Ce prevede actul normativ privind pensiile speciale ale magistraților 

Ministerele Muncii și al Justiției au elaborat un proiect de lege care vizează modificarea și completarea unor acte normative din domeniul pensiilor de serviciu, în special pentru personalul din sistemul judiciar.

 

Situația actuală

În prezent, pensiile de serviciu pentru magistrați și alte categorii de personal juridic și auxiliar sunt reglementate prin Legea nr. 303/2022, Legea nr. 567/2004 și Legea nr. 361/2023. Sistemul actual prevede:

  • o vechime minimă de 25 de ani în funcțiile respective;
  • condiții de vârstă mai mici decât cele din sistemul public de pensii;
  • cuantumul pensiei calculat ca procent dintr-o bază de calcul specifică;
  • reguli speciale de actualizare și recalculare a pensiilor.

Modificările recente, inclusiv prin Legea nr. 282/2023, au introdus un calendar de creștere graduală a vârstei de pensionare și reglementări privind vechimile asimilate și limitarea cuantumului pensiei la ultimul salariu în plată.

Context european și constituțional

Comisia Europeană a semnalat în martie 2025 că ținta 215 din PNRR, privind întărirea principiului contributivității și reducerea inechităților între pensiile speciale și cele publice, nu a fost atinsă. În același timp, Decizia Curții Constituționale nr. 724/2024 a declarat neconstituțională impozitarea progresivă a pensiilor speciale prevăzută de Legea nr. 282/2023. Curtea a subliniat că diferențele de calcul între pensii fac imposibilă aplicarea unei impozitări progresive, recomandând un sistem proporțional cu valoare fixă.

Propuneri principale ale proiectului

Proiectul de lege vizează mai multe modificări pentru armonizarea pensiilor de serviciu cu sistemul public de pensii:

  • stabilirea vârstei de pensionare conform sistemului public;
  • instituirea unei vechimi minime de 35 de ani;
  • cuantumul pensiei de 55% din media indemnizațiilor brute și a sporurilor din ultimele 60 de luni, cu limitarea la 70% din venitul net din ultima lună de activitate;
  • recalcularea vechimilor asimilate până în 2029;
  • creșterea anuală a vârstei de pensionare pentru magistrați cu 1 an și 6 luni până în 2036;
  • introducerea pensionării anticipate cu penalizare de 2% pe an până la atingerea vârstei standard;
  • restrângerea bonificațiilor și actualizărilor pensiilor doar la persoanele aflate în decizia de pensionare;
  • norme tranzitorii pentru menținerea drepturilor celor care îndeplinesc condițiile de pensionare până la 1 octombrie 2025.

Impact financiar și procedural

Proiectul include estimări privind efectele asupra bugetului general consolidat pe termen scurt și lung. De asemenea, va fi supus avizării Consiliului Superior al Magistraturii, Consiliului Legislativ și Consiliului Economic și Social. Proiectul a fost publicat pe site-ul Ministerului Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale pe 14 august 2025, respectând procedurile de transparență decizională.

Scopul reformei

Autoritățile justifică intervenția legislativă prin necesitatea sustenabilității și predictibilității sistemului de pensii, ajustarea la principiul contributivității, corectarea inechităților și armonizarea legislației existente pentru pensiile de serviciu.

Recomanda [votes_up id=871052]
Cosmin Pam Matei 5317 Articole
Author

6 Comentarii

  1. BUNĂ! DACĂ CCR FACE CELE DE NEFACUT CUM I S-A PERMIS ,ATUNCI PARLAMENTUL IN PLENUL REUNIT AL CAMERELOR TREBUIE SA-I REVOCE,SA-I TRIMITA ACASĂ !
    Arogantilor,profitorilor,imoralilor ,ipocritilor,Legile care v-au dat privilegii au intrat in vigoare in etape?
    NU! IMEDIAT ATI BENEFICIAT !
    Asa ca intrati imediat in rand cu magistratii din Europa si nu peste 10-15 ani. Parlamentul trebuie sa abroge tot ce a produs mizeria pensionarilor si a pensiilor nesimtite care sunt un FURT din bugetul de stat.
    Dar nu au curaj pt ca nu sunt curati!
    SRI siJUSTIȚIA conduce ROMÂNIA!
    Vârsta de pensionare a judecătorilor în țări din UE
    (atât vârsta legală de pensionare, cât și limita maximă de activitate)
    Țara Vârsta legală de pensionare (standard) Vârsta maximă până la care pot activa
    🇩🇪 Germania 65–67 ani 67 ani
    🇪🇸 Spania 65 ani (dacă au min. 15 ani vechime) 70 ani (obligatoriu)
    🇮🇹 Italia 65 ani (de regulă) 70 ani
    🇫🇷 Franța 62–65 ani (în funcție de funcție și reforme) până la 67–70 ani
    🇪🇪 Estonia 65 ani 68 ani
    🇵🇱 Polonia 65 ani (bărbați/femei, după reformă) 70 ani
    🇬🇧 UK 65 ani (standard) 75 ani

    STAT MAFIOT ! STAT EȘUAT!

  2. Cei care le produc alimentele -recte agricultorii nu sunt speciali ? Cei care proceseaza grinele carne ,fructele, legumele,etc nu sunt speciali? Cei ce le produc bunurile de consum ,nu-s speciali ? Cei ce le fabrica masinile ,trenurile ,avioanele, etc ,nu sunt speciali ?Nu vreti sa mai munciti ? Propun sa aducem judecatori din UE si translatori si iesim mai ieftin decit cu salariile , sporurile si pensiile voastre speciale.

  3. DACA CCR ACCEPTA, PUSCARIILE SE VOR UMPLE CU ” MEMBRI DE PARTID” CEEA CE NU-I CHIAR RAU ..!!MEDH.. FORTA DE MUNCA PTR AUTOSTRADA CARE DUCE SPRE MOLDOVA …

  4. Și, de parcă m-ar interesa mizeriile practicate prin legi cu dedicație! Oricum nu e decât adunat finanțe pentru republica moldova și ukraina, nimic pentru Romania!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*


Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.