Celebra partitură din filmul „Concertul”, la Sala Radio

Vineri, 7 iunie, incepând cu ora 19.00, aveți ocazia de a asculta la Sala Radio una dintre cele mai emoționante partituri compuse vreodată: Concertul pentru vioară şi orchestră de CEAIKOVSKI, lucrare a cărei celebritate a fost sporită de filmul ”CONCERTUL” (2009) – în regia lui Radu Mihăileanu.

Scenariul peliculei este conceput în jurul acestei partituri pe care cunoscuta publicație The Gramophone a inclus-o în top 10 concerte de gen compuse vreodată. În 2010, filmul a primit la Paris premiul César – un Oscar al Franței – pentru cea mai bună bandă sonoră.

La Sala Radio, concertul va fi interpretat de violonistul BOGDAN ZVORIŞTEANU, concertmaestru al prestigioasei orchestre Suisse Romande (Geneva – Elveţia), alături de Orchestra Națională Radio, sub bagheta dirijorului german MORITZ GNANN. Acesta se află pentru prima oară la pupitrul Orchestrei Naționale Radio, după ce în noiembrie 2018 a fost aplaudat pe scena Sălii Radio în cadrul Festivalului RadiRo, când a dirijat celebra orchestră BBC Philharmonic.

Un om hipersensibil și un introvertit, Ceaikovski și-a tradus permanent sentimentele în creațiile sale. Unicul său concert pentru vioară și orchestră a fost creat în 1878, într-un moment dramatic al vieții sale. După mariajul scurt și eșuat cu Antonina Miliukova – moment care îi provocase o tentativă de sinucidere – își revenea dintr-o stare depresivă într-o stațiune din Elveția. După o perioadă de ”tăcere” creativă, concertul pentru vioară se pare că a reprezentat un fel de trezire la viață, astfel încât prima variantă a fost gata în doar o lună de zile!

Seara se va deschide cu uvertura ”Egmont” de BEETHOVEN și în partea a doua a evenimentului de la Sala Radio veți asculta Simfonia nr. 2 semnată de BRAHMS. Asemănată deseori cu Simfonia a 6-a – Pastorala – de Beethoven, prin atmosfera liniștită pe care o redă, lucrarea lui Brahms a avut premiera absolută în 1877, la Viena, în interpretarea Filarmonicii, cu celebrul dirijor Hans Richter la pupitru.

MORITZ GNANN s-a născut în Tübingen, Germania  şi a studiat dirijatul la Berlin şi Dresda. S-a perfecţionat cu mari maeştri ai baghetei: Andris Nelsons, Donald Runnicles, Simon Rattle şi Christian Thielemann. Din anul 2015, acesta colaborează ca dirijor asistent cu Orchestra Simfonică din Boston și este frecvent invitat al teatrelor lirice și al orchestrelor simfonice din Germania. A lucrat cu Andris Nelsons la realizarea spectacolelor cu operele ”Lohengrin” şi ”Parsifal” de Richard Wagner în cadrul  Festivalului de la Bayreuth.  Moritz Gnann a dirijat producţii de operă la Deutsche Oper din Berlin şi la Semperoper  din Dresda.

Născut la Bucureşti, BOGDAN ZVORIŞTEANU a început să studieze vioara cu tatăl său, Radu Zvorişteanu și ulterior a studiat la Universitatea Națională de Muzică Bucureşti şi la Academia de Muzică Menuhin Gstaad/Blonay. A câştigat premii la Concursurile Tibor Varga – Sion, George Enescu – București, Leopold Mozart – Augsburg, Pierre Lantier – Paris şi la Concours International de Genève.

Alături de chitaristul Alessio Nebiolo, Bogdan Zvorişteanu formează Duo Dansio, iar în anul 2018 cei doi artiști au înregistrat un compact disc intitulat La Danza, pentru Flipper Music. În anul 2007, Bogdan Zvorişteanu a înființat Tharice Virtuosi, un ansamblu cameral condus de Liviu Prunaru. În anul 2012, ansamblul a înregistrat un compact disc care a inclus octetele de M. Bruch și J. Svendsen pentru casa de discuri Claves, și un nou dublu compact disc va apărea în finalul acestui an. Pentru Casa de discuri Dinemec Classics, Bogdan Zvorişteanu a înregistrat în anul 2008 sonatele și partitele de J. S. Bach.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.