Două scenarii posibile pentru România

Prin comparație, Polonia estimează un deficit de 7%, iar Slovacia a introdus deja măsuri clare de consolidare.

Două scenarii posibile pentru România

Prin comparație, Polonia estimează un deficit de 7%, iar Slovacia a introdus deja măsuri clare de consolidare.

România rămâne în vârful clasamentului regional în ceea ce privește dezechilibrele fiscale. Potrivit estimărilor Erste, deficitul bugetar ar urma să ajungă la 8% din PIB în 2025, după 9,3% anul trecut, în timp ce UniCredit indică chiar 8,5%. Prin comparație, Polonia estimează un deficit de 7%, iar Slovacia a introdus deja măsuri clare de consolidare.

Un deficit persistent peste pragul european de 3% înseamnă declanșarea procedurii de deficit excesiv și presiuni directe din partea Bruxelles-ului pentru ajustare.

Creșteri de taxe: soluție pe termen scurt, risc pe termen lung

De la 1 august, TVA a urcat la 21%, au crescut accizele și taxa pe bănci, iar de la 1 ianuarie intră în vigoare noi taxe pe dividende și pe proprietăți. Guvernul mizează pe o consolidare fiscală de 3,75% din PIB în 2026, față de 1,2% în acest an.

Problema este că, în lipsa unei creșteri economice solide, taxele suplimentare alimentează inflația și reduc consumul, erodând puterea de cumpărare.

Cheltuieli publice rigide

Autoritățile au anunțat menținerea nivelurilor actuale ale salariilor și pensiilor în 2026, dar presiunea politică pentru noi majorări este ridicată. Cheltuielile cu salariile bugetare și pensiile reprezintă peste 80% din veniturile fiscale, ceea ce limitează capacitatea statului de a reduce deficitul fără reforme structurale.

Datorie publică la record post-’89

Creșterea deficitului se traduce și în creșterea datoriei. Erste estimează că România va ajunge la 60% din PIB datorie publică în 2025, în timp ce UniCredit anticipează chiar 62% în 2025 și 66% în 2026 – cel mai mare nivel din istoria recentă.

Deși mai mică decât media UE (90%), problema este viteza cu care România acumulează datorii, ceea ce crește riscul unei crize de finanțare.

Scenariile posibile

  • Optimist: veniturile fiscale cresc sustenabil, deficitul coboară la 5% până în 2027, iar România își păstrează accesul la finanțare ieftină.
  • Pesimist: inflația rămâne ridicată, economia stagnează, deficitul trece de 8%, iar datoria urcă peste 70% din PIB. România ar putea repeta scenariul Greciei de acum un deceniu.

Prin urmare, creșterea taxelor este doar o soluție temporară. Fără o reformă profundă a cheltuielilor publice și o strategie de stimulare a economiei reale, România riscă să rămână blocată în „capcana deficitului” – cu taxe mari, datorie în creștere și o populație tot mai împovărată.

Distribuie articolul pe:

16 comentarii

  1. Grecii au rămas fără câteva insule, noi având mai multe in sule de astea prin posturi înalte , culminând cu Dealul Cotroceniului, ca să nu mai amintim de cea de la Bruxelles, va trebui să scăpăm urgent de ele/ei și după aia ne va fi bine ! 😎

  2. Este stiut din vremea cealalta, moneda era alta, decat. Romanul, cand n-are lei, mai schimba 100 de euro ! Cata influenta pot avea 55 de permanent-plangaciosi care striga, o data pe saptam.ana, in fata la Politia Ilfov: „Calin,te iubim” ? Voi ati inteles de ce sunteti gazduiti pe forumul Coti ?

  3. Ungaria arevizele scoase din2004,niciodata nu a fost scoasa din program,Vrei sa spui Bulgaria dar numele acestei tari nu e pe placul romanilor,ei cica sunt superiori inca de pe vremea lui Ceausescu.Daca nu dadea faliment,se faceau romanii ca ploua de psd,pnl-psd,usr.

  4. Maghiarii nu mai au nevoie de vize pentru a intra în SUA: Ungaria a fost reinclusă în Programul Visa Waiver în timp ce România a fost dată afară pe ușa din spate pentru că a anulat alegerile prezidențiale
    ortodoxinfo

  5. Sa-si fi dat seama si Pam-Pam de farsa cu „reforma deficitului bugetar” prezentata ca reforma structurala pentru a evita RESCRIEREA CONSTITUTIEI care a permis toate dezastrele in cascada de dupa 1989?

  6. Problema cea mai mare a statului numit România este determinată de neîncasarea dărilor cuvenite bugetului ( din diverse motive , unele determinate chiar de structurile statului, cu un ecart mediu de 32% ) . La o socoteală simplă , colectarea acestora la nivelul Poloniei sau Bulgariei 9 ecartul mediu este de 3,5% ) ar pune statul în poziția de a avea venituri peste nivelul cheltuielilor actuale. De unde se vede că nivelul ridicat al datoriei publice este generat nu de plățile către bugetari sau pensionari ci de încapacitatea ( reală sau simulată ) a structurilor care asigură colectarea veniturilor ( locale sau centrale ) . Măsurile anunțate până acum pentru îmbunătățirea situației sunt doar promisiuni , unele imposibil de aplicat.

  7. Poli truc cii ne spuneau ca, „consumul” e un indicator economic fals si acum ne asigura ca produce „inflatie”, ba chiar reduce puterea de cumparare!? Deci, necumparand imi scade puterea de cumparare?

  8. SINGURUL scenariu pentru ROMANII SI ROMANIA ESTE ANULAREA LOVITURII DE STAT 2024, PRECUM SI A TUTUROR EFECTELOR EVASTATOAREADUSE DE ACEASTA! Abolirea de indata a legislatiei facuta „pa genunche” de ILEGITIMII RIDICATI PRIN ABUZ LA CONSTITUTIEI INCEPAND CU 2020! ROMANIA TREZESTE-TE! CALIN GEORGESCU ESTE PRESEDINTELE ALES AL ROMANIEI!

  9. eliminarea tva-ului rezolva probleam. tva este tripla taxare a muncii! taxa pe valoare adaugata… ajunge la stat in loc de producator… hotii fura… eliminati mizeria numita tva!

  10. @Zalmoxis perfect, intreb eu acum cheltuielile cu salariile bugetarilor sunt declarate cele brute sau cele nete, ca bugetarii nu fac evaziune si cam 40% raman la stat din start.

  11. De impozitul progresiv Romania nu scapa, orice intarziere se va lasa cu multe lacrimi si sange pe pereti

  12. bună!
    Reducerea cheltuielilor are un efect minor si cu consecinte negative in economie.
    Problema ESTE cu cresterea veniturilor!!!
    1. colectarea TVA care este sifonat prin șmecherii pe care guvernul le stie ,dar nu le stopeaza
    2. stimularea cresterii economice,aici guvernul este repetent pt ca repetă an de an lipsa de voință si de stiinta de a face
    ce trebuie.
    Masuri concrete pt mediul de afaceri pt a atrage investitori.
    BANII EUROPENI ? PUȚINI SUNT ADUSI IN ROMÂNIA. DE CE?
    NEȘTIINȚĂ, NEPĂSARE, MECANISME COMPLICATE,CORUPTIE ??

  13. iluzii peste iluzii… nimeni nu e in stare sa estimeze macar ceea ce propune asa zisa „stiinta” economica… pib, deficit, crestere economica, inflatie, deflatie… instrumente de prostit… plictisitor!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.