„Esența picturii românești”, la New York

În această seară, galeria Richard Taittinger din New York găzduiește vernisajul proiectului „Wanderers: Pictură contemporană de la Cluj“. Lucrări semnate de nouă artiști vor fi expuse până pe 19 februarie.

În comunicatul de presă ce anunță evenimentul se arată că: „de peste un deceniu, Cluj-Napoca, capitala Transilvaniei, este un centru de artă contemporană înfloritor atât pentru lumea artistică din România, cât și pentru cea internațională. Acest curent a fost inițiat odată cu dorința de schimbare manifestată, concretizată într-un grup de pictori, un grup care este cunoscut drept «Școala de la Cluj»“. Curatorul expoziției este Maria Rus Bojan, stabilită la Amsterdam, printre altele, membră a comitetului de achiziții din Rusia și Estul Europei de la Tate Modern din Londra.

9 artiști din generații diferite expun în proiectul de la New York

Dialog continuu

Expoziția clujenilor la New York își propune să exploreze condițiile care au dus la „apariția unui asemenea mediu artistic“. Experiența de istoric de artă a Mariei Rus Bojan i-a făcut pe cei de la Richard Taittinger Gallery să își îndrepte atenția spre diferențele majore dintre abordările pictorilor înghesuiți sub aceeași etichetă: „pentru această expoziție, curatorul s-a străduit să scoată în evidență faptul că, dincolo de eticheta lipită pe Școala de la Cluj în presa internațională, sunt mult mai multe lucruri care merită explorate atunci când e vorba despre acest grup de artiști. De aceea, această expoziție care reunește creatori din mai multe generații urmărește un dialog continuu între maeștri și studenți, pentru a defini anumite tradiții românești“.

Generații de creatori

Artiștii ale căror lucrări sunt expuse în galeria newyorkeză sunt Cornel Brudașcu (născut în 1937), Ioan Sbârciu (1948), Victor Răcătău (1967), Aurelian Piroșcă (1973), Marius Bercea (1979), Oana Fărcaș (1981), Alin Bozbiciu (1989), Robert Fekete (1987) și Sergiu Toma (1987). „Adunând aceste generații de artiști, cu poziții, principii, concepte și abordări pictoriale diferite, expoziția își propune o reevaluare a noțiunii de școală. Pentru aceasta, prezintă un fenomen cu fațete multiple și interconectate. Succesul Clujului vine dintr-o atitudine reflexivă care include nu doar filtrarea rupturilor trecute între istorie și timp, prezență și amintire, dar și un proces de transfigurare orientat spre autodescoperire“, notează istoricul de artă.

Metafora romantică

Maria Rus Bojan pornește de la motivul romantic al „rătăcitorilor“, pentru a formula un punct comun al investigărilor artistice întreprinse de pictorii pe care i-a selectat: „metafora romantică a «rătăcitorilor» este un mod de a descrie trăsătura comună tuturor lucrărilor incluse în această expoziție. Prin introducerea unor formule conceptuale care sunt deopotrivă figurative și abstracte, realiste și suprarealiste, nostalgice și semnificative, picturile adunate aici demonstrează o serie de experiențe care ne transformă pe toți în rătăcitori“.

Potrivit istoricului de artă, expoziția de la New York surprinde elemente reprezentative pentru pictura românească în general. „Această expoziție este o încercare de a prezenta chiar esența picturii românești: o predispoziție pentru liric și nostalgie, exprimarea neliniștii într-un prezent postcomunist apăsător“.

Walk

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Andrei Radulescu 226 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.