Gabriel Oprea a abuzat de funcţie prin folosirea ilegală a două vehicule ale Poliţiei

Cazul Oprea-Gigină a devenit unul politic, în care Puterea şi Opoziţia au uitat de poliţistul mort în accident. Şi asta pentru că Gabriel Oprea preferă, în locul unei „demisii de onoare”, să se folosească acum de rolul pe care UNPR-ul îl joacă în arcul guvernamental, după ce a eşuat cu folosirea oamenilor din MAI, aflaţi în subordinea sa.

Întrucît în ultimele zile, ziarişti obedienţi Puterii şi politicieni apropiaţi de Gabriel Oprea, ignorînd evidenţele, au bătut cîmpii în apărarea acestuia, vă prezentăm mai jos întreg cadrul legal care arată că Vicepremierul are partea lui de vină în accidentul ce a dus la moartea poliţistului Bogdan Gigină.

Dintre toţi „apărătorii” lui Oprea, cel mai mult ne-a surprins aroganţa ministrului Eugen Nicolicea, pe care-l ştiam altădată mai echilibrat. Profitînd de faptul că, în general, cei care erau cu el în platou habar nu aveau de legile ce fac vorbire de „coloana oficială” a unui demnitar, Nicolicea, care este şi coleg de partid cu Gabriel Oprea, mai avea puţin şi propunea ca şeful său să fie decorat şi declarat erou al evenimentelor acestea tragice, e drept, în opoziţie cu cei care, la rîndul lor, mai aveau puţin şi spuneau că Oprea a comis în mod direct accidentul!

Pentru a preîntîmpina continuarea acestor discuţii sterile şi transformarea Cazului Oprea într-unul strict politic, vă prezentăm mai jos întreg cadrul legislativ care face vorbire de „coloana oficială” a demnitarilor, astfel încît să se vadă foarte clar unde a abuzat Gabriel Oprea de funcţia sa!

Iată, mai întîi, care era componenţa dispozitivului din acea seară, aşa cum rezultă din declaraţiile martorilor şi ale lui Gabriel Oprea: o motociletă pe post de antemergător, o maşină a Poliţiei, o maşină a SPP şi maşina de serviciu a lui Gabriel Oprea. Vă prezentăm graficul acestui dispozitiv, precum şi responsabilii fiecărui segment:

În mod normal, orice ministru beneficiază de pază şi protecţie din partea SPP (Serviciul de Pază şi Protecţie), iar lista beneficiarilor este stabilită de Consiliul Suprem de Apărare a Ţării (CSAT). Actul normativ care reglementează aceste lucruri este Legea nr. 191 din 19 octombrie 1998, cu modificările ulterioare. În grafica de mai sus, este vorba de ultimele două maşini, ele formînd, din punct de vedere legal, tot ce înseamnă coloana oficială de drept a ministrului Oprea:

Oricît i s-ar părea de mic acest dispozitiv, ministrul Oprea nu are dreptul să beneficieze de mai multe maşini sau ofiţeri din cadrul SPP, nici măcar contra cost! Art. 14 al 2 din Legea 191/1998 spune foarte clar că paza şi protecţia demnitarilor este decisă în CSAT şi numai pentru demnitarii străini poate fi suplimentat acest dispozitiv! Conform art. 14 al. 4, SPP-ul putea oferi servicii de pază şi altor demnitari care nu fac parte din lista stabilită în CSAT, însă contra cost! Deci, Gabriel Oprea nu avea dreptul la suplimentarea pazei sale nici măcar contra cost! Cu alte cuvinte, singura pază legală de care beneficia Gabriel Oprea este dispozitivul format de ofiţerii aflaţi în maşina SPP! Aceasta este ceea ce se numeşte impropriu şi pompos „COLOANA OFICIALĂ” a unui demnitar cum este Gabriel Oprea, iar componenţa pentru fiecare demnitar, raportată la funcţia lui în stat, este stabilită cu stricteţe prin lege. Pînă aici, totul este legal, Gabriel Oprea beneficiind, în calitate de ministru, de paza SPP, avînd în preajma sa o maşină a acestui serviciu.

De aici însă începe abuzul lui Gabriel Oprea. Definiţia „COLOANEI OFICIALE” o găsim în CODUL RUTIER, la art. 6, al. 11:

Deci, din punctul de vedere al circulaţiei autovehiculelor pe drumurile publice, coloana oficială nu este cea în care este maşina demnitarului şi maşina SPP, ci doar aceea care „este însoţită de unul sau mai multe autovehicule ale poliţiei rutiere”! Gabriel Oprea, în calitate de Ministru de Interne, fiind şeful ierarhic al Poliţiei rutiere, a dispus în mod abuziv de funcţia sa, din dorinţa de a fi neapărat într-o coloană oficială, simţindu-se mult mai important decît dacă ar fi fost însoţit doar de SPP, aşa cum prevede legea!

Deseori, pe drumurile publice, întîlnim maşini cu girofar, fie că aparţin Ministerului Public, cu procurori care se deplasează în diferite misiuni, fie că aparţin Ministerului Sănătăţii, cu ambulanţe care se duc la urgenţe medicale sau chiar ale Ministerului de Interne, aflate în misiune. Acestea nu sînt ”COLOANE OFICIALE”, ci doar maşini care, potrivit legii, beneficiază de anumite priorităţi în circulaţia pe drumurile publice, generate de urgenţa misiunilor la care se deplasează! În această categorie intra şi grupul de două maşini care-l însoţeau pe Gabriel Oprea în seara accidentului, ele beneficiind deja de girofarurile ce-i deschideau calea printre celelalte maşini din trafic!

Gabriel Oprea însă a vrut mult mai mult: să fie văzut cu o coloană mai mare, cu poliţişti care să-i deschidă calea ca unui şef de stat, aşa cum văzuse el la alţi mari demnitari, şi chiar cu un motociclist care să blocheze intersecţiile înainte ca el să ajungă acolo! Aici s-a comis abuzul în funcţie al lui Gabriel Oprea!

Codul Rutier prevede explicit că doar Preşedintele, Primul ministru, preşedinţii Senatului şi cel al Camerei deputaţilor beneficiază DE DREPT de – atenţie! – ÎNSOŢIREA de către echipajele poliţiei rutiere a coloanelor în care se află de demnitarii! Gabriel Oprea nu făcea parte din această categorie, oricît s-ar zbate să ne spună că venea şi se îndrepta către instituţii ale statului, fie ele şi de siguranţă naţională! Pentru activitatea sa, avea deja un sistem de pază dotat cu semnalizări acustice şi luminoase care-i deschideau calea în trafic! Folosirea maşinilor de poliţie ca ÎNSOŢITORI AI COLOANELOR OFICIALE nu este permisă decît ÎN SITUAŢII DEOSEBITE, CARE IMPUN DEPLASAREA ÎN REGIM DE URGENŢĂ, aşa cum prevede explicit Codul Rutier la art. 223, iar acestea nu se stabilesc de către Gabriel Oprea, chiar dacă el este Ministru de Interne:

Ca să înţeleagă toţi cei care dezbat acest caz, nu coloana în sine a lui Gabriel Oprea a fost ilegală, ci folosirea echipajelor de poliţie care o însoţeau şi la care Vicepremierul nu avea dreptul! Oprea a crezut că, în calitate de Ministru de Interne, poate dispune după bunul său plac de maşinile şi personalul ministerului pe care-l conduce, folosindu-le în scop personal. Este ca şi cum Ministrul transporturilor ar decide ca avionul în care se află să fie însoţit de o coloană de avioane care să arate pămîntenilor cît de important este el!

Aşadar, în schema de mai sus a „Coloanei lui Gabriel Oprea”, legale erau doar ultimele două maşini, a SPP şi cea în care se afla, iar ilegale erau motocicleta şi maşina Poliţiei rutiere, care, potrivit legii, nu aveau ce să caute acolo pentru a-l însoţi pe Vicepremier! Dacă se respectau prevederile legii, astăzi poliţstul Bogdan Gigină ar fi fost alături de familia sa, nu în cimitir.

P.S. Aplaudacii lui Gabriel Oprea vor ca atenţia să fie îndreptată exclusiv către cei care au făcut groapa în asfalt. Pentru vina lor, cei care au lăsat groapa nesemnalizată vor răspunde şi nu e treaba noastră să frunzărim hîrtiile pe care Primăria Capitalei le-a trimis deja Parchetului. Însă, dacă tot vor să vorbească de groapa ucigaşă, ar trebui să ia în calcul şi faptul că groapa fiind chiar pe bulevard, o mare responsabilitate o are şi Ministerul de Interne, condus de Gabriel Oprea, care ar fi trebuit, cu ajutorul echipajelor sale, să semnaleze existenţa ei din primul moment. Dar două dintre aceste echipaje ale Poliţiei rutiere, în loc să se afle pe străzi pentru a contribui la buna desfăşurare a traficului, au fost luate chiar de Ministrul de Interne pentru a-i spori lui importanţa!

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Ion Spânu 1818 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.