Care este media în UE și cât cheltuiesc românii pe alimente din coșul de consum

Achiziția de alimente și băuturi non-alcoolice reprezintă 30,2% din coșul de consum al românilor, față de media de 15,4% înregistrată în UE, majoritatea prețurilor bunurilor de consum fiind mai reduse în țară comparativ cu media europeană, cu excepția articolelor de încălțăminte, potrivit CC.

Principala diferență între coșul de consum al românilor și cel al consumatorilor din celelalte state din Uniunea Europeană constă în faptul că românii cheltuie cea mai mare parte din veniturile proprii pentru bunurile de bază: achiziția de alimente și băuturi non-alcoolice – 30,2% în coșul de consum al românilor, față de numai 15,4% în cazul mediei europene, se arată într-o analiză publicată de Consiliul Concurenței (CC).

Bugetul consumatorilor români alocat pentru anumite servicii este mai redus: restaurante și hoteluri – 3,5% în România față de 9,5% în UE, recreere și cultură – 6,6% față de 10%, diverse bunuri și servicii (asigurări, instrumente financiare, protecția socială, îngrijire personală) – 3,1% față de 9,4%.

În 2016, prețurile pentru bunurile de consum și servicii au înregistrat diferențe mari în rândul statelor membre ale UE. Cele mai mari prețuri s-au înregistrat în Danemarca (138,7% din media UE), Irlanda (124,6%) și Suedia (124,1%). Prețurile din România se află la aproximativ 51,6% din media UE, acestea încadrându-se în tiparul regional: 52,9% în Polonia, 59,6% în Ungaria sau 63,4% în Lituania. De altfel, prețuri mai reduse comparativ cu cele din România se regăsesc numai în Bulgaria – 47,9%. La nivelul grupelor de produse, consumatorii români plătesc sub media europeană pentru majoritatea bunurilor de larg consum și serviciilor adresate consumatorilor finali. Cele mai semnificative diferențe se remarcă în cazul serviciilor de educație și sănătate, în rândul anumitor alimente precum legumele, fructele și cartofii, pâinea și cerealele, dar și în cazul utilităților (electritate și gaze).

Faptul că majoritatea prețurilor bunurilor de consum sunt mai reduse în România comparativ cu media europeană este explicat atât de puterea de cumpărare mai redusă a consumatorilor români, dar și de faptul că firmele beneficiază de costuri cu forța de muncă mai mici, precizează Consiliul Concurenței.

Există însă și cazuri unde consumatorii români plătesc prețuri similare sau chiar mai mari decât omologii europeni. Acesta este cazul produselor lactate și a ouălor (90,6%), aparatelor de uz casnic (90,6%), articolelor de îmbrăcăminte (91,6%) și încălțăminte (101,4%).

Recomanda 2
Author

3 Comentarii

  1. 30% din cosul daa consum …tot cu statistici dlor. tot la media consumului etc. pai daca l bagati si pa micula si sutele ds parlamentari,generali, amirali(apropo de amirali; romania a avut dealungul timpului 38 de admirali; ei si ce veti spune, da dar in nacelasi timp usa -11;germania 2; rusia -8) colonei, amploaiati careb taie frunze la caini pentrun zeci da mii in cos cu nea gheorghe , ion, vasile..n orml ca iese o medie halucinantaasta ar fin una , alta care dovedeste lipsa de realism a statistcii dvs ar bfi comparatia veniturilor..daaa s o lasam azi este sf Domingo , mergem la biserica si nu tre sa ne incarcam …negativ..n asa??

  2. cum s-ar zice calitatea vietii e cam de spanac in Romania… toti fac profit da sint pe pierderi…iesiti in strada si tipati cit puteti, rezistenilor, dragii de voi…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*


Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.