
Cabinetul Orban a promis încă de la începutul pandemiei un ajutor suplimentar de 130 milioane de euro pentru cele două companii aeriene cu capital românesc, Tarom și Blue Air, dar până acum nu a plătit nimic. În timp ce în alte state europene, guvernele alocă sume de ordinul miliardelor, la noi încă se vorbește despre posibilitatea acordării unor credite cu garanţii de stat pentru cele două companii, care să compenseze lipsa de lichidităţi generată de pandemia COVID-19. Lentoarea acesta a atras atenția Asociației Internaționale de Transport Aerian (IATA), organism care a solicitat Guvernului României să ajute companiile aeriene locale să se recupereze din criza cauzată de COVID-19, oferind urgent ajutorul financiar promis. „Economia românească are nevoie de conectivitate aeriană puternică și de un sector aerian sănătos pentru a oferi sprijin esențial locurilor de muncă și pentru prosperitate. Guvernul a adoptat unele măsuri pentru a ajuta companiile aeriene însă avem nevoie urgentă de ajutorul suplimentar de 130 de milioane de euro, promis la începutul acestui an dar care nu a fost oferit niciodată. Peste 54 de mii de locuri de muncă sunt în pericol dacă companiile aeriene intră în faliment și redresarea economică este blocată din lipsa unor legături aeriene adecvate. Ajutorul financiar acordat de guvern poate face toată diferența în acest moment crucial”, a declarat Rafael Schvartzman, vicepreședintele regional pentru Europa al IATA.
În Europa, mai multe guverne au intervenit pentru a oferi măsuri de salvare financiară companiilor aeriene. Franța acordă un
ajutor financiar în valoare de 7 miliarde de euro, Germania dă 9 miliarde pentru Lufthansa, Portugalia oferă un pachet de asistentă de 1,2 miliarde de euro pentru TAP. Grecii oferă o garanție de 150 milioane de euro pentru Aegean Airlines, spaniolii 260 milioane de euro pentru Vueling, iar britanicii 600 milioane de lire sterline pentru Easyjet și 300 milioane de lire sterline pentru Wizz Air.
„Este un moment periculos pentru companiile aeriene din România. Recuperarea traficului aerian este foarte lentă și fluxurile de numerar au suferit. Sprijinul Guvernului este necesar acum pentru a se asigura că România are o industrie aeriană viabilă care să conducă și la redresarea economică”, a adăugat Schvartzman.
La București ne aflăm la ora analizelor. Conform autorităților, Executivul îşi propune să finalizeze în luna iulie procedura de notificare la Comisia Europeană a celor două ajutoare de stat, care vor putea fi accesate doar după aprobarea din partea Directoratelor responsabile din cadrul CE. „Guvernul a aprobat în cursul lunii aprilie 2020, prin Memorandum, acordarea unor ajutoare de stat companiilor aeriene TAROM si BLUE AIR pentru acoperirea pierderilor generate de reducerea semnificativă a cererii de trafic aerian pe perioada pandemiei COVID-19. În cursul aceleaşi luni, MTIC a depus la Comisia Europeană prenotificarea pentru autorizarea măsurii de ajutor de stat. Concret, analizăm posibilitatea acordării unor credite cu garanţii de stat care să compenseze lipsa de lichidităţi generată de pandemia COVID-19”, anunţă Ministerul Transporturilor după consultările dintre prim-ministrul Ludovic Orban, miniştriii Lucian Bode şi Florin Cîţu, reprezentantii Ministerului Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicaţiilor (MTIC), Ministerului Finanţelor Publice (MFP), Cancelariei Prim-Ministrului si ai companiilor aeriene TAROM şi BLUE AIR, având ca subiect identificarea celor mai bune soluţii şi a paşilor de urmat pentru susţinerea financiară a celor doi operatori aerieni de curse aeriene regulate, în contextul crizei generate de pandemia COVID-19”, se arată într-un comunicat al MinisteruluI Transporturilor.
În cazul Tarom, compania a prezentat elementele Planului de Restructurare, care urmează să fie trimis în cursul lunii august 2020 spre aprobare Directoratului de Competitivitate al Comisiei Europene. În baza acestui plan ajutorul de salvare acordat Tarom în cursul lunii februarie se va transforma într-un ajutor de restructurare. Blue Air a declanşat recent procedura de concordat preventiv, un mecanism de evitare a insolvenţei, care permite unei companii să propună creditorilor – care deţin peste 75% din creanţe – un plan de redresare şi plată a datoriilor. Conform Profit.ro, vor fi reeşalonate datorii de 100 milioane euro în următoarele 18 luni.
Săptămâna trecută, ministrul Transporturilor, Lucian Bode, a apreciat că statul român ar trebui să aloce fonduri pentru „salvarea” Blue Air, dar şi să devină acţionar la această companie, care a declanşat recent procedura de concordat preventiv, un mecanism de evitare a insolvenţei, care permite unei companii să propună creditorilor – care deţin peste 75% din creanţe – un plan de redresare şi plată a datoriilor. Conform Profit.ro, vor fi reeşalonate datorii de 100 milioane euro în următoarele 18 luni.
„În această perioadă, industria de transport aerian se confruntă cu mari greutăţi. Cum a făcut Germania cu Lufthansa, a alocat fonduri importante şi a intrat acţionar acolo, la fel va trebui să facem şi noi – este opinia mea, încă nu am luat o decizie – cu Blue Air”, a argumentat Bode.
ati auzit de PANAM? iar tarom este un gandac pe langa ce a fost panam. un gandac necunoscut pe aeroporturile lumii,care papa bani in nestire din ambitia noastra fudula de a avea asa companie. restructurare, privatizare, astea-s solutiile,nu ajutoare.
In strainatate sponsorizeaza, in Romania se fura si minre cras!