Iohannis, un nou apel la Parlament

Iohannis, a doua zi de vorbe. După o pauză de aproape două săptămâni de tăcere, iată că a a fost nevoie de două zile cu rezultate record de imbolnăviri pentru ca președintele să iasă din nou la rampă. Așa că după ce a aflat de cele 614 cazuri de astăzi, Iohannis a ieșit la declarații. Declarația integrală:

Bună ziua!

Am transmis astăzi Parlamentului, conform legii, informarea privind starea de urgență instituită pe întregul teritoriu al României prin cele două decrete, semnate pe 16 martie și, respectiv, 14 aprilie.

Documentul prezintă în mod sintetic și transparent acțiunile și inițiativele pe care le-am avut pe perioada stării de urgență pentru a atinge obiectivele prioritare urmărite, respectiv protejarea sănătății cetățenilor, limitarea efectelor pandemiei, protejarea și relansarea economiei. Totodată, documentul propune și o serie de măsuri menite să îmbunătățească în viitor capacitatea de răspuns din partea statului în fața unor provocări similare.

Pandemia COVID-19 a generat o criză la nivel mondial care a reclamat din partea tuturor statelor acțiuni rapide, adaptabilitate și soluții inedite. Ne aflăm astăzi la aproape jumătate de an de la momentul în care, pe 30 ianuarie, Organizația Mondială a Sănătății recunoștea riscurile majore reprezentate de epidemia cu noul coronavirus, declarând-o situație de urgență pentru sănătatea internațională, motivată de faptul că SARS-CoV-2 nu putea fi comparat cu niciun virus anterior, fiind total atipic ca manifestare a bolii, agresivitate și capacitate de transformare, dar și adaptare la mediu.

Noul coronavirus a schimbat radical viețile tuturor și a pus la încercare sistemele de sănătate, de protecție socială, precum și pe cele economice de pe întregul mapamond.

Realitatea din toate țările afectate ne arată acum, fără echivoc, că pericolul unei răspândiri masive a virusului, care să nu poată fi ținută total sub control, a putut fi evitat doar prin adoptarea de măsuri ferme.

România a acționat la timp și eficient. În data de 16 martie, am semnat decretul privind instituirea stării de urgență, în urma evaluării situației epidemiologice naționale și internaționale, a discuțiilor din cadrul CSAT, a consultării membrilor Guvernului și a dialogului cu specialiștii în epidemiologie și sănătate publică, protejarea și siguranța cetățenilor fiind obiectivul fundamental.

Unica rațiune a acestor măsuri restrictive a fost evitarea unui scenariu negru, caracterizat printr-un val masiv de victime și îmbolnăviri, un scenariu care ar fi fost inevitabil mai ales în condițiile în care România nu avea niciun fel de stocuri medicale pentru situații de urgență, iar toate statele lumii erau angrenate într-o cursă contra cronometru pentru achiziția acelorași resurse sanitare.

De asemenea, în evaluarea situației și aprecierea necesității instituirii stării de urgență, am luat în considerare una dintre caracteristicile esențiale care diferențiază România de celelalte state europene, și anume existența celei mai numeroase diaspore din Europa. În contextul pandemiei, revenirea pe teritoriul național a unui număr important de români din diaspora, inclusiv din zone puternic afectate de epidemie, a reprezentat una dintre cele mai mari provocări pentru autoritățile române și un argument pentru instituirea stării de urgență.

Într-un context dominat de evoluții nefavorabile, a fost nevoie de o intervenție rapidă, coordonată și eficientă din partea autorităților pentru sprijinirea populației și a agenților economici, precum și de un comportament responsabil și solidar din partea cetățenilor. Evoluția situației epidemiologice la nivel național a condus la evidențierea unor carențe majore în cele mai importante sisteme ale statului, în special în cel medical, unde s-a constatat lipsa materialelor care să acopere și nevoile urgente, esențiale.

Mai mult, pandemia a scos la iveală o serie de fragilități sistemice, precum o economie națională puternic dezechilibrată, lipsa investițiilor publice, productivitate scăzută și o capacitate administrativă redusă.

Criza COVID-19 a pus o presiune uriașă pe marile sisteme publice, care, ani la rând, au fost subfinanțate și, uneori, gestionate fără simț de răspundere. Diletantismul și lipsa de responsabilitate a guvernărilor anterioare au avut un impact negativ asupra capacității statului de a răspunde unei asemenea amenințări. Din cauza vulnerabilităților sistemice, efortul autorităților române de a gestiona o criză de o asemenea anvergură a fost cu atât mai anevoios.

În pofida acestor condiții deosebite, instituțiile implicate direct în managementul crizei au reușit, prin implementarea unor măsuri dure, excepționale, să diminueze efectele negative ale epidemiei COVID-19, acționând rapid, proporțional și eficient. Acest lucru ar fi fost imposibil fără profesionalismul și dedicarea personalului medical.

Datorită modului în care toți actorii implicați și, în special, cei aflați în prima linie și-au făcut datoria, a fost evitată o criză sanitară de proporții și au fost salvate numeroase vieți omenești.

De asemenea, răspunsul cetățenilor la apelul autorităților a fost unul covârșitor pozitiv. Prin modul responsabil și rațional în care s-au raportat la ansamblul de măsuri sanitare instituite, românii au dovedit că au înțeles gravitatea situației și necesitatea respectării măsurilor adoptate. Deși restricțiile impuse au fost fără precedent în perioada postdecembristă, justețea și proporționalitatea acestora au fost întărite și de comportamentul majorității cetățenilor, care le-au asimilat și le-au integrat în viața lor de zi cu zi.

La rândul lor, sectorul neguvernamental și cel economic s-au alăturat demersului statului de a face față epidemiei, contribuția acestora fiind semnificativă.

Pe durata stării de urgență, m-am consultat permanent cu Guvernul și am participat constant la videoconferințe cu autoritățile, cu managerii de spitale, cu prefecții și șefii instituțiilor publice deconcentrate pentru a afla în mod direct care sunt problemele cu care se confruntă și pentru a mă asigura că măsurile instituite sunt suficiente. Toate aceste evenimente au fost anunțate în mod transparent, iar rezultatul dialogului cu autoritățile din domeniu a fost, de fiecare dată, comunicat public.

Prin promptitudinea reacției autorităților la criza sanitară, prin cadrul excepțional creat odată cu instituirea stării de urgență, precum și prin măsurile luate, România s-a dovedit a fi una dintre țările cu capacitatea instituțională de a gestiona în mod adecvat riscurile asociate COVID-19 și de a acționa rapid, oportun și corect pentru limitarea răspândirii epidemiei. Astfel, datele statistice de la nivel mondial și european relevă faptul că, deși nu dispune nici pe departe de resursele financiare și materiale ale altor state membre ale Uniunii Europene și nici de un sistem sanitar performant, România a gestionat în mod eficient această criză sanitară în timpul stării de urgență.

Totuși, această pandemie ne-a pus în față tabloul a 30 de ani de eșecuri în organizarea și administrarea statului român. Sunt carențe majore, imposibil de suplinit în doar câteva luni. Efortul de construcție a unui stat eficient va fi unul de durată, de aceea reformarea marilor sisteme publice nu mai poate fi amânată la nesfârșit. Pașii mari care s-au făcut acum, în direcția unei ample digitalizări, de exemplu, trebuie continuați în mod accelerat.

Tot ce s-a dovedit în această perioadă că nu funcționează trebuie așezat pe baze corecte. Tocmai de aceea, o parte importantă a informării pe care am trimis-o Parlamentului este reprezentată de un set de măsuri propuse pentru ca, în viitoare situații de criză, valorificând lecțiile acestei experiențe, statul să dispună de o capacitate crescută de răspuns pentru a proteja eficient cetățeanul.

Și, pentru că am ajuns la acest capitol, țin să menționez una dintre marile probleme cu care ne-am confruntat și, iată, ne confruntăm în continuare, anume lipsa unei legislații coerente și bine gândite. Am fost nevoiți să gestionăm această pandemie cu legi slabe și sumar croite, astfel că, în cele mai critice momente sanitare, a trebuit să ajustăm din mers și legislația.

În viața unui stat, există situații excepționale care impun măsuri excepționale, situații în care chiar paradigma acțiunii statale se schimbă. Fără îndoială, regimul stării de urgență a fost gândit de legiuitorul constituant astfel încât să asigure un răspuns prompt la un pericol iminent pentru cetățeni sau chiar pentru însuși statul român. Tocmai din acest motiv, întregul cadru normativ al măsurilor excepționale, pe de o parte, trebuie regândit și aliniat cu arhitectura constituțională, iar, pe de altă parte, trebuie să cuprindă instrumente suficiente pentru o acțiune promptă și eficientă a autorităților.

Prin Constituție, în situații de criză sanitară, statul este obligat să ia măsuri pentru asigurarea sănătății publice. În realizarea acestei obligații, soluțiile legislative, pe lângă faptul că trebuie să asigure un just echilibru între drepturile și libertățile concomitent garantate și protejate de stat, trebuie să asigure și depășirea crizei.

De aceea, în spiritul Constituției, fac un apel la colaborare loială între instituțiile fundamentale ale statului. Acum nu este momentul disputelor politice și al orgoliilor. Interesul comun al tuturor, în acest moment, trebuie să fie, mai presus de orice, salvarea vieții românilor și protejarea cetățenilor țării noastre. În astfel de momente de cumpănă pentru o întreagă țară, politicienii din toate partidele trebuie să fie la înălțimea funcțiilor deținute.

Vedem permanent în ultimele săptămâni tot felul de contre și dispute despre o măsură sau alta. România și românii au nevoie din partea politicienilor nu doar de verva discursurilor politice, uneori subsumate interesului de campanie, ci de argumente raționale, solide, de disponibilitate de a asculta experții din domeniu și de a găsi soluțiile cele mai bune pentru societate.

Este nevoie ca împreună, uniți, autorități, politicieni, jurnaliști, societate civilă, dincolo de viziunile care ne despart, să transmitem cetățenilor un mesaj unitar. Virusul este real, nu are culoare politică, nu poate fi interzis prin lege și nici nu dispare de la sine prin simpla negare a existenței lui. De aceea, fac un apel la Parlament să adopte urgent cadrul de care este nevoie pentru ca autoritățile să acționeze pentru protejarea sănătății oamenilor.

Dragi români,

Am intrat, de aproape o jumătate de an deja, într-o perioadă cu extrem de multe incertitudini și este absolut normal să resimțim nesiguranță și să ne dorim ca totul să revină cum a fost. Și eu îmi doresc asta. Deocamdată însă acest lucru, din păcate, nu este posibil. Avem soluții pentru a ne relua viețile cât mai aproape de normalitate, însă ține de responsabilitatea fiecăruia dintre noi să reușim acest lucru. Oricâte eforturi ar face statul, sănătatea noastră, a tuturor, ține și de conștiința fiecăruia.

Să purtăm mască, să respectăm distanțarea fizică și să ne spălăm des pe mâini! Asta ne spun medicii.

Aceste trei măsuri nu sunt menite să ne facă viața mai grea, ci, dimpotrivă, să ne protejeze. Ele ne asigură libertatea de a face în siguranță aproape toate activitățile de care ne bucuram înainte de pandemie. Să nu pierdem ceea ce am câștigat deja! Suntem o națiune puternică și putem să trecem împreună cu bine și peste această perioadă.

Vă mulțumesc și vă doresc tuturor multă sănătate!

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda

31 de Comentarii

  1. … pandemia, dar si „peroada” jalnica Johannis , sunt tot mai greu de suportat !

  2. Mainile intinse cu palmele spre cer, semnifica „vreau credibilitate si naivi, isuse”(luteraniada)! La pastele curu gainei, bre!

  3. Daca mai apare strainul pe TV, eu arunc tv-ul pe geam. A mai ramas sa ne spuna cum se poarta masca de protectie. In loc sa-l arunce pe Orban pe fereastra care bea visiki fara masca, acum ne recomanda ca la Belgrad. Huuo! Funia se apropie de par!

  4. Asa Sparanghel, când se raportează cazuri mai putine de infectare, meritul este al pdleprelor, când sunt mai multe, de vina este „ciuma rosie”, chit că nu mai guvernează de un an. Doar #retardatiirezist va mai cred.

  5. A doua zi de vorbe? La tine a cataaaă zi de ură pesedista este ?
    Aproape totul e strâmb in tara asta.
    După trei decenii de ură,jaf,incapacitate administrativă, lipsă de patriotism,
    România a fost bine legată in coada
    EUROPEI.
    ASTA ESTE PERFORMANȚA DECLASATEI POLITICE!

  6. ,,Legi slabe si croite prost,, scarbosenie mincinoasa ,(editat) Daca legile sunt slabe tu esti singurul vinovat pentru ca ai zadarnicit cu buna stiinta activitatea parlamentului Tu porti 90 % din vina faptului ca Romania a cazut in prapastie,ca au venit scumpirile ,somajul ,indatorarea tarii cu 18 miliarde euro Ai schimbat un guvern bun ,capabil ,cu un guwerner de (editat) (editat)(editat)(editat)(editat)(editat)(editat)

  7. Ioha, la 6 luni de guvernare stralucita de culoare galbena, cand numarul de infectari covid creste brusc, ca rezultat al masurilor bune luate de gowern, apare icteric cu figura fixa pe prompter si face pregatirea pentru o noua stare de urgenta. O ia usor, usor, nu mai are tupeu si curaj ca in 15 Martie, a vazut si el ce e la Belgrad.
    Ioha vrea unitate si solidaritate, adica toti sa asculte de el. Tocmai a demonstrat cat e de competent. Romania pe locul 1 in Europa (la infectari) Multe tari ne-au inchis usile granitelor in nas. Masurile luate de guvernul Ioha au fost cele mai bune. Guvernarile anterioare poarta vina. Asa scrie pe prompter.

  8. Vroiam sa-ti scriu de mult ca nu inteleg cum 😮 persoana atit de educata ca tine a putut face parte dintr-un partid ca usr.

  9. putem distruge tote autoritatile romanesti? nu este evident ca aceste autoritati tembele sint cauza tuturor problemelor noastre?

  10. Suntem sub pandemia Johannis & PNL -epre!
    Trebuie să-i găsim vecinul!
    Vaccinul este ștampila de vot!

  11. Dupa ce 5 ani a aruncat cu pietre in parlament, acum cand e pana la gat in latrina, vrea solidaritate ??? vrea responsabilitate ??? Cine prin iresponsabilitate a aratat romanilor ca se poate chefuii la serviciu cu bautura si trabucuri, fara masca si distantare in plina pandemie ?? Luati informatii numai din surse sigure, parca asa zicea cand romanii au vazut pozele cu guvernul la chef.

  12. Zice ca situatia actuala dovedeste esecul sistemului de sanatate din ultimii 30 de ani. Adica, pe vremea impuscatului, cand Klaus pedala zilnic la Agnita, sistemul era mai bun? Sasul se refera la Romania. Dar ce sa faca Germania, Italia, Franta, Spania si, mai ales, Licuriciul plin de paduchi COVID? Ce-a pazit 5 ani nesimtitul? S-a plimbat in tot felul de tari exotice, a facut naveta saptamanala la ravasitoare, a blocat orice initiativa care nu venea de la el, ori de la partidul lui si n-a contenit sa injure adversarii politici, ca o tata de la mahala. Acum s-a apucat sa dea sfaturi pe care nu i le cere nimeni. Rusine celor care l-au ales!

  13. ce inseamna „Johannis, a doua zi de vorbe”, poate traduce cineva?

  14. 615 infectari. Record absolut. Guvernul a luat numai masuri bune. Rezultatele sunt pe masura. Klaus e galben palid si citeste mecanic de pe prompter: legile nu sunt bune, pesedeii sunt de vina, virusul e de vina, …

  15. johanis esti jalnic.ai vrut guvernul tau dar ai dat cu oistea-n gard.cat de pampalau poti fi daca tu prim ministru sa nu stii ca orice ingradire a libertatii populatiei se face doar prin lege votata de parlament.buna ,rea dar era votata in parlament.maine poimaine vine oros de la agricultura si da ordin ca sa nu mai mulgem oile.ce zici presedinte?

  16. traiesti din lozinci, „de 30 de ani se fura”, dupa aceasta logica toti fura, eu merg cu bus-ul restul cu masina in parcarea supermaketului au munci s-au au furat? toti romanii care si-au cumparat o locuita/apartament in ultimii 30 de ani au muncit sau au furat? Cine a construit blocurile, spatiile comerciale „aerul” sau constructorii? Medicii, profesorii, incasatorii de taxe si impozite, militarii, pompierii, etc. au muncit sau au furat? Din acest tip de abordare nu mai reusesti sa faci distinctie intre fals si adevar, ca si multi alti idolatri esti in extaz mistic. Daca vei avea o problema nu-L cauta, roaga-te la PNL/PD-L si Iohannis sa te salveze asa cum a incercat si femeia care avea si are nevoie de Euthyrox si care nu se gaseste nici dupa 7 luni in farmacii. In aceasta situatie tragica, multi supravietuiesc din mila lui Dumnezeu nu a lui Iohannis/Tataru. Romania nu are decat Covid, pe paine, pe sticla, pe mastile si manusile sarmanilor care isi fac drum la magazin, paine sau poate medic, daca mai exista asa ceva in afara Covid.

  17. Medicii români ne recomandă să purtăm mască și să ne spălăm des pe mâini. La fel ca domnul Președinte.
    Alți medici, nu ruși și nici membri CCR, recomandă Remdesivir. Pe ei cine-i ascultă? Ghici ciupercă ce-i?

  18. ‘ … dincolo de viziunile care ne despart, să transmitem cetățenilor un mesaj unitar ‘, ce spui Bobiță, crezi că sunt toți nărozi !

  19. Va amintiti cantecelul pentru copii „un elefant se legana, pe o panza de paianjen…”? Panza e subtire si virusata de crizati, ai grija bre, cazi fix in latrina si, daca exista, toti trag apa, dupa vorbele si dupa faptele tale.

  20. Si a ajuns si mediocrul politruc sa priceapa (greu) ca nu poate da vina pe opozitie ptr deciziile puterii. Nu mai tine cu PSD e de vina… cand PNL DECIDE iar rezultatele se vad. Acuma adevarul este ca nici PNL nu poate fi acuzat de prea multe in privinta COVID, cu un neanderthalieni cum sunt majoritatea balcanicilor, nu prea ai ce face. Aia bolnavi nu au fost infectati de PNL-isti sau PSD-isti, s-au infectat din cauza altor romani de bine care stau bot in bot nepurtand masca, nerespectand distantarea fizica. A dat caldura, s-a napustit boboru sa-si expuna tatele si madularu la soare, la terase. Si asta-i rezultatul. Eu scriu de cateva zile, Europa ne va taxa, ne vor inchide granitele indiferent cat ne vom ofusca ca nu putem sa le dam si lor boala. Ramanem noi intre noi cu manelele, cocalarii, pitipoancele si pitiponcii, taranoii, sfertodoctii care neaga virusul si alte lighioane de acealsi fel care cred ca daca se imbolnavesc EI, nu mor (ca imbolnavesc pe altii, nu le pasa) si care ne vor baga in spitale si cimitire.

    P.S. Ungaria din iunie are aprox 10 cazuri noi zilnic si 2-3 morti zilnic. Si sunt vecinii nostrii. Care o fi diferenta? Supara, dar tot o spun, un popor mai educat si mai inteligent.

  21. „De aceea, în spiritul Constituției, fac un apel la colaborare loială între instituțiile fundamentale ale statului.” Bai panarama, de cand te intereseaza pe tine „spiritul Constitutiei”, tu care nu dai doi bani pe Constitutia Romaniei? Ai tot calcat Constitutia dupa cum ai vrut, si acum ai tupeul sa vorbesti de spiritul Constitutiei? Vrei o „colaborare loiala”? Raspunsul este „de indata” asa cum ai respectat termenul de indata spus de CCR in cazul Lulutei sau a lui Lazar! Du-te si stai linga pedeleprele tale!

  22. Plăvanul de Sibiu a uitat că înjura parlamentul de dimineața până seara până acum câteva săptămâni. Acum îi pupă-n dos, doar ca să-vadă împlinite doleanțele totalitariste. Scârbos președinte, are un comportament tipic de slugă merkel-istă.

  23. @Otova Pai ce este mai bine, sa previi sau sa tratezi? Purtatul mastii, spalatul pe maini si distantarea sunt chestii de minim bun simt si de inteligenta, dar din pacate romanii nu au nici una, nici cealalta. Nu ar trebui sa vina nimeni sa ne spuna sa facem aceste lucruri elementare, instinctul de autoconservare ar trebui sa ne fie de ajuns. Romdesivir sau orice alt medicament or fi bune la tratament, dar eu doresc ca nimeni sa nu ajunga la asa ceva. Mai ales ca din cate s-a constatat ramai cu sechele dupa infectia cu COVID.

  24. Ce brodeală!
    11 aprilie, vârf, 523 cazuri noi.
    14 aprilie decret prezidențial despre prelungirea stării de urgență.
    16 aprilie, Parlamentul aprobă prelungirea stării de urgență.

    17 iunie un alt vârf, 345 cazuri.
    17 iunie, guvernul dă ordonanță de urgență pentru a doua stare de alertă.
    19 iunie, votarea în Parlament, „cu modificări”, a celei de-a doua stări de alertă.

    25 iunie, decizia CCR privind încălcarea drepturilor prin măsura internării obligatorii.
    25 iunie alt vârf – 460 cazuri.

    8, 9 iulie, vârfuri de 555, 614 cazuri.
    9 iulie se votează în Parlament legea carantinării și izolării obligatorii, „cu modificări”.

    Parcă cineva se joacă cu cifrele, sau mai grav, se joacă cu viețile noastre!

  25. @Hapciu. Nu cred că m-ați înțeles. O sa incerc sa explic mai pe îndelete.
    Medicii americani au recomandat medicamentul Redemsivir la tratamentul noului coronavirus. Guvernul american a cumpărat producția mondială de Redemsivir pe anul 2020. Nu a cumpărat picături de pus in ochi, la preț de uraniu. Cam așa înțeleg eu grijă față de cetățean. Dumneavoastră nu?

  26. Dixit malacul: PERICOL !!! “ AM AJUNS LA LIMITA SUPERIOARĂ A GRADULUI DE OCUPARE LA ATI ” !!!
    20. 03. 2020 -România dispune, la acest moment, la nivelul spitalelor, de 2.653 de paturi ATI şi de 1.361 ventilatoare mecanice, anunţă, luni, Grupul de Comunicare Strategică (GCS).
    09. 07. 2020 – La ATI, în acest moment, sunt internați 240 de pacienți.
    09. 07.2020 – GRAD DE OCUPARE PATURI ATI – 9,04% !!!
    Ce mai zici Johane ???

  27. DE CE AVEM NOI PARTE DE IMBECILI CA ASTA INCOMPETENTI PROFESIONAL??? DE CE IN ROMANIA SUNT NUMAI MANAGERI D-ASTIA? DE CE??

  28. despre ce distantare vorbesti? Chiar nu ai intrat in nici un magazin/locatie, mijloc de transport, n-ai mers pe strada? Daca Covid ar fi fost atat de contagios, pana acum toti am fi fost bolnavi si mai ales presedintele care s-a aflat la distanta de un brat cu microfon, deci la mai putin de un metru de multe ori fara masca, in perioada de varf a gripei, nu acum cand s-a introdus masca. Daca ai fi mers cu tramvaiul sau bus-ul ai fi vazut cat de aproape este soferul de public 8 sau 12 ore, cat de viciat este aerul, cat de insuportabila este masca, care oricum nu poate opri cel mai mic organis de pe Pamant. Este o iluzie. Mi-e mila de 65+ cand umbla cu manusi, protejand rosiile. Multi sau majoritatea manipuleaza masca ”murdarind-o”scotand-o din buzunar cand urca in bus si totusi nu se imbolnavesc de microbii din jur. Pt ca altfel la milioanele de cetateni care folosesc transportul urban si cursele, ar fi trebuit sa avem milioane de infectati cu microbi de pe masca. Numai ca organismul chiar si la 65+ are imunitatea sa care ajuta populatia obligata sa traiasca cosmarul mastii si al contaminarii zilnic. Acum suntem mai expusi imbolnavirilor cu masca manipulata decat in anii trecuti, iar orice microb este trecut in ”carca” sarmanului Covid…

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.