Probleme mari în siguranța alimentării cu energie electrică

De ce riscă Bucureștiul să rămână din nou fără curent

În decurs de doar o săptămână în municipiul București s-au produs două avarii însemnate în rețeaua de transport energie electrică operată de compania de stat Transelectrica, cauzele fiind ritmul de creștere a consumului de curent în Capitală mai mare decât în celelalte regiuni, gradul mare de concentrare al consumului, lipsa unor injecții de putere în zona metropolitană, creșterea producției de energie din surse regenerabilă din Dobrogea și zona adiacentă. Într-un raport privind planul de dezvoltare al Transelectrica pentru perioada 2016-2020. În prezent, ca urmare a condiţiilor specifice de dezvoltare economică în zona metropolitană Bucureşti se constată o creştere a consumului de energie electrică mai ridicată decât media pe ţară. Această tendinţă se prognozează că se va menţine şi pentru perioada următoare. Siguranţa alimentării consumatorilor scade vara, deoarece atunci au loc opririle totale pentru revizii anuale in centralele cu termoficare din oraş. Având în vedere și alte aspecte specifice ale zonei: lipsa terenului disponibil pentru lucrări de dezvoltare şi preţul extrem de ridicat al acestuia, concentrarea foarte mare a consumului, consumatori cu un grad ridicat de sensibilitate la întreruperi în alimentare, număr ridicat de cabluri respectiv probleme cu volumul energiei reactive etc., casări ale grupurilor generatoare, dezvoltarea parcului de producţie din Dobrogea, având drept consecinţă creşterea fluxurilor de putere care tranzitează staţiile care alimentează oraşul Bucureşti, în această zonă este necesară realizarea unor proiecte de întărire / dezvoltare a rețelei electrice de transport-rețelei electrice de distribuție RET-RED. Au rezultat necesare realizarea unor noi injectii de putere din RET spre reţeaua de distribuţie a oraşului Bucureşti şi întărirea reţelei de distribuţie astfel încât să fie posibilă preluarea consumului de pe o zonă pe alta. Soluţiile de dezvoltare a RET în perspectivă sunt: reconductorarea LEA 220 kV d.c. București Sud – Fundeni; înlocuirea T3 și T4 110/10 kV, 25 MVA cu transformatoare 110/(20)10 kV, 40 MVA în stația electrică Fundeni; realizarea unor injecții de 400 kV în zona Metropolitană București corelat cu evoluția consumului.

Capitala, ocolită de planul de dezvoltare

Evoluţia prognozată a consumului conduce la necesitatea realizării unei stații de 400/110 kV în centrul de consum al Municipiului București, pentru creșterea siguranței în alimentarea cu energie electrică. Pentru includerea acestor proiecte în planul de dezvoltare, este necesar să se convină cu operatorul de distribuţie din zonă, adică Enel, staţiile de distribuţie în care se vor realiza injecţiile din RET şi un plan comun de acţiune. Până atunci, în Planul de dezvoltare nu a fost inclusă dezvoltarea RET de alimentare a municipiului Bucureşti. Programul de dezvoltare a RET nu acoperă în întregime necesităţile, în special din punct de vedere al termenelor de finalizare a proiectelor, care depăşesc, uneori cu mai mulţi ani, orizontul de timp în care este anunțată de utilizatori finalizarea noilor capacităţi de producţie. În cazul în care vor fi identificate la timp soluţii permise de cadrul de reglementare (precum finanțare rambursabilă furnizată de utilizatorul RET, taxa de racordare extinsă pentru acoperirea lucrărilor necesare pentru întărirea RET în amonte, alte soluţii), se va încerca devansarea unor proiecte, se arată în raport.

Acum, zona orașului Bucuresti funcționează astfel: zona Fundeni debuclată, liniile 110kV Fundeni-CET Brazi cu derivație Tâncăbești, Afumați-Căciulați și CT 110kV Solex fiind deconectate; zona București Sud și zona București Vest (T5 400/110kV) sunt buclate, prin conectarea CLT 110kV Progresu; debuclat în 110kV de zona Târgoviște, liniile 110kV Chitila-Potlogi și Arcuda-Titu fiind deconectate; buclat în 110kV cu zona Ghizdaru prin liniile 110kV Domnești-Mihăilești, Jilava-Copăceni, Jilava-Colibași.

Rețele cu probleme la nivelul țării

Transelectrica este o companie care are nevoie de investiții serioase pentru înnoirea rețelei naționale de transport întrucât aceasta este în bună parte veche, uzată, iar multe dintre liniile de înaltă tensiune şi transformatoarele şi-au depăşit durata de viaţă normată. În plus reparaţiile sunt mult sub nivelul celor planificate. „Din totalul Liniilor Electrice Aeriene (LEA), 83,6% dintre acestea au anul punerii în funcțiune în perioada 1960-1979, 14,07% între anii 1980 și 1999, iar cca. 2,31% după anul 2000. Se constată un procent redus de puneri în funcțiune după anul 2000”, arată într-un raport al Autorităţii Naţionale de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) referitor la starea tehnică a reţelelor. Documentul arată un grad de utilizare foarte ridicat (91,94%) pentru LEA puse în funcțiune până în anul 1979 (83,6% din totalul liniilor electrice aeriene în funcțiune). Gradul de utilizare a LEA reprezintă raportul procentual între durata de funcţionare a acestora şi durata de viaţă normată, care este de 48 de ani. Probleme mari sunt la liniile de înaltă tensiune de 110 kV. Acestea sunt construite până în anul 1979 și au un grad de utilizare de peste 100% (108%), adică şi-au depăşit durata de viaţă normată. În cazul transformatoarelor situația este asemănătoare în cazul transformatoarelor. „Din puterea totală instalată în transformatoare/autotransformatoare cca. 17% a fost pusă în funcțiune între anii 1960 și 1979, 24,2% între anii 1980 și 1999, iar 58,9% după anul 2000”, se arată în raportul ANRE. Durata de viaţă normată a unui transformator este de doar 24 de ani. „Se constată că majoritatea transformatoarelor/autotransformatoarelor puse în funcțiune înainte de anul 2000 au durata de funcționare depășită (cca. 41% din puterea totală instalată). Pentru restul de transformatoare/autotransformatoare gradul de utilizare mediu raportat la puterea instalată este de cca. 33%”, scrie în raportul ANRE.

Nevoie mare de bani pentru investiții

Transelectrica a anunţat că va pune în funcţiune până sfârşitul acestui an cinci lucrări de investiţii, în valoare totală de 97,98 milioane lei, care au în vedere retehnologizări şi modernizări ale unor staţii de transformare în Câmpia Turzii, Bradu, Cluj Est, Pestiş şi Vetiş. Aceste investiții au venit din trecut însă viitorul se anunță destul de sumbru pentru că operatorul național de transport, ca și alte companii profitabile ale statului român, a fost obligat să verse la buget 90% din profitul pe anul trecut, față de 50% cât era până la începutul acestui an. Această creștere a fost impusă de Guvern care are o mare nevoie de bani la buget pentru satisfacerea pomenilor electorale. Astfel, că Transelectrica a vărsat suplimentar o sumă de 171 milioane de lei și din această cauză pentru continuarea investițiilor prevăzute societatea de stat este obligată să contracteze împrumuturi pe termen mediu și lung încă din primul semestru al anului viitor. Mai mult, Transelectrica a relansat recent o licitaţie de 60 de mili­oane de euro pentru lucrări strategice la instalaţiile sale, dar care va trebui acum amânată. „Trebuie avut însă în vedere că orice sumă distribuită ca dividende în acest moment va presu­pune necesitatea contractării de către companie încă din semestrul I al anului 2018 a unor finanțări noi pe termen mediu și lung în vederea realizării proiectelor de investiții strategice aprobate de către ANRE și Ministerul Economiei în planul de dezvoltare pe 10 ani. Proiectele majore incluse în planul de dezvoltare al companiei sunt deja incluse în Planul European de dezvoltare a rețelei de transport al energiei electrice coordonat la nivel de ENTSO-E (Rețeaua Europeană a Operato­rilor de Transport al Energiei – n.r.). Subliniem că printre aceste proiecte se numără și 6 Proiecte de Interes Comun European (eligibile pentru a primi finanțări nerambursabile de la UE – n.r.)”, se arată într-un document al Transelectrica. Totodată, Transelectrica a relansat licitație pentru servicii și lucrări strategice la instalațiile din gestiunea sa pe care o anulase în aprilie după ce constatase că singura ofertă depusă, chiar de către filiala sa de mentenanță SMART SA, era neconformă cu caietul de sarcini și cu legislația achizițiilor publice și, deci, inacceptabilă. Valoarea estimată a contractului, care va avea durata de 3 ani, este de circa 270 milioane lei, cu tot cu TVA.

Șir întreg de avarii

Transelectrica, în ultimii ani, a realizat mai puțin de 50% din planul de investiții în rețeaua electrică de transport. Din această cauză au apărut mai multe avarii în rețea. Prima avarie majoră a fost pe 1 iunie 2016 în județul Argeș când o linie de înalta tensiune de 220 kV de la Arefu a căzut. Au urmat câteva zeci de linii de 110 kV de la CEZ indisponibilizate. Datorită intervenției instananee a Hidroelectrica care a suplinit deficitul de energie din zona Argeș – Vâlcea prin încărcarea grupurilor de 510 MW de la Lotru Ciunget și a grupurilor de 330 MW de la Râul Mare Retezat s-a evitat la secundă o pană generalizată de curent similară celei dîn 1977 care ar fi costat România câteva miliarde de euro, susține deputatul Remus Borza, fost administrator judiciar al Hidroelectrica. Pe 8 noiembrie 2016, a mai cedat o stație de înalta tensiune a Transelectrica dîn Tulcea care a indisponibilizat și centrala nuclearelectrică de la Cernavodă.

În plus, București, penele de curent au devenit ceva cotidian. Avaria înregistrată miercuri după-amiază în staţia electrică de transformare 220/110/10 kV Fundeni a fost cauzată de defectarea unor elemente din dispozitivul de acţionare al întrerupătorului de 220 kV şi din circuitele secundare aferente autotransformatorului. Defecţiunea a fost remediată în jurul orei 0.00, revenindu-se la schema de alimentare normală. Avaria a avut loc, miercuri 1 noiembrie, la ora 16.40, în staţia electrică 220/ 110 /10 kV Fundeni, fiind afectate mai multe cartiere din zona de est şi de nord a Capitalei. Transelectrica precizează că nu au avut loc deteriorări de echipamente în staţie. Până la ora 17.40 au fost realimentaţi în mod operativ toţi consumatorii afectaţi.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cosmin Pam Matei 4560 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.