Cât de absurde sunt cererile lui Vladimir Putin (II)

Președintele Federației Ruse a cerut omologului său american, Joe Biden, garanții că Ucraina nu va fi primită în NATO. Este, (…)

Cât de absurde sunt cererile lui Vladimir Putin (II)

Președintele Federației Ruse a cerut omologului său american, Joe Biden, garanții că Ucraina nu va fi primită în NATO. Este, (…)

Președintele Federației Ruse, Vladimir Putin, a cerut omologului său american, Joe Biden, garanții că Ucraina nu va fi primită în NATO. Este, oare, aceasta o cerere imposibil de satisfăcut, formulată tocmai pentru ca neîndeplinirea ei să justifice tăierea nodului ucrainean manu militari? Ar fi, oare, o asemenea pretenție imposibil de acceptat de către SUA și aliații săi? Pe ce temei ar putea fi respinsă? Politic, juridic, moral, tehnic? Iar dacă cererea ar fi acceptată, în ce ar consta garanțiile?

PRECEDENTUL PROMISIUNILOR ÎNCĂLCATE

După convorbirea Președinților Biden și Putin din decembrie 2021, experții celor două părți au fost trimiși să caute o formulă rezonabilă pentru „schimbul de prizonieri” (de fapt Ucraina este în același timp și prizonier american și prizonier rus, schimbul constând în „neutralizarea” ei) și pe războinicul Președinte Zelenski să se înțeleagă cu secesioniștii din Donbas, după ce va fi înțeles că America nu va intra în război pentru a apăra granițele ucrainene stabilite de Stalin și Hrușciov ca produs ale geopoliticii sovietice, ea neavând nici o asemenea obligație față de o țară care nu este (și nici nu va fi) membru NATO.

Una dintre problemele sensibile legate de aceste negocieri ține de raportul de încredere dintre părți. Or, sub acest aspect există câteva probleme.

Rusia afirmă că în 1989, la întâlnirea de la Malta, creditată ca eveniment care ar fi pus capăt Războiului rece și ordinii mondiale bipolare, Președintele George Bush i-a promis Președintelui Mihail Gorbaciov că forțele Occidentului euro-atlantic nu vor ocupa spațiul Europei de est rămas liber după retragerea trupelor sovietice, precum și după subsecventa autodesființare a Pactului de la Varșovia și a CAER. Cu alte cuvinte, extinderea NATO în statele foste satelite ale Rusiei sovietice era exclusă. Promisiunea ar fi fost întărită un an mai târziu de Secretarul de Stat american, James Baker.

Că lucrurile ar fi stat așa mi-au spus, în discuții separate, în ordine cronologică Evgheni Primakov (ministru de externe și prim ministru al Federației Ruse), Ghenady Selezniov (Președintele Dumei de Stat a Federației Ruse), Vladimir Putin (Președintele Federației Ruse) și Mihail Gorbaciov însuși (Președintele URSS), confirmat de câțiva dintre consilierii săi. Evident, cu toții au reproșat SUA faptul că nu și-au respectat promisiunea. Să fi mințit cu toții?

Am încercat să verific această informație în zona occidentală. Interlocutorii americani, vădit indispuși de întrebare, au „negat … fără să nege”, după cum sună o expresie folosită de jurnaliștii americani pentru a descrie acele negații în formă care confirmă în fond. Teza cea mai des auzită a fost aceea că nu ar fi fost posibil ca SUA să se angajeze în numele unor state terțe de la care nu avea nici un mandat și că, indiferent dacă un asemenea angajament ar fi fost exprimat, extinderea NATO s-a făcut la cererea foștilor membri ai Pactului de la Varșovia cărora nici URSS nici SUA nu le puteau nega dreptul de a-și stabili alianțele potrivit propriilor interese naționale. Cu alte cuvinte, nu SUA & Co. au decis extinderea NATO, ci statele candidate central și est-europene care au venit cu presiuni de nesuportat și cereri de nerefuzat în exercitarea drepturilor lor suverane. (sic!) Dacă NATO nu le putea impune acestora deciziile, acestea puteau impune, chipurile, NATO să își deschidă porțile pentru noi membri.

Această argumentare este mincinoasă și ipocrită. Dacă lucrurile ar fi stat așa, de ce la Summitul NATO de la Madrid, în 1997, nu au fost invitate să devină membri NATO și România, Bulgaria și Slovenia, precum și statele baltice? Unele dintre acestea fuseseră foarte insistente și reușiseră chiar să obțină acordul tuturor membrilor Alianței Nord-Atlantice, cu excepția SUA (cazul României).

Explicația corectă mi-a fost dată chiar în 1997 de către unii membri ai administrației americane (printre care și Consilierul pentru Securitate Națională al Președintelui Clinton, Samuel Berger), ca și de membri ai Congresului (inclusiv ai importantei Comisii pentru afaceri externe a Senatului SUA). Ei mi-au explicat că Washingtonul voia să respecte pe cât posibil promisiunea făcută de atunci deja fostul Președinte Bush, fostului lider al deja fostei URSS, primirea statelor din grupul de la Visegrád fiind deja o îndepărtare, fie ea și minimală, de la acel angajament.

Peste ani, am primit și confirmarea de acum fostului Președinte Bill Clinton, în timpul unui concediu pe care l-am petrecut împreună în Grecia. Opinând, în retrospectivă, că refuzul de a primi România în NATO la Madrid fusese o eroare, el și-a motivat decizia inclusiv prin teama că Senatul SUA nu ar fi aprobat o extindere prea mare întrucât aceasta ar fi însemnat o inadmisibilă încălcare a promisiunii făcute defunctei URSS, al cărei succesor (principal) era, neîndoielnic, Rusia. O Rusie cu care, pe atunci, America avea ca prioritate realizarea „Parteneriatului pentru pace”, ca parte a unui posibil pact defensiv global.

MALTA DUPĂ YALTA SAU MALTA CA YALTA

Împrejurarea că la destrămarea URSS statele NATO s-au angajat să nu amplaseze forțe armate la frontierele fostului imperiu sovietic, este evocată și de importanți lideri politici vest-europeni precum fostul ministru de externe francez, Roland Dumas, care apreciază, în memoriile sale, că respectivul angajament a fost încălcat prin primirea în NATO a țărilor baltice, Poloniei, României și Bulgariei.

Astfel, Roland Dumas își amintește că la conferința de la Moscova, unde a fost semnat, la 13 septembrie 1990, tratatul privind reunificarea Germaniei, liderii sovietici au acceptat ca Germania reunificată să facă parte din NATO cu condiția ca, după retragerea trupelor lor, NATO să nu amplaseze trupe la frontierele URSS. Pentru a se ajunge la un asemenea acord, Dumas l-a convins pe ministrul de externe german, Hans-Dietrich Genscher, să trimită o scrisoare tuturor participanților asigurândGermania nu va lua nicio inițiativă militară care să aducă atingere securității celor două părți”.

Dumas considera că astfel, la Moscova, a fost înmormântată Europa de la Yalta. În realitate Yalta se repeta, căci așa cum după Yalta, promisele alegeri libere care urmau să aibă loc în statele aflate sub ocupație sovietică, spre a le permite să își decidă singure soarta, au fost controlate de Stalin în așa fel încât să ducă la instalarea unor regimuri politice de tip sovietic gata să se supună dominației URSS și să facă parte din sfera ei de influență, și după Malta (1989), respectiv Moscova (1990), în ciuda asigurărilor date, trupele NATO, sub conducerea SUA, au înaintat, purtând cu sine regulile „pax americana”, adică „raporturile internaționale bazate pe reguli” americane, nu doar până la frontiera fostei URSS, ci și pe teritoriul acesteia.

Cu privire la extinderea NATO în Europa centrală și de est, Roland Dumas face un comentariu, de asemenea foarte edificator, cu ocazia publicării cărții sale. El spune: Această teamă a sovieticilor de a vedea forțele Alianței la ușa lor este din nou de actualitate odată cu desfăsurarea armamentelor instalate de occidentali în Polonia, în țările baltice sau în Turcia. Susțin că această chestiune a fost abordată în tratat. Era clar precizat că <forțele NATO nu vor fi desfășurate de-a lungul fostelor frontiere ale URSS>. Dar această clauză nu mai figurează în tratat. Mă întreb la ce moment a avut loc această manipulare, ca să nu spun mistificare”.

Aceste mărturisiri se referă la tratatele de aderare a noilor membri ai NATO. Într-adevăr, cu prilejul redactării acestora, chiar partea americană a fost de părere că, spre a se respecta la un nivel minimal înțelegerile convenite cu URSS, în schimbul retragerii din Europa centrală și orientală, și astfel a se păstra șansele unei cooperări strategice la nivel global cu succesorii statului sovietic, era necesar a se specifica faptul că primirea de noi membri excludea amplasarea de baze militare și armament occidental pe teritoriile lor.

Respectivei idei i s-au opus statele candidate, printre care și România (eu însumi am exprimat împotrivire). De ce? Pentru că ea ar fi însemnat împărțirea membrilor în membri de categoria întâia și membri de categoria a doua, membri care s-ar fi bucurat integral de protecția alianței și membri care se vor bucura doar parțial de ea, în condițiile în care cei din urmă se aflau chiar în linia întâi, fiind cei mai expuși unui eventual atac venit din afara alianței (nu neapărat din partea Rusiei).

PRINȘI ÎNTRE TEAMA DE DOMINARE ȘI TEAMA DE IZOLARE

Teama de discriminare și marginalizare (adică teama de dominare) în cadrul structurilor euro-atlantice, care, în timp, s-a dovedit a fi pe deplin justificată, ne-a determinat să cerem eliminarea acelui text (anterior semnării, iar nu după semnare, evident), convenind verbal că, în fapt, NATO nu va amplasa baze, și în nici un caz armament strategic, pe teritoriul noilor membri, decât în situații limită ce vor fi apreciate în funcție de amenințările concrete apărute în timp. În plus, pentru a calma temerile rusești, de neignorat, ne-am propus ca în tratatele de bună vecinătate convenite de statele candidate (care îl includeau și pe cel cu Federația Rusă), obligatoriu de încheiat în vederea admiterii în NATO, să includem o clauză asiguratorie potrivit căreia ne angajam să nu permitem ca teritoriul nostru să fie folosit de puteri terțe pentru declanșarea unui atac împotriva celeilalte părți contractante. Cu excepția faptului că la textul la care face referire Roland Dumas s-a renunțat, toate celelalte acorduri verbale au fost uitate. Iar asta a făcut ca Yalta să renască după Malta și Malta să fie la fel ca Yalta; un fel de Yalta 2.

Adevărul este că administrația Clinton, prima instalată după încetarea Războiului rece și sabordarea URSS, amețită de iluzia victoriei și de ficțiunea unipolarismului, nu a rezistat tentației de a ocupa spațiul părăsit de puterea sovietică, inițiind, în paralel cu oferta de cooperare cu Rusia post-sovietică (un fel de pseudo-integrare sau de surogat al integrării euro-atlantice dorite de Moscova), o politică de „împingere spre est” („push back”) și de „îngrădire” sau „ținere în loc” (containment) a acesteia. Era o confirmare a teoriei vidului.

Din nefericire, o asemenea strategie la două capete, era condamnată să nu ducă lucrurile până la nici unul dintre ele, având ca unic rezultat trezirea ursului adormit.

Pe de altă parte, statele central și est europene din fostul bloc sovietic (inclusiv România), au pus la lucru toate abilitățile lor politico-diplomatice pentru a nu rămâne un tampon între lumea euro-atlantică și cea ruso (euro)-asiatică. Cum în deceniul 1990 Rusia, debarasată de obligațiile față de foștii „sateliți” est europeni, avea ca prioritate reinventarea sa ca actor global și nu proiectarea unui sistem geo-strategic de protecție a acestora, SUA și NATO erau singura variantă disponibilă pentru ieșirea lor dintr-o izolare internațională (falsă neutralitate impusă de împrejurări) pe care nu aveau resurse să o gestioneze. De aceea, au fost date asigurări, tot verbale, Rusiei că extinderea NATO vizează includerea „roninilor” europeni ai post-bipolarismului („samurai” rămași fără seniorul de la Kremlin) într-un mecanism de securitate colectivă, nefiind îndreptată împotriva sa. Cel puțin în acel moment, nu Rusia era amenințarea, ci însingurarea într-o lume dominată autoritar de America.

O Americă ce, fără să o știe, în realitate, își cânta cântecul de lebădă, înainte ca „secolul Asiei” să se nască. Tocmai de aceea, integrarea euro-atlantică a statelor central și est europene ar fi trebuit să fie pentru acestea un atu în vederea normalizării relațiilor cu Rusia, așa cum, de altfel, Președintele Bush Jr. a sugerat-o României cu ocazia primirii noastre în NATO. Nu a fost așa. Au fost necesare aproape două decenii pentru ca statele „Noii Europe” (cum îi numea Secretarul apărării, Donald Rumsfeld, pe noii aliați ai SUA) să se trezească și să înțeleagă realitatea. Excepție face România care încă nici nu s-a trezit nici nu s-a deșteptat.

GARANȚIILE DOMNULUI PUTIN

Sunt astăzi unii care susțin că înțelegerile verbale în chestiuni atât de importante nu au valabilitate sau că ele nu ar trebui încheiate. Nu este așa. În limbajul juridico-diplomatic ele se numesc „gentlemen’s agreements”, ceea ce în traducere românească fidelă spiritului expresiei înseamnă „înțelegeri între oameni de onoare”. Ele funcționează foarte bine (adesea chiar mai bine decât acordurile scrise), dar cu o condiție: să implice „oameni de onoare”. Or…

O minimă onoare ne obligă să recunoaștem, cel puțin, dreptul rușilor la sentimentul de frustrare. Iar o mare putere frustrată poate deveni în orice moment periculoasă.

De asemenea, unii zic că înțelegerile pomenite s-au făcut cu URSS care, între timp, a dispărut; astfel încât statele occidentale, care prin reprezentanții lor s-au angajat atunci, ar fi astăzi libere de orice obligație față de Rusia. Nici asta nu este adevărat.

Toate drepturile și obligațiile unui stat, decurgând din tratatele la care este parte, trec la statele succesoare ale acestuia, potrivit Convenției internaționale privind succesiunea statelor. Statele nu dispar, de regulă, fără succesori. Rusia este stat succesor al URSS. Altminteri, de pildă, nici obligațiile asumate de URSS în baza tratatelor privind neproliferarea armelor nucleare nu ar mai fi fost opozabile Rusiei. Ceea ce ar fi fost o tragedie.

Eroarea de apreciere potrivit căreia tratatele încheiate cu URSS și-au pierdut automat valabilitatea odată cu dezmembrarea acesteia este relativ larg răspândită în cercurile românilor care nu au noțiuni de drept internațional și nu știu că în relațiile internaționale „dreptul istoric” nu are nici o importanță atât timp cât nu a fost transformat în drept juridic prin acceptul celorlalți membri ai comunității internaționale. Dispariția URSS nu înseamnă că teritoriile recunoscute ca fiind supuse suveranității ei prin Tratatul de pace de la Paris (tratat la care părți sunt și SUA, UK sau Franța) au devenit disponibile și acum fiecare poate lua, de pildă, din Ucraina bucățile pe care și le dorește. Dacă ar fi așa, a fortiori, Rusia ar putea spune că teritoriile alocate de URSS Ucrainei prin acte unilaterale de drept intern, revocabile prin legi interne, iar nu prin acorduri multilaterale de drept internațional, trebuie restituite Rusiei în temeiul unor considerente istorice. Or, prăbușirea granițelor postbelice ar antrena un adevărat dezastru geopolitic pe care orice om cu mintea la cap dorește să îl evite.

Cât de absurde sunt cererile lui Vladimir Putin (I)

Este motivul pentru care Vladimir Putin invocă (iar nu denunță) înțelegerile internaționale la care s-a ajuns la începutul deceniului 1990 pentru a fundamenta ordinea post-bipolară în condiții de securitate pentru URSS și susține că aplicarea bazată pe o interpretare unilaterală (a se citi încălcarea) a acestora pune statele succesoare ale URSS într-un context geopolitic nou de natură a afecta securitatea unora dintre ele (în speță a Rusiei). Astfel, practic, se face referire la principiul rebus sic stantibus (obligațiile asumate de state se mențin atât timp cât contextul în considerarea căruia au fost convenite rămâne neschimbat) ca să repună în discuție status quo-ul geopolitic în Europa orientală și în special în zona Mării Negre. Rusia, ca succesor al URSS s-a obligat, în 1994, prin Memorandumul de la Budapesta (altminteri neratificat și, oricum, dependent de un mandat al Consiliului de Securitate ONU), în fața și împreună cu SUA și UK, să respecte suveranitatea, independența și integritatea teritorială a Ucrainei, ca alt succesor al URSS, în condițiile în care aceasta urma să renunțe la arsenalul său nuclear și să îl predea Rusiei, adoptând astfel implicit o poziție de neutralitate strategică între NATO și principalul urmaș al fostului Pact de la Varșovia. Spre deosebire de toate celelalte foste state comuniste membre ale alianței militare internaționale conduse de Rusia sovietică, Ucraina (ca și Belarus) primea astfel un statut special.

Modificarea acestui statut, fie și cu titlu potențial (orice potențial membru NATO este gazdă potențială de armament nuclear american), crede Președintele Putin, îndreptățește Moscova să ceară revizuirea arhitecturii de securitate regionale din vecinătatea sa. Ceea ce se poate realiza, din câte se sugerează, fie prin ajustări teritoriale apte a reface echilibre de putere istorice datând din vremea „concertului națiunilor” fie prin garantarea neutralității Ucrainei (mai exact a rămânerii ei în afara NATO și a oricărei alte alianțe militare) fie printr-o nouă organizare politică și teritorială internă a statului ucrainean.

Orice stat care îndeplinește anumite condiții (printre care și aceea de nu avea conflicte cu vecinii) are vocația de a cere să fie invitat” să devină membru al NATO. Este drept că nimeni nu poate răpi Ucrainei o asemenea vocație. După cum Ucraina nu poate fi obligată să intre în NATO. De fapt, în sensul din urmă Președintele Biden afirmă cu glas puternic că numai Ucraina va fi cea care va decide să fie sau să nu fie membru NATO. Asta, însă, în ceea ce o privește pe ea, iar nu și pe membrii NATO care au plenitudinea dreptului de a decide cu privire la extinderea alianței.

Decizia de a formula invitația” se ia în unanimitate. Așa se face că, dacă Islanda s-ar angaja față de Rusia să se opună intrării Ucrainei în NATO, invitarea Ucrainei ar putea fi blocată numai prin votul Islandei, fără ca, desigur, Ucraina să își piardă dreptul de a cere.

Pentru motive evidente, Rusia preferă, însă, să negocieze cu SUA, iar nu cu Islanda, cererea sa ca înțelegerea să fie consemnată transparent printr-un instrument juridic de drept internațional nefiind deloc absurdă. Ea va fi, însă, cu atât mai greu și mai costisitor (din punct de vedere politic) de acceptat pentru SUA și aliații săi, cu cât mai mult se umflă retorica ruso-fobă și se amenință că niciodată („niciodată să nu spui niciodată” – spune un proverb american) revendicările rusești nu vor fi acceptate. De aceea, se impune rapid ca discursul public belicos al Occidentului euro-atlantic să fie domolit. Altfel se poate întâmpla ca NATO și membrii săi să fie împinși în acțiuni păguboase nu de rațiunea lor, ci de retorica lor, nu de dorințele lor, ci de coregrafia lor.

Problema mai complicată este cea a garanțiilor. Ce garanții ar putea fi oferite? Mai ales într-o lume în care și forța dreptului a fost relativizată.

Singura garanție care pare serioasă s-ar putea găsi în însăși Constituția Ucrainei. Modificarea acesteia este, însă, dreptul suveran exclusiv al națiunii ucrainene.

Numai o atitudine respectuoasă și onestă a tuturor membrilor comunității internaționale față de Ucraina, de natură a nu-i inspira acesteia nici speranțe deșarte nici temeri inutile, poate duce spre o ordine constituțională ucraineană liber asumată care, oferind șanse unor formule de securitate regională consensuale, să ridice statul ucrainean din cenușa eșecului său actual și să salveze ceea ce se mai poate salva din identitatea sa teritorială.

(Va urma)

Distribuie articolul pe:

34 comentarii

  1. doru popescu spune:
    15 DECEMBRIE 2021 LA 12:05
    „Ce este Ucraina ??? DOAR o tara CREATA in mod ARTIFICIAL … in sec. XV … din CAZACI … TURCITI !
    Asa precum … in sec. XI … UNGARIA a fost CREATA in mod ARTIFICIA … din URALICI … TURCITI !

    Astfel, ambele TARI … nu apartin ASTAZI … PATRIMONIULUI CULTURAL si SPIRITUAL … EUropean !!!”

    Patrimoniul cultural si spiritual al Ungariei fac parte din cel european. Etnicismul resentimentar nu poate infirma aceasta stare de fapt. Surprinzatoare iesire din partea unui comentator relativamente informat…

  2. toate tarile se tin de promisiuni.
    un mic exemplu, prin 1955 URSS a promis Romaniei restituirea Tezaurului

  3. George Calinescu dixit : „cu muscalul sa nu te pui dar nici nu-l lasa sa-si bage lingura in ciorba ta” ! Zicerea este valabila si pentru Yanki. Oricum, domnul Adrian Severin este mare ! Nu avem altul ca dansul. Restul „analistilor” sunt mici copii si… recrutati de SRI(adica CIA) !

  4. 1Amandoi ministrii de externe
    2Amandoi tinuti in functii cu intentii clare
    3Amandoi fac apel la istorie si drept international in luarile lor publice

  5. @jucam in ligi diferite …

    amandoi sunt ministrii de externe
    amandoi sunt tinuti in functii cu intentii clare
    amandoi fac apel deseori la drept international si istorie in argumentarile lor publice

  6. Scuze … concursul nostru nu e trucat (ca Loto, de exemplu), dar raspunsul corect ar fi fost (cit pe ce !) : „amindoi au, fiecare, cite o pereche de ochi, de urechi, de miini si de picioare” (in plus se depaseste numarul, ati numit patru asemanari, despre cele ascunse … ma rog, sa trecem mai departe !) … deci … eliminat ! Totusi, ca premiu de consolare, o excursie la Amara !

  7. Amândoi au două perechi de ochi, de urechi, de mâini și picioare. Nu sunt sigur cum stă treaba la alte tipuri de perechi. Am răspuns corect? Uraaaa! Plec în Las Vegas!

  8. Eu va invit sa gasiti trei (mici) asemanari intre Aurescu (unii ii spun Goldstein), miniStrul de externe fumator de trabuce si purtator de pantofi cu talpa de crep, al Romaniei, si Serghei Lavrov, ministrul de externe al Federatiei Ruse, in post din 2004 ! Celui care va gasi cele trei (mici, nu am pretentii mari !) asemanari, o excursie gratis la Las Vegas !

  9. @Anti PSD
    Nu sunt deloc un exaltat. dar judecand din punctul de vedere al Rusiei, nimeni nu poate nega ca SUA duce o politica de incercuire a Rusiei prin tot felul de baze militare si aliantze in proxima vecinatate cu granitele ei.
    Scopul SUA este vizibil: anihilarea fortei militare a acestui concurent important la hegemonia mondiala. Americanilor le-ar surade sa vada Rusia in postura de catzel slugarnic pe care o are azi Romania si de vaca de muls ptr resursele economice imense pe care le detine Rusia.
    Daca Rusia ar mai fi avut la conducere imbecili ca Ieltin si Gorbaciov, azi Rusia ar fi fost si ea o colonie americana precum Romania.

  10. Rusii sa-si ia armata din Transnistria contra ca Ucraina sa nu aibe baze straine pe teritoriul ei.
    Cred ca asta ar fi intelegerea corecta.

  11. @suceveanu: Finlanda nu a putut accede in NATO din cauza tratatelor impuse de URSS. Finlanda isi dotase armata cu material militar sovietic. Prin acele ‘intelegeri’ cu URSS, Finlanda fusese practic emasculata. URSS isi infiltrase agentii pina la virful politicii finlandeze, insusi presedintele uhro Kekkonen fiind suspectat ca ar fi fost mituit de URSS. Finlada s-a debarasat de aceste restrictii fara a o spune explicit doar dupa zisa destramare a URSS, care, mie unuia, imi pare mai mult o retragere de la periferie. Acum, desi oficial neutra, Finlanda participa la actiunile NATO, inclusiv prin trimiterea de trupe inafara tarii. Idem Suedia. Oare de ce?

  12. Intelegerea autorului fata de frustrarea rusilor nu este chiar surprinzatoare daca avem in vedere cadorisirea Ucrainei cu Insula Serpilor. Cel putin, aceasta este ceea ce a scris presa. Merita ca autorul, un strateg si politician de exceptie dupa opinia altui comentator, sa manifeste o intelegere cel putin egala si fata de frustrarile altora, respectiv a celor inglobati fara voia lor in Imperiul Rus, fie el tarist, comunist, mai nou putinist, de a carui ‘dragoste’ nu pot scapa nici macar dupa obtinerea formala a independentei.

  13. Nu stiu cum este la RUSI, cei ce se trag din VIKINGII cei VAREGI …

    DAR … VAI de DUSMANII … care DORESC doar RAUL … poporului de DACI liberi … actual ROMANESC !!!

    In cursul ISTORIEI nostre (DACO-ROMANESTI) multi-milenare … pe toate aceste popoare DUSMANE (MIGRATOARE si CALATOARE) … I-am INVINS si I-am RESPINS de pe TARAMUL nostru cel STRAVECHI !!!

    De aceea … noi cei cu simtire DACO-ROMANEASCA … am ramas, pe VECI, STAPANII Universului cel „CELEST” … al RAIULUI Maicii Domnului !!!

  14. Din articol reiese ca gresesc cei care au incredere oarba in ceilalti. Nimeni nu poate sa banuiasca, sa prevada, sa ghiceasca gandurile, intentiile, interesele ascunse ale celorlalti. Aceasta este valabil pentru relatiile dintre doi indivizi sau dintre grupuri de indivizi, indiferent ca sunt grupuri mici sau mari, sau foarte mari .Asa se intampla in declaratiile de dragoste dintre doi, in casatorii, care de multe ori sunt urmate de tradari, certuri, batai, razbunari. Asa se intampla si in relatiile dintre grupuri de interese, dar mai ales intre grupuri politice. Pe Ceausescu, cei mai importanti oameni din Tarile Imperialiste l-au facut sa creada ca este cel mai apreciat, cel mai stimulat comunist din Lume. Aceasta pana a aparut Gorbaciov. Cand au inceput sa-l laude pe Gorbaciov, despre Ceausescu au inceput sa spuna ca este dictator, tiran… Numai ca si lui Gorbaciov i-au pregatit groparul, adica pe Eltin.

  15. Rumburak Crede-ma,rusii sunt oameni de treaba. Conducatorii ii tine intr-o stare de saracie si nesiguranta. Rusia trebuie sa se reinventeze ca tara. Ceea ce traieste acum Rusia este stagnare. Putin traieste inca cu impresia ca tara inca mai are nevoie de un tar. Voi astia exaltatii traiti in alta lume. Rusia actuala in veci nu va evolua. Vor trai in spaime „inspirate” de propaganda. In conspiratii dar si iluzia ca ar fi buricul pamantului. Este exact aceeasi propaganda regasita si in Ro. Acei nostalgici sau acei cu educatie minima traiesc aceleasi iluzii. La rusi cum ca sunt pe de o parte atacati de toti, iar pe de alta parte ca ei ,acolo unde pun piciorul trebuie sa ramana. Iar la noi,cum ca sunt daci liberi si stapanii universului. Dar la fel, toata lumea le doreste raul. Nefericiti veti fi in veci. Amin

  16. Salvamar In Rusia sigur gasesti securitate si protectie. Te poti muta. Cum cei care au plecat s-au dus spre vest. Tu poti fi primul care emigreaza spre est. Te rog sa iei AUR-ul si PSD-ul cu tine. Iti vom fi recunoscatori.
    Te uiti prea mult la fake-uri tovarase.Tu nu stii ce inseamna Europa. Crezi ca pica asa pur si simplu? Sunt state robuste tataie. Bine structurate.Chiar daca aparent par a se certa,dar la nevoie sunt mai unite decat si-ar dori rusnacul pitic.

  17. Din punctul de vedere al lui Putin si al Rusiei, cererile lui nu sunt deloc absurde.
    Asa cum d-nii americani s-au simtit f sifonati in timpul crizei rachetelor din Cuba si au fost la un pas de razboi, la fel de sifonati se simt si rusii cu doua tari vecine amatoare sa intre in NATO.
    Asa ca s-avem pardon, mai ales ca Georgia si Ukraina sunt tari cu granita comuna Rusiei, nu le mai desparte o mare cum era cazul Cubei.

  18. In continuare o analiza interesanta.
    DAR se omite o chestiune esentiala. Ucraina este azi cel mai sarac stat din UE( urmat de Rep. Moldova alt exemplu stralucit de politica postsovietica).
    Spre deosebire de moldoveni, ucrainienii nu au unde pleca, nimeni nu ii vrea. Si nimeni nu vrea sa ajute moca o tara cu 46 milioane locuitori.
    Cu rusii in schimb, te mai intelegi, daca stii cum sa-i iei( ceea ce noi, din pacate nu stim).

  19. Ce este Ucraina ??? DOAR o tara CREATA in mod ARTIFICIAL … in sec. XV … din CAZACI … TURCITI !
    Asa precum … in sec. XI … UNGARIA a fost CREATA in mod ARTIFICIA … din URALICI … TURCITI !

    Astfel, ambele TARI … nu apartin ASTAZI … PATRIMONIULUI CULTURAL si SPIRITUAL … EUropean !!!

  20. „Cine inșeală se inșeală.”
    Dacă arta războiului se bazează pe înșelăciune, așa cum se credea acum două mii de ani, tot în aceeași perioadă de timp s-a dovedit că arta păcii este întemeiată pe buna-credință. Este absurd să crezi că situația în care se află România astăzi, ar fi determinată de lipsa calităților diplomatice sau strategice ale Domnului Severin. Pentru cunoscători, este unul dintre cei mai mari și mai buni oameni politici, chiar strategi dacă acesta ar putea fi cuvântul mai potrivit, în materie de politică externă pe care România i-a avut vreodată. Vorbesc la trecut deși „este de față” pentrucă devine evident că în mod deliberat a fost dat deoparte deoarece jocurile urmau să fie făcute de „strategi” ca Băsescu@co pe care îl citează cineva aici. Chiar și in articol D-l Severin recunoaște că s-au comis erori la care a participat în mod direct dar poate tocmai acest aspect îl determină acum să ia atitudine prin mijloacele pe care le mai are la îndemână. Acest espext merită evidențiat și nicidecum, blamat. Felicitări Domnule Severin îmi cer eu scuze în locul tuturor Otova pe care ii avem.

  21. @ gelu
    de-a lungul Istoriei multe tari au incercat sa rastoarne RUSIA , deocamdata n-a reusit niciuna insa NATO & SUA mai spera ….
    Politologii spun ca asistam la un fenomen natural .
    Tarile apar si dispar , in pace si razboi , fara a tine cont de coduri sau legi , doar necesitatile conteaza .

  22. Finlanda,are o granita de peste o mie km cu FRusa si nu a avut nevoie de securitatea oferita de sua si nato ,cu toate rugamintile acestora de a-i ,,proteja,,!
    Finlanda are unul dintre cele mai ridicate standarde de viata din lume,diplomati desavarsiti care suplinesc orice alianta militara,Au avut razboaie cu rusii,le recunosc superioritatea,dar nu au frica de ei ! Numai respect !
    Politica de neutralitate le permite conducatorilor sa se ocupe numai de viata propriilor cetateni ,nu sa cheltuiasca pentru aventurile militariste ale strainilor. Top model de respect pentru proprii cetateni !
    La polul opus,romanika. Nimic pentru noi ci totul pentru americani ! Ca ,,ne ataca rusii,, !
    ,,Ca niciodata romanica nu a fost mai bine aparata ca acum,,!
    De fapt ,abia acum este tinta ,,rachetelor nucleare ale Iranului,, !!!!!!!!!!!!!!!!! Nu ???
    Analiza super facuta de -salvamar-.

  23. Remarc inca o data incercarea astrologului de a inflori,.falsifica,deruta ,Istoria!
    La Malta nu a fost NICI O INTELEGERE SCRISA,nici un tratat,au fost discutii la nivel de kolhoz intre comunele SUA de Sus si URSSeii de Jos
    În timpul summit-ului, Bush și Gorbaciov ar fi declarat că „pun capăt Războiului Rece”,dar veridicitatea informației este încă în dezbatere,foarte multi parerologi poolitici de pretutindeni doar isi imagineaza ce s-a discutat si ce s-a promis!
    Din 1990 pana astazi, intre supraputeri se desfasoara un „Razboi imaginar” care a inlocuit”Razboiul rece” (The Imaginary War. Understanding the East-West Conflict. Basil Blackwell, Oxford, 1990)
    „Războiul imaginar „(termenul e preluat de la Michel Foucault) presupune un discurs care exprimă și legitimizează relațiile de putere din lumea de astazi. Finalitatea „războiului imaginar” e aceea de a “menține coeziunea socială” internă a superputerilor implicate în conflict, scopul fiind domestic, nu îndreptat în afară.
    Superputerile se prefac ca lupta intre ele,miscand forte armate,resurse financiare si materiale,pe o tabla de sah,care astazi e Ucraina si Taiwanul, maine cine stie, de fapt afaceri in clar de a-si vinde armamentul.Cand o dau pe realitate ,ca in Afghanistan, de ex SUA ,si nu numai,mananca bataie
    Dupa 1990 ,Statele Unite au preluat, rafinat și promovat conceptul de control social ducând războiul imaginar împotriva dușmanului absolut(vezi episoadele cu „teroarea fabricata’,cu Osama Bin Laden,cu Saddam, in fapt marionete in mainile SUA)
    Războiul imaginar este un instrument de bază ce a permis, pe plan intern al SUA , acceptarea continuarii Războiului Rece impotriva Rusia s(de ceva timp si impotriva Chinei), pe inca o perioadă extinsă de timp.Pace reala nu va fi niciodata,dauneaza afacerilor cu arme,Razboi real nici atat,supraputerile au arme care le pot desfiinta de mai mult ori

  24. Toate tarile sunt independente, pot avea armate. Dar cand e vorba de Grupuri militare de state, un grup poate cere ca alt grup sa nu se apropie de granta lui. Rusii au dreptate. Ucraina trebuie sa fie neutra fara baze militare straine pe teritoroul ei. Si lucrurile se vor linisti. Rusii sa retraga armata din Transnistria.

  25. Istoria umanității a fost marcată infinit mai mult de marile erori decât de marile acorduri de pace și bună înțelegere. Dacă la Yalta, un înscris pe un capăt de șervețel a avut totuși menirea de a institui o „pace rece” 2 de aproape optzeci de ani, vedem astăzi cum „lipsa unui șervețel” este pe cale a declanșa unul dintre cele mai mari, dacă nu chiar cel mai mare război din istoria umanității. Total absurd, total nedrept dar totuși, specific omului. Atâta putem, atâta facem.

  26. Ce a priit Romania de la aderarea la NATO? Mai multa securitate? Ma indoiesc. Dimpotriva am fost impinsi in linia intai a razboiului SUA cu Rusia pentru mentinerea SUA ca unic jandarm mondial, iar cum SUA are urgent nevoie de un razboi din considerente interene _ productie de armanet pe stoc, tineri someri care se revolta, probleme eonomice etc, razboiul nu va afecta teritoriul american ci cel european, inclusiv al Romaniei. Am devenit mai bogati, avem un stat in care justitia asigura dreptatea, o duc romanii mai bine? Nuuu…Pana si alegerile prezidentiale sunt falsificate si presedintii alesi sunt de fapt obedienti pana la greata dorintelor SUA, fara pic de patriotism local. SUA a transformat tari ca Romania in colonii, Merita Ukraina fascista sa fie aparata atunci cand minoritatile sunt persecutate, inclusiv cea romaneasca? Noua ni se tot vorbeste de statul de drept, care de fapt a devenit o fantoma politica in loc de realitate, dar se omite ca in Ukraina drepturile omului au ajuns sa fie mai incalcate decat pe vremea lui Stalin.
    De ce s-ar lasa Romania atrasa in jocul Ukrainei? Pentru ca asa vor americanii? Noi, romanii de rand ce vrem? Vrem razboi? Romanii ar trebui in primul rand sa se intrebe ce ne-au adus americanii in afara de faptul ca ne obliga sa le cumparam gioarsele militare si sa le construim baze militare pe teritoriu romanesc.

  27. Poate că formula „gentlemen’s agreements” funcționează cu succes în afaceri, dar nu când vine vorba despre armată, pace sau război. Pentru că trebuie să recunoaștem arta milenară a strategiei militare chineze reprezentată de Sun Tzu, care spune că „Toate războaiele se bazează pe înșelăciune”.
    Dacă n-ar fi fost așa, atunci Rusia n-ar fi dezvoltat rachetele hipersonice, iar președintele Putin ar fi continuat să se scălâmbăie ridicol pe ritmuri de rock n roll, la fel ca președintele Elțîn.
    Poate că din cauza faptului că a beneficiat de strategi precum domnul Severin, România „încă nici nu s-a trezit nici nu s-a deșteptat” și a rămas „între vagoane”.

  28. Putin deja a inceput sa tremure de frica, a intrat Basescula la rupere in Parlamentul UE cu noua strategie de contracarere a Rusiei.
    „Uniunea ameninţă Rusia cu sancţiuni, iar Putin ar putea închide robinetul GAZPROM. În loc să căutăm surse alternative de aprovizionare cu energie, am cumpărat cantităţi de gaze tot mai mari de la GAZPROM, bani cu care Preşedintele Putin a modernizat amata care astăzi este masată la frontierele Ucrainei.

    Trebuie să trimitem Ucrainei echipamente militare defensive. Trebuie să consolidăm militar flancul estic al Uniunii Europene şi al NATO. Trebuie să găsim treptat alternative la GAZPROM.

    Germania trebuie să renunțe la darea în exploatare a gazoductului NORTH STREAM 2.”, a spus Traian Băsescu în Parlamentul European.”

  29. Daca SUA a refuzat recunoasterea existentei a oricarei ” linii rosii ” si a ne-accedereii Ukrainei la NATO ….. atunci va fi Razboi .

    Sa ne pregatim deci ….

  30. Cu toata parerea de rau (si cu toata siguranta ca pentru situatia de acum din Europa, in ceea ce priveste avansarea catre granitele Rusiei a NATO, este vinovata NATO si doar NATO, adica de fapt „Marele Licurici”), o intelegere ca cea de la Malta trebuia OGLIGATORIU sa contina si acest angajament al NATO, sub forma SCRISA si SEMNATA ! Pina si Vasile, cind vinde o gloaba in oborul de vite lui Gheorghe, face cu acesta o intelegere SCRISA, pe un colt de masa, cind beau aldamasu’ ! Deci la Malta ce s-a intimplat ? N-a mai fost gasit creionul albastru al lui Iosif Visarionovici ? (ps : cit despre „concediul petrecut impreuna” in Grecia de catre domnii Severin si Clinton … mda … asa e, si eu eram pe iachtul alaturat, cu celalalt Bill, Gates, si cu Maryline Monroe … pacat ca a sunat ceasul si a trebuit sa ma duc la serviciu !)

  31. Rusia trebuie distrusa pentru ca e foarte bogata si pentru ca e tara Ortodoxa. Amerlocii de 247 de ani isi asigura bunastarea jefuind alte popoare pe care le-au ocupat si le-au transformat in colonii. De asemenea amerlocii ca omoratori de oameni nevinovati vor sa-l elimine si Iisus Hristos din constiina oamenilor de pe glob. Si rusii trebuiesc decrestinati daca ideologia bolsevica implanta tot de amerloci in Rusia Tarista nu a reusit sa-si duca la indeplinire planul de a-i trasforma pe rusi intr-o masa amorfa fara credinta in Dumnezeu. Atat timp cat Rusia nu poate fi ocupata, jefuita si decrestinata va fi mereu considera dusmanul si inamicul Imperiului Satanic, USA.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.

@2025 Cotidianul.ro. Toate drepturile rezervate