Accidentul de avion în care şi-a pierdut viaţa Lech Kaczynski, preşedintele Poloniei, este ultimul dintr-o listă mai lungă a unor catastrofe de acest gen, în urma cărora au decedat în mod tragic mari personalităţi politice ale lumii. În acelaşi timp, din cauza numărului – 96 – de înalţi demnitari polonezi care au murit în tragedia de la Smolensk este vorba despre una dintre cele mai mari catastrofe aviatice care au decimat elita oficială a unei ţări.
Prezentăm în continuare lista accidentelor de avion în care, în ultimii 51 de ani, au murit şefi de stat, vicepreşedinţi de ţări, premieri şi chiar un secretar general al ONU.
29 MARTIE 1959. Barthelemy Boganda (n. 14 aprilie 1910), primul preşedinte al Republicii Centrafricane, moare în urma exploziei în plin zbor a avionului de tipul Noratlas care se afla la 200 km sud de capitala ţării, Bangui. Circumstanţele catastrofei n-au fost elucidate niciodată.
18 SEPTEMBRIE 1961. Dag Hammarskjold (n. 1 iulie 1905, în Suedia), secretar general al ONU, un mare diplomat care mediase criza Canalului de Suez (1956) şi criza din Iordania (1958), a decedat după ce avionul său DC-6 s-a prăbuşit lângă Ndola (Zambia). El mergea la o întâlnire cu Moise Chombe, liderul provinciei secesioniste congoleze Katanga. S-a vorbit despre un sabotaj, un atentat şi despre doborârea avionului de către mercenarii belgieni ajunşi în Katanga şi comandaţi de Fouga Magister.
27 MAI 1979. Ahmed Ould Bousseif (n. 1934, nu se ştie luna), locotenent-colonel, premier al Mauritaniei, a murit în urma prăbuşirii avionului în largul Dakarului, capitala Senegalului, decesul intervenind la doar o lună după ce el devenise prim-ministru în urma unei lovituri de stat militare.
4 DECEMBRIE 1980. Francisco de Sá Carneiro (n. 19 iulie 1934), premierul Portugaliei, a încetat din viaţă împreună cu ministrul Apărării, Adelino Amaro de Costa, într-un accident aviatic ce a avut loc lângă oraşul Camarate. În decembrie 2004, o comisie parlamentară a concluzionat că a fost un atentat ce l-ar fi vizat fie pe el, fie pe ministrul Apărării.
24 MAI 1981. Jaime Roldos Aguilera (n. 5 noiembrie 1940), preşedintele Ecuadorului, şi ministrul Apărării au decedat într-un accident de avion ce a avut loc în sudul ţării, lângă Loja. S-a zis că această catastrofă ar fi fost provocată de explozia unei bombe ascunse într-un magnetofon. Unii au susţinut că a fost vorba despre un asasinat comandat de CIA după ce Roldos a refuzat oferta internaţională privind exploatările petroliere şi semnarea unui protocol umanitar între Columbia, Peru şi Ecuador. Alţi ecuadorieni cred că Roldos a fost ucis din ordinul guvernului peruan.
1 AUGUST 1981. Omar Torrijos (n. 13 februarie 1929), general, preşedintele statului Panama, este victima unui accident de avion ce a avut loc în vestul ţării. El ar fi fost asasinat întrucât nu s-a supus şi, în plus, cu ajutorul Japoniei a vrut să construiască un nou canal, dat fiind că celălalt era exploatat de SUA, care l-au retrocedat statului Panama abia în 1999.
19 OCTOMBRIE 1986. Samora Moises Machel (n. 29 septembrie 1933), primul preşedinte al Mozambicului după proclamarea independenţei, a încetat din viaţă alături de alte 34 de oficialităţi, după ce avionul său TU-134 s-a izbit de Munţii Lebombo, la numai 300 de metri de frontiera mozambicană, lângă Mbuzini. Comisia internaţională de anchetă a vorbit despre o eroare a pilotului sovietic al avionului, iar cea sovietică a incriminat o baliză mobilă ce ar fi îndreptat aparatul spre colinele împădurite ale Transvaalului. De asemenea, a fost incriminat serviciul secret sud-african. Ulterior, Jacinto Veloso, un apropiat al lui Machel, şi-a scris memoriile în care susţinea că moartea preşedintelui s-ar fi datorat unui complot sovieto-sud-african, ţări care aveau motive solide să-l elimine, sacrificând chiar echipajul sovietic al aeronavei.
17 AUGUST 1988. Zia ul-Haq (n. 12 august 1924), general, preşedintele Pakistanului, a pierit într-o catastrofă aviatică misterioasă ce s-a produs la Bahawalpur. El se afla în avion alături de mai mulţi comandanţi militari pakistanezi, ambasadorul american în ţara sa şi diplomaţi americani. Nu s-a găsit nici o dovadă care să sprijine teza că ar fi fost vorba despre un asasinat comandat de o putere străină, deşi Zia a jucat un mare rol în conflictul militar sovieto-afgan, în realizarea programului nuclear pakistanez şi în criza pakistano-indiană privind Caşmirul.
6 APRILIE 1994. Juvenal Habyarimana (n. 8 marie 1937), preşedintele Rwandei, şi omologul său din Burundi, Cyprien Ntaryamira (n. 6 marie 1955), şi alţi înalţi demnitari din cele două state africane vecine au decedat după ce avionul în care se găseau, un Falcon 50, a fost lovit de o rachetă sol-aer chiar în timp ce începuse procedurile de aterizare pe aeroportul din Kigali. Ei veneau din Tanzania, unde participaseră la o întâlnire consacrată crizei dintre ţările lor. Responsabilităţile în comiterea atentatului n-au fost stabilite niciodată.
12 FEBRUARIE 1998. AL-Zubar Mohamed Salih (n. 1944, nu se ştie luna), prim-vicepreşedinte al Sudanului, moare în urma prăbuşirii elicopterului în timp ce revenea din sudul ţării.
26 FEBRUARIE 2004. Boris Trajkovski (n. 25 iunie 1956), preşedintele Macedoniei, moare într-un accident de avion ce a avut loc atunci când mergea la o conferinţă economică în Bosnia-Herţegovina. Epava aeronavei a fost găsită într-o regiune muntoasă din sud-vestul bosniac, lângă satul Pitulja, la 32 km sud de Mostar. S-au invocat drept cauze ale accidentului condiţiile meteorologice rele.
1 AUGUST 2005. John Garang (n. 23 iulie 1945), vicepreşedinte al Sudanului, lider al Sudului sudanez, ce a înfiinţat o mişcare de eliberare cu care, ani la rând, a luptat împotriva autorităţilor centrale, a decedat în urma prăbuşirii elicopterului în care, alături de alte 13 oficialităţi, revenea de la Kampala (Uganda), unde avusese o întâlnire cu preşedintele acestei ţări – Yoweri Museveni.
29 OCTOMBRIE 2006. Ibrahim Muhammadu Maccido dan Abu Bakar (n. 1928, nu se ştie luna), al 19-lea sultan al califatului Sokoto din nordul Nigeriei, ghidul spiritual al celor 70 de milioane de musulmani nigerieni, moare într-un accident al zborului 53 ADC Airlines, ce a avut loc în Nigeria.
Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.