu cateva zeci de milioane fiecare nu ne costa intretinerea? Cum sa-i crap ape daca Dej jecteaza pe gustul camarazilor de arme?

    1. @ charlot

      Deșteptule, problema care se pune nu este prețul de achiziție, ci necesitatea acesteia (care este inexistentă) !

  33. Saracul Iacob,el are experienta masinii sale care-l costa zeci de mii de euro intretinerea anuala ,dupa care cade din pat,ca a visat:))La gogosi media nu ne intrece nimeni…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.