De ce Gabriela Firea nu va ajunge președinta României

S-a întîmplat ceva cu PSD. Ceva, probabil, inevitabil, adică pierzînd aripa Meleșcanu, aripa Geoană-Diaconescu și aripa Ponta, nici nu mai vorbesc de tehnocrații lui Roman care au rămas pînă în zilele noastre cei mai buni, oricîte grade la SIE aveau, s-au golit de expertiză, că țara o fi ea mare, dar resursele umane sunt pe sponci. Urmarea, prostii la Codul Fiscal, prostii la politica medicamentelor și, iată, prostii enorme la capitală.

Dar astea au miză politică mare. Pentru că dacă te mai poți scuza cu gafele la legislație, cu lucrurile bune făcute la mărit salarii, la capitală, unde sunt bani destui, nu ai nici o scuză. Și cele cîteva luni de amatorism ale Gabrielei Firea, care s-ar fi pierdut în agresivitatea exagerată a useriștilor ale căror strategii sunt spectaculos de neconstructive, oricît de bine intenționate, culminează acum într-o gafă de natură a submina o viitoare candidatură a Gabrielei la președinție.
Pentru că aceasta e mai mult decît o ficțiune, e o probabilitate, prima femeie cu șanse reale la președinție din România este Gabriela Firea, tot așa cum și gafa benzii unice e mai mult decît o gafă, e culminarea unui stil de management care nu are analize de opțiuni profesionale și nu face consultări reale, deci nu are cum primi avertismentele obișnuite asupra riscurilor unei decizii. Și deci greșește catastrofal și în direct.

Decizia de a face o bandă unică nu din întîmplare a provocat haos. La fel ar fi provocat și ridicarea mașinilor de pe trotuar, și orice altă măsură luată în izolare, fără o analiză de opțiuni care să cuprindă toată problematica și să rezulte cât la sută ar rezolva fiecare măsură, care sunt interacțiunile și ce combinații și priorități se impun. Gabriela a zis că măsura ar crește viteza de deplasare a autobuzelor cu 20% și ar scădea cu pînă la 25% timpii de așteptare în stații. Or, nici asta nu e corect, pentru că măsura ar bloca traficul, și autobuzul nu ar mai ajunge nicăieri, numai la mine în Romană cînd mai mult de cinci mașini se plasează pentru a o lua la stînga, intersecția se blochează, nu mai au importanță benzile dedicate, presupunînd că sunt apărate de poliția călare înarmată cu sulițe. Beneficiile măsurii nu pot fi realizate deloc, cu nici un fel de implementare, în vreme ce consecințele nedorite, care trebuiau să fie în studiul de impact, s-au văzut. Decizia nu trebuia niciodată luată, ce e asta, test pe viu, așa o să faceți și cu Codul Fiscal? Problemele de trafic ale Bucureștiului au aceste cauze, în ordinea ponderii:

1. O suprapopulație a parcului de mașini, circulă cel puțin de două ori mai multe mașini decît ar avea loc (cifra exactă ar trebui să existe undeva) și cît ar fi admisibil privind normele europene de poluare (cost politic de reducere a sa, dar cost material mic).
2. Absența unei centuri externe corespunzător legată (nu una cu 2,3 intrări, nu o va folosi nimeni) care să facă legătura nu doar Sud-Nord, ci cu toate periferiile (cost material mare, costuri de tranzacție, perspectivă îndepărtată).
3. Absența unui sistem integrat de parcare combinat cu o penalizare a parcării ilegale, care să degajeze carosabilul și trotuarele, făcîndu-le accesibile traficului (costuri moderate, politic și material).
4. Insuficiența liniilor de transport public, care nu acoperă suficient zonele de navetă, bazîndu-se că lumea își folosește mașina, lumea chiar așa face, dar blochează traficul, polueză, creează timpi ineficienți, etc.

Dacă aș da problema asta unui student la clasa mea de analiză de politici publice, ar face o treabă mai bună decît ce fac partidele și administrația. Eu nu am vreme să o fac (studii există individuale, e doar nevoie de un expert în opțiuni să le agrege într-o analiză cost eficiență completă, incluzînd consultări cu stakeholdets, se poate face în două luni cu costuri minime și folosind stafful instituțiilor subordonate în majoritate) așa că ce scriu aici e doar provizoriu unde se împiedică strategiile actuale.

Unu: trebuie prioritizat doar ce se poate face imediat și cu costuri materiale onorabile, orașul fusese deja îndatorat de Oprescu și are bani destui, ei trebui reorganizați, prin fonduri europene inteligente, nu cerut alții pe care îi vom plăti în viitor. În categoria asta însă intră parcările, de exemplu unele mari periferice la metrouri sau gări sau capete de autobuz și suplimentarea liniilor de transport public, trenurilor de metrou sau tramvai în particular, mai ales la orele de congestie.

Doi: trebuie redusă populația de mașini care circulă. Asta e alfa și omega poveștii, fără asta nu se poate. Opțiunile nu sunt multe, taxă de centru, introducerea imposibilității de a parca fără să plătești, taxe suplimentare la persoanele sau firmele care au mai mult de o mașină, etc, trebuie să construim momentul cînd oamenii vor concepe mașina ca o alternativă inferioară economic tramvaiului sau metroului și numai cine are musai nevoie va plăti costurile unei mașini în București. Evident, trebuie să le dăm alternativă.

Trei: parcarea e o mare prioritate, pentru că reglementarea ei ne va reduce populația de mașini și va crea venituri (deci va fi sustenabilă), trebuie combinat între un sistem pe bază de rezidență pe zone și plată permanentă, unde e aglomerație mare, trebuie regîndite străzile foarte aglomerate ca să ocupe mașinile rezidenților un spațiu mai mic, și introdusă plata, cu excepția rezidenților noaptea. Asta presupune însă ca tot orașul să fie luat la mînă și văzut cărei zone i se potrivește ce model.

Patru: Guvernul și dna primar general în loc să încurajeze planurile fanteziste de canal Dunărea Marea Neagră sau și metrou, și tren la aeroport să investească în trenuri suburbane, mai ales pe artera Nord-Sud, care să ofere o alternativă civilizată oamenilor din suburbii. Cine ar mai sta o oră în trafic dacă ar putea fi la Gara de Nord (sau altă gară, care ar putea fi dezvoltată) cu metroul în cincisprezece minute maxim și de acolo în alte cincisprezece cu tramvaiul sau autobuzul unde are de mers.

Cinci – evident, faceți centură dar ca să fie eficientă va trebui să o legați ca în Vest, practic de orice stradă mare, și nu văd prea aproape, deci cred că se înșela prietenul meu Nicușor Dan să pună asta ca mare prioritate, dat fiind costurile de tot felul și intervalul de timp pănî va fi gata asta se va rezolva ultima. Cheia e de fapt în 1-3, care trebuie gîndite integrat.

De asemenea, urbaniștii locali să bage capul în nisip și să studieze de ce marea lor soluție cu integrala Buzești pentru care ne-au dărîmat juma de oraș nu a adus nici o ușurare, iar eu cînd mă trag pe ea de cinci ori pe an e goală, inclusiv de bicicliști (ridică și vîntul praful de pe terenele virane lăsate în urmă de administrația Oprescu, așa că nu e locul ideal să biciclești).

Și nu, nu doar chestia asta o va împiedica pe Gabi să își valorifice șansa, ci pentru că gafa asta e expresia unui stil și amator, și arogant, de a experimenta pe viu cu care și ea, și PSD vor pierde multe voturi. Dar mai ales la ea se va vedea repede cît de multe.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Alina Mungiu-Pippidi 127 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.