Cum am devenit piață de desfacere

Monstrul care bântuie labirintul mental românesc are două capete: ilogismele și paralogismele. Comparam undeva cedările teritoriale aprobate de Lenin (30% din suprafața fostului imperiu țarist) cu diminuarea drastică a puterii de transport a României postcomuniste. „Da, dar Lenin a cedat acele teritorii ca să se poată concentra mai bine pe apărarea revoluției din restul teritoriilor“ – sare din baie inteligența interlocutorului român. Nuca și peretele. Nu comparam justificările, ci faptele. Dar dacă ar fi să comparăm justificările, diminuarea drastică a forțelor noastre de transport prin vânzarea flotei nu-și poate găsi altă explicație economică decât acceptul liderilor români ca țara să devină, în viitorul imediat, o piață de desfacere. Rostul unor forțe de transport maritim puternice este acela de a reduce mult costurile de aprovizionare (implicit costurile de producție). În lipsa unei flote comerciale, tot lanțul de costuri va fi mai mare. Vei importa mai ieftin (căci alții încă au flote), dar vei exporta mai scump. În scurt timp, vei fi o piață de desfacere.

La noi, acest proces a durat pe perioada așa-zisei tranziții. La capătul tranziției eram deja o economie care exporta scump și importa ieftin. Exportatorii locali au fost înlocuiți încet, încet de cei globali, care au venit să producă la noi. Azi exportatorii cu persoană juridică românească produc în jur de 10% din totalul exporturilor ce pleacă din România.

Alta ar fi putut fi situația dacă am fi păstrat forța noastră de transport maritim: am fi câștigat și din deplasarea mărfurilor altora, și din ieftinătatea aprovizionării țării noastre. Economiștii dizidenți au calculat că afacerea asta păguboasă ne-a diminuat potențialul de dezvoltare exact cu sumele de care am fi avut nevoie ca să construim autostrăzi. Neconstruindu-le, am mărit în continuare costurile produselor noastre de export și am agravat și mai mult starea noastră de piață de desfacere a exporturilor altora.

În mecanismele unei mașinării economice bine unse, flota comercială este uleiul. Ne dăm seama, oare, ce fel de statuie cu ghilotină merită cei care au vândut flota noastră comercială?

La un moment dat, văzând că nu înțelegem nimic, Traian Băsescu ne-a spus că nici nu avem nevoie de autostrăzi. Căci, de unde atâta potențial de transport în România!!? Era spus pe față că noi, românii, facem bine că transportăm scump pe șosele și îi lăsăm pe alții să ajungă pe piața noastră cu transporturi ieftine, pe apă.    l

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 10
Ioan Buduca 1112 Articole
Author

9 Comentarii

  1. După achiziţionarea cu cântec a rachetelor „Patriot”, o altă achiziţie de armament se face prin încălcarea gravă a Constituţiei României !
    Un număr de 227 de blindate Piranha V obiect al unui contract de peste un miliard de dolari se face fără licitaţie, deşi prin Legea 195 din 01.11.2012 se prevede obligativitatea ca toate achiziţiile de peste 100 milioane de dolari să se facă prin licitaţii, ba mai mult, doar în urma aprobării Parlamentului. E drept că fiind al României, el Parlamentul, iar vânzătorul, un „pârlit” de-al americanilor, nu s-a mai făcut nici licitaţie şi „s-a sărit” şi peste Parlament !
    Dacă Departamentul de Stat este interesat de „rule of law” în România, aşteptăm şi un comunicat prin care să ceară de urgenţă respectarea legii ! Sau măcar să se declare la fel de îngrijoraţi ca până acum ! ? Deoarece nu se poate ca o ţară membră NATO să încalce atât de flagrant legile, doar pentru a face pe plac unor producători de moarte, pardon, armamente !
    Sau, dacă-i unul de-al lor, treacă-meargă !?

  2. De 28 de ani se forțează partenerii noștri strategici să ne aducă în acest stadiu … ! Că , doar asta a fost motivarea loviturii de stat din dec. ’89 … , și nu pentru că nu mai putea SUA sau Germania … , Rusia … de suferințele romănilor …

  3. Dle Buduca, Lenin a cedat(temporar) teritorii in primul rand pentru a permite Puterilor Centrale ca ocupandu-le sa-si
    asigure aprovizionarea cu alimente,materii prime si forta de munca/combatanti pentru prelungirea razboiului.Simultan
    Imperiul German a retras trupe din Vest pentru ocuparea teritoriilor cedate de bolsevici, permitand astfel o relaxare
    fortelor Antantei care erau epuizate pe frontul de Vest.Teoria cu salvgardarea loviturii de stat numita in mod fals de catre falsificatorii marxisti ai istoriei revolutie, fiind fantezista. In concluzie, Lenin a prelungit un razboi pe care agentii sai din serviciile occidentale si din cancelarii il declansasera contrar vointei conducatorilor de
    drept, trei imparati si un rege, presedintele Frantei fiind unul din ILEGALII sai. In ce-l priveste pe Basescu aveti
    perfecta dreptate, cu specificarea ca a actionat sub aceeasi comanda si cand a vandut Flota si cand a blocat toate
    incercarile de realizare a unor retele de autostrazi, sub comanda Securitatii ceausiste. In anii 1990 vanzand Flota
    isi demonstra sinceritatea trecerii din Securitatea ceausista in barcazul kgb-ist, fapt care i-a permis in anul 2000
    sa-l detroneze pe Pedro Romanero, iar in 2004 sa faca RESTAURATIA CEAUSISTA.

  4. si de fapt, precis, ce vrei sa spui? si cine e ” am devenit”? si daca tot vrei sa arati ceva, unde sunt datele?

  5. asta s-a si dorit dupa 89:distrugerea economiei,agriculturii si industriei romanesti,privatizarea,vanzarea distrugerea fabricilor pentru a nu se mai putea produce nimic intern si scoaterea de pe piata mondiala a greilor industriei si agriculturii romanesti,transformarea Romaniei in piata de desfacere si consumatoare de produse straine,transformarea somerilor din Romania in mana de lucru ieftina pentru vest si pentru firmele straine care au produs in Romania

  6. Da , Buduca are dreptate , sunt unii jurnalisti extrem de prolifici cantitativ ce bantuie labirintul mental romanesc si perceptiile cititorilor incercand marea cu degetul , adevarati monstrii cu doua capete imbibate cu ilogisme si paralogisme !

  7. Se spune, pe drept cuvant, ca orbi sunt cei care nu vor sa vada, iar in tara orbilor, chiorul este presedinte.

  8. Scriem ca sa ne aflam in treaba. In 1990 flota comerciala romana avea , in scripte, in jur de 320 de nave de transport maritim. O buna parte din ele erau in prag de casare iar altele eru imobilizate de ani buni in santiere navale , in porturile maritime sau ancorate pe Dunare pentru ca reparatiile erau costisitoare sau lipseau piesele de schimb.Dintre navele care se aflau in exploatare , in jur de 250 de nave, jumatate erau intr-un grad avansat de uzura si aveau cheltuieli de exploatare mult peste normal. In plus flota romana fusese construita pentru necesitatile economiei socialiste si nu pentru a face profit din transportul maritim. In momentul in care industria romaneasca a inceput sa traga obloanele nu a mai fost marfa la export sau materii prime la import si armatorii romani au trebuit sa concureze pe piata libera mondiala pentru navluri ( contracte de transport)si cum singurul avantaj competitiv al armatorilor romani era mana de lucru ieftina a marinarilor romani falimentul a fost doar o chestier de timp, timp pe care armatorii care au luat nave in locatie l-au scurtat si mai mult prin managementul fraudulos facut cu complicitatea reprezentantilor statului. nenorocirea nu este ca s-au pierdut navele ci ca o multime de navigator au ramas abandonati prin porturilr lumii, neplatiti cu lunile sau chiar anii si la mila localnicilor pentru mancare sau cateva sute de litri de motorina pentru iluminat.

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.