Concerte multicolore de la Vivaldi la Boccherini, de la Ceaikovski la Beethoven

Clasic e fantastic

Filarmonica “George Enescu” şi Asociaţia “Clasic e fantastic” continuă campania de educaţia muzicală iniţiată anul trecut cu proiectul “Clasic e Fantastic”.

Duminica, 3 iunie, la ora 11, are loc, la Ateneul Român, ultimul concert al stagiunii 2011 – 2012 din ciclul “Clasic e fantastic – Cum să înţelegem muzica”, destinat copiilor mici si mari de peste cinci ani. Şi marii muzicieni au fost copii.

Îm program, “Povestea Anotimpurilor”, de Antonio Vivaldi, “Patru concerte pentru vioară şi orchestră”, interpretate de Orchestra inginerilor “Petre Ghenghea”, dirijată de Andrei Iliescu. Solişti: Ileana Ioneşti şi Mihai Perciun. Cu participarea actorilor Alin Olteanu, Monica Ciută, Irina Sârbu, Sânziana Tarţa, Aurelia Oleantu şi a violonistei Monica Kurutz. Scenariul: Emanuel Ciocu. Comentează: Cristina Sârbu.

“Clasic e Fantastic” este cel mai amplu proiect educaţional de muzică clasică destinat copiilor şi tinerilor, în care sunt implicaţi muzicieni profesionişti şi amatori. Alături de ei urcă pe scenă şi viitorii muzicieni, astăzi studenţi ai Universităţii Naţionale de Muzică Bucureşti.

Proiectul “Clasic e Fantastic” este o premieră în România. În majoritatea oraşelor lumii, la Viena, Paris, München, Hamburg, Londra, Praga, Budapesta, New York, marile instituţii muzicale de cultură derulează de ani de zile programe educaţionale asemănătoare. Pentru cea de a doua stagiune a acestui proiect (2011-2012) obiectivul este de a aduce din nou în Sala Mare a Ateneului Român peste 10.000 de copii şi tineri facilitând astfel accesul acestora la educaţia muzicală clasică.

Ovidiu Marinescu, dirijor şi solist la Sala Radio

Miercuri, 30 mai, la ora 19.00, Orchestra de Cameră Radio vă invită la un concert simfonic ce îl va avea ca invitat pe Ovidiu Marinescu, prezent pe scena Sălii Radio în ipostază de solist şi dirijor.

În deschiderea concertului, va fi interpretat “Concertul pentru violoncel si orchestră în si bemol major”, de L. Boccherini, avându-l ca solist pe Ovidiu Marinescu, apoi va putea fi audiată “Kamarinskaya”, de M. Glinka, compusă în 1848, prima lucrare orchestrală bazată în întregime pe un cântec popular rus. În partea a doua a programului, va fi interpretată “Simfonia nr. 4 în si bemol major op 60”, de L. van Beethoven.

Cunoscut publicului din România în special în postura de violoncelist, Ovidiu Marinescu desfăşoară în SUA şi o constantă carieră de dirijor. Sub îndrumarea sa, Orchestra simfonică a Universităţii “West Chester” şi-a făcut debutul la “Kimmel Center” din Philadelphia şi a fost în primul turneu de concerte în Europa. Cu o tehnică precisă şi o bogată inspiraţie muzicală, Ovidiu Marinescu şi-a construit cariera de dirijor colaborând cu orchestrele “Wilmington”, “Immaculata Symphony”, “Manalapan”, New Jersey, “Goppisberg Festival Orchestra” din Elveţia. A fost solicitat să susţină concerte cu “Russian Philharmonic Orchestra” din Moscova, “Filarmonica de Gaia” din Portugalia, “Helena Symphony” din SUA, orchestrele Filarmonicilor din Bacău, Craiova, Ploieşti, Botoşani, Târgovişte, Braşov. În postură de dirijor şi interpret, Ovidiu Marinescu a colaborat cu Orchestra “Extremadura” din Spania. A fost şi dirijorul premierei mondiale a baletului “Helen Keller”, la Compania de balet “Rebecca David” din Philadelphia. Preocupat de tânăra generaţie, dirijorul Ovidiu Marinescu a alcătuit mai multe programe speciale de educaţie muzicală, în care s-a regăsit şi versiunea povestită a “Locotenentului Kije” de S. Prokofiev.

Datorită calităţilor sale dirijorale, “Russian Philharmonic Orchestra” l-a invitat pentru o serie de înregistrări: “Simfonia a V-a”, de Ceaikovski, lucrări de Samuel Barber, Michael Cunningham, Rain Worthington, Stephen Limbaugh III, David Laganella şi Andrea Clearfield. Ovidiu Marinescu a încheiat un contract pe termen lung cu “Parma Recordings” şi, conform acestuia, va înregistra cu precădere muzică orchestrală americană.

La fel de remarcabil este şi ca violoncelist concertist, cu o activitate permanentă. Ovidiu Marinescu a fost ales să concerteze la “Carnegie Hall” cu ocazia vizitei oficiale în SUA a Preşedintelui Emil Constantinescu. La scurt timp după aceea şi-a făcut debutul la “New York Chamber Symphony” cu “Tripul concert” de Ludwig van Beethoven, urmat de recitaluri la “Merkin Hall” (New York), Philadelphia şi Los Angeles. Cu un repertoriu variat şi multe prime audiţii, violoncelistul Ovidiu Marinescu a concertat în România alături de numeroase ansambluri printre care Orchestra Naţională Radio, Orchestra de Cameră Radio, orchestrele Filarmonicilor din Braşov, Cluj, Iaşi, de multe ori fiind solistul şi dirijorul concertului.

În prezent  violoncelistul Ovidiu Marinescu face parte din trio-ul “Casals” şi este profesor la “West Chester University”, SUA.

Dirijorul si violoncelistul Ovidiu Marinescu

Pianista Dana Borşan şi Dirijorul Jozsef Horvath în concert

Vineri, 1 iunie, la ora 19.00, Orchestra Naţională Radio vă invită la un concert ce îi are în prim-plan pe pianista Dana Borşan, solistă-concertistă a Formaţiilor Muzicale Radio şi pe dirijorul József Horváth.

În deschiderea concertului, va fi interpretat poemul simfonic “Kikimora, op. 63”, de Anatoly Liadov, compus în 1909, dar care include şi pagini compuse anterior, pentru o operă care a rămas neterminată.

Partea a doua a programului este dedicată compozitorului P. I. Ceaikovski: “Concertul nr. 1 în si bemol minor pentru pian si orchestră, op. 23”, care o va avea ca solistă pe Dana Borşan, şi “Simfonia a V-a în mi minor, op. 64”.

Interpretă fascinantă, cu o putere de expresie deosebită, artistă de o desăvârşită muzicalitate, Dana Borşan şi-a câştigat un loc binemeritat în elita pianisticii româneşti. Profesor univ. dr. la Universitatea Naţională de Muzică Bucureşti, Dana Borşan este, din anul 2000, solistă concertistă a Formaţiilor Muzicale Radio. Născută la Cluj, licenţiată a Universităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti şi beneficiară a unei burse a Comunităţii Europene la “Hochschule der Künste” din Berlin, discipolă a maeştrilor Gabriel Amiraş şi Georg Sava, Dana Borşan a urmat cursuri de măiestrie cu Hans Leygraf, la “Mozarteum- Salzburg” şi cu Helene Boschi, la Weimar. Debutul pe podiumul de concert, la doar 12 ani, cu “Rondo-Concert pentru pian şi orchestră în re major” de Mozart, confirma apariţia unui talent neobişnuit. Un moment decisiv în cariera sa l-a constituit dobândirea Premiului II şi a Medaliei de argint la una dintre cele mai importante competiţii internaţionale, Concursul „Robert Schumann” de la Zwickau. Numele Danei Borşan apare constant, de peste 35 de ani, pe afişele tuturor filarmonicilor din România şi în programe de concert din străinătate. A susţinut, în 17 ţări (Germania, Franţa, Italia, Irlanda, Marea Britanie, Norvegia, Cehia, Slovacia, Rusia, Moldova, Bulgaria, China, Ungaria etc.), peste 900 de concerte şi recitaluri, propunând de fiecare dată programe de substanţă, cu repertorii diverse, adevărate provocări pentru evoluţia oricărui pianist. A cântat pe scene de prestigiu din Berlin, Dresda, Stuttgart, Essen, Paris, Bruxelles, Varşovia, Viena, Sydney, Budapesta, Oslo, Hong-Kong, Bologna, Assisi, Aberdeen, Cork etc. Numele Danei Borşan a apărut pe afişele festivalurilor de la Aberdeen, Potsdam, Faenza, Chişinău, Bucureşti-Festivalul “George Enescu”, Festivalul “Dinu Lipatti”, Cluj – Festivalul “Mozart “. Dana Borşan a încheiat în anul 2006 un proiect  deosebit – “Integrala Concertelor pentru pian şi orchestră de W.A. Mozart”, eveniment în premieră în viaţa muzicală românească, concretizat în concerte susţinute alături de Orchestra de Cameră Radio şi o serie de 8  CD-uri editate de „Casa Radio”. Un alt proiect realizat este “Integrala Sonatelor pentru vioară şi pian de W.A. Mozart”, împreună cu violonistul Alexandru Tomescu, recitaluri deosebit de bine primite de public şi de  presă. În paralel cu activitatea artistică, Dana Borşan  susţine şi o activitate didactică remarcabilă: conduce din 1990 o clasă de pian, studenţii săi obţinând numeroase premii la concursuri naţionale şi internaţionale. Din  februarie 2012 este preşedinta Senatului acestei prestigioase instituţii.

József Horváth a absolvit cursurile Academiei de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca, unde a studiat cu Florentin Mihăiescu, Cornel Groza, Gheorghe Victor Dumănescu. A urmat cursuri de măiestrie susţinute de reputaţi muzicieni precum Christfried Brödel, János Fürst, Kurt Masur, George Pehlivanian, Ghenadi Rojdestvenski, urmărind totodată repetiţiile şi concertele dirijorilor Claudio Abbado, Rudolf Barshai, Sir Colin Davis, Adam Fischer, Gianluigi Gelmetti, Valery Gergiev, Philipe Herreweghe, Leonard Slatkin, Pinchas Steinberg, Jesús López-Cobos şi Georges Prêtre. Din anul 1999, József Horváth este dirijor al Operei Maghiare din Cluj-Napoca, iar din noiembrie 2006 al Operei Române din aceeaşi localitate. În acest an este şi director artistic al Festivalului „Liszt 200”, un eveniment de anvergură ce cuprinde numeroase concerte, recitaluri şi diverse manifestări artistice. József Horváth a înfiinţat Orchestra “Classica” din Cluj-Napoca, al cărei director artistic este, scopul fiind promovarea tinerilor artişti transilvăneni. Este deseori invitat al orchestrelor filarmonice din Arad, Bacău, Braşov, Cluj-Napoca, Satu-Mare, Sibiu, Timişoara, Târgu-Mureş, colaborează cu Orchestra de Cameră  şi Orchestra Naţională Radio, Corul Academic Radio şi Corul Radiodifuziunii din Budapesta. De asemenea, a dirijat “Orchestra Simfonică RTVE” din Madrid.

Pianista Dana Borsan

Muzică de cameră cu Dan Cavassi şi Viorela Ciucur

Sâmbătă, 2 Iunie, la ora 19:00,  Filarmonica “George Enescu” anunţă un nou concert cameral cu un program deosebit de atractiv. Violoncelistul Dan Cavassi, prim- violoncelistul Filarmonicii bucurestene şi pianista Viorela Ciucur propun versiuni de referinţă ale unor capodopere semnate Ludwig van Beethoven, Robert Schumann şiGeorge Enescu.

În program: “Sonata nr. 4 pentru violoncel şi pian”, de Ludwig van Beethoven, “Fantasiestücke”, de Robert Schumann, “Sonata nr. 2 pentru violoncel şi pian”, de George Enescu.

Dan Cavassi s-a născut la Bucureşti ca fiu al dirijorului şi compozitorului Liviu Cavassi, fiind din partea tatălui a patra generaţie de muzicieni. După absolvirea Liceului de Muzică „George Enescu”, la clasa profesorilor Paul Ochialbi şi George Cocea, intră în clasa prof. George Iarosevici la Academia de Muzică bucureşteană. După încheierea studiilor, lucrează la Paris cu Antonio Janigro, apoi la Geneva cu Pierre Fournier. Din 1984 este prim-violoncelist la Filarmonica „George Enescu”. Este membru permanent al prestigiosului cvartet „Muzica”. Formaţia concertează în toată lumea, participând la renumite festivaluri, precum cele de la Salzburg, Bregenz, Roma, Paris, La Rochelle, Belgrad, Edinburg, Cracovia, Bruxelles ş.a.

În 1980, Dan Cavassi a pus bazele cvartetului „Pro Muzica”, recunoscut imediat prin obţinerea mai multor premii naţionale şi internaţionale. Apare frecvent şi ca solist în recitaluri cu pian, în diverse formaţii camerale sau împreună cu orchestrele bucureştene (Filarmonica „George Enescu”, Orchestra de Cameră Radio), precum şi cu orchestrele filarmonice din alte oraşe ale ţării (Bacău, Sibiu, Ploieşti ş.a.).

Activitatea sa artistică se completează cu apariţii pe CD-uri şi frecvente înregistrări la televiziune şi radio. Printre altele, realizează în studiourile Radiodifuziunii Române, împreună cu pianistul Cristian Petrescu, o apreciată versiune a celor două „Sonate pentru pian şi violoncel” de Johannes Brahms. Alături de muzica clasică, Dan Cavassi interpretează în mod curent muzică modernă şi contemporană, colaborând în calitate de solist cu prestigioase formaţii şi orchestre din străinătate, precum Opera din Bonn, „Neues Theater für Musik”- Bonn, „Festival Ensemble”- Heidelberg, „Profectio iniţiative”- Freiburg, ansamblul „Phoenix”-Basel, „Ensemble für neue musik” din Zürich etc, împreună cu care a realizat şi înregistrări pentru radio şi CD. Este membru fondator al ansamblului „devotioModema”(2005).

Împreună cu clarinetistul Cristian Mancaş şi pianistul Viniciu Moroianu pune bazele trioului „Pro musica” în 2010.

Viorela Ciucur este absolventă a Universităţii Naţionale de Muzică Bucureşti şi Doctor în Muzicologie (din 2000). În present, este conferenţiar universitar la UNMB, catedra de acompaniament; în paralel activează ca profesor asociat la Universitatea din Craiova şi la Universitatea “Fairleigh Dickinson” din New Jersey, SUA. Activitatea sa artistică însumează peste 500 de recitaluri de pian solo şi muzică de cameră (la Ateneul Român, Sala Radio, Muzeul Naţional de Artă etc.) şi peste 100 de concerte cu orchestra în Bucureşti şi în multe oraşe din ţară.

Dan Cavassi si Viorela Ciucur

Este membră a trio-ului „ClavioArte” (alături de Liviu Ailincăi – vioară şi Eugen-Bogdan Popa – violoncel). Viorela Ciucur are în palmares numeroase premii la competiţii naţionale şi internaţionale. Totodată, desfăşoară o susţinută activitate ca pianist acompaniator, în recitaluri sau competiţii, dintre care se detaşează Concursul Internaţional „George Enescu”, ediţia 2003 şi ediţia 2011. A participat la mai multe festivaluri internaţionale, precum „Zilele europene ale muzicii” (Chişinău), „Rencontres autour de la mélodie française” (Toulouse) ş.a. A realizat turnee în Germania, Franţa, Italia, Anglia, Belgia, Olanda, Austria, Bulgaria, Moldova, Grecia, precum şi pe continentul nord-american, în SUA şi Canada. Apare în emisiuni TV şi de radio, atât în ţară, cât şi în străinătate, realizând şi înregistrări speciale la Radio România, Radio Moldova, “Sudwestfunk”, Baden-Baden (Germania) si apariţii discografice (un CD-portret cu lucrări pentru pian la Editura Casa Radio ş.a.). Viorela Ciucur a atras atenţia şi prin activitatea sa de cercetare muzicologică, prin cele patru cărţi publicate şi numeroase comunicări la conferinţe şi congrese internaţionale de specialitate. Printre cele mai recente realizări se remarcă recitalurile din cadrul Anului Internaţional “Frédéric Chopin 2010”, organizate în colaborare cu Institutul Cultural Polonez, precum şi recitalul de pian susţinut în noiembrie 2011 la Ambasada României din Washington.

Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*


Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.