Cum sunt furați elevii din zonele defavorizate de către operatorii de transport

Operatorii auto care transportă elevi practică tarife chiar și de patru ori mai mai decât cele companiile de transport auto pe distanțe similare. În anumite județe, acolo unde nu există concurență, abonamentele lunare ale elevilor au înregistrat valori maxime, se arată în Raportul de audit al performanței privind gestionarea fondurilor alocate programelor sociale pentru educaţie, concepute şi finanţate pentru susţinerea activităţii şcolare a elevilor din medii defavorizate, realizat de Curtea de Conturi. Misiunea de audit a constatat următorele aspecte legate de tarifele pe kilometru practicate de operatorii de transport auto pentru abonamentele elevilor:

– diferenţe semnificative (chiar 400%) între tarifele practicate pe distanţe similare de către operatorii de transport auto;
– pe rutele de transport pe care nu a existat concurenţă tarifele practicate de operatorii de transport auto pentru abonamentele lunare ale elevilor au înregistrat valori maxime (ex. operatorii de transport din judeţele: Covasna, Brăila, Tulcea, Hunedoara, Maramureş etc.);
– tarifele maxime practicate de operatorii de transport auto pentru abonamentele lunare ale elevilor au înregistrat valori de până la 4,5 ori mai mari decât tarifele practicate, pe distanţe similare, de CFR Călători SA pentru abonamentele lunare de transport feroviar de călători.

Distanţa medie naţională pe care trebuie să o parcurgă zilnic un elev ce face naveta este de 18 km. Preţul mediu al unui abonament lunar pentru această distantă este de 150 de lei. Din această sumă, elevului i se decontează în prezent 56 de lei, astfel că aproape 100 de lei trebuie acoperiţi lunar din bugetul familiei elevului. Astfel, se poate concluziona faptul că, urmare plafonării valorii de decont a abonamentelor lunare de transport a elevilor, s-a înregistrat o diminuare a dreptului de decont cu peste 60%. Doar 2,3% din elevii navetişti se încadrează în barem beneficiind de decont integral, restul fiind nevoiţi să suporte diferenţa.

Referitor la transportul elevilor, Curtea spune că sunt necesare demersuri pentru elaborare şi aprobarea cadrului legal cu privire la:
– creşterea implicării şi responsabilizării autorităţilor de reglementare şi licenţiere în domeniul transportului rutier, prin realizarea unui grup de lucru interministerial sub coordonarea Secretariatului General al Guvernului care să includă Ministerul Transporturilor, Ministrul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice, Ministerul Finanţelor Publice, Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorului şi Consiliul Concurenţei, Autoritatea Rutieră Română şi care să vină cu propuneri de îmbunătăţire a cadrului normativ;
– în cadrul procedurii de acordare a licenţelor de transport Autoritatea Rutieră Româna va stabili tarife reglementate ale abonamentelor emise elevilor, tarife maximale reglementate similar transportului cu trenul;
– traseele de transport vor fi alocate mai multor operatori de transport astfel încât să existe concurenţă reală;
– la acordarea licenţelor de transport printre criteriile de evaluare să se regăsească şi criteriul ”tarif pentru abonamentele emise elevilor”, care să deţină un punctaj semnificativ;
– acordarea gratuităţii pe mijloacele de transport local în comun pentru elevii din învăţământul obligatoriu.

Referitor la utilizarea microbuzelor şcolare, toate costurile legate de utilizarea acestor microbuze au fost stabilite în sarcina unităţilor administrativ – teritoriale din mediul rural, aceste fiind în marea majoritate confruntate cu lipsa fondurilor şi/sau a constrângerilor bugetare. Astfel, s-a constatat faptul că la data 31.10.2016, 155 de microbuze şcolare având capacitatea totală de peste 2.500 de locuri, nu erau utilizate pentru transportul elevilor.

Recomanda
Cosmin Pam Matei 5178 Articole
Author

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*


Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.