Liviu Dragnea, legat de afacerile din Satu Mare

Firma lui Liviu Dragnea din Alexandria a câştigat recent licitaţia pentru Autostrada Ţării Oaşului, pe care o realizează cu firme protejate de şefii Consiliului Judeţean Satu Mare.

După victoria USL la alegerile locale din iunie 2012, când în judeţul Satu Mare au fost câştigate funcţiile cheie din administraţia publică locală, respectiv funcţiile de preşedinte al Consiliului Judeţean (CJ), prin Adrian Ştef (PNL), vicepreşedinte al CJ, prin Mircea Govor (PSD) şi primar al municipiului Satu Mare, prin Dorel Coica (PSD), Liviu Dragnea, actualmente vicepremier al guvernului şi preşedinte executiv al PSD, pe atunci, secretar general al PSD, a pus la cale mai multe afaceri cu mai-marii Sătmarului şi cu ministrul liberal al Transporturilor, Ovidiu Silaghi, cumnatul lui Ştef. După cum a sesizat senatorul de Satu Mare, Valer Marian, într-un denunţ depus la DNA săptămâna trecută, Dragnea s-a înţeles cu Silaghi, Ştef şi Govor să transfere suma de 54 milioane de euro alocată în vederea reabilitării Aeroportului Baia Mare pentru reabilitarea Aeroportului Satu Mare, urmând ca lucrările aferente să fie dirijate spre firme clientelare. Acest transfer a fost realizat cu concursul guvenului USL condus de premierul Victor Ponta şi al Ministerului Transporturilor condus de sătmăreanul Ovidiu Silaghi, aflat în strânse relaţii de amiciţie cu prim-ministrul. Transferul a stârnit o profundă nemulţumire în rândul autorităţilor locale şi al locuitorilor din judeţul Maramureş. Potrivit aceluiaşi denunţ, în toamna anului trecut, Dragnea a făcut presiuni prin vicepreşedintele CJ Mircea Govor asupra primarului Dorel Coica pentru a atribui unei firme conduse de un om de-al său de casă din Alexandria (SC 3T Construct Piatra Neamţ, cu punct de lucru la Alexandria) o lucrare în valoare de 7 milioane de euro din programul ISPA pentru introducerea reţelei de apă şi canalizare în municipiul Satu Mare (în valoare totală de 108 milioane de euro).

Recompensare pentru finanţare politică la negru

În a doua parte a anului trecut, grupul celor patru a sprijinit cu lucrări de construcţii drumuri şi aeroporturi firma SC Tehnic Asist SRL Botoşani, care a finanţat la negru cu suma de 200.000 lei campania electorală a USL Satu Mare pentru referendumul de demitere a preşedintelui Băsescu din 29 iulie 2012.

Firma SC Tehnic Asist Botoşani a prins cheag în anii guvernării Năstase, când a fost moşită de Octav Cozmâncă, originar din judeţul Botoşani, pe atunci secretar general al PSD şi ministru al Administraţiei Publice. În anii guvernării Tăriceanu, această firmă a beneficiat de sprijinul liderilor PNL Botoşani, îndeosebi al actualului preşedinte al Consiliului Judeţean, Florin Ţurcanu. La alegerile din 2012, firma Tehnic Asist a finanţat substanţial şi campania PSD Botoşani, îndeosebi pe deputatul Andrei Dolineaschi, preşedintele acestei organizaţii, cunoscut ca mâna dreaptă a lui Liviu Dragnea, care l-a promovat recent secretar general al PSD în locul său. Această firmă s-a aciuat la Satu Mare de câţiva ani cu concursul vicepreşedintelui CJ Mircea Govor, care a sprijinit-o să câştige majoritatea lucrărilor de reabilitare drumuri din municipiul şi din judeţul Satu Mare, precum şi lucrări de deszăpezire. Govor este prieten apropiat cu patronul acestei firme, Mirel Vlas, care îl vizitează frecvent la birou şi la domiciliu.

Conform unor dezvăluiri făcute de Realitatea TV în emisiunea “Deschide Lumea” din 18 iulie a.c., firma SC Tehnic Asist Botoşani a beneficiat de lucrări în valoare de 20 milioane euro din partea Consiliului Judeţean Satu Mare şi de lucrări în valoare de 29 milioane lei din partea Consiliului Judeţean Botoşani. Potrivit aceloraşi dezvăluiri, firma SC Tehnic Asist Botoşani a primit anul trecut din partea Ministerului Transporturilor o lucrare în valoare de 22 milioane de euro pentru realizarea balizajului la Aeroportul Suceava. Este de semnalat că, în cursul anului trecut, firmei botoşăneane i-au fost atribuite de Consiliul Judeţean Satu Mare lucrări de reabilitare drumuri în valoare de 4 milioane de euro, fără să fie organizate licitaţii, doar pe bază de comandă şi angajament de plată, întrucât în vremea respectivă Consiliul Judeţean nu dispunea de fondurile necesare. Principalele lucrări au fost executate în comunele Medieşu Aurit, Turţ, Socond, Călineşti-Oaş şi în oraşul Ardud. De vreun an încoace, preşedintele Adrian Ştef şi vicepreşedintele Mircea Govor au fost văzuţi de mai multe ori la punctul de lucru al firmei botoşănene din comuna Odoreu. Preşedintele Ştef a beneficiat de mai multe ori de avionul patronului firmei Tehnic Asist, cu care s-a deplasat la întruniri politice la Bucureşti sau la Murighiol, în judeţul Tulcea, precum şi la meciul de fotbal CFR Cluj – Manchester United.

Nouă “negri mititei” eliminaţi pentru TelDrum

În primăvara acestui an, Liviu Dragnea a strâns legăturile cu partenerii săi politici şi de afaceri din judeţul Satu Mare, preluând interimar funcţia de preşedinte al Organizaţiei judeţene Satu Mare a PSD. În data de 21 iunie, la recomandarea sa şi cu sprijinul său substanţial, preşedinte al PSD Satu Mare a fost desemnat amicul său Mircea Govor, primarul municipiului Satu Mare, Dorel Coica, care era preferat de premierul Victor Ponta, renunţând să mai candideze. Tot în 21 iunie a.c., firma sa de casă din Alexandria, SC TelDrum SA, a câştigat licitaţia pentru cea mai mare lucrare de reabilitare drumuri din judeţul Satu Mare, aşa-zisa Autostrada Ţării Oaşului, cu o lungime de 28,4 km, care include traseul DJ 107 L (Negreşti-Oaş – Bixad – Călineşti-Oaş – Gherţa Mică – Turţ – Drumul European E81 (Satu Mare – Halmeu). Licitaţia a fost organizată de Consiliul Judeţean Satu Mare, la care responsabil cu investiţiile, deci şi cu organizarea licitaţiilor, este nimeni altul decât vicepreşedintele Mircea Govor. La licitaţie au fost înscrise zece firme ofertante, dar ceilalţi nouă concurenţi ai TelDrum au fost eliminaţi pe motive de neîndeplinire a condiţiilor. Finanţarea lucrării este asigurată de guvern prin fonduri europene, iar o cotă este asigurată prin cofinanţare de către Consiliul Judeţean. Dragnea a devenit astfel copărtaş şi la finanţare, deţinând şi portofoliul de ministru al Dezvoltării Regionale, care asigură administrarea fondurilor europene. Valoarea contractului atribuit TelDrum pentru Autostrada Ţării Oaşului este de 38.974.212 lei (aproape 9 milioane de euro).

Autostradă întârziată de omul lui Dragnea din Satu Mare

Autostrada Ţării Oaşului a avut un parcurs sinuos, ca şi toate autostrăzile şi arterele principale din România. Pentru această lucrare a mai fost organizată o licitaţie în 2011, care a fost adjudecată de firma SC Drumeţul SRL Certeze în asociere cu SC Cross Land. Principala concurentă a acestor firme a fost SC Tehnic Asist Botoşani, care a contestat licitaţia la CNSC şi în justiţie, dar nu a obţinut câştig de cauză. SC Drumeţul SRL a demarat lucrările în 2011 şi a continuat în 2012, dar a fost obstrucţionată permanent de către vicepreşedintele Mircea Govor, care era de-a dreptul furios că Autostrada Ţării Oaşului nu a fost câştigată de firma sa protejată, atât prin impunerea de noi condiţii, cât şi prin neefectuarea plăţilor pentru lucrările executate. În prima parte a anului 2012, ca urmare a presiunilor vicepreşedintelui Govor, Consiliul Judeţean a reziliat contractul cu SC Drumeţul SRL, după ce această firmă realizase 30% din lucrare.

Pentru TelDrum lucreză firmele lui Govor şi Ştef

În cursul săptămânii trecute au fost reîncepute lucrările pentru Autostrada Ţării Oaşului, sub auspiciile firmei TelDrum. Au fost realizate şanţuri, pietruiri şi decopertări pe tot traseul, iar în această săptămână a început turnarea asfaltului. Conducerea lucrării este asigurată de “un patron din Alexandria”, după spusele muncitorilor, iar partea tehnică este supervizată de un inginer din Timişoara, care a lucrat până recent la firma Romstrade a cunoscutului Nelu Iordache, pe tronsonul de autostradă dintre Nădlac şi Lugoj. Deocamdată firma TelDrum şi-a făcut simţită prezenţa doar prin patronul din Alexandria şi printr-un utilaj învechit de betonare. Lucrările sus-menţionate sunt realizate de firme din zonă, probabil sub antrepriză. Astfel, pe raza comunei Turţ efectuează lucrări SC Tehnic Asist, pe raza comunei Gherţa Mică activează SC Tarr Const SRL Livada, iar pe tronsonul Negreşti-Oaş – Bixad lucrează o firmă din Baia Mare. Se poate spune că şefii Consiliului Judeţean şi-au primit şi ei părticica, având în vedere că este de notorietate faptul că firma Tehnic Asist este protejată de vicepreşedintele Mircea Govor, iar firma Tarr Const este protejată de preşedintele Adrian Ştef şi de cumnatul său Ovidiu Silaghi, propus de premierul Ponta pentru un nou portofoliu de ministru al Transporturilor. SC Tarr Const a sponsorizat substanţial PNL Satu Mare, la care Silaghi este preşedinte, în anul electoral 2012.

De ce evită TelDrum să se pună pe panou?

Locuitorii din zona Ţării Oaşului sunt nemulţumiţi însă de ritmul lucrărilor, afirmând că firmele implicate “mai mult se fac că lucrează”. Pe traseul de aproape 30 km am observat lucrând zilele trecute doar circa 20 de muncitori, iar majoritatea utilajelor şi camioanelor folosite sunt vechi, unele chiar ruginite. Mulţi locanici s-au întrebat, şi ne-am întrebat şi noi, de ce n-au fost schimbate panourile de publicitate a lucrării, pe care figurează ca firme execuante tot SC Drumeţul SRL şi SC Cross Land SRL. De ce se ascund şi ce ascund vicepremierul Dragnea şi prietenii săi de afaceri de la Satu Mare? Poate ne răspunde Corpul de control al primului-ministru Victor Ponta.

Mihai Bledea

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.