Despre cum fură unii români căciula celorlalți

Pentru unii, tranziția a fost o perioadă de  vis. Chiar mai ceva decît cucerirea Vestului și decît goana după aur. Au cumpărat, pe mai nimic, fabrici de oțeluri speciale, cu clădiri și terenuri  imense, și le-au vîndut pe zeci și sute de milioane. Dintr-o pocnitură din degete, au făcut o avere pentru două generații. A venit afacerea drepturilor litigioase din care tot aceia, plus unii șefi de servicii, au făcut și ei căruțe de bani. Cînd a înțărcat bălaia la ANRP, s-au aruncat cu toții pe ce-a mai rămas. Banii de la buget. Tot ce era contract în tehnica de calcul, fie soft, fie hard a fost dirijat de aceiași băieți și împărțit pe sprînceană.

Și flotele de mașini s-au cumpărat în același stil. Totul începea de la caietul de sarcini. În perioada de  aur, autoturismele pentru Interne trebuiau să fie dotate sau să aibă caracteristici pe care autoturismele românești nu le aveau.

Achiziția flotei de WV de către MAI rămîne caz pentru istorie. Fenomenul s-a extins și s-a consolidat. Achizițiile pe SEAP s-au șmecherit și ele. Fie cade rețeaua preț de cîteva secunde, fie se introduc cîțiva parametri, de regulă insignifianți, dar pe care produsele românești nu îi pot avea. S-a dezvoltat, astfel, și tehnica achiziției de produse străine prin intermediul licitațiilor pe SEAP. De ce produse străine? Pentru că achiziția de produse de import presupune și existența unui consultant prin intermediul căruia se drenează șpaga.

De ce se omoară firmele românești de stat sau primăriile să cumpere autobuze, tramvaie, autorurisme, camioane etc. din străinătate? În unele cazuri, pentru că sunt mai bune. Dar în multe cazuri pentru că, în aceste achiziții, se poate umfla prețul și se pot deschide portițe pentru șpăgi.

Mai zilele trecute, am citit o știre pe Club Feroviar:

Primăria Bucuresti a lansat licitația pentru achiziția a 100 de tramvaie noi.

Slavă Domnului! Tot parcul de tramvaie al Capitalei este de cînd liniile sale ruginite. Sau mai vechi. Merită începută o modernizare, dar au tot amînat-o. Din cîte știu, au tot tras de ea pentru că marii gînditori ai economiei de tip PSD (Liviu Dragnea și Darius Vâlcov) aveau un plan: Să centralizeze toate comenzile de  autobuze și tramvaie și să le da în execuție  unei firme create prin Fondul Suveran de Investiții. Și toate primăriile din țară să comande numai la acesta. Probabil că planul lui Dragnea-Vâlcov s-a dus dracului iar Gabriela  Firea a luat-o pe cont propriu.
Iată știrea apărută pe Club Feroviar:

Valoarea totală a proiectului este estimată la 845,68 milioane lei (181,63 milioane euro), iar termenul limită pentru depunerea ofertelor este dată de 14 februarie 2019.

Vor fi achiziționate tramvaie de 36 metri lungime, cu minim cinci uși duble si podea 100% joasă……

Contractul va avea o durată de 37 de luni și nu va fi împărțit pe loturi. Achiziția tramvaielor va fi asigurată din fonduri bugetare. Câștigătorul licitației va livra primul tramvai în maxim nouă luni de la semnarea contractului. După livrare, ofertantul se obliga în maxim trei luni să realizeze omologarea de tip a tramvaiului cap de serie, la achizitor, pe cheltuiala sa. Dacă în termen de 12 luni, ofertantul nu va realiza omologarea, atunci Primăria București va putea rezilia contractul.

Operatorii economici ce vor depune oferte vor trebui să aibă o medie a cifrei de afaceri anuale, pe ultimii 3 ani (2015, 2016, 2017) de minim de 280.000.000 lei” (Primaria Bucuresti a lansat licitația pentru achiziția a 100 de tramvaie noi).

Aici este cuiul!? De cîțiva ani, primăriile românești cumpără tramvaie numai de la producători străini. Cei mai fericiți sunt polonezii. Au parte de o piață care li se oferă ca un cadou. Fabricanții de tramvaie din România, și așa puțini, nu au acces. Sunt eliminați printr-un parametru sau printr-o cifră pusă exact pentru a-i împiedica să participe la competiție. Niciun producător din România nu are o asemenea cifră de afaceri. Nu au de unde, mai ales că autoritățile române au excelat în a-i evita, iar nu în a le susține producția.

Nu-i așa că nici nu se observă condiția de 60 de milioane de euro, cifră de afaceri? Credeți că este întîmplător că s-a introdus o cifră de  afaceri pe care nici un producător autohton nu o atinge în momentul de față?

Și uite așa, cu aparentă nevinovăție, cu devotament și drag de dezvoltare a urbei politicianul român fură căciula semenilor săi!

 

 

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 20

20 de Comentarii

  1. Pun si eu o intrebare adresata acelor netoti care conduc tara. Daca cumparam totul din import, noi cum mai producem bani daca nu avem productie si plus valoare? Cu ce bani se cumpara din import? Eu stiam ca o economie sanatoasa din punct de vedere macroeconomic are 70% autoconsum si doar 30% schimburi economice cu alte tari. Tendinta de a cumpara totul din import duce la scaderea numarului locurilor de munca si la insolvabilitate interna, nu mai exista suficiente salarii, deci se distruge puterea de cumparare interna. Daca adaugam si automatizarea, robotizarea si cibernetizarea proceselor de productie, situatia e si mai grava, dispar mai multe locuri de munca si scade masa monetara a tarii. Dispar banii! Asta e o situatie de criza la nivel mondial, dar la noi e si mai grav daca renuntam sa producem si ceea ce putem si stim sa producem. Cumparam produse agricole otravite cu fungicide din Turcia, unde nu exista nici un control. Chiar nu mai exista nici un expert in macroeconomie in toata tara? Stiam ca Nicolae Vacaroiu de la PSD era specialist in macroeconomie. Pe el de ce nu-l consulta PSD?

    • Ești la fel de inocent ca don’ Cornel! Păi deciziile nu se mai iau de multișor de la București! Ce-i așa de greu de înțeles!

    • @Pixelu albastru
      Cred ca nu stii ce vorbesti. Afirmi ca ne obliga cineva sa cumparam autobuze turcesti? Faci diversiuni ca sa acoperi practica spagii? Asa cum spune si domnul Nistorescu, licitatiile se fac in asa fel incat sa lase loc de parandarat. De unde crezi ca s-au imbogatit lichelele astea? Din interdictiile comerciale venite din exterior? Hai sa fim seriosi.

    • @Pixelu albastru: ia niste pastile tovarase. Exista orase in Romania, Ploiesti, Galati, Iasi care au cumparat autobuze si tramvaie fabricate in Romania. Hotararile ca si spagile se iau in tara!

    • Maestre, pacat ca v-ati oprit brusc din excelenta DESCRIERE A CAPITALIZARII COMUNISTILOR/SECURISTILOR! Sa cred ca este vorba de o brusca revelatie(scuze pt usorul pleonasm”? Dupa modul cum faceti analizele ca si cum n-ati auzit de Secu si tehnicile ei de DIRIJARE A POLITICII ROMANESTI s-ar parea ca aveti o revelatie!
      Din fericire, nu sunteti si nici nu va cred o victima a revelatiilor dupa 30 de ani de democratie secu transparenta, pe care o vad si soimii patriei ajunsi la maturitate ca oameni noi.
      De aceea imi permit sa va intreb:
      – Cine a cumparat pe nimic revanzand la pret de fier vechi sau unul subestimat, pe sute de milioane/miliarde de dolari si mai ales ce i-a motivat sa o faca?
      Flacaii erau imbuibati dinainte de 1989, asa ca nu „inavutirea” a fost scopul in sine, cat aplicarea strategiei de capitalizare care sa asigure Partidului si controlul economic, conditie a mentinerii controlului politic!!!
      – Cine nu a mai avut ce sa cumpere si a trecut la atacarea in tromba a
      bugetelor nationale si a banilor europeni, in subsidiar rezolvand si dilema retrocedarilor?
      Obsesia Dragnea-Valcov va macina libertatea de opinie, fapt care va scade simtitor valoarea analizelor, aproape la fel ca ignorarea rolului Securitatii in politichia romaneasca…
      Si inca ceva, NU ROMANII NE FURA CACIULA!!!Alogenii si cei care au renuntat sa mai fie romani in clipa cand au devenit bolsevici sunt tradatorii purtatori de…caciuli!

  2. Suntem niste idioți. In loc sa-i sprijinim pe ai noștri prin toate mijloacele legale posibile, noi facem exact invers. Cum se împacă ssta cu noua doctrina naționalistă a psd-ului ?

    • Te rog mergi cu un tramvai in Strasbourg si cu unul Astra Arad….apoi poţi să foloseşti cuvântul Editat numai pentru tine….

    • Te rog mergi cu un tramvai in Strasbourg si cu unul Astra Arad….apoi poţi să foloseşti cuvântul IDIOT numai pentru tine….

    • Tramvaiul din Strasbourg este mai scurt cu 4 metri și costă 3,8 milioane euro, cel din București se dorește a fi cu 4 metri mai lung și 1,8 milioane euro, adică 47% din cel de Strasbourg

  3. Conditiile unei achizitii urmaresc spaga sau procentul care poate fi returnat organizatorului licitatiei dedicate iar conditiile ocuparii unui post intr-o institutie se pliaza mai totdeauna pe candidatul/candidata agreat/a de cine stie ce sef/a al institutiei. Ambele sunt utilizate pe scara larga in aparatul de stat si local, cu rea credinta, egoism si in dispret total si nedisimulat fata de interesul comunitar. Romania putrezeste de vie prin cangrena coruptiei. Cu noile legi ale justitiei probabil ca statul roman va exista doar pe hartie. Ne vom transforma intr-o comunitate sau zona profund corupta la marginea Uniunii Europene, fara identitate in timp ce marii excroci ai patriei vor vietui bine merci in Madagascar, Brazilia, Israel, sau oriunde nu pot fi extradati. Sau, de ce nu, in parlament si la Bruxelles. Tarile romane au mai trecut prin astfel de etape istorice glorioase in care erau nimeni.

    • „Papara de oua clocite”/”Hazna publica”, pe unde infestai atmosfera in ultimii 14 ani, de te-ai trezit brusc, de vreo luna sa ne asfixiezi, secatura securista?Cumva esti prospatura in instructia de front?
      Mai, tolo-macule, nu-ti dai seama ca acuzi statul securist basisto-ioha-nist ca a proliferat coruptia pe toate etajele societatii? Tu, ticalos aparator al Infractorilor sefi Base, Ioha, Kövesi, Lazarica, sefii vechi si noi ai Securitatii
      impreuna cu camarilele lor, tu vorbesti acuzator despre coruptia generalizata?
      Coruptii Securitatii de la varful societatii nu puteau fura singuri, de aceea au inchis ochii la infractiunile alor din subordine si a altora neinregimentati.
      Basisto-joha-nistii n-au putut fura, cretinoid de rotatie, pana-n 2004(cei doi ticalosi au furat tot timpul din 1990),
      de aceea dupa 2004 s-au intrecut in infractiuni pentru A SE CAPITALIZA SI EI!!! Justitia securista i-a protejat. Exact
      Justitia pe care o aperi si legislatia pe care o vrei batuta-n cuie, scarnavie…
      Cine nu vrea sa inteleaga acest adevar simplu e la randul sau un ticalos!

  4. Asa,si?! Cine i-a impiedicat pe majoritarii PSD-ALDE „mandri ca sunt romani” analfabeti sa modifice in ultimii doi ani legea achizitiilor publice si sa o faca accesibila si companiilor romanesti?! Dam vina pe Firea, dar uitam ca fara spagi din contracte, partidul nu ar mai avea bani de spagi electorale.

  5. Vorbiti prostii fara sa cunoasteti legea. Cifracde afaceri ceruta are doua reprezinta un criteriu legal. Dacacgandesti logic , cifra contractului de 181 milioane euro justifica cele 60 milioane cerinta. Reprezinta 1/3 din contract. Legea e data in conformitate cu directivelw
    E ue, plus legea iti da voie ca si ofertant sa te asociezi intr-un contract, caz in care cifrele de afaceri se cumuleaza.

  6. INSCRIPȚIE v/s APOCALIPSA
    La intrarea Univesității din Stellenbosch (UAS), e afișat următorul text:
    Distrugerea oricărei națiuni nu necesită bombe atomice sau rachete balistice intercontinentale. Trebuie doar scăderea calității învătământului și permisiunea fraudei la examenele studenților. Pacienții mor în mâinile unor asemenea medici. Clădirile se prăbușesc fiind construite de asemenea ingineri. Banii se pierd în mâinile unor asemenea economiști. Dreptatea se evaporă în mâinile unor asemenea juriști și judecători. Crahul învățământului este crahul națiuni. DIXIT! La noi deja a început a se vedea toate previziunile enumerate!! Mulți dintre cei care lucrează în învățământ, sănătate, economie sau cei ce au nevoie de spital, le resimt din plin??!!

  7. Cifra de 60 mil euro ce exclude producatorii romanii, este abuzul lui Firea .Cu o lampa a lui aladin, indiivda asta trebuia sa gaseasca producatorii romani, sa-i stimuleze si cu care sa colaboreze.Vulpea asta care si-a tras paltforma industriala proprie de 22 de firme pe care inca nu le-a- lichidat si dizolvat asa cum spune legea, are nasul pe sus, ea „lucreaza” doar cu Viena, Roma(-cu „clubul de la Roma”al lui Isarescu?)cu zeci de milioane de euro.Cum sa se gandeasca ea si sleahta ei cu relatii si spagi ce trebuie sa le vina din afara- de la polonezi, turci,si la Astra ARAD sau la muncitorii romani ?Are greturi la produse romanesti ca si toi importatorii desantati c eincaseaza prime d eimport in desfrau!AStra ARAD exporta, dar „coelctivul”ce-o aduleaza si prosteste totodata in frunte cu Badulescu au afacerile lor !Pana la urma si USRul asta detestabil, care ii paste pe Firele si Badulestii, are un dram de adevar asa cum observa si el la clanul Firea ,nereguli destul de grave .Craciunita d eVoluntari trebuie anchetata, o gaina in graunte ce s-a impotmolit in bani si bugete, megalomana si luxoasa, uitand saracacia de unde a pornit .Odinioara cu Ponta si barbu la Rosia Montana, duce cu ea mari semne d e intrebare cine este in realitate.Prin lipsa de modestie, masuri necesare si eficiente, economie si nu risipa desantata, isi bate joc, ca si Ponta, de sansa ei.

    • „Eu nu sunt patria ta”, cotarla securista, si nici cetatenii onesti ai Romaniei manipulati de indivizi alunecosi ca tine. Fierea e o ticaloasa care devalizeaza bugete si submineaza PSD-ul unde a fost infiltrata de Ponta, seful ei de retea,Basescu fiindu-i sef de agentura.Tarziu a inteles ca Ponta e omul lui Basescu si si-a retras plangerea impotriva
      Pehlivanului tatar, nu inainte de a se aureola drept „antibasista” pentru a-l amagi pe Dragnea.
      Secatura securista, aici e vorba de toti securistii care ne-au furat de 30 de ani, nu numai de exemplul Maestrului care are dureri din cauza Fierei. Fierea si Ponta n-au avut vreo sansa, diversionist nenorocit, ei au fost instalati de Securitate cu misiuni precise si au defectat la ordin!!!

  8. Charlie o fi Dragnea ? Toti sunt securisti,diversionisti,fura,numai Dragnea e curat! Cand esti bolnav de pesedista numai ai judecata si sustii aberatii.

  9. @Charlie .Alegeti ce parafraza dorinti,nu intereseaza pe nimeni.Dumneata detii desigur „cartea neagra a securitatii”si poate redati de acolo ,ca prea sunteti documentat ,cu nume si pronume sa vad si eu „temeinicia”asertiunilor absurde ,bazaconiile acestui atac isteric in ce ma priveste.Fiecare scrie cum vrea ,nu dumneata esti cenzura, filologul,politologul, „cognitivul”.In fine, exista diferite grade de necontrol,dar dumneata ai nevoie de o doza minima de control,lipsindu-va total.Perorati cate insulte doriti,aveti un nivel de „cultura”,remarcabil,un nivel d e intelegere „superior”.Nivelul unui „tortionar”.Spre stiinta dumitale ,ca fapt divers ,nu am fost nici membra de partid(PCR).Va doresc multa,multa sanatate,pt.ca aveti nevoie !

  10. … si uite asa fabrica de la Arad si chiar atelierele STB vor fi eliminate! Bravo Firea. esti patrihoata! Doamne , mai rabdam mult?

  11. Ce-i mai grav este ca hotia nu-i mai impresioneaza pe romani,dimpotriva,unii au chiar un fel de admiratie.Daca hotia devine trasatura caracteristica a romanilor?Nu ingrijoreaza pe nimeni? Si mai mult,am neglijat protectia
    copiilor pentru unii cu ambitii desarte si nu am luat nici o masura pina acum.Si pentru ce? Ne pierdem slugarnicia? Lipsa de omenie?

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.