Conturul României și orientarea artistică

După expunerea de la Craiova, proiectul „hARTA – Teritorii portabile“ se întâlnește începând de azi cu publicul arădean. De la ora 18.00, sala „O. Maitec“ de la Muzeul de Artă Arad (str. Gh. Popa de Teiuş 2-4, etaj 2) găzduiește vernisajul proiectului dezvoltat de Cosmin Paulescu.

Potrivit curatorului Cătălin Davidescu, proiectul „Harta. Teritorii portabile“ marchează încheierea ciclului de lucrări, început la mijlocul anilor 1990, al cărui laitmotiv este harta României: „proiectul constă într-o instalație complexă construită şi modelată în jurul elementului central, harta, care se regăseşte în toate componentele ansamblului: instalaţie, obiect, video, print digital, performance“.

Atât ca retorică vizuală, dar şi ca simbolistică şi conținut, proiectul „Harta. Teritorii portabile“ se înscrie în direcţia artei angajate social şi politic, traseu ce caracterizează demersul său artistic încă din 1996. Seria de lucrări „Harta. Teritorii portabile“ este o critică a ideii şi practicii consumeriste. În viziunea artistului, această practică a crescut la cote alarmante în ultimii ani, un consumerism ce nu ține seamă nici de necesități, nici de valori. Tonul acestui demers artistic nu este unul revendicativ-politic, sau fanatic-ecologist, ci mai degrabă subtil-ironic, însă articulat ferm, cu simboluri precise și imagini sarcastice, mai notează curatorul.

Deratizare expresivă

La rândul său, artistul, care este și decan al Facultății de Arte Decorative și Design din Universitatea Națională de Arte București, își amintește că „începuturile proiectului «Harta. Teritorii portabile» se află undeva la jumătatea anilor ’90, mai precis în anul 1996, când la Galeria «Eforie» (Atelier 35) am expus prima lucrare din această serie (într-o expoziție cu mesaj ecologist intitulată «Der Grüne Punkt», curatoriată de Horea Avram). Acea lucrare reprezenta o hartă a României construită din deşeuri ataşate pe peretele galeriei.

Lucrarea se intitula «Luna curăţeniei» – titlul fiind inspirat dintr-un slogan vehiculat în acea perioadă în campania electorală pentru Primăria Bucureşti. Lucrarea a avut un impact vizual puternic, transmiţând două tipuri de mesaj, unul cu referire directă la curăţenia spaţiului public, capitol deficitar, la acea dată, în mai toate centrele urbane din România. Pe lângă acest mesaj cu tentă sanitar-ecologică se mai putea decripta un al doilea mesaj, metaforic, de curăţire în sensul de purificare a societăţii româneşti în ansamblul ei, vizând o «deratizare» a clasei politice şi o primenire a mentalităţilor dominate încă de inerţiile dobândite în perioada comunistă.“

Granița identităților

Astfel a început pentru artist o întreagă serie de hărţi-obiect „ce jucau rolul unor display-uri în care se reflectau momente definitorii ale istoriei contemporane raportate spaţiului naţional, cum ar fi România-NATO, Romania-UE, ş.a.m.d“, spune acesta. „În contextul unei globalizări accelerate, în care graniţele tind a se estompa din ce în ce mai mult, iar interesele politice, economice şi geostrategice se fac simţite tot mai acut în diferitele sectoare ale societăţii, gestul meu artistic pare, la nivel formal, unul depăşit de forţa motrice a evenimentelor. Totuşi, tocmai această abordare în cheie neoavangardistă – cu simboluri clare şi trimiteri fără echivoc – pare cea potrivită ethosului românesc din ultimele decenii. În acelaşi timp, însă, acest demers este o raportare prospectivă – prin unitatea de bază a identității noastre, harta – către noile realități geostrategice şi culturale de azi“, își explică demersul Cosmin Paulescu.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Andrei Radulescu 226 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.