Fantomele vesele ale amărăciunii

„Proiectul reunește o echipă de artiști extraordinară, personalități care slujesc cu multă reverență scena românească, creând de-a lungul timpului spectacole de o înaltă valoare artistică, distinse cu premii importante și răsplătite cu aplauze necontenite“, anunță Teatrul Regina Maria din Oradea, în prezentarea montării „Cafeneaua Pirandello“, comedia cu un scenariu dramatic semnat de Anca Măniuțiu, după textele lui Luigi Pirandello, care a avut premiera luna trecută.

În regia lui Mihai Măniuțiu, montarea trupei „Iosiv Vulcan“ aduce pe scenă imaginarul „insolit și complex“ al omului de teatru care este la a cincea experiență cu instituția dramatică din Oradea: „mereu surprinzător și original, Mihai Măniuțiu propune și de data aceasta spectatorilor un proiect inedit și eterogen, care îmbină perfect în straturile sale limbajul teatral, cu toate valențele pe care le asumă, cu cel coregrafic și muzical“, notează despre spectacol orădenii. Premisele de la care se dezvoltă povestea jucată în decorul cu accente onirice marca Adrian Damian sunt definite astfel: „personaje «pirandelliene», proiectate spectral într-o cafenea de noapte părăsită, situată – nu întâmplător – aproape de gară, se întâlnesc și dezlănțuie o lume absurdă, unde granița dintre vis și realitate se fluidizează. În acest cadru fantomatic, se infiltrează un grup de circari, care dinamizează atmosfera și conferă spectacolului o notă comică. Cuvântul, într-o lume aflată sub semnul visului, dobândește un rol secundar, iar muzica și, mai ales, limbajul coregrafic asumă dimensiunea ilustrativă a acestuia“.

1934 este anul în care Luigi Pirandello a primit Premiul Nobel pentru Literatură

Replici întrepătrunse

La rândul său, Anca Măniuțiu arată că, „în conceperea scenariului, am plecat de la obsesiile lui Pirandello, exprimate în toate operele sale dramatice. Acestea se referă la raporturile versatile, greu de cuantificat, dintre teatru și viață, la imposibilitatea de a fixa viața – ca și curgere continuă, năvalnică – în tiparele convențiilor și măștilor noastre sociale (sau în identitatea bine definită a unor personaje). De aici, punerea sub semnul întrebării a identității noastre psihoafective și a realității înseși, care ne scapă. De aici, vaga consistență psihologică a personajelor și inadecvarea lor funciară la realitate. Cafeneaua Pirandello este materializarea unei metafore emblematice și a unui motiv teatral străvechi: viața e vis.“ Scenariul său face să se întrepătrundă două texte teatrale ale italianului Luigi Pirandello („Omul cu floarea în gură“ și „Uriașii munților“), plasând în multe momente replici din „Șase personaje în căutarea unui autor“ și „Astă seară se improvizează“. Spectacolul aduce pe scenă 24 de actori ai Teatrului Regina Maria.

„Măștile nude“

Andrea Gavriliu a conceput coregrafia spectacolului, artista care a schimbat actoria pe coregrafie după ce a jucat șapte ani în montări de Afrim, Dabija sau Ana Mărgineanu lucrând în acest spectacol cu muzica lui Mihai Dobre, cunoscut mai bine poate ca Dobrică, fondator și basist al trupei Șuie Paparude. „Cafeneau Pirandello“ revizitează temele specifice dramaturgului nobelizat, felul în care ficțiunea și realitatea se confruntă în permanență într-o negociere fabuloasă a identității persoanelor și personajelor din spatele „măștilor nude“ (după titlul sub care au fost cândva strânse creațiile pentru scenă ale italianului). Spectacolul se joacă azi, la Oradea, în sala din Piața Ferdinand nr. 4-6, de la ora 19.00.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Andrei Radulescu 226 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.