Haos electoral total cu voie de la AEP şi de la lege

Cheltuielile pentru afişajul electoral din ultimele două luni nu sunt controlate de nimeni. AEP inventează concepte legislative. Încălcarea legii nu prevede sancţiuni.

Un apel al AEP

Autoritatea Electorală Permanentă a remis luni presei un comunicat în care precizează că „lansează un apel la adresa competitorilor electorali pentru retragerea din spaţiul public, cel mai târziu până la data începerii campaniei electorale, a tuturor materialelor de promovare care contravin prevederilor Legii nr. 334/2006”. La ce se referă AEP? Se referă la zecile de mii (dacă nu mai multe) bannere şi mesh-uri care au împânzit intersecţiile (şi nu numai) tuturor localităţilor din România. Conform noii legislaţii în vigoare, la nivel de afişaj, în campania electorală pot fi utilizate numai afişe electorale cu dimensiunile de cel mult 500 mm o latură şi 350 mm cealaltă latură; afişele electorale prin care se convoacă o reuniune electorală vor avea 400 mm o latură şi 250 mm cealaltă latură şi vor fi amplasate în locurile speciale pentru afişaj; (Art.29, alin.2, litera a. din Legea 113/2015 pentru pentru modificarea şi completarea Legii nr. 334/2006 privind finanţarea activităţii partidelor politice şi a campaniilor electorale).

Cheltuieli electorale necontrolate legal

Din comunicatul AEP însă mai reiese un aspect foarte grav, care s-a confirmat după ce am revăzut, articol cu articol întreaga legislaţie electorală în vigoare. Concluzia: noua legislaţie permite furtul startului în campania electorală şi totodată permite cheltuieli peste ce prevede Legea 113/2015 şi nu doar atât, aceste cheltuieli nu pot fi verificate. Următorul pasaj din comunicatul AEP precizează: “Trebuie să precizăm că activităţile de promovare la care pot recurge entităţile politice au fost împărţite de către legiuitor în două categorii: acţiuni de publicitate politică și acţiuni de publicitate electorală, delimitate sub aspect temporal în raport cu data alegerilor.

Cu această ocazie am aflat că există două tipuri de publicitate: politică şi electorală. Dacă este să ne luăm după comunicatul AEP, publicitatea electorală se desfăşoară în perioada campaniei electorale, iar cea politică oricând. Mai mult, în comunicat se menţionează că AEP are competenţe (de verificat cheltuielile partidelor, candidaţilor etc.) doar în perioada de campanie electorală, deci tot ce vede cetăţeanul pe stradă, bannere şi mesh-uri, de mai bine de aproape două luni de zile, NU este verificat de nimeni pe linie financiară!

Invenţii ale AEP

Care este realitatea din stradă. 90% dintre bannere şi mesh-uri sunt 100% electorale şi se referă la candidaţi. Sunt unii candidaţi – mai ales în Bucureşti şi alte oraşe mari – care au foarte multe bannere şi mesh-uri. Toate acestea costă. Dar nimeni nu îi va întreba de sănătate pe candidaţi sau pe mandatarii financiari ai partidelor politice. Atenţie, în nicio lege care reglementează probleme de natură electorală nu există sintagma “publicitate politică”, “promovare politică”. Niciunde nu există vreo prevedere din care să reiasă că partidele şi candidaţii au dreptul de a se promova stradal înainte de perioada campaniei electorale. De unde au scos cei de la AEP povestea cu publicitatea politică, sau mai precis, cum pot considera oficialii de la AEP că bannerele şi mesh-uri existente în prezent pe străzi reprezintă “publicitate politică” este de neînţeles şi denotă INCOMPETENŢA crasă a celor de acolo. Practic toţi candidaţii (şi partidele din care fac parte) au încălcat art.64 din Legea 115/2015, care prevede clar: “campania electorală începe cu 30 de zile înainte de data desfăşurării alegerilor şi se încheie în ziua de sâmbătă care precedă data alegerilor, la ora 7.00. Numai că, atenţie, NU EXISTĂ sancţiuni pentru încălcarea acestui articol. Există sancţiuni doar pentru continuarea campaniei electorale după încheierea ei. Presa a atras atenţia încă de când se lucra la legislaţia electorală că şi nerespectarea art.64 trebuie sancţionată, dar parlamentarii nu au ţinut cont de această sugestie mai mult decât normală.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Lucian Gheorghiu 3052 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.