Pe 11 și 12 noiembrie, de la ora 19:00, la Sala Mare a Palatului Național al Copiilor, un eveniment de excepție: celebra „Chirița în provinție” de Vasile Alecsandri se întoarce după 20 de ani!
Acest musical se va juca pe scena Sălii Mari a Palatului Național al Copiilor în zilele de 13, 14, 20, 21 noiembrie şi 11, 12, 15 decembrie de la ora 11.00.
Coana Chirița este emblematică și reprezentativă pentru societatea în care a trăit Vasile Alecsandri. Surprinzător, și pentru a noastră, după mai bine de 100 de ani. Subiectul este serios, maniera este comică, iar Stela Popescu uimitoare în rolul moldovencei parvenite și inculte. Chirița la Iași este un musical de Roman Vlad, inspirat din piesa lui Alecsandri, în regia lui Dan Tudor, în care comicul de situație, de caracter și de limbaj se întrepătrund în conturarea unor personaje savuroase. Coregrafia este semnată de Ștefan Soare, iar scenografia de Viorica Petrovici. Participă trupa de balet a Teatrului “Stela Popescu”. Tinerii spectatori sunt invitati, așadar, la o comedie clasică unde atmosfera de epocă este foarte bine surprinsă atât prin text cât și prin dans, un spectacol pentru toate vârstele care educă și distrează deopotrivă.
Teatrul “Stela Popescu” are o ofertă bogată pentru elevii din şcolile bucureştene, pe tot parcursul lunii noiembrie. Spectacolele care sunt prezentate pe scenele Palatului Naţional al Copiilor în această perioadă sunt Harap Alb, Lampio şi grăuntele de lumină şi Chiriţa la Iaşi.
După montarea lui Ion Sapdaru a „Chiriței în provinție” din 1997 și la 165 de ani de la premiera comediei care l-a avut pe Matei Millo în rol principal, regizorul spectacolul propune o Chiriță a generației noastre.
După mari actori și interpretări magistrale ale acestui rol în travesti:
Matei Millo (1852 – „Chirița în provinție”),
Miluță Gheorghiu (1930 – „Chirița în provinție”),
Teodor Corban (1997 – „Chirița în provinție”)
și Petru Ciubotaru (1990 – „Chirița” 2007 – „Chirița &ceilalți”), în 2017, Horia Veriveș primește această provocare, devenind cel mai tânăr actor care intră în pielea acestui personaj emblematic pentru Teatrul Național Iași.
Am primit propunerea de a juca Chirița cu reverență, gândindu-mă la moștenirea înaintașilor care au jucat acest rol pe scena Teatrului Național Iași. Si cu emoția și responsabilitatea de a duce mai departe un rol ce ne reprezintă….(Horia Veriveș)
Regie și decor: Ion Sapdaru
Costume: Alina Dincă Pușcașu
Muzica originală: Alexandru Flechtenmacher
Aranjament muzical: Marian Stârcea
Coregrafie: Oana Sandu
Pregătire muzicală: Diana Roman
Asistenți regie: Francisc Bucur, Radu Mihoc
Regie tehnică: Ioan Negru
Sufleor: Irina Crețu
Distribuție: Horia Veriveș, Dumitru Năstrușnicu, Gelu Ciobotaru (debut pe scena Sălii Mari), Iuliana Budeanu (debut pe scena Sălii Mari), Irina Răduțu Codreanu, Doru Aftanasiu, Cosmin Maxim, Sorin Cimbru, Anne Marie Chertic, Diana Chirilă, Oana Sandu, Tatiana Ionesi, Livia Iorga, Alexandra Bandac, Irina Tocănel, Irina Crețu, Ion Sapdaru, Ionuț Cornilă, Daniel Busuioc, Constantin Avădanei, Adrian Marele, Radu Mihoc, Francisc Bucur, Lucian Valacu, Petre Sapojnic, Gabriel Anton, Ioan Ursulescu, Claudiu Mihalcea
Apariție specială: Calul Cato
„Chirița în provinție” este cel de-al 21-lea spectacol montat la Teatrul Național Iași de Ion Sapdaru, dintre cele 87 de montări din cariera sa, în țară și străinătate (Moscova, Batumi din Georgia, Rezekne din Letonia, Chișinău, Bacău, Botoșani, Suceava, Oradea, Tulcea, Iași). Despre „inepuizabila capodoperă dramatică românească”, regizorul scrie:
Așa cum Dostoievski spunea în celebrul interviu dat lui Eugène-Melchior de Vogüé, că „poporul rus a ieșit de sub poala mantalei lui Gogol” așa putem spune și noi, poporul român, că am ieșit din faldurile rochiei de catifea stacojie a Coanei Chirița. Noi, stră-strănepoții, suntem proiecția perfectă a formidabilei farmazoane din Bârzoieni, ființa gingașă și „sentimetabibilă”, care intenționează să plece la Paris ca să „sparie nemții”. Iar de plecat, trebuie să plece musai, pentru că proaspăta baroana s-a „uscat aici în provinție’’ și s-a „săturat de…Moldova’’. Biata noastră Madam Bârzoi, dacă ar ști ea că majoritatea urmașilor ei rostesc și azi această replică și încă mai abitir.
A te sătura de Moldova! Iată o ocupație nobilă și demnă de laudă a fiecărui moldovean.
– Ce mai faci?
– Uite, mă satur de Moldova!
Coana Chirița este o persoană progresistă, iar intențiile ei sunt numai de salutat. Scrisoarea trebuie adusă pe șervet și talger și să fie „prezantată’’ frumos. Țăranii să facă bine să-și vadă de treabă, să-și păzească jițeii și Măriucile de junele obsedat Guliță. Dulcețurile să le facă cumnățica, oricine, ea nu! Că doar n-o să-și ardă fața ca gospodinile din târg. Ceaiul să bea în ,,luna lui iuli’’ cu „zahar” pe care îl iei frumușel din zaharniță cu cleștele. Nu cu „dejitili’’! Prânzul trebuie servit la orele 5 ca la Paris, totuși înainte de cinci ceasuri se poate „chili” câte un păhărel de rachiu așa, de curaj. Soțul trebuie să se îmbrace frumos, nemțește, nu ca lautarul lui Barbu, ăla cu naiu’. Și multe alte obiceiuri „evropenești’’ care ne arată cât de înfiptă este în realitate celebra noastră moldoveancă. Atât de mult că am putea lesne întocmi după spusele ei, un cod al bunelor maniere ale moldoveanului.
„Chirița în provinție”rămâne inepuizabila capodoperă dramatică românească din care, fie că recunoaștem, fie că nu, ne tragem seva noastră națională. …Și orice român poate să spună în sinea sa: Madame Chirița c’est moi!
Dedic acest spectacol orașului Iași.
Ion Sapdaru, târgul Ieșilor, vama Păcurari
2017, octombrie
Următoarele reprezentații: 21 noiembrie, 1 și 3 decembrie, ora 19:00, Sala Mare.
Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.