Mari muzicieni şi partituri celebre la final de stagiune

Valentin Gheorghiu şi Gabriel Croitoru – Integrala Beethoven IV

Cu un an în urmă, la finalul stagiunii precedente, mai exact în 27 iunie 2014, începea la Sala Radio povestea unei serii de patru recitaluri: Integrala Beethoven – sonatele pentru pian şi vioară create de marele compozitor – în interpretarea a doi dintre cei mai mari muzicieni români – pianistul Valentin Gheorghiu şi violonistul Gabriel Croitoru. De la evenimentul derulat cu un an în urmă, care puncta de altfel şi inaugurarea noului pian Steinway al Sălii Radio, a trecut un an, deci şi o nouă stagiune, care se apropie acum de final. După cele trei recitaluri susţinute de cei doi artişti pe scena bucureşteană – de fiecare dată cu alte trei sonate dintre cele zece compuse de Beethoven (iunie 2014, februarie şi aprilie 2015) – a sosit momentul ultimului „episod” al acestui frumos „serial” muzical.

Joi, 18 iunie, la ora 19.00, la Sala Radio, sunteţi invitaţi la cel de-al patrulea şi ultimul recital al Integralei Beethoven, de această dată alături de cei doi muzicieni fiind prezent pe afişul evenimentului şi unul dintre marii violoncelişti români: Marin Cazacu.

Recitalul beethovenian vă propune un repertoriu extrem de atractiv: Sonata nr. 9 pentru pian şi vioară – cunoscută sub denumirea de Sonata Kreutzer (după numele lui Rodolphe Kreutzer, considerat cel mai mare violonist al epocii). Notorietatea lucrării a fost sporită de nuvela cu acelaşi nume scrisă de Tolstoi, ce a provocat mari scandaluri în epocă, fiind o relatare a întâmplărilor care determină un bărbat să îşi omoare soţia.

Veţi asculta, de asemenea, şi Trio-ul în Si bemol major pentru pian, vioară şi violoncel – supranumit Arhiducele, dedicat Arhiducelui Rudolf de Austria, pianist amator şi elev al lui Beethoven, căruia marele compozitor i-a dedicat nu mai puţin de 14 dintre partiturile ce îi poartă semnătura!

Întâlnirea scenică dintre cei trei apreciaţi muzicieni români este dublată şi de trei instrumente muzicale de mare valoare, pe măsura maeştrilor ce le vor mânui cu abilitate. Este vorba despre noul pian Steinway al Sălii Radio, vioara Guarnieri, care a aparţinut lui George Enescu, instrument aflat în administrarea Muzeului Naţional „George Enescu” – ce se află din 2008, prin concurs, în folosinţa violonistului Gabriel Croitoru – şi violoncelul Lorenzo Ventapane (1820), pe care cântă Marin Cazacu.

Valentin Gheorghiu s-a remarcat ca un excepţional pianist şi compozitor român, colaborând cu nume importante ale vieţii muzicale, alături de care a evoluat în Austria, Franţa, Germania, SUA, Elveţia, Italia, Marea Britanie, Suedia, Norvegia, Canada, Spania, Japonia etc. Pe lângă o activitate solistică de excepţie, marcată de recitaluri şi concerte, Valentin Gheorghiu se dedică şi muzicii de cameră. A efectuat numeroase înregistrări, multe dintre acestea editate de case de discuri din ţară sau din străinătate.

A fost distins cu numeroase premii obţinute în competiţii internaţionale dedicate pianului, în prezent făcând parte din juriile concursurilor P. I. Ceaikovski, Van Cliburn, Fr. Chopin, A. Rubinstein, L. van Beethoven, R. Schumann, J. S. Bach. De-a lungul timpului, Valentin Gheorghiu a obţinut Menţiunea I în cadrul Premiilor George Enescu (1946), a fost distins cu Premiul Academiei Române (1961), iar atât Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti cât şi Universitatea de Arte „George Enescu” din Iaşi i-au conferit titlul de Doctor Honoris Causa.

Gabriel Croitoru, solist al Orchestrelor şi Corurilor Radio, se bucură de peste o mie de apariţii scenice. A evoluat ca solist în compania unor orchestre importante din întreaga lume, cum ar fi: London Royal Philharmonic, Orchestra de cameră Regina Sofia, orchestrele simfonice din Monte-Carlo, Salonic, Malaga, Sevilla, Cannes, Lyon ş.a. A fost aplaudat în recitaluri în: Franţa, Spania, Germania, Belgia, Olanda, Italia, China, SUA. Începând din 2011 a susţinut mai multe turnee naţionale de anvergură sub titlul Duelul viorilor (alături de Liviu Prunaru şi Horia Mihail) şi Vioara lui George Enescu la sate (alături de Horia Mihail).

Pe 22 ianuarie 2015, Gabriel Croitoru a fost aplaudat alături de violonistul Liviu Prunaru şi de pianistul Horia Mihail într-un recital extraordinar la Londra, parte a unui amplul program de evenimente dedicate lui George Enescu, la 60 de ani de la moartea compozitorului, manifestări organizate de Institutul Cultural Român din Londra.

Violoncelistul Marin Cazacu

Manager al Centrului Naţional de Artă Tinerimea Română (din aprilie 2014), Marin Cazacu este solist concertist al Filarmonicii George Enescu (din anul 1983) şi desfăşoară o activitate intensă atât în România, cât şi în toată Europa, Asia şi cele două Americi, sub bagheta unor mari dirijori. A apărut în diverse formaţii camerale alături de artişti prestigioşi şi a fost aplaudat ca membru al trioului Pro Arte (ansamblul cameral oficial al Filarmonicii George Enescu) şi colaborator al cvartetului Voces. Numele său a figurat adesea pe afişele unor mari festivaluri importante, precum cele de la Berlin, Bratislava, Bucureşti, Hong-Kong, Macao, München, Milano, Osaka, Singapore, Tokio, Valencia, Veneţia.

Marin Cazacu este profesor universitar la Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti, studenţii săi afirmându-se cu succes pe scene din ţară şi din străinătate. În 1998 afondat cvartetul Cellissimo – împreună cu Alexandra Guţu, Răzvan Suma şi Olga Mănescu – iar cu studenţii săi susţine recitaluri de 8 până la 20 violoncele în formaţia Violoncellissimo.

În 1999, Marin Cazacu a înfiinţat Festivalul Internaţional Enescu şi muzica lumii, care se desfăşoară în fiecare vară la Sinaia. Pentru organizarea acestui festival şi înfiinţarea primei orchestre naţionale de tineret (Orchestra Română de Tineret, sub bagheta lui Cristian Mandeal), a fost răsplătit în anul 2008 de către revistele VIP şi Actualitatea Muzicală cu Premiul Proiectul anului şi în anul 2012 cu Premiul Radio România Cultural pentru reuşita Festivalului Internaţional Enescu şi muzica lumii (ediţia a Xll-a) şi a proiectului naţional Orchestra Română de Tineret.

Concert Mozart cu pianistul ceh Jan Simon

Pianistul Jan Simon

Pianistul Jan Simon, unul dintre cei mai mari muzicieni cehi ai momentului, este invitatul special al Orchestrei de Cameră Radio în concertul ce marchează închiderea stagiunii 2014-2015 pentru ansamblul ce face parte din Orchestrele şi Corurile Radio România. Evenimentul programat miercuri, 17 iunie, la ora 19.00, la Sala Radio, este dedicat în exclusivitate lui Mozart şi se derulează sub bagheta unuia dintre cei mai activi muzicieni ai tinerei generaţii – Gabriel Bebeşelea, dirijor principal al Operei Naţionale Române Iaşi, care ocupă aceeaşi poziţie şi la Filarmonica din Sibiu.

Jan Simon va interpreta la Sala Radio Concertul nr. 12 în La major pentru pian şi orchestră. Pe lângă activitatea sa artistică, Jan Simon lucrează la Radio Cehia din 2001, iar din 2012 este director al orchestrelor din cadrul Radiodifuziunii naţionale din Cehia. Jan Simon a susţinut concerte alături de orchestre renumite, ca BBC Symphony Orchestra, Israel Philharmonic Orchestra, Baltimore Symphony Orchestra, Czech Philharmonic, Prague Radio Symphony Orchestra, Moscow Soloists, Slovak Philharmonic, Prague Philharmonia, Prague Symphony Orchestra etc. A susţinut turnee în majoritatea ţărilor europene, dar şi în Statele Unite, Canada, Mexic, Australia, Egipt, Japonia, China şi Taiwan.

Jan Simon a studiat la Conservatorul din Praga, iar ulterior şi-a continuat educaţia muzicală la Academia de Arte ale Spectacolului din capitala cehă. A urmat un an de studiu la Zürich şi doi ani la Academia de Muzică din Lübeck. Ca student, s-a bucurat de succes la numeroase concursuri muzicale. A câştigat cele mai importante premii la Concursul Naţional Chopin şi la Concursul sponsorizat de Ministerul Culturii din Cehia. A câştigat mai târziu mai multe Premii Chopin la Concursul de la Mallorca din 1985, la Prague Spring Festival Competition din 1988, la W. Kappel Competition din SUA în 1990 şi la Queen Elizabeth Competition, la Bruxelles, în 1991.

Programul serii se va deschide cu Uvertura celebrei opere mozartiene Flautul fermecat, una dintre cele mai des interpretate şi mai populare opere din toate timpurile. Între premiera absolută dirijată chiar de Mozart, la Viena, în septembrie 1791 (cu doar câteva luni înainte de trecerea în nefiinţă a compozitorului) şi noiembrie 1792 au avut loc 100 de reprezentaţii!

Gabriel Bebeşelea

Concertul de la Sala Radio se va încheia cu Misa Trinitatis, interpretată cu participarea Corului Academic Radio, dirijor Dan Mihai Goia. Se pare că Mozart a compus această misă pentru catedrala din Salzburg, mai exact pentru sărbătoarea Coborârii Duhului Sfânt (sau Rusaliile, în termenii culturii noastre), moment marcat la 10 zile după Înălţare.

Dirijor principal al Operei Naţionale Române Iaşi (din stagiunea 2011-2012), Gabriel Bebeşelea este cel mai tânăr muzician care ocupă o astfel de funcţie. Artistul este şi dirijor principal al Filarmonicii din Sibiu şi asigură conducerea muzicală a ansamblurilor Sibiu Youth Orchestra şi Icon Arts Ensemble.

A fost distins cu titlul de cel mai bun dirijor al stagiunii 2013-2014 la Gala Premiilor Operelor Naţionale. Prezenţa dirijorului Gabriel Bebeşelea a fost remarcată atât pe podiumul de concert cu Orchestra Română de Tineret, Filarmonica George Enescu, Orchestra de Cameră Radio, Szekelyfoldi Filarmonia, Filarmonica de Stat Sibiu, Filarmonica de Stat Dinu Lipatti – Satu-Mare, Camerata I Sedici, Camerata Harmonia Cordis, Camerata Liutaria, Ansamblul Stradivarius, cât şi în spectacolele lirice de la Opera Naţională Bucureşti, Opera Naţională Română Cluj-Napoca, Opera Maghiară Cluj-Napoca.

Orchestra Naţională Radio, ultimul concert

Răzvan Suma

Vladimir Lungu, dirijor şi director muzical al Operei de Stat din Mersin (Turcia), violoncelistul Răzvan Suma, recent aplaudat în cea de-a II-a ediţie a turneului său naţional Vă place tango? şi un „trio” de mari compozitori – Mozart, Haydn şi Ceaikovski – compun împreună „afişul” concertului desfăşurat la Sala Radio, vineri, 19 iunie, la ora 19.00, eveniment ce punctează închiderea stagiunii Orchestrei Naţionale Radio.

Concertele pe scena filarmonicii din Kuala Lumpur (capitala Malaeziei), din cadrul summitului mondial dedicat educaţiei prin media, gala anuală de Crăciun Cele trei dive, concertul cu acordeonistul francez Richard Galliano, cel cu Sarah Nemţanu – concertmaestru la Orchestre National de France – sau concertul dedicat Zilei Regalităţii sunt doar câteva dintre momentele importante ce au marcat bogata activitate a Orchestrei Naţionale Radio din toamna anului precedent şi până la această închidere de stagiune.

Programul serii se va deschide cu Uvertura operei Răpirea din serai, creaţie a lui Mozart, al cărei libret descrie încercarea unui erou de a-şi salva iubita din seraiul lui Selim Paşa, operă ce a avut succes încă de la premiera de la Viena, derulată chiar sub bagheta compozitorului.

Veţi asculta apoi Concertul pentru violoncel şi orchestră în Re major semnat de Haydn, prilej de a-l aprecia pe Răzvan Suma, solist al Orchestrelor şi Corurilor Radio şi unul dintre cei mai activi tineri muzicieni români, cu un repertoriu cuprinzător, realizat în sute de recitaluri şi concerte susţinute în întreaga lume.

Dirijorul Vladimir Lungu

În august 2014, Răzvan Suma a fost invitat pentru a doua oară la Festivalul Murten Classics (Elveţia). În noiembrie a susţinut un amplu turneu de succes în Argentina, iar pe 1 decembrie 2014 a concertat la Lisabona, la invitaţia Institutului Cultural Român. Pe 9 aprilie 2015, Răzvan Suma a fost aplaudat din nou la Lisabona, în Marea Catedrală Patriarhală a oraşului, într-un concert susţinut cu ocazia inaugurării noului sediu al Institutului Cultural Român. Sub titlul Vă place BACH?, în 2012 Răzvan Suma a suţinut primul său turneu naţional solo, evenimentul reprezentând o premieră absolută în România în domeniul muzicii clasice: prima interpretare a unui artist român, într-un singur concert, a integralei de suite pentru violoncel semnate de Bach. Ca o continuare firească a acestei frumoase iniţiative, între 8 şi 29 octombrie 2013, Răzvan Suma a propus melomanilor din 13 oraşe turneul naţional Vă place BRAHMS?, susţinut alături de pianistul spaniol Josu Okiñena. În toamna anului 2014 a prezentat alături de Analia Selis şi de chitaristul şi compozitorul argentinian Julio Santillan turneul naţional Vă place tango?.

Seara se va încheia cu Simfonia a V-a de Ceaikovski, a cărei premieră absolută a avut loc în 1888, la celebrul Teatru Mariinsky din Sankt Petersburg, cu Ceaikovski însuşi la pupitrul dirijoral. Deşi iniţial părerile au fost împărţite cu privire la această partitură, Ceaikovski însuşi temându-se de un eşec, astăzi a devenit una dintre cele mai populare lucrări ale sale.

Din 2007, Vladimir Lungu este dirijor al Operei de Stat din Mersin (Turcia), iar din 2009 este şi director muzical al aceleiaşi instituţii. A dirijat aici un număr mare de spectacole de operă şi balet şi a participat la mai multe festivaluri şi evenimente speciale, precum Festivalul Internaţional de Operă şi Balet Aspendos, Festivalul Internaţional de Muzică din Mersin, Zilele Operei la Istanbul etc.

A colaborat în calitate de dirijor invitat cu operele din Istanbul, Izmir, Antalya şi Samsun, precum şi cu orchestrele filarmonicilor din Izmir, Adana şi Eskisehir. Vladimir Lungu a avut o frumoasă colaborare cu Opera Naţională Română Cluj-Napoca, unde a dirijat numeroase spectacole de operă, dar şi concerte simfonice. A fost de asemenea aplaudat pe scenele Operei Naţionale Bucureşti, Operei Maghiare Cluj-Napoca, Filarmonicilor din Iaşi, Sibiu sau Oradea.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.