Gardianul tratatelor UE sau al intereselor Germaniei?

Germania va trebui să renunțe la proiectul vinietei pentru folosirea autostrăzilor, o taxă care lovea doar autoturismele și camioanele străine, ajungând până la 130 de euro pe an. Decizia aceasta a fost luată, săptămâna trecută, de Curtea Europeana de Justiție, care a considerat că taxa violează un principiu de bază al UE – nediscriminarea bazată pe naționalitate. Verdictul acesta a fost relatat și comentat de presa europeană, mai puțin însă poziția Comisiei Europene. A fost criticată Germania, pentru insistența cu care a încercat să impună taxa de autostradă pentru straini, au fost lăudate Austria și Olanda, care au adus Berlinul în fața CEJ, însă Comisia Europeană a trecut pe sub radar, când, de fapt, ea este gardianul tratatelor UE și prima instituție europeană care ar fi trebuit să rezolve această situație.

Povestea vinietei discriminatorii începe în 2015, anul apogeului crizei migrației, când cancelara Angela Merkel a găsit cu cale să facă un cadou aliaților creștin-sociali din Bavaria, care doreau să câștige voturi susținând că poluarea din Germania se datorează în bună măsură străinilor, care, prin urmare, ar trebui taxați. La protestele Franței, Olandei și Austriei, Comisia de la Bruxelles cere explicații Berlinului și, neconvinsă, sesizează CEJ. Curtea decide anularea vinietei germane pentru străini. Guvernul de la Berlin nu renunță, vine cu câteva modificări ale legii și convinge Comisia de la Bruxelles să claseze dosarul. Era mai 2017, iar proiectul vinietei germane pentru străini reînvia.

Austria protestează din nou și decide să sesizeze CEJ. Numai că Tratatul UE precizează că un stat care dorește să sesizeze CEJ este obligat să se adreseze în prealabil Comisiei Europene, care să acționeze ca un mediator de prima instanță. Cum Viena și Berlinul nu au ajuns la o înțelegere, Comisia ar fi trebuit să trimita un aviz la CEJ, însă lunile trec și executivul UE, gardianul tratatelor, nu face nimic din ce ar fi putut dăuna taxei discriminatorii din Germania.

Guvernul austriac merge însă mai departe. Judecătorii CEJ se reunesc și constată că Berlinul a încercat să se ascundă în spatele unor chichițe juridice: taxa de drum era impusă atât germanilor, cât și străinilor, doar că cetățenii germani urmau să primească din partea statului o deducere fiscală egală cu suma plătită pentru vinietă. Curtea decide că ”este o discriminare indirectă pe motiv de naționalitate și o violare a principiului liberei circulații a mărfurilor și serviciilor”, care poate face mai puțin competitive produsele din alte țări ale UE.

Mai grav pentru Comisia lui Jean-Claude Juncker este că nu e pentru prima dată când închide ochii la încălcările principiilor UE de către Germania. În 2016, când afacerea ”dieselgate” era în toi, Comisia a adoptat un regulament de execuție, care nu mai necesita aprobarea Parlamentului European și a statelor membre, regulament prin care începe o nouă procedură de omologare a vehiculelor în condiții reale de exploatare. Pe scurt, scrie publicația franceză Liberation, Comisia, gardianul tratatelor UE, autoriza depășirea emisiilor de noxe de 2,1 ori față de pragul impus în UE încă din 2014. Scopul – reintrarea în legalitate a constructorilor germani, scrie Liberation. CEJ a intervenit în acest caz și a decis că CE nu are nicio competență de a modifica un text legislativ de una singură. În plus, documente publicate presa europeană după debutul ”dieselgate” arată că aceeași Comisie Europeană știa despre tentativele constructurilor germani de a constitui un cartel care să mascheze depășirea reală a emisiilor de noxe, însă ”gardianul tratatelor” nu a mișcat un deget.

Liberation consideră că în spatele cazurilor vinietei și emisiilor de noxe se află germanul Martin Selmayr, șef de cabinet al președintelui Junckler, devenit apoi, în urma unor mașinațiuni și cu încălcarea normelior UE (după cum a stabilit Parlamentul European), secretar general al Comisiei Europene, în martie 2018.

Să fie o coincidență, se întreabă Liberation, că același Selmayr a făcut presiuni pentru ca CE să se lanseze, în ciuda opoziției Franței, în negocierea unui acord comercial cu SUA, pentru a evita taxarea importurilor de automobile în America, măsură care ar fi lovit în aceleași mari companii germane? Să fie o coincidență că același secretar general al Comisiei face presiuni pentru grăbirea unui acord comercial cu Mercosur (Brazilia, Argentina, Uruguay, Paraguay), acord care sacrifică interesele țărilor europene aflate în topul producției agricole și promovează interesele industriei auto germane? ”Pe scurt, Comisia Juncker nu mai este un gardian al tratatelor europene, ci un gardian al intereselor germane”, scrie Liberation.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 7

9 Comentarii

  1. Ce a ajuns si UE asta,este rasucita cu tratate cu tot numai sa fie in avantajul Germaniei care iata cu ce frectii infractionale anticoncurentiale poate sa fie asazisul „Motor” al economiei UE,pentru ca altfel,fara pivilegiile,pe care altii nu le au,s-ar arata ca,de fapt,este o mare gogoasa umflata pe spatele altora.Iar acum gogoasa este si mai bosumflata ca i-a taiat Trump privilegiile comerciale cu USA,unde vindea cu vama mica,in schimb aia sunt taxati la vanzari in Germania cu vama mare.

  2. Germanii plătesc vreo 60 de euro ca să străbată Franţa spre Spania, unde iar plătesc, apoi vreo 9 euro ca să treacă prin Austria spre Ungaria. Austriecii, francezii sau spaniolii nu plătesc nimic ca să circule prin Germania. Nici românii! Vouă chiar vi se pare corect să puteti circula gratis pe autostrăzile germane si să-i taxati pe germani pentru multiplele autostrăzi românesti?

  3. Ce discriminare jurnalistule Calin? Abica e ok ca toata Europa sa nu platesca un franc pe autostrazile germanem dar nemtii sa plateasca taxe in Austriam Franta, Italia etc,>

  4. Pai UE nu e cumva cel de-al IV-lea Reich rebotezat? Asta e deja secretul lui Polichinelle. Si Labus din cotet stie ca UE=Germania iar fraierii viseaza la tot felul de gogosi si cai verzi pe pereti, cum ar fi egalitatea si fratia dintre teutoni si supusii lor!

  5. O, tu, mareața și iubita mea germanie,
    Ce caci tratate dimineata la sfeștanie,
    Iar pe la miez de seara, bețivul mic junker,
    Ți le aprobă, făcând pe clovnul lui madam markel,
    O tu, mai du-te dracului și pe pustii de slută,
    Germanie dementă, smintită de propria-ți cucută,
    Nu ai pierdut nici o ocazie de-ati arăta mizeria ta morală,
    Caci doar cu crime tu vei rămâne in memoria universală.

  6. @ghi
    Ai citit dar n-ai inteles. Germania poate taxa drumurile dar nu discriminatoriu, adica sa plateasca doar strainii. Pot pune cate taxe vor dar trebuie platite la fel si de nemti si de straini. In Franta, Spania, etc, toata lumea plateste la fel indiferent ca sunt indigeni sau straini. Pricepi sau iti trebuie desen?

  7. Stimaţi tovarăşi şi pretini !
    nu vă mai inervaţi că mai e puţin şi vă puteţi duce iar în Rusia cu palşaport …

  8. Tehnica e simpla : se creaza un hatis principii si de legi ( asa am ajuns noi cu solidaritatea energetica sa dam ce-i al nostru celor ce n-au si sa ne alegem cu praful de pe toba pe ceea ce ne-a dat bunul Dzeu ) pe care il descilcesc cum vor cei ce pot

  9. @ cib
    Bravo insfirsit v-ati dat seama ca este vorba de la IV reisch ! De mai bine de un an v-am spus asta pe situl acesta!

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.