Final dramatic cu un favorit scos intenţionat din traseu

Cine sunt purtătorii tricourilor distinctive. Ce au făcut rutierii români. Care sunt premiile zilnice în bani. Din istoria IL Giro, perioada 1909-1914.

Elia Viviani la primul mare succes din carieră

Etapa a II-a din Il Giro era una clasică pentru sprinteri. Aşteptările s-au confirmat, şi pe ultimii 5 km a început „bătălia” pentru o poziţionare cât mai bună a trenuleţurilor sprinterilor. După intrarea în ultimul km, era clar că pentru victoria de etapă, cei mai bine poziţionaţi erau Andre Greipel, Sacha Modolo, Moreno Hofland, Luka Mezgec, Elia Viviani şi Alessandro Petacchi. Cu 300 de metri înainte de linia de sosire, Greipel declanşează sprintul, dar mult mai bine poziţionat era Sacha Modolo, care l-a şi depăşit prin partea dreaptă. Exact în momentul depăşirii, Modolo este pur şi simplu aruncat din traseu de către – nu s-a văzut bine – cel mai probabil un „intrus” şi este scos din cursa spre victorie. Greipel şi Moreno Hofland, umăr la umăr se bat pentru victoria de etapă, dar de undeva din poziţia a cincea, pe partea stângă apare ca din neant Elia Viviani, Greipel se sufocă cu 50-60 de metri înainte de finish, iar Viviani îl întrece la o jumătate de roată pe Hofland obţinând prima sa victorie într-o etapă de Grand Tour. O victorie meritată, dar mai mult ca sigur că altul era rezultatul dacă Modolo nu era îmbrâncit şi trimis în mantinela de ma marginea şoselei. În ceea ce priveşte favoriţii, Contador a stat şi i-a supravegheat pe contracandidaţii săi, ei fiind obligaţi să atace. Dar cum a fost o etapă pentru sprinteri, nimeni nu a încercat ceva.

Clasament etapa a II-a: Albenga – Genova (177 km)

  1. Elia Viviani (Team Sky) – 4:13:18
  2. Moreno Hofland (Team LottoNL-Jumbo) – a.t.
  3. André Greipel (Lotto Soudal) – a.t.
  4. Luka Mezgec (Team Giant – Alpecin) – a.t.
  5. Alessandro Petacchi (Southeast) – a.t.

Tricoul roz – clasamentul general

  1. Michael Matthews (Orica GreenEDGE) – 4:32:14
  2. Simons Gerans (Orica GreenEDGE) – a.t.
  3. Simon Clarke (Orica GreenEDGE) – a.t.
  4. Johan Chaves (Orica GreenEDGE) – a.t.
  5. Roman Kreuziger (Tinkoff-Saxo) + 7”
  6. Alberto Contador (Tinkoff-Saxo) + 7”
  7. Michael Rogers (Tinkoff-Saxo) + 7”
  8. Manuele Boaro (Tinkoff-Saxo) + 7”
  9. Ivan Rovny (Tinkoff-Saxo) + 7”
  10. Paolo Tiralongo (Astana Pro Team) +12”

Poziţiile marilor favoriţi

  • Alberto Contador (Tinkoff-Saxo) – loc 6
  • Fabio Aru (Astana Pro Team) – loc 11 + 6” (faţă de Contador)
  • Rigoberto Uran (Etixx – Quick Step) – loc 18 + 12”
  • Richie Porte (Team Sky) – loc 37 + 20”
  • Jurgen Van Den Broeck (Lotto Soudal) – 48 + 23”
  • Ryder Hesjedal (Team Cannondale – Garmin) – loc 70 + 47”

Tricoul roşu – clasamentul pe puncte

  1. Elia Viviani (Team Sky) – 53 de puncte
  2. Marco Frapporti (Androni-Sidermec) – 40 de puncte
  3. Moreno Hofland (Team LottoNL-Jumbo) – 35 de puncte
  4. André Greipel (Lotto Soudal) – 25 de puncte
  5. Jan-Bert Lindeman (Team LottoNL-Jumbo) – 20 de puncte

Tricoul albastru – clasamentul căţărătorilor

  1. Jan-Bert Lindeman (Team LottoNL-Jumbo) – 3 puncte
  2. Lukasz Owsian (CCC Sprandi Polkowice) – 2 puncte
  3. Giacomo Berlato (Nippo-Vini Fantini) – 1 punct

Cum stau rutierii români

Serghei Tvetcov (Androni-Sidermec) şi Eduard Grosu (Nippo-Vini Fantini) au terminat etapa unul lângă altul, pe locruile 169, respectiv 170, la 4 minute şi 43 de secunde faţă de învingător. Înainte de etapă exista un semn de întrebare în ceea ce îl priveşte pe Grosu, şi anume dacă se va angaja la sprintul final sau nu. S-a mers pe varianta Daniele Colli (celălalt sprinter al echipei) şi acesta a prins un foarte bun loc 9, în acelaşi timp cu învingătorul şi este posibil ca şefii echipei să mizeze tot pe el şi la celelalte etape de sprint. În clasamentul general. Tvetcov este pe locul 168, la 5:46 faţă de lider, iar Grosu este pe locul 170 la 5:52 faţă de lider.

Premiile de etapă

  • În fiecare etapă rutierii clasaţi pe locurile 1 – 20 obţin următoarele sume:

Loc 1 – 11.010 Euro

Loc 2 – 5.508 Euro

Loc 3 – 2.753 Euro

Loc 4 – 1.377 Euro

Loc 5 – 1.102 Euro

Loc 6 -7 – 826 Euro

Loc 8 -9 – 551 Euro

Loc 10-20 – 276 Euro

Pentru fiecare zi în care poartă tricoul roz (tricoul de lider în clasamentul general), un rutier primeşte: 1.000 de Euro

  • În fiecare etapă, primii trei rutieri care obţin puncte pentru clasamentul pe puncte primesc:

Loc 1 – 800 Euro

Loc 2 – 500 Euro

Loc 3 – 200 Euro

Pentru fiecare zi în care poartă tricoul roşu (tricoul de lider în clasamentul pe puncte), un rutier primeşte: 500 de Euro

  • În fiecare etapă în care există căţărări, primii trei rutieri care obţin puncte pe căţărările repertoriate primesc:

Loc 1 – 700 Euro

Loc 2 – 400 Euro

Loc 3 – 200 Euro

Pentru fiecare zi în care poartă tricoul albastru (tricoul de lider în clasamentul căţărătorilor), un rutier primeşte: 500 de Euro

  • În fiecare etapă (mai puţin cele de contratimp) primii 5 rutieri care trec prin linia de sosire a punctelor de sprint intermediar – câte unul de etapă – primesc:

Loc 1 – 500 de euro

Loc 2 – 400 de euro

Loc 3 – 300 de euro

Loc 4 – 200 de euro

Loc 5 – 100 de euro

Pentru fiecare în care poartă tricoul alb (tricoul de lider în clasamentul tinerilor) un rutier primeşte: 500 de euro

Rutierul care are cei mai mulţi km în evadare într-o etapă primeşte: 250 de euro

Rutierul care este desemnat cel mai combativ rutier al etapei primeşte: 300 de euro

Din istoria Il Giro – începuturile

  • Primul start s-a dat pe 13 mai 1909 la Milano, la ora 2.53 dimineţa. Pe străzile din oraş raseul a fost luminat de foarte mulţi purtători de torţe.
  • Prima etapă a numărat 397 de km şi a fost parcursă de câştigător, Dario Bini (sponsorizat de echipa/firma Bianchi) în 14 ore şi 6 minute şi 15 secunde.
  • La primul start s-au aliniat 115 rutieri; în afară de cei din Italia, au mai fost 5 francezi, 2 germani şi câte un argentinian, belgial şi austriac.
  • Primul rutier descalificat fost Andrea Provinciali. Motivul? În etapa a II-a, Bologna – Chieti a utilizat pentru cca 120 de km trenul, ca să se asigure că va obţine victoria. A fost depistat de comisarii de cursă şi descalificat.
  • Primul câştigător al turului a fost italianul Luigi Gana. Pentru victoria sa a primit 5.325 de lire, o sumă imensă pentru vremurile de atunci, aproape câştigul anual al unui contabil şi al unui inginer.
  • Primul rutier străin care a câştigat o etapă a fost francezul Jean-Baptiste Dortignacq. El a trecut primul linia de sosire în etapa a II-a în anul 1910. Dortignacq nu a reuşit însă să termine turul.
  • Prima dată când timpii de parcurs au contat pentru stabilirea clasamentelor a fost în 1914. Atunci s-a înregistrat şi cea mai mare diferenţă între locurile 1 şi 2, concret 1 oră, 57 de minute şi 26 de secunde.
  • Primele biciclete utilizate de către rutierii în Il Giro în perioadfa de pionierat, aveau o singură viteză.
  • Prima „rebeliune” a rutierilor s-a înregistrat în 1911. Din cauza şoselelor mizerabile, rutierii au decis de la sine putere să termine etapa Bari – Napoli la Pompei, după care au rulat neutralizat, spre Napoli, unde zeci de mii de oameni aşteaptau o sosire la mare luptă pentru a celebra 50 de ani de la unificarea Italiei. Nemulţumiţi că nu pot vedea o sosire normală, oamenii din piaţa centrală a oraşului i-au bombardat pe rutieri cu roşii şi cu ouă.
  • Primut Il Giro „criminal” a avut loc în 1914. Din cele 8 etape ale cursei, 5 măsurau între 420 şi 429 km. Din 81 de rutieri aliniaţi la start, doar 8 au terminat competiţia. (sursa: bikeraceinfo.com)

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Lucian Gheorghiu 3052 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.