Eșecul parteneriatului public privat la Comarnic-Brașov

Premierul Viorica Dăncilă a anunțat intenția instituției pe care o conduce de a renunța la construcția autostrăzii Comarnic-Brașov în parteneriat public-privat (PPP) din cauza obstacolelor birocratice și finanțarea integrală a proiectului din fonduri guvernamentale. Este a patra oară când avem un eșec la autostrada prin munți prin PPP, după problemele din 2003-2005, 2007-2009 și 2013-2015. Ideea PPP a fost intens promovată de către Liviu Dragnea și Darius Vâlcov, în dauna fondurilor europene. Ei au fost aspru criticați în spațiul public că prin acest PPP se încearcă acordarea de contracte preferențiale care să ocolească rigurozitatea procedurilor impuse de Comisia Europeană. ”După cum știți, autostrada Comarnic Brașov este în parteneriat public-privat. Am avut solicitare din partea unei societăți chinezo-turce. Eu am hotărât, împreună cu colegii mei, să scoatem din parteneriat public-privat, iar în prima ședință de CSAT această autostradă să devină de importanță națională sau de infrastructură critică, astfel încât să putem să demarăm cât mai repede lucrările pentru această autostradă. Birocrația este destul de mare, procedurile sunt complicate, la noi s-a format această instituție a contestațiilor și, pentru a trece de toate acest obstacole cred că soluția este ca această autostradă să devină de importanță națională astfel încât să începem construcția cât mai repede din fonduri guvernamentale”, a anunțat Viorica Dăncilă. Asocierea la care se referă șeful Executivului este China Communications Construction Company LTD (China) și Makyol (Turcia).

Anul trecut, Executivul a anunțat o schimbare totală de strategie, diametral opusă cursului actual din infrastructură, și anume aceea de a construi în PPP trei tronsoane de autostradă: A8 Târgu Neamț – Iași – Ungheni (inclusă în rețeaua TEN-T Core și pentru care UE asigură până la 85% fonduri nerambursabile), A3 Ploiești – Brașov (inclusă în rețeaua TEN-T Comprehensive și fonduri nerambursabile de 35%) și A6 București – Alexandria – Craiova – Calafat – Lugoj (inclusă în rețeaua TEN-T Core și fonduri nerambursabile de 85%). “Prin demararea acestor proiecte prin Parteneriat Public Privat, România va pierde miliarde de euro din fonduri europene prin neaccesarea acestora și va duce automat la întârzieri nepermis de mari, în condițiile în care unele din aceste proiecte au fost deja demarate”, susțin cei de la Construim România. Conform acestora, în cazul proiectelor derulate în sistem Parteneriat Public Privat (PPP), costurile derulate pe întreaga perioadă a concesiunii (până la 30 de ani) sunt, în general, cu 50% mai mari decât dacă proiectul s-ar realiza pe fonduri europene și de la buget. În cazul concesiunii A3 Comarnic – Brașov, la finalul perioadei de 30 de ani, România va plăti peste 8,45 de miliarde de euro pe an, conform planurilor eșuate de acum 4 an pentru acest proiect, adică în medie peste 280 de milioane de euro/an. Cheltuind 280 milioane de euro pe an autostrada poate fi construită, cu bani de la buget în 6-7 ani, urmând ca Uniunea European să ne ramburseze 35% din această sumă, adică aproximativ 600 milioane de euro. Astfel, în final, toate aceste costuri sunt suportate de contribuabilii români.

În iunie anul trecut, guvernul a anunțat că va renunța la negocierile cu Banca Mondială pentru finanțarea construcției autostrăzii Comarnic-Brașov, preferând în schimb parteneriatul public-privat, soluție dorită la vremea respectivă de Liviu Dragnea și Darius Vâlcov. La finele lui august, premierul Dăncilă a anunțat că Executivul aprobă studiul de fundamentare pentru segmentul de autostradă Ploieşti – Comarnic – Braşov. Studiul de fundamentare pentru acest proiect strategic de investiţii, decis să se realizeze în parteneriat public-privat, l-am discutat într-o primă lectură într-o şedinţă de guvern anterioară”, a declarat Viorica Dăncilă. În septembrie urmau să înceapă procedurile de atribuire şi dialogul competitiv cu investitorii, astfel încât, până la sfârşitul acestui an să fie semnat contractul. Durata de proiectare și execuție este stabilită la maximum 4 ani, cu începere din 2019. Durata de operare de către investitorul privat este de 20 de ani. Costurile totale estimate pentru realizarea investiţiei se ridică la aproximativ 1,36 miliarde euro. „Sunt prevăzute şi bonificaţii din partea statului dacă lucrările de execuţie se efectuează în avans, se finalizează în avans, dar şi penalităţi pentru o eventuală întârziere”, a indicat Dăncilă. Acum, după un an de zile, PPP nu mai este convenabil. Din păcate, pentru Guvern, autostrada Comarnic-Brașov nu este luată în calcul de către Comisia Europeană pentru finanțare.

Epopea Comarnic-Braşov durează din vremea guvernării Năstase. În 2003-2004, Executivul a avut prima tentativă de construire cu ajutorul investitorilor privaţi. Au fost atraşi în joc francezii de la Vinci cu care s-a semnat contractul de construcţie a 36 de kilometri dintre Comarnic şi Predeal. Afacerea a căzut deoarece francezii nu au reuşit nici atunci să adune banii. În 2010, se mai face o încercare, de data asta pentru Comarnic-Braşov. Alături de Vinci vin şi grecii de la Aktor. După trei luni de bâjbâieli, consorţiul denunţă unilateral realizarea concesiunii din raţiuni rămase încă neclare. Pentru a treia oară, Vinci şi Aktor au atras alături de ele şi pe Strabag. În toamna lui 2014 era prevăzută prima lucrare de teren iar fostul ministrul de atunci, Ioan Rus, spunea că există posibilitatea ca Bruxelles-ul să verse ceva bani pentru această autostradă.

La începutul lui 2015, Transporturile au ezitat să ia o decizie în privinţa concesiunii, amânând verdictul în aprilie. În aprilie 2015, Rus adeclarat că totul va începe în acest an, dar nu se pronunţat încă asupra unei decizii privind concesiunea cu asocierea în cauză. Premierul Victor Ponta a spus tot atunci că autostrada Comarnic-Braşov nu poate fi realizată fără un consens politic, acuzând PNL de populism.”Altfel păţim ca şi cu Bechtelul: o începem noi şi vin ceilalţi şi o opresc. Aţi văzut foarte clar poziţia celor de la PNL, au ţipat, au spus că e groaznic, că-i cumplit, motiv pentru care domnul ministru Ioan Rus a pus şi această autostradă pe Master Planul aprobat de Comisia Europeană şi probabil că o s-o facem din buget, dar asta înseamnă că trebuie să avem bani. Dacă nu vine firma privată cu banii, trebuie să îi punem noi”, a declarat Ponta.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Author

10 Comentarii

  1. …va vor blestema cel putin doua generatii care vin dupa voi.Sunteti o rusine imensa, sunteti o adunatura de panglicari si analfabeti cum nu a mai vazut Europa asta!Nenorocitilor, ati furat tot ce se putea!O clasa politica ce ar trebui pusa la zid si executata ca si familia ceausescu in 1989.Greata infinita-mergeti, la dreaku sa va duca de incompetenti, cocalari, culdusi si sarantoci-ajunsi bogatani, prin hotie si minciuna.Romania in AN CENTENAR, bravo!!!

  2. Mult mai important pentru cine are creier ar fi autostrazile Bucuresti-Craiova,Bucuresti -Iasi,Iasi-Cluj,in nici un caz supraaglomerarea Vaii Prahovei in weekend cu ajutorul unei autostrazi care,altfel,nu se justifica!Dezvoltarea altor eventuale statiuni montane de 5 stele :Voineasa, Stana de Vale,Colibita, Arieseni ar fi mai rentabil economic!

  3. UN GUVERN DE TREI PARALE !!,O GASCA DE LATRAI !!!,vin alegerile ,vin povestile electorale ,se fac si se desfac gastile,se reinoiesc clanurile,se trag sfori ,se promit : marea cu sarea ,cioara din par ,stelele de pe cer,pielea ursului din padure ,rauri de lapte si miere pentru prostimea care mai casca gura la trancanelile lor si la vorbele de claca.
    Toti sunt o apa si-un pamant ,niste jigodii care fug de munca ca dracul de tamaie si care se vor ambogatite peste noapte doar din haulit .Rostul lor este sa apuce ciolanul ,asta-i democratia romaneasca =PROSTIE 50% + 1 !!,sunt destui prosti ??,ies iar LEPRELE ,de 30 de ani cei cu capul in traista aleg intre jigodii si jivine !!.

  4. NU CRED ceea ce citesc: „Premierul Viorica Dăncilă a anunțat intenția instituției pe care o conduce de a renunța la construcția autostrăzii Comarnic-Brașov în parteneriat public-privat (PPP) din cauza obstacolelor birocratice și finanțarea integrală a proiectului din fonduri guvernamentale. Este a patra oară când avem un eșec la autostrada prin munți prin PPP, după problemele din 2003-2005, 2007-2009 și 2013-2015. Ideea PPP a fost intens promovată de către Liviu Dragnea și Darius Vâlcov, în dauna fondurilor europene. Ei au fost aspru criticați în spațiul public că prin acest PPP se încearcă acordarea de contracte preferențiale care să ocolească rigurozitatea procedurilor impuse de Comisia Europeană.”
    JAVRE Ordinare, la puscarie cu TOTII ati merita sa ajungeti, fara pic de rusine aceasta analfabeta ne minte si ne abureste zi de zi si ea si Orlando-discotteca si la fel, TOTI analfabetii si incompetentii din Guvern!
    Pariez ca despre asta NU va scrie niciodata un Editorial Dl Nistorescu!!!
    Asa arata de 2 ANI si jumate aceasta guvernare mincinoasa si falimentara, care e in stare doar de #NIMIC!
    Telenovelele sud-americane sunt apa de ploaie pe langa telenovelele Autostrazilor construite de PSD!!!
    Rusine,incompetentilor, un Guvern cat pentru 5 Tari NU e-n stare de #NIMIC!

  5. 23.07.2018. „Cum minte PSD din 2012 că face autostrăzi. Azi, V. Dăncilă.
    Din 5 autostrăzi promise au rămas doar 3, dar pentru niciuna nu vor fi începute prea curând lucrările.
    In campania electorală din 2016, PSD promitea construirea a 5 Autostrăzi.
    În 2012, același partid promisese mii de kilometri. Ultima promisiune a făcut-o chiar Dragnea pe 1 mai, când a PARIAT că vor fi făcuți 150 km autostradă până în 2020.
    Nu a specificat unde.

    Într-o şedinţă de Guvern la începutul lui 2014, premierul Ponta i-a transmis ministrului delegat pentru Proiecte de Infrastructură, Dan Şova, că în aprilie „trebuie să se urce pe excavator sau pe buldozer” pentru a începe lucrările la viitoarea autostradă.

    3 luni mai târziu, Dan Şova a afirmat că până în 2020 România va avea 2.020 kilometri de autostradă, iar până la finele lui 2014 an vor fi în lucru nu mai puţin de 651 kilometri.
    A venit apoi Ioan Rus care a anuțat 250 kilometri noi de autostrada în 2015-2016.

    Alte promisiuni și minciuni.
    Astăzi aflăm însă, din Bilanțul Guvernului, că abia au fost aprobate proiectele strategice pentru a fi realizate în Parteneriat Public Privat.
    În privința autostrăzilor, din 5 promisiuni au rămas 3:
    – Autostrada Ploieşti-Comarnic-Braşov
    – Autostrada Bucureşti-Craiova-Calafat-Drobeta-Turnu Severin-Lugoj
    – Autostrada Târgu Neamţ-Iaşi-Ungheni
    La bilanțul pe 2018, Dăncilă a anunțat, de fapt, o nouă promisiune și nicidecum o realizare. Suntem la jumătatea lui 2019 și, practic, NU s-a demarat nicio procedură pentru construirea vreunei autostrăzi. În cel mai fericit caz, dacă totul merge fără probleme, acest lucrările ar putea să înceapă intr-o Joi, pe 2!”
    https://newsweek.ro/actualitate/cum-minte-psd-din-2012-ca-face-autostrazi-azi-viorica-dancila

    Votantii chiar i-au crezut sau ii mai cred pe mincinosii astia!

  6. Gargara pt. prosti. Asta face clasa politica de 30 de ani. Si dupa ce sunt alesi,praduiesc la greu,si nu dau socoteala de nimic. Ba isi mai fac si legi pt. ei,sa nu-i lege statul paralel. Dupa ce Tudose a chemat Banca Mondiala, guvernul Dancila cu marele strateg Valcov,i-a trimis acasa pe expertii Bancii Mondiale,si au declarat el si Dragnea ca n-au nevoie de banii UE. Ei se duc sa-i astepte pe chinezi si turci,care se inghesuie sa ne faca autostrada. Prostie sau nemernicie,alegeti voi.

  7. banii de la UE si cu minerii de la o mina inchisa, in trei ani vom avea tunelurile gata.
    Si Valea Oltului si Comarnic-Brasov.
    Eu as lucra gratis, numai sa vad din nou 300 de oameni in salopeta.
    Inca mai avem Hidroconstructia, tunelistii, minerii, proiectantii batrani.
    Sunt convins ca impeuna ar fi iaras, cei ce au fost.
    Sii, votati oamenii cu pregatire si experienta!

  8. 2.634 de zile.
    Adică peste 7 ani(calcul făcut de Hotnews).
    Atât a trecut de când primul guvern PSD de după aderarea la UE, condus de V. Ponta, a început proiectul autostrăzii Comarnic–Brașov.
    Acum, guvernul Dăncilă întoarce iar proiectul cu fundul în sus și o ia de la zero, după ce același premier Dăncilă stopase anul trecut ideea guvernului Tudose cu Banca Mondială.
    Catastrofa managerială a autostrăzii Comarnic–Brașov e doar simptomul cancerului instalat de PSD în țară.
    De 7 ani, guvernele PSD au frânat aproape complet dezvoltarea infrastructurii.
    Zeci de miniștri ai Transporturilor sau ai Marilor Proiecte, directori CNAIR, ai Comisiei de Prognoză, premieri și șefi de partid și-au dat mâna și au distrus complet orice șansă reală de a construi autostrăzile și drumurile expres esențiale pentru dezvoltarea economică a României.

    A existat o singură decizie corectă în ultimii 7 ani: predarea proiectului Comarnic – Brașov către Banca Mondială, care urma să gestioneze de facto construcția autostrăzii. A făcut-o echipa premierului Tudose în toamna anului 2017, dar echipa Dăncilă–Dragnea–Vâlcov a distrus proiectul pentru un iluzoriu parteneriat public–privat.
    Azi, Dăncilă anunță că nici PPP nu e bun și că vrea să facă autostrada din bani publici.
    E a 5-a încercare de a face autostrada în mandatele PSD.

    Corupția și incompetența sunt principalele motive ale stagnării proiectelor.
    Un lucru e sigur: uitați de cele 2.634 de zile calculate de HotNews.ro ca întârziere la proiectul Comarnic–Brașov.
    Cât e PSD la putere, cât timp durează regimul feudal târziu pe care e construit acest partid, orice mare proiect de infrastructură e condamnat la eșec.

  9. parteneriatul public privat inseamna ca toate parcarile si popasurile de pe autostrada vor fi echipate cu privata in fundul curtii. Acum e clar de ce se numeste parteneriat public privat.

  10. Concesiunea A3 Comarnic – Brașov,in parteneriat chinezo – turc nu a avut de la inceput nici o sansa de succes. Intr-un numar recent al unei reviste de politica care apare la Washington si anume FP (Foreign Politics) un articol analiza modul in care SUA trebuie sa actioneze pentru a contracara expansiunea economica si financiara a Chinei in lume. Romania, ca tara in siajul SUA, nu poate sa fie exceptata mai ales ca nici Uniunea Europeana nu doreste marirea influenta Chinei in Europa.
    Pentru cei care spun ca se pricep la tot si la toate: Autostrazile se construiesc in asa fel incat sa constituie o retea, nu cioate care la terminare sa fie puncte de strangulare a traficului. Daca interesul Romaniei este european atunci logic ar fi ca reteaua de autostrazi sa se dezvolte in conectare la reteaua europeana, progresiv de la vest spre est. Proiectul Comarnic – Brasov va rezulta intr-un ciot daca nu se face legatura Sibiu – Brasov sau Oradea – Cluj – Tg. Mures – Brasov (Bechtel). Spre est nu prea sunt motive urgente de conectare a autostrazilor. Nu este de dorit drenarea traficului auto dinspre est spre vest mai ales ca se constituie si frontiera UE.

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.