Nu mințiți poporul cu poluatorul!

Companiei Transgaz i s-a înfundat conducta la Tuzla

Un proiect controversat, pe care SNTGN Transgaz SA urmează să-l realizeze în colaborare cu cel puțin două mari companii transnaționale din domeniul de producție a hidrocarburilor, pune pe jar locuitorii zonei costiere Tuzla – Costinești. Deși proiectul, denumit „Conducta Țărmul Mării Negre – Podișor (RO) pentru preluarea gazului din Marea Neagră“, este în stadiu avansat de obținere a Acordului de Mediu, documentația pusă la dispoziția publicului interesat și afectat spre dezbatere este incompletă și ignoră cerințele acestuia. Cu alte cuvinte, Societatea Națională Transgaz și partenerii săi de proiect, pe care, deocamdată, oficialii Ministerului Energiei îi țin la secret, amplasează pe terenurile comunei Tuzla, la numai câteva zeci de metri de stațiunea Costinești, cea mai mare conductă de gaz din istoria României (proiect care implică și instalațiile tehnologice aferente), putând afecta pe termen lung atât viețile și proprietățile oamenilor, cât și turismul litoral din zonă.

Specialiști din domeniul mediului avertizează că acest proiect controversat este doar începutul, conducta de la Tuzla fiind, cel mai probabil, traseul de test pentru viitorul „Drum al Gazului“ dinspre Marea Caspică și Marea Neagră către Occident.

La ultima dezbatere publică pe acest subiect, programată în toiul sărbătorilor de iarnă, în data de 27.12.2017, oficialii Transgaz se așteptau să întâmpine o minimă rezistență din partea localnicilor. S-au înșelat. Explozia de nemulțumire a populației a luat prin surprindere atât autoritățile locale, cât și pe reprezentanții companiei specializate în transportul gazelor naturale prezenți la consultări.

Analiști politici și economiști de soi afirmă că lupta pentru resursele Mării Negre și prezența masivă a marilor concerne americane din domeniul producției de hidrocarburi în țara noastră ar face parte din inițiativa de descurajare a Rusiei, pe care Statele Unite o desfășoară pe toate fronturile. Scenariul este confirmat și de activitatea tot mai intensă a militarilor NATO din baze ca Mihail Kogălniceanu sau Babadag. Evenimentele recente din Turcia, ca, de altfel, și apropierea regimului Erdogan de ursul rusesc alimentează zvonul că, în cel mai mare secret, SUA își transferă baza aeriană militară de la Incirlik la Mihail Kogălniceanu.

În acest context, marile proiecte energetice ale SNTGN Transgaz deconspiră prezența marilor concerne internaționale care au ca obiect de activitate extracția, procesarea și transportul hidrocarburilor. Din păcate, avantajele evidente ale acestor mari proiecte industriale sunt eclipsate de efectele negative pe care acestea le pot avea asupra mediului, asupra calității vieții populației de pe litoralul românesc, precum și asupra caracterului eminamente turistic al arealului. Proiectul conductei de transport al gazului natural de la Vadu (o zonă declarată patrimoniu UNESCO), din apropierea Biosferei Deltei Dunării, nu a întâmpinat practic nicio piedică, deși specialiștii în mediu sunt de părere că instalațiile prin care vor trece circa un miliard de metri cubi de gaz pe an vor da peste cap, în perioada construcției, ecosistemele Deltei Dunării, pe o suprafață de cel puțin 10 ha. De asemenea, propusa Stație de Tratare Gaze (STG) de la Vadu, parte a Proiectului de dezvoltare a gazelor naturale din Perimetrul Midia, va fi postată gard în gard cu Rezervația Biosferei Delta Dunării.

Până acum, scandalurile iscate de concesionările zonelor de extracție a hidrocarburilor din Marea Neagră, aranjate la cel mai înalt nivel politic, nu au stârnit interes în rândul localnicilor. Acum, când s-a ajuns la faza pe conducte, așezate pe terenurile oamenilor, dar mai ales după mediatizarea exploziei de proporții de la terminalul de gaze naturale din localitatea Baumgarten, în Austria, populația de la malul Mării Negre și proprietarii de terenuri din zona Tuzla – Costinești încep să se trezească.

Revoltă la Tuzla

Situația încordată de la Tuzla a fost semnalată de jurnaliștii ziarului online Dezvăluiri din Constanța, la începutul lunii noiembrie 2017. În articolul intitulat „Panică în rândul locuitorilor din Tuzla și Costinești: construirea unui terminal de gaze pune în pericol turismul în zona plajelor“, jurnaliștii aduceau în atenția publică îngrijorarea locuitorilor arealului Tuzla – Costinești, referitoare la proiectul celei mai mari conducte de gaze naturale ce va trece pe teritoriul României (până la 12 miliarde de metri cubi pe an). Jurnaliștii constănțeni observau că pe localnici nu i-ar fi îngrijorat proiectul în sine, ci lipsa de transparență a Societății Naționale Transgaz în ceea ce privește amplasarea unui terminal de gaze de către partenerii săi, marii concesionari din Marea Neagră, în apropierea plajei și a comunității.

Consultarea publică din 27.12.2017, organizată de SNTGN Transgaz la Primăria comunei Tuzla, a fost un prilej de exprimare a revoltei locuitorilor din aria afectată de viitorul proiect al conductei Țărmul Mării Negre – Podișor. După cum se poate observa din înregistrările ședinței (le puteți vedea la adresele https://www.youtube.com/watch?v=BOBNlN-vqUo și https://www.youtube.com/watch?v=VT3i0UFnV40), locuitorii comunei Tuzla și unii membri ai societății civile au contestat vehement câteva personaje cu probleme penale sau cu o imagine publică controversată (condamnări cu suspendare pentru fapte de corupție, asocieri de notorietate cu cazul Flaminia), aduse de Transgaz și de firma de expertiză în domeniul mediului USI SRL să sprijine proiectul viitoarei conducte de gaz.

În sala de ședințe a Primăriei Tuzla, oamenii și-au exprimat ferm dorința ca instalațiile tehnologice supraterane, indiferent că este vorba despre terminale de gaze, stații de robineți, stații de măsurare și reglare gaze sau stații de tratare gaze, să fie amplasate cât mai departe de plajă și de zonele locuite.

În acest sens, locuitorii arealului și proprietarii de pensiuni și terenuri din zona Tuzla – Costinești prezenți la întâlnire și reprezentanții societății civile au semnat și depus mai multe cereri și memorii destinate conducerii SNTGN Transgaz. Vă prezentăm în continuare unul dintre documente.

„Către:

SNTGN TRANS GAZ SA

SC BETA ACCENT SRL și SC ACTUAL CUBIC SRL

Ministerul Mediului, Ministerul Energiei, Agenția Națională de Reglementare în Domeniul Energiei, Agenția Națională pentru Protecția Mediului

Consiliul Județean Constanța

Primăriile și Consiliile Locale ale comunelor Tuzla, Costinești, 23 August și Eforie

Garda de Mediu

Subsemnații din tabelul atașat, cetățeni români și europeni, locuitori ai comunelor Tuzla, Costinești, 23 August, Eforie, Asociația DOMINOCOST, Asociația SOS Viața și Injustiția, precum și reprezentantul Partidului Ecologist Român, filiala Costinești, formulăm următoarea

Cerere

  1. Solicităm interzicerea autorizării construcțiilor supraterane de tip industrial, a stațiilor de robineți, a stațiilor de măsurare a gazelor (SMG), a depozitelor destinate stocării și prelucrării hidrocarburilor sau a altor elemente care ar putea pune în pericol viața, sănătatea, siguranța și bunăstarea comunităților susmenționate, amplasate în perimetrul geografic legal protejat Litoral – Marea Neagră din localitățile Tuzla, Costinești, 23 August, Eforie, mai exact, în zona cuprinsă între malul mării, plajă și șoseaua Constanța – Mangalia (DN 39).
  2. Solicităm ca, în cazul autorizării construcțiilor supraterane de tip industrial, a stațiilor de robineți, a stațiilor de măsurare a gazelor (SMG), a depozitelor destinate stocării și prelucrării hidrocarburilor sau a altor elemente suplimentare ale viitoarei conducte, obiectivele respective să fie premise doar în perimetrul situat la vest de șoseaua Constanța – Mangalia (DN 39), la o distanță suficient de mare de zona locuită, pentru ca, în caz de accident, poluarea rezultată să nu afecteze mediul înconjurător, viața și sănătatea locuitorilor din comunitățile menționate. Zona cuprinsă între Marea Neagră și DN 39 trebuie tratată corect, cu respectarea drepturilor omului, ca arie protejată, turistică, nepoluată.
  3. Vă solicităm în mod imperativ să nu acordați avizul pentru amplasarea obiectivului «KM 0», menționat în documentele proiectului «Conducta Țărmul Mării Negre – Podișor (RO) pentru preluarea gazului din Marea Neagră» (Număr de referință în Lista Proiectelor de Interes Comun a Uniunii: 6.24.8), a stațiilor de robineți, a stațiilor de măsurare a gazelor (SMG), a depozitelor destinate stocării și prelucrării hidrocarburilor sau altor elemente supraterane necesare conductei, la o distanță de 800 de metri de țărmul mării, între calea ferată și DN 39. Solicitarea noastră este motivată și de cele două evenimente grave, recente, care dovedesc riscul major la care sunt expuși localnicii: explozia de la Terminalul de Gaze din Baumgarten, Austria, din data de 12.12.017, ora 08.45 (07.45 GMT), și accidentul de la rafinăria Petromidia din Năvodari, din data de 22.06.2016, ora 18.00.
  4. Vă solicităm să ne comunicați ce elemente tehnologice sunt prevăzute se construiască în amonte de «KM 0», în cadrul proiectului «Conducta Țărmul Mării Negre – Podișor (RO) pentru preluarea gazului din Marea Neagră» (Număr de referință în Lista Proiectelor de Interes Comun a Uniunii: 6.24.8), amplasamentele exacte ale acestora, propuse spre avizare, care sunt riscurile reale și impactul asupra populației și zonei afectate.

Vă notificăm asupra revendicărilor noastre, pentru respectarea drepturilor omului la viață, sănătate și un mediu curat.

Cu stimă,

27.12. 2017“

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 2
Eduard O. Ohanesian 145 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.