Cine și când va repara capitalismul?

Realitatea economică arată o imagine destul de diferită față de idealuri. În centrul modelului economic neoliberal globalist, dominant în prezent, se situează ideea profitului ușor, supradimensionat, urmărit cu orice preț.

Concentrarea economică excesivă, inegalitatea economică, frizând absurdul și parcă anunțând autodistrugerea sistemului, lăcomia și goana după randamente, furând startul (front running) sunt generatoare ale unui capitalism rentier, monopolist, în stare doar să exploateze aceste rente și monopoluri, nu și să favorizeze progresul, inovația ori sustenabilitatea pe termen lung a economiei și a mediului. Manipularea și reclama deceptivă au luat locul practicilor comerciale oneste și al concurenței loiale. Consumatorii au fost transformați, fără voia lor, din clientela atrasă în clientela captivă a unor branduri sau ale unor servicii care le pătrund în intimitate și le exploatează emoțiile. Practicile comerciale incorecte nu mai sunt excepțiile de la regulă, ci regula însăși. Consumatorii au devenit cifre statistice, entități abstracte, cu individualitatea blurată, care sunt numai bune de pescuit cu oferte de achiziții și servicii de care nu au nevoie, pentru care trebuie să depună eforturi îndelungate la o slujba pe care o urăsc, sau care îi aduc în stare de supraîndatorare ori de ruină și pe care ajung să le deteste. Produse riscante și periculoase sunt prezentate mult prea des ca fiind sigure și benefice. Medicamentele au devenit produse de consum curent sau chiar alimente, iar materiile prime vegetale sau animale au ajuns să fie obținute, în mod majoritar, din dopajul chimic al facilităților agricole și chiar din cultivarea unor plante modificate genetic. Acestea – plus o multitudine de alte metode și mecanisme manipulatorii, deceptive sau agresive – sunt practici incorecte, necinstite, ale comercianților, care duc la deformarea comportamentului contractual al consumatorilor sau al micilor comercianți, persoane care, în condiții normale, în lipsa acestor practici comerciale incorecte nu ar fi perfectat contracte cu comerciantul și nici nu ar fi achiziționat produse sau servicii de la comerciant.

Dezinformarea, inducerea în eroare, captarea (prin mijloace agresive și reclamă deceptivă) a atenției și inseminarea artificială a entuziasmului consumatorului de a achiziționa bunuri sau servicii pe care, în mod normal, onest, în condiții de transparență, nu le-ar achiziționa, reprezintă practici incorecte ale comercianților, care pot fi sancționate atât contravențional sau penal, cât și prin interdicția administrativă sau judiciară de a le mai profesa, întrucât sunt ilegale sau ilegitime. Cu condiția ca autoritățile (să vrea) să le observe.

Contractele încheiate sub asemenea „auspicii“ sunt foarte vulnerabile în față unei acțiuni în nulitate absolută pentru eror în negotium (eroare – obstacol, constând în convingerea greșită a faptului că s-ar fi încheiat un alt contract decât cel care este formal materializat prin semnătură sau prin aderarea fără rezerve la oferta comerciantului de a contract). Astfel de acte juridice fundamental viciate sunt, de fapt, rebuturi contractuale generate de erori comportamentale provocate.

Aceste practici care deformează comportamentul contractual afectează și încorsetează, uneori până la captivitate, consumatorii, dar ele prezintă și riscul ridicat de a se întoarce împotriva comerciantului, întrucât un debitor ruinat este un debitor lipsa, fiind insolvabil. Mai mulți consumatori insolvabili înseamnă mai puține șanse pentru comerciant de a-și continua afacerea. Transparența și informarea completă a consumatorilor, acordarea unui timp suficient de reflecție înainte de încheierea contractelor de credit, deși constituie obligații ale comercianților, sunt, în același timp, și măsuri de precauție, sanitare, de prevenire a dezechilibrelor contractuale în care s-ar putea afunda consumatorii neinformați, ceea ce ar putea afecta comerciantul, punctual privit, dar și că parte a unui întreg sector sau sistem economic, afectat la rândul său, în lanț, de modul neonest în care unii comercianți au înțeles să facă profit cu orice preț.

Așa cum rezultă dintr-un recent articol publicat în The Guardian, în prezent, viabilitatea capitalismului de pradă practicat în mod curent în lumea contemporană este din ce în ce mai des pusă la îndoială, pe motiv de îndepărtare tot mai evidentă de la spiritul inițial al acestuia, liberal și fructuos pentru cetate, așa cum îl descria Max Weber în Etica protestantă și Spiritul capitalismului. Criticii, inclusiv cei din interiorul sistemului, acuză lăcomia managerilor, evaziunea fiscală și toate celelalte „păcate corporatiste“. Spre exemplu, Shiriti Vadera, manager Santander, susține că: „promisiunea fundamentală a capitalismului, ca mareea crescândă [a bogăției] va ridică toate bărcile [că să poată pleca de la țărm] a fost distrusă; un alt model este necesar“, iar Robert Swannell, șeful unui fond de investiții britanic, crede că, în anii noștri, capitalismul orientat spre profitul rapid și-a pierdut azimutul și s-a orientat într-o direcție greșită. E cert că acest capitalism individualist, de pradă, nu se poate autoregla și autosalva. În orice caz, nu când unicul scop al economiei devine acumularea de averi și resurse și profitul rapid și supradimensionat. Capitalismul are nevoie de control și echilibru (checks and balances). De altfel, doi laureați ai Premiul Nobel pentru Economie, Akerlof și Shiller, susțin că, „dacă oamenii de afaceri continuă să se comporte într-un mod pur egoist și autosuficient, așa cum teoria economică [neoliberală] presupune și pretinde, economia liberală de piață tinde să dea naștere unor avortoni diabolici (spawn) ai manipulării și decepției. Problema nu este că există foarte mulți oameni diabolic de răi, de vreme ce majoritatea oamenilor joacă după reguli și, pur și simplu, încearcă să își facă viață mai bună. Problema este că, inevitabil, presiunea competitivității îi determină pe comercianți să practice reclamă deceptivă și manipularea care ne determină să cumpărăm și să plătim mult prea mult pentru produse de care nu avem nevoie, cu bani pe care îi primim de la job-uri care nu mai au prea mult sens și pe care ajungem să le urăm, întrebându-ne cum am ajuns să rătăcim în asemenea hal calea“.

Mai contează că 90% din sistemul bancar român și-a înșelat și manipulat clienții prin reclame mincinoase, de vreme ce întregul sistem capitalist global este construit pe egoism, lăcomie și interese pecuniare de moment pentru atingerea cărora orice este permis? Pare că „micile“ probleme de etică, legalitate și rațiune ale bancherilor „noștri“ sunt picături într-un ocean de egoism și iraționalitate. Doar că, uneori, doar uneori, în minunatul vest capitalist, comercianții incorecți și managerii lor iresponsabili sunt sancționați. La noi, în țara serviciilor secrete și a procurorilor, BNR îi apară cu strășnicie, sistemul judiciar îi spală (dacă, din întâmplare, ajung în față instanțelor), iar presă aservită îi declară cei mai admirați manageri, expați sau nu.

Așadar, cine și când va repara capitalismul?

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 10
Gheorghe Piperea 413 Articole
Author

12 Comentarii

  1. sa repari ce, insemnatatea capitalui si religia profitului??? ha ha ha ha ha ha primitiva lume daca asta reprezinta maximul ce omenirea si-l poate oferi siesi!

  2. Intrebare fara rost! Fara indoiala capitalismul biruitor, imbolnavit in ultimii 30 de ani de tot si incurabil de ciuma secolului al 21-lea, lacomia irationala, nu poate fi reparat de nimeni: a intrat pe traiectoria sinuciderii inevitabile! Dar nu va bucurati: 500.000 de milioane de ani dupa ce capitalismul acesta turbat se va fi autodistrus si va fi distrus odata cu el toata suflarea vie de pe planeta, prostia, lacomia si nemernicia omeneasca vor continua sa pluteasca peste apele pustii ale planetei pustiite, asteptand aparitia altor forme de viata pe care sa le poata napadi, manji, perverti si in cele din urma distruge la fel ca pe noi!

    • Dle Krixus, nu am crezut ca poate cineva cuprinde mai in cuvinte mai nimerite…comunismul

  3. Spirala inexorabila a istoriei in care doar timpul se misca…restul este repetabil ca fond si schimband doar „palaria” (forma)

  4. Capitalismul de prada corporatist multinstional nu poate fi reparat.Acest model de societate trebuie schimbat cu un alt model,in care sa domneasca umanismul,justitia sociala,iar redistribuirea venitului national sa se faca dupa alte pricipii,incare raportul dintre munca si capitalsa fie reconsiderat in asa fel încât sa reflecte corect contributia la realizarea profitului si a V.N.pentru a asigura un trai decent tuturor membrilor societatii.Societatea de consum a bulversat atat natura cat si scopul societatii in general.

  5. Publicati taxele aplicate capitalistilor in tarile nordice: Norvegia sau Suedia!
    Explicati poporului roman cum a pierdut tara poansonul pentru aur.
    Publicati adevaratii patroni actuali ai rezervelor de aur, petrol, gaze naturale, masa lemnoasa din Romania!
    In rest cuvantul trebuie, este folosit la fel ca in fostele sedinte de partid.

  6. În legătură cu raporturile intre capitalism și comunism persistă o prejudecată încă de pe vremea lui K.Marx, potrivit căreia teoria și practica celor două sisteme s-ar afla în raport de contradicție. Simplificând lucrurile, din punct de vedere logic, două propoziții contradictorii nu pot fi ambele adevărate în același timp și sub același raport, dar nici nu pot fi ambele false în același timp și sub același raport. Dacă una din ele este falsă, obligatoriu este adevărată cealaltă, și invers.Potrivit acestei logici a terțului exclus, Marx, constatând că sistemul capitalist nu este bun, i-a opus acestuia comunismul.În 1989,noi, constatând că sistemul comunist nu este bun, am acceptat capitalismul de care nu suntem mulțumiți pentru că, în realitate, capitalismul și comunismul nu se află în raport de contradicție, ci în raport de contrarietate. Două propoziții contrare nu pot fi ambele adevărate în același timp și sub același raport, dar pot fi ambele false. Capitalismul și comunismul nu sunt sisteme contradictorii, ci sisteme contrare. Nu pot fi ambele dezirabile dar pot ambele indezirabile pentru omenire.Atunci când oamenii vor conștientiza acest lucru, se va deschide calea pentru un nou tip de societate. Capitalismul nu merită reparat, trebuie înlocuit.

    • Pt. Gehe.Anton. Pacat Dle de tinuta logica a postarii incheiata intr-o catastrofa ideatica! In exercitiul logic expus
      ati ignorat capacitatea „arbitrului”,dar si dreptul, de a stabili incadrarea axiologica, ceea ce ma pune intr-o stare
      vadita de…contrarietate privind determinarea Dvs de a emite judecati de valoare. Sa stiti ca si alti propovaduitori
      ai marxismului au mers pana acolo in atacarea capitalismului, incat au admis ca,comunismul este o…nebunie!! Dar mai
      este ceva care va spulbera incercarea contorsionata de a salva marxismul, faptul ca, capitalismul romanesc nu seamana
      cu capitalismul care inseamna progres si tehnologie, nu facaturi Mafiote bolsevice…

  7. Pentru Charlie.Mi-ați pus o etichetă care nu mi se potrivește: aceea de propovăduitor al marxismului calificând postarea mea ca ,,încercare contorsionată de a salva marxismul,, și susțineți că, ,,capitalismul înseamnă progres și tehnologie, nu făcături Mafiote bolșevice,,.
    Ca noțiune teoretică, capitalismul reprezintă un sistem economic, social-politic și axiologic centrat pe ideea de capital ca valoare fundamentală. Dar, capitalul nu este decât unu din factorii de producție alături de natură și muncă.Cum și cu ce se justifică preeminența capitalului față de ceilalți factori de producție, cum și cu ce se justifică dominația deținătorilor de capital față de deținătorii factorului muncă.Aceasta este problema.

    • Pt. Gh. Anton. Imi cer scuze pentru intarziere!. Doar intamplator am recitit postarile constatand ca mi-ati raspuns.
      Imi cer scuze pentru „eticheta care nu vi se potriveste”, insa doi factori m-au determinat sa o „lipesc”. Indirect se
      naste aceasta impresie si trebuie sa recunoasteti, acuratetea limbajului este determinant, iar pe de alta parte nu ma puteti contrazice cand sustin ca numerosi euro-marxisti apeleaza la acest subterfugiu al atacului simultan, doar pentru a salva marxismul de anatema pe care o merita. De fapt, contestand capitalul prin reductia sa la nivelul de simplu si nu cel mai important „factor de productie” nu faceti decat „sa-i dati dreptate lui Marx”.Mai trebuie sa
      faceti un singur pas, ajungand la „BANI”! Adica tot acolo unde era obligat Marx sa ajunga in opera sa de nimicire a
      Capitalului(!?), adica a propriei opere calpe. Este Falsa sustinerea privind „capitalismul bazat exclusiv pe capital ca valoare fundamentala”, pentru ca atunci vom recunoaste ca in capitalism „nu se exploateaza Natura si Munca”.
      Natura fara interventia Omului ramane Natura „moarta”, iar Omul fara motivarea Muncii care sa modeleze in interesul
      sau Natura s-ar mentine la nivelul de Primat! Va asigur ca nu m-am inspirat nicaieri, asa ca daca gresesc vinovatul
      sunt doar eu. Dvoastra doriti inlocuirea Motivarii, in acest fel inscriindu-va intr-un sir numeros de ganditori care
      excedati de capitalism au incercat sa schiteze ALTCEVA.Unii s-au gandit sa desfiinteze BANUL si s-au poticnit, altii
      au creat COMUNE izolandu-se de societate, cu totii „dand faliment” lamentabil…

  8. Pt. Gh. Anton.Continuare. Capitalul,Dle Anton, pune in miscare mecanismul productiv si de aceea nu merita blasfemiat,
    la fel cum nu o merita nici NATURA si nici MUNCA. Problema nu se pune sub aspectul PREEMINENTEI, ci al CONLUCRARII
    „factorilor”.Capitalistii „pionieri” au fost inventator,nu „exploatatori”/mafioti bolsevici si au inceput imprumutand
    CAPITAL. Dvs nu propuneti ALTCEVA, fapt care va reduce impactul…axiologic! Cine vrea sa schimbe radical SISTEMUL nu o poate face fara sa propuna a alternativa la BANI!Marx a mers mai departe declarand razboi nu numai BANILOR, ci si STATULUI si FAMILIEI, identificand descreierat banii/capitalul cu statul si familia aflata la baza sa, ANARHISM
    autentic promovat la orgin de discipolii sai deplin conspirati, teroristi,in frunte cu Bakunin,Printul Kropotkin si,
    poate o sa va surprinda, TOLSTOI !!! Productia fara capital si fara valoare adaugata nu poate MOTIVA miliardele de
    locuitori ai Planetei care se inmultesc exponential…

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.