Începe Comarnic – Brașov

La Ministerul Transporturilor, în prezenţa ministrului Răzvan Cuc, a fost semnat astăzi contractul pentru proiectarea şi execuţia lotului 5 din Autostrada Comarnic-Braşov, sector Râşnov-Cristian, şi Drum de Legătură, lungime 6,3 km (autostrada) + 3,7 km (drum naţional la 4 benzi cu separator median).

Contractul este semnat de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) cu asocierea formată din SC Alpenside SRL – SC Specialist Consulting SRL.

„Este un contract de 118 milioane de lei, pe care îl semnăm în fața instituțiilor financiare internaționale, BEI, BERD, Banca Mondială. Constructorul are la dispoziție 24 de luni, 6 luni pentru proiectare și 18 luni pentru excecuție, deci tronsonul se va finaliza în acest mandat. Atrag atenția constructorului că nu mai toleră, extensii de timp sau scuze de întârziere”, a declarat ministrul Transporturilor.

Ministerul Transporturilor anunțase că va semna săptămâna aceasta primul contract de execuție pentru un lot de autostradă care să traverseze Carpații. Practic, la mai bine de 10 ani de la prima încercare de a găsi un constructor pentru autostrada Comarnic – Brașov, compania de drumuri reușește, în sfârșit, să parafeze contractul pentru sectorul Predeal – Cristian, cu o lungime de aproximativ 10 km, din care 4 km drum de legătură.

Asocierea Alpenside – Specialist Consulting (liderul fiind o firmă cu acționari din Cipru) a câștigat contractul la sfârșitul lunii mai, cu o ofertă de 118 milioane lei, adică mai puțin de 5 milioane euro pe km. Contractul este de tip proiectare și execuție, iar termenul de finalizare este de 24 de luni.

Chinurile facerii autostrăzii Comarnic – Brașov

Toate guvernele care s-au perindat pe la putere în ultimii 10-12 ani au promis soluții pentru a rezolva problema aglomerației de pe DN 1 Valea Prahovei. Însă niciun ministru al Transporturilor nu a reușit să pună piciorul pe șantierul autostrăzii, chiar dacă hârtia contractelor a văzut ștampile și semnături. Prima tentativă a fost în 2004, atunci când guvernul Adrian Năstase semna cu antreprenorul francez Vinci un contract tip parteneriat public-privat (PPP) pentru 36 km între Comarnic și Predeal. Procedura mai puțin transparentă a fost criticată atunci, iar proiectul a fost oprit după schimbarea puterii politice.

O a doua încercare a fost în 2009, atunci când o asociere din care făcea parte și Vinci a fost selectată pentru a construi drumul de mare viteză între Comarnic și Brașov (58 km). Ministru al Transporturilor era Radu Berceanu, dar nici acesta nu a apucat să vadă buldozere pe șantier pentru că nu s-au găsit fonduri. În fine, la sfârșitul anului 2012, compania de drumuri publica un anunț de concesiune pentru „Autostrada Zăpezii“, iar premierul Ponta promitea că nu mai candidează la parlamentarele din 2016 dacă șoseaua nu e gata. Garanția succesului urma să fie asigurată de ministrul Marilor Proiecte de Infrastructură, Dan Șova, care a promis că se mută cu cortul pe șantier pentru ca șoseaua să fie gata în trei ani și jumătate, la alegeri: „O începem și o terminăm până în 2016, chit că mă mut pe ea. Mă mut cu cortul pe autostrada Comarnic și tot o termin“, spunea Dan Șova, pentru Digi 24, în luna martie 2013. Doar că și de această dată concesiunea a picat, anunțul oficial venind în vara anului 2015,
CNADNR arătând că asocierea nu a reușit să asigure finanțarea de la bănci, dar a recunoscut și că România ar fi plătit 8,5 mld. euro în 26 de ani: „Ofertantul declarat câștigător nu a reușit să obțină implicarea instituțiilor financiare internaționale (BEI, BERD, IFC etc.) în finanțarea proiectului de concesiune. Prezentarea publică a proiectului a generat o puternică reacție negativă, mai ales în privința costurilor prezentate“.

Centurile Comarnic și Bușteni, blocate în contestații

Centurile Comarnic și Bușteni, precum și drumul alternativ pe Valea Doftanei ar fi trebuit să fie „Planul B“ pentru a descongestiona traficul de pe DN 1, însă cele trei proiecte sunt practic blocate. Pentru cele două centuri prahovene (cu o lungime totală de 4 km) nu s-au semnat contractele, deși licitația este din 2015, iar pentru repararea drumului județean 102 I (55 km), care urma să devină Drumul Național 1 V Câmpina – Săcele, nu s-au mai alocat fondurile necesare asfaltării. Practic, pentru cele două zone de pe Valea Prahovei unde se formează coloane, compania de drumuri nu reușește să vină cu soluții de fluidizare a circulației. Mai mult, o rută alternativă DN 73 Pitești – Câmpulung – Brașov are numeroase restricții mai ales între Bran și Râșnov, iar DN 1 A Cheia – Săcele este util doar pentru șoferii în tranzit sau care se cazează în zona Predeal – Brașov.

Patru loturi de autostradă împotmolite

Primele patru loturi ale autostrăzii A 3 Comarnic – Brașov sunt împotmolite în diferite faze. Pentru primul lot (4 km) dinspre Comarnic, oferta inițială depusă de firma lui Dorinel Umbrărescu a fost respinsă, fiind considerată neconformă, iar licitația lansată în 2015 pentru revizuirea studiilor de fezabilitate ale loturilor 2, 3 și 4 (lungime totală 47 km) a fost anulată.

Impas și pentru A 1 Sibiu – Pitești

Prioritate zero la Ministerul Transporturilor, Autostrada A 1 Sibiu – Pitești pare avansată, dar nu are șanse de finalizare în 2020, așa cum a promis inclusiv premierul Mihai Tudose după o întâlnire cu reprezentanții Ford: „Un alt punct atins în timpul întrevederii s-a referit la infrastructură. În acest context, premierul Tudose a menționat că autostrada Pitești – Sibiu și legătura între Pitești și Craiova sunt priorități ale Guvernului, urmând să fie finalizate până la sfârșitul mandatului. Motivul: 12 luni de la data semnării contractului durează proiectarea loturilor 1 și 5, în timp ce execuția este de 36 de luni. Pentru loturile de mijloc, 2, 3 și 4 (cele mai dificile), CNAIR vrea să finalizeze SF-urile în regie proprie, dar studiile sunt vechi și nu se știe dacă vor fi acceptate de UE.

Așadar, Centenarul Marii Uniri, moment simbolic care ar trebui marcat inclusiv prin traversarea Carpaților cu o autostradă, ne va găsi în aceleași coloane interminabile pe DN 1 Valea Prahovei sau pe DN 7 Valea Oltului.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Paul Dumitrescu 5138 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.