Câştig de cauză pentru Guvern la CCR

CCR a respins sesizarea lui Marcel Ciolacu și a lui Teodor Meleșcanu privind procedura de adoptare a bugetului de stat prin angajarea răspunderii Guvernului.

Guvernul a transmis Curții Constituționale punctul de vedere privind conflictul juridic de natură constituțională sesizat de Parlament privind adoptarea legii bugetului prin angajarea răspunderii de către Executiv.

Instituția a invocat o decizie a CCR care arată că angajarea răspunderii are în vedere adoptarea „în condiţii de maximă celeritate” a unor măsuri urgente dintr-un domeniu de maximă importanță.

Totodată, Executivul a argumentat că parlamentarii au avut posibilitatea de a depune amendamente la proiectul de lege dar și să depună o moțiune de cenzură.

Guvernul a susținut că nu există un conflict juridic de natură constituţională generat de procedura angajării răspunderii Guvernului asupra legilor bugetare în temeiul art.114 din Constituție.

Curtea Constituțională a fost sesizată de președinții celor două Camere ale Legislativului cu privire la posibilul conflict juridic dintre Guvern și Parlament pe legea bugetului de asigurări sociale și legea bugetului de stat pe anul 2020. Până pe 10 ianuarie părțile implicate în conflict au trebuit să transmită punctele de vedere.

Premierul Ludovic Orban a anunțat, pe 23 decembrie 2019, în plenul reunit al Parlamentului, că Guvernul își asumă răspunderea pe Legea bugetului de stat pentru 2020 și pe Legea bugetului asigurărilor sociale pentru anul viitor.

CCR a respins, miercuri, şi excepția de neconstituționalitate formulată de Avocatul Poporului cu privire la ordonanța de urgență 57/2019 care a modificat Codul administrativ. Prin urmare, actul normativ este constituțional.

Pe 28 august 2019, Avocatul Poporului Renate Weber a sesizat Curtea Constituțională cu privire la ordonanța de urgență a Guvernului pe Codul Administrativ, a anunțat instituția într-un comunicat de presă.

Avocatul Poporului consideră că modificarea Codului administrativ prin ordonanță de urgență nu se justifică.

„În urma analizării actului normativ, Avocatul Poporului a constatat, între altele, că în cuprinsul ordonanței sunt reglementate o serie de aspecte care nu au legătură și nu sunt nici interdependente cu motivele invocate de Guvern în susținerea urgenței și situației extraordinare care motivează adoptarea unei asemenea ordonanțe. Avocatul Poporului consideră că maniera aleasă pentru soluționarea situației administrației publice centrale și locale din România nu este adecvată, întrucât mecanismul legislativ al ordonanței de urgență prezintă un regim aparte, care ar trebui să fie folosit în situații extraordinare, urgente și a căror reglementare nu poate fi amânată”, potrivit sursei citate.

Un alt motiv de neconstituționalitate vizează articolul 109 referitor la răspunderea membrilor Guvernului și articolul 111 privind controlul parlamentar al activității Guvernului.

Avocatul Poporului mai transmite că ordonanța de urgență privind Codul administrativ contravine Constituției și afectează regimul instituțiilor fundamentale ale statului, în speță Guvernul.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Author

4 Comentarii

  1. Cred ca suntem singura tara din lume in care bugetul national se afla la discretia celor aflati la putere.Faptul ca se pot depune amendamente ce nu sunt discutate in plen e total neconcludent ; Guvernul nu da cont de rezolvarea lor.Necazul e ca bugetul unei tari este oglinda politicii acestuia,care scapa astfel,dezbaterii parlamentare.Or,acesta este rostul autoritatii legislative a tarii,Executivul fiind chemat sa justifice optiunile sale.In Anglia,”budget day”este cea mai importanta zi a anului.Nu mai spun ca,pe viitor,datorita intarzierii cronice a adoptarii bugetelor se va pute veni oricand cu legea respectiva,declarata de urgenta,iar posibilitatea motiunii de cenzura nu rezolva problema in sine : dezbaterea publica a marilor orientari ale celor ce exercita puterea,legal,dar sub controlul,firesc al celorlalte formatiuni politice si al societatii civile,in rolul lor de contraputeri,intr-o societate democratica.

  2. Babaietzi,ce e aia ca nu se discuta in plen?>
    Ai vazutara frodata o sedinta de plen?
    Anu trecut s-au depus de pnl si altii
    7000 de amendamente la bugetul psd
    ,iti inchioui ca s-au discutat in plen.? Mare e prostia unora.

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.