Dansul în căutarea zborului pierdut de Ziua Mondială a Dansului

29 aprilie, Ziua Mondială a Dansului, este ziua de naștere a creatorului baletului modern, Jean-Georges Noverre. Dansul este muzica mișcării, muzica limbajului sufletului – înseamnă plăcere, putere și artă.

În fiecare an, este difuzat în toată lumea un mesaj redactat de o personalitate a dansului de notorietate internațională. Scopul este de a reuni lumea dansului, de a aduce un omagiu creatorilor lui, de a-i celebra universalitatea și, dincolo de toate, de a dărâma barierele politice, culturale și etnice.

Alicia Alonso, PRIMA BALLERINA ASSOLUTA

Dansul este un mod de a gândi, de a iubi, de a emoționa. Anul acesta, Ziua Internațională a Dansului este dedicată divinei balerine Alicia Alonso, plecată dintre noi în 19 octombrie 2019. Lumea întreagă a iubit arta Aliciei Alonso, balerina și coregrafa care a dus dansul la suprema expresie a artei, apreciată la superlativ pentru convingătoarele reprezentații în rolurile principale ale marilor opere ale baletului clasic și romantic. Era ovaționată, mai ales, pentru precizia din Giselle, ca și pentru senzuala și tragica Carmen.

Dansul e libertate

În acest an, mesajul este trimis de dansatorul, actorul, coregraful și profesorul de dans Gregory Vuyani Maqoma: „În timpul unui interviu pe care trebuia să-l dau recent, m-am gândit ce înseamnă dansul pentru mine. În răspuns a trebuit să mă gândesc la călătoria mea, pentru care fiecare zi reprezintă o nouă oportunitate și, traversând dansul, îmi închipui că traversez un nou sens al lumii.

Trăim momente de tragedii inimaginabile. Acum, mai mult decât oricând, dansul trebuie să aibă un scop, pentru a aminti lumii că umanitatea există.

Dorința și empatia trebuie să prevaleze asupra unei panorame virtuale inegalabile, disoluția sa care a generat un catharsis de durere universală pentru a depăși tristețea, dura realitate care continuă să zdrobească viața în fața morții. Dansul nostru acum trebuie să fie un semnal forte al liderilor lumii, dar și al celor care au înțeles că trebuie să salveze condiția umană, să înțeleagă că suntem ca niște gânditori furioși și că scopul nostru este acela de a schimba lumea.

Dansul e libertate și trebuie să știm să ne eliberăm de alte constrângeri și de alte capcane care se află în fiecare colț al lumii. Dansul nu e politică, dar devine politică, deoarece poartă în fibrele sale conexiuni umane și răspunsuri la tentativa de a restitui demnitatea umană. În timp ce dansăm, amestecându-ne, devenim o forță care atinge inimile, sufletele, și vindecă, o forță care este necesară. Iar determinarea noastră devine un unic test invincibil și indivizibil. Tot ce avem acum nevoie este de a dansa mai mult!!!”

Gregory Vuyani Maqoma

„Dansați pentru a păcăli singurătatea, așteptarea, durerea”, îndemna coregraful Salia Sanou. „Pentru mine, corpul nostru este un templu. În el începe viața. În el se află sufletul. În el este inima, acel mușchi care pompează iubire. Corpul aduce mișcarea – esența vieții – la cea mai sublimă formă de expresie: dansul”, spunea Georgette Gebora, din Liban.

Dansatorul și coregraful Ohad Naharin din Israel mărturisește: „Dansul este despre de a fi prezent. Este despre a asculta sunetul senzațiilor și a permite ascultării să devină combustibil tuturor sentimentelor noastre. Totuși, trebuie să ne amintim întotdeauna de unde venim, trebuie să ne amintim întotdeauna să dansăm câte puțin în fiecare zi… ”

Încă de la începuturile omenirii, dansul a vorbit prin mișcare despre naștere, moarte, anotimpuri și renașterea naturii. Era ceremonial, ritual erotic și exprima sentimente de bucurie, tristețe sau dragoste. Muzica și dansul s-au născut și au evoluat împreună și, în timp, dansul a căpătat semnificații diferite și s-a diversificat odată cu societatea, cu normele sociale, culturale sau estetice. Renașterea italiană a creat baletul, adăugând mișcărilor funcționale ale dansului tehnici de mare virtuozitate, dar și poezie, dramă.

Baletul a creat dansatori profesioniști și coregrafi de anvergură, inițial licentiați chiar de regele Franței și apoi de Academia Regală de Dans, deschisă la Paris în 1661. Jean Baptiste Lully, compozitor, instrumentist și dansator, a fost primul mare mare maestru de ceremonii la Curtea Regelui Ludovic al XIV-lea. Din Franța, baletul a trecut în Rusia și s-au născut mari școli și companii de balet la Sankt Petersburg și Moscova.

Dansurile aristocrației, menuetul și polka, au devenit populare, dar niciunul n-a ajuns mai popular decât valsul, dansat pentru prima dată la Curțile Austriece. Valsul susținea libertatea de exprimare și mișcare, iar oamenii simțeau prin acest dans același spirit în timpul marilor evenimente politice, ca și în timpul Revoluției din Franța.

Prin anii 1840, din Irlanda a venit în America The Clark Dance, devenit între timp The Tap, în interpretarea lui Fred Astaire, Arthur Duncan sau Tommy Tune, care au făcut din acest dans o adevărată artă, step dance.

La începutul secolului XX, au venit în Europa și Statele Unite tangoul și maxxie, născute în cartierele sărace de emigranți din Buenos Aires și Montevideo; maxxie s-a dezvoltat din dansurile afro-braziliene. Din America Latină au venit și rumba, salsa, mambo, merengue, bossa nova sau cha-cha-cha; au apărut noile stiluri – swing, twist, boggie și, mai târziu, disco, care aveau un mod extrem de liber de a improviza mișcările. În urmă cu 100 de ani, în 1920, a apărut și charleston-ul. Inovația în privința stilurilor de dans a fost explozivă, mișcarea fiind din ce în ce mai liberă, Loie Fuller și Isadora Duncan fiind promotorii așa-zisului dans modern.

Anii ‘50 au adus rock‘n roll-ul, devenit rapid stare de spirit și stil de viață, al cărui rege a fost Elvis Priesley. Până atunci se dansase pe muzica cu texte poetice, cântată de marile orchestre conduse de Duke Elligton sau Benny Goodman. Noul beat a fost desăvarșit de Beatles-i si diversificat apoi către muzica pop.

Anii ‘70 au adus breakdance-ul, denumit inițial B-boying, un stil de dans de stradă format și dezvoltat ca parte a culturii tinerilor afroamericani și portoricani din New York. Să mai amintim și de faimosul grup Jackson 5, care a prezentat dansul numit Robot creat de Michael Jackson, evenimentul declanșând o adevărată revoluție datorită popularității…

Din păcate, istoria începutului acestui an a schimbat visele noastre. Fiecare zi este resimțită ca o durere fizică și psihică. Timpul pare că a încremenit, iar ziua reîntoarcerii pe scenă a dansatorilor rămâne în continuare o mare necunoscută. Să sperăm că oamenii vor reveni către frumos și spre arta dansului pentru a depăși aceste momente dificile! Cortinele au fost trase, fotoliile acoperite și totul seamănă cu un lung cortegiu funerar, care scoate la lumină consecințele pandemiei asupra dansului. Pentru orice artist care își desfășoară activitatea pe scenă, este un moment dureros. Dansatorii sunt ființe sociale, trăiesc unul lângă altul, se îmbrățișează. Haideți să le dăm din nou speranța necesară continuării vieții!

Așa cum afirma Paul Valery, „artistul este cel care restituie verigile existente, ce leagă senzația de idee, de inteligență, de acțiunea constructivă.” Dansul este făcut pentru a capta întâlniri ale senzațiior, de a uni poezia, muzica și mișcarea.

Criza care a lovit întreaga lume reprezintă un eveniment istoric – epocal, am putea spune, care pune omul și artistul în situația de a găsi noi chei de abordare, prin care se pot defini modalități creative diferite – precum dans și distanță.

Iată ce scriu în mesajul adresat președintelui Italiei, de Ziua Mondială a Dansului, balerinii de la Scala din Milano: „Sunt zile dificile, în care programul nostru de lucru – de dimineața până noaptea – s-a schimbat și suntem departe de Teatrul nostru, departe de pasiunea noastră și, de aceea, ne-am gândit să prezentăm diferite programe virtuale pentru public, care să ne unească în numele Dansului, întrucât dansul e parte din cultura țării noastre, din viața și emoțiile noastre. Suntem toți dispuși a reporni! Și acesta ar fi un gând al speranței pentru viitor. ”

Celebra balerină Eleonora Abbagnato, directoarea corpului de balet al Operei din Roma, scria: „A venit momentul să ne gândim la niște acte comune, pentru a se auzi vocea noastră alături de cele ale altor directori ai baletelor și teatrelor italiene, având ca obiectiv de a salva dansul și dansatorii de acest dușman nevăzut care amenință frumusețea artei, Covid 19. În sectorul dansului, care este strâns legat de o disciplină atletică de fier, trăim dificil, întrucât în fiecare zi totul depinde de spațiile pe care ni le permitem și, în fiecare zi care trece, toți trăim cu senzația că pierdem totul, dincolo de gravele amenințări financiare. Deja înainte de pandemie, situația noastră devenise extrem de fragilă și de atunci s-a tot agravat. Ne-am dori extrem de mult să ne întoarcem măcar în septembrie pe scena teatrului, respectând ceea ce a hotărât Guvernul. Așa că, începând din această zi, de această sărbătoare a dansului, am hotărât să ne întâlnim, pe online, toți directorii de teatru și de operă din Italia, balerinii, pentru a vedea care este modalitatea de a ieși din această situație și cum ne vom dezvolta într-un viitor post-coronavirus. Toții maeștii putem să dăm un semnal pozitiv tinerilor!”

O altă scrisoare impresionantă primită este cea a lui Frederic Olivieri, directorul corpului de balet al Scala din Milano: „Sunt zile dificile și dureroase, de incertitudini, departe de Teatrul nostru, de arta noastră și de pasiunea noastră. Cu siguranță că atunci când ne vom întâlni, vom fi mult mai puternici.”

La rândul lui, Giuseppe Picone, directorul Corpului de balet de la San Carlo din Napoli, sublinia: „Teatrele au fost printre primele închise odată cu apariția covid 19 și s-ar putea să fie ultimele care să fie deschise, din cauza dificultăților enorme fianciare. Situația artei dansului este într-o enormă criză și răspândirea pandemiei a pus în genunchi familii întregi și, din acest motiv, ar trebui ca deschiderea teatrelor să se facă în această toamnă. Prioritățile sunt, bineînțeles, cele de a salva sănătatea. Cu toții suntem gata de a lupta pentru lumea dansului, aflată într-o mare suferință. ”

 

BEATRICE RANCEA:

Toată ființa noastră se mișcă, dansează pe ritmurile emoțiilor și sentimentelor noastre

„Dansul este un mod de a trăi, de a exista” – este profesiunea de credință a apreciatei balerine Betrice Rancea, managerul general al Operei Naționale Române din Iaşi si regizoarea unor spectacole de operă și de teatru de o mare frumusete: LaTraviata, Don Giovanni, Olandezul Zburător. În dans, consideră ea, „ne condiționează muzica și toate stările noastre trebuie să fie raportate la timpul fizic la care te obligă ritmul muzicii. Dansez pentru sufletul meu.”

Beatrice Rancea

Shiva, simbolul mitologiei hinduse, considerat sursa oricărei activități, era și prințul suprem al dansului. El dansa fără încetare, dansul lui simbolizând forța creatoare a naturii. La indienii antici, dansul însemna geometria ideală a formei, îngemănarea artelor dar, în același timp, dinamism.

De când ne întrupăm în ființă și până trecem în neființă, toată această viață dansăm, cu sufletul și cu mintea, toată fiinta noastră se mișcă, dansează pe ritmurile emoțiilor și sentimentelor noastre! La mulți ani, dragul nostru, nepretuit DANS! În perioada grea, venită și abătută asupra noastră neașteptat, de neimaginat, ne este dor de dans!

ODEON găzduiește o Seară Extraordinară de Dans Contemporan

Mai mult ca niciodată, trebuie să dansăm cu un scop, pentru a aminti lumii că umanitatea există încă”

Anul acesta, departe de sala de spectacol, într-o lume închisă, Teatrului Odeon rămâne deschis și sărbătorește online Ziua Internațională a Dansului.

Miercuri, 29 aprilie 2020, ora 20:00, vă oferim o Seară Extraordinară de Dans Contemporan, purtând semnătura coregrafului și dansatorului Răzvan Mazilu, un eveniment unic alcătuit din fragmente aparținând spectacolelor „Block Bach”, „Șaraiman” și „Un tango mas”.

Conform tradiției, la Teatrul Odeon, pe scena Sălii Majestic, ziua de 29 aprilie ar fi trebuit să fie dedicată dansului printr-o Gală Extraordinară închinată acestei arte. Anul acesta ne vom întâlni de acasă, online, de acolo de unde eu nu credeam vreodată că ne vom întâlni, dansul fiind o artă a cărei frumusețe trebuie admirată și aplaudată live.

Din anul 2001, Teatrul Odeon e singurul teatru din România care produce și găzduiește spectacole de dans printr-un program longeviv și coerent dedicat Terpsihorei, «Dans la Odeon». Prin producții proprii și festivaluri, Gale Extraordinare, dans contemporan, neoclasic sau teatru-dans, cu săli întotdeauna pline, Odeonul a deschis larg ușile către marele public, contribuind decisiv la dezvoltarea artei dansului in România.

Vă aștept la întâlnirea noastră ALTFEL cu speranța că ne vom întâlni cât mai curând LIVE.”

Se destainuie Răzvan Mazilu, coregraf și dansator, inițiatorul și coordonatorul proiectului „Dans la Odeon” / „Gala Extraordinară a Dansului”

Seara Extraordinară de Dans Contemporan este un eveniment unic, transmis prin live streaming pe pagina de Facebook , pe site-ul Smart FM, secțiunea LIVE FEVER și va fi disponibil online pe canalul de YouTube.

Block Bach

Regia: Alexandru Dabija

Coregrafia: Amir Kolben, Răzvan Mazilu, CRBL

Scenografia: Alexandru Dabija și Laura Paraschiv

Cu: Răzvan Mazilu, Monica Petrică, Coca Bloos, CRBL

Șaraiman

Concept: Răzvan Mazilu

Stand-up comedy: Dan Badea

Muzica: Romica Puceanu

Coregrafia: Nadar Rosano

Cu: Răzvan Mazilu

Un tango mas

Un spectacol de Răzvan Mazilu

Direcția de scenă: Alexandru Dabija

Costume: Wilhelmina Arz

Coloana sonoră: Răzvan Mazilu, Daniel Măndiță

Decor & light design: Alexandru Dabija

Cu: Răzvan Mazilu, Monica Petrică și Clubul TangoTangent, coordonator Daniel Mandiță

Amalia Iscu, Anisia Popescu, Cristina Pătru, Monica Șurubariu, Lucian Stan, Gilbert Iscu, Laurențiu Lungianu

 

Noa Wertheim, coregrafa celebrei companii Vertigo din Israel, este invitată la Anotimpurile dialogului despre teatru cu Octavian Saiu

Cunoscutei coregrafe i se alătură Tobias Biancone, Director General al Institutului Internațional de Teatru – ITI – UNESCO, și Jarosław Fret, Directorul Institutului Grotowski și al Teatr Zar, în prima ediție online gratuită a Anotimpurilor dialogului despre teatru cu Octavian Saiu, care va fi transmisă pe 29 aprilie, live pe pagina de Facebook Teatrelli, de la ora 13.30. Dialogul sărbătorește Ziua Mondială a Dansului, iar discuția se va desfășura în limba engleză, fără traducere.

O ediție extraordinară propune pe 29 aprilie criticul Octavian Saiu în cadrul Anotimpurilor dialogului despre teatru de la Teatrelli. Prin intermediul platformei Zoom, într-o întâlnire online gratuită ce va fi transmisă live pe pagina de Facebook Teatrelli începând cu ora 13.30, publicul se va putea bucura de un dialog unic care reunește figuri emblematice ale dansului și teatrului contemporan, cu ocazia Zilei Mondiale a Dansului.

Noa Wertheim (coregrafa companiei de dans Vertigo din Israel – considerată una dintre cele mai reprezentative companii de dans din lume la ora actuală, cu spectacole prezentate în România ca evenimente speciale în cadrul Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu), Tobias Biancone (Director General al Institutului Internațional de Teatru – ITI – UNESCO) și Jarosław Fret (Directorul Institutului Grotowski și al Teatr Zar) se vor lăsa antrenați într-un dialog dedicat „mișcării, libertății și încrederii în frumusețea spiritului uman”.

De această dată, sala mereu plină de prieteni ai Dialogurilor se va converti într-un spațiu virtual nemărginit, unde sunt bineveniți toți cei care iubesc dansul, teatrul și orice limbaj născut din împletirea lor. Vă așteptăm să celebrăm, împreună, Ziua Mondială a Dansului! Să redescoperim puterea de a visa, de a zâmbi, de a ne… mișca în ritmul gândurilor. Așadar, fiți alături de noi într-un dialog de primăvară despre dans, înțeles ca o eliberare a eului și ca o adevărată punte între suflete.”, a declarat pentru presă criticul de teatru Octavian Saiu.

Evenimentul este conceput într-un parteneriat simbolic cu Institutul Internațional de Teatru ITI – UNESCO, sub egida căruia are loc sărbătorirea Zilei Dansului, cu Secția Română – Teatrologie a Asociației Internaționale a Criticilor de Teatru și cu UNITER.

Tobias Biancone este deopotrivă poet și scriitor. Lucrările sale au fost publicate în germană, engleză, spaniolă, arabă, rusă și în bengaleză. Biancone are o bogată și îndelungată experiență în domeniul colaborărilor artistice, în organizarea mai multor festivaluri și evenimente culturale care celebrează poezia, proza, muzica, filmul și teatrul și contribuie decisiv la demersul promovării multor artiști vizuali și scriitori. Este Profesor Onorific al Central Academy of Drama și Director General al Institutului Internațional de Teatru ITI – UNESCO.

Coregrafa Noa Wertheim este director artistic și co-fondatoarea companiei de dans Vertigo – astăzi, una dintre cele mai prestigioase companii de dans din Israel și din întreaga lume, companie pe care a fondat-o în 1992 alături de Adi Shaal. Noa Wertheim semnează repertoriul original al companiei de mai bine de trei decenii și a devenit cunoscută la nivel mondial pentru stilul său distinct. Este în prezent Membru de Onoare al Jerusalem Academy of Music and Dance. A fost distinsă de-a lungul carierei cu numeroase premii și recunoașteri, atât în Israel, cât și în alte țări. Credit foto Vertigo Dance Company

Jarosław Fret este Directorul Institutului Grotowski și, totodată, fondatorul și directorul Teatr Zar. De asemenea, activează ca regizor și ca actor. A semnat conceptul pentru mai multe spectacole ale Teatr Zar care au fost prezentate la Los Angeles, în Florența, San Francisco, Chicago, Atena, Edinburgh, Madrid, Paris, Londra, Seul și Sao Paolo. A întreprins în jurul lumii mai multe expediții care documentează muzica veche religioasă din Europa de Est. Astfel, sub conducerea sa, Teatr Zar a fost declarat de către prestigiosul “Los Angeles Times” Best New Music Theater, în 2009. În 2016, cel mai recent spectacol semnat de Fret – Medeas. On Getting Across – a avut premiera la Theatre Olympics în Wrocław. Jarosław Fret a fost Președinte al Boardului de Curatori pentru Wrocław – Capitală Culturală (2016) și a curatoriat întregul program de teatru. Fret a fost distins cu mai multe premii internaționale și susține frecvent prelegeri în Polonia și în întreaga lume.

Imagine din spectacolul Medeas On Getting Across. Credit foto Tobiasz Papuczys_Teatr Zar

Octavian Saiu este profesor, cercetător şi critic de teatru. Predă la universităţi din România, Noua Zeelandă, Hong Kong, Japonia şi Portugalia, dar susține conferințe și master-class-uri și la alte universităţi din Europa, Asia şi Africa. În 2013 a fost Moderatorul Conferinţelor „Beckett at the Festival” din cadrul Programului Oficial al Festivalului Internaţional de la Edinburgh, iar în 2016 a moderat şi susţinut conferinţe la Olimpiada Teatrelor de la Wrocław – Capitală Culturală europeană. Din 2004, este moderatorul Conferinţelor Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu. Este consultant al mai multor festivaluri din lume, Secretar General Adjunct al Asociaţiei Internaţionale a Criticilor de Teatru (AICT) şi Preşedinte al Secţiei Române AICT – Teatrologie. Articolele şi studiile sale au apărut în numeroase publicaţii naţionale şi internaţionale. Este autorul a 11 volume despre teatru. A primit Premiul Criticii pentru Carte de Teatru în 2010 și Premiul UNITER pentru Critică de Teatru în 2013, iar, în 2020, Președintele României i-a conferit Ordinul „Meritul Cultural” în grad de Cavaler.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 3
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.