Mergeţi la teatru ca să vă încălziţi sufletele!

Magic Naţional. Foto Florin Ghioca

“Magic Naţional” devine Magic… Internaţional

Magic Naţional, spectacolul TNB în care actorii cântă şi dansează acompaniaţi de Emy Drăgoi, regele jazz-ului la acordeon şi de formaţiile lui, aspiră să devină Magic ….internaţional!

Repertoriul ales de interpreţi adună, într-o paletă stilistică amplă, culturi şi limbi din toate colţurile lumii. Atmosfera se încinge treptat, iar la final publicul răsplătește din plin cu aplauze originalitatea fiecăruia dintre cei ce apar pe scenă.

Gândit inițial ca un concert dedicat Sărbătorilor, pentru iarna anului 2015, spectacolul şi-a dovedit calităţi ce l-au lansat de la o stagiune la alta, şi chiar de la o ţară la alta. În vara anului trecut, Magic Naţional a participat cu un succes remarcabil la Ohrid Summer Festival, în Macedonia. Un alt turneu, la NISVIL JAZZ Festival din Serbia este în pregătire pentru vara acestui an.

Ato Kawara

În seara de 25 ianuarie, actorilor şi muzicienilor ce alcătuiesc echipa Magic Naţional li se va alătura, pentru o unică reprezentaţie, solista japoneză Ato Kawara, cu trei melodii ce vor merge direct la sufletul spectatorilor. Îndrăgostită de România, bună vorbitoare de limba română – căreia îi adaugă un fin accent ardelenesc, Ato Kawara cântă în corul Operei din Cluj, a câştigat recent un concurs de romanţe la Baia Mare, interpretând Ciobănaş cu 300 de oi şi este invitată de Ambasada Japoniei, anual, la sărbătorirea Zilei Naționale, ca interpretă a imnului național.

Pe pagina de Facebook a TNB o puteţi urmări pe Ato Kawara cântând imnul nostru, Deşteaptă-te române, interpretat cu ocazia decorării lui Ion Caramitru cu cel mai important ordin japonez destinat cetăţenilor străini, Ordinul Soarelui Răsare, ce i-a fost înmânat de către Excelența Sa Kisaburo Ishii, ambasadorul Japoniei la București, printr-o ceremonie desfășurată în cadrul recepției organizate de Ambasada Japoniei cu ocazia Zilei Naționale din 7 decembrie 2017.

Alături de Ion Caramitru, Medeea Marinescu, Marius Manole, Tania Popa, Istvan Teglas, Anca Sigartău, Lari Giorgescu, Aylin Cadîr, Eduard Adam, Florin Călbăjos, Emilian Mârnea, Petre Ancuţa, în acordurile însufleţite de Emy Drăgoi, 3D Pro`ect, Jazz Hot Club Romania şi Lucian Maxim, tânăra artistă japoneză va adăuga, în magia unei seri de iarnă la Naţionalul bucureştean, ceva din sufletul nipon şi din admiraţia ei pentru România!

Japonia e cu noi! S-o aplaudăm la scenă deschisă, în Sala Mare a TNB, în seara de 25 ianuarie, la spectacolul Magic Naţional!

“Livada de vișini”, la TNB

Livada de vişini

„Bal în timpul ciumei”, numea regizorul David Doiashvili piesa Livada de vişini a lui Cehov.

Livada de vișini este, înainte de orice, o cronică de familie, al cărei umor îți frânge inima. Ultima piesă a lui Anton Pavlovici Cehov a avut premiera la Teatrul de Artă din Moscova în 1904, cu doar câteva luni înainte de moartea autorului, și a fost scrisă pentru a celebra viaţa. „Este, desigur, o viaţă tristă, burgheză, dar nicidecum o viaţă apăsătoare, smiorcăită”, spunea dramaturgul rus despre universul personajelor sale.

Simbol al unei lumi în ruină și al unei tranformări sociale radicale care-i lasă în urmă pe nepregătiți, livada de vișini trebuie scoasă la licitație pentru a plăti datoriile unei familii de aristocrați ruși. Dar strălucitoarea Ranevskaia și copilul bătrân Gaev sunt orfanii unei lumi care nu-i mai ocrotește, au rămas în afara timpului, așa că deciziile le aparțin altora. Ei nu pot fi salvatorii civilizației pierdute, nu pot face nimic altceva decât să se reîndrăgostească de trecut și să se mute acolo, cu toată energia de care mai sunt capabili. După cum spune Henri Troyat: „Casa, reşedinţa străveche a familiei, încărcată de amintiri, primeşte lovitura de graţie, iar proprietarii dansează pe cadavrul ei”.”

O nouă lume forțează porțile moșiei lor, în timp ce ei au nostalgii, organizează baluri, joacă biliard și vorbesc cu totul altfel decât acționează. Cu această piesă Cehov a inovat arta dramatică, propunând tehnica „acțiunii indirecte” – evenimentele importante se petrec în afara scenei, iar noi suntem martorii reacțiilor personajelor la ce se întâmplă.

Iar eclecticul regizor georgian David Doiashvili a surprins chiar această convenție a „martorilor în acțiune”. De la felul în care sunt dispuse gradenele pe scena Sălii Mari până la compoziția plastică a spațiului și arhitectura luminilor, totul este construit în așa fel încât spectatorii să privească printr-un colț de fereastră în casa și sufletele acestor oameni, mai mult sau mai puțin pregătiți pentru a prinde timpul din urmă.

Livada de vișini a lui Doiashvili este o construcție barocă spectaculoasă, un cocktail expansiv de umor, pasiune, muzică, disperare de a trăi și de a nu ști cum, nevoia de a schimba și de a nu ști ce, în căutarea unui nou adevăr teatral, de o cruzime poetică.

Fiecare moment are o structură ritmică specifică, accentele sonore comunică mai mult decât dialogurile uneori, spațiul are dinamică, energie, transmite emoție dincolo de vorbele personajelor, pentru că tot ce spun ele este, de fapt, un dublu discurs – suprafața cuvintelor ascunde ratări, nemulțumiri și iubiri care nu vor fi rostite niciodată. Rămâne doar imaginea posibilelor adevăruri.

O montare cu rezonanță contemporană, într-o lume în care totul se ipotechează, se cumpără și se vinde, în care suntem puși în fața unei alegeri esențiale: a fi sau a… vorbi?

Spectacolul are un ritm frenetic, propunând o coregrafie impresionantă a dezastrului unor vieți neliniștite, dar și o dramaturgie a empatiei față de neajutorații acestei lumi.

David Doiashivili este la cea de-a doua colaborare cu TNB, primul spectacol montat fiind Regele Lear, în 2016.

Regie: David Doiashvili

Scenografie: Tamara Kvesitadze, Gabi Albu. Asistent coordonator: David Murman Kartozia

Coregrafie: Florin Fieroiu. Muzica originală: Nikoloz Rachveli Memanishvili.

În distribuţie: Irina Movilă/ Monica Davidescu, Crina Semciuc, Raluca Aprodu, Gavril Pătru, Ioan Andrei Ionescu, Rareș Andrici, Vitalie Bichir, Istvan Teglas, Idris Clate, Ana Covalciuc, Mihai Constantin, Silviu Mircescu.

Spectacolul este programat în 20 ianuarie, la ora 19:00, şi în 21 ianuarie, la ora 11:00, la Sala Mare.

Filosoful şi eseistul Mihai Şora conferenţiază la Teatrul Naţional

Mihai Şora

Duminică 21 ianuarie, de la ora 11.00, la Sala Studio, în cadrul programului Conferinţele Teatrului Naţional, este programată întâlnirea 101. Dialog cu Mihai Șora

De-a lungul timpului, Mihai Șora a mai susținut două conferințe la TNB, dar de data aceasta, la incredibila vârstă de 101 ani, a optat pentru o întâlnire inedită cu publicul Naționalului bucureștean. Conferința va începe cu proiecția, în premieră, a unui film, un portret-documentar cu o durată de 45 minute, urmată de un dialog cu publicul. Ființa Mihai Șora este una profund (și autentic) dialogală, lucru atât de rar întâlnit în cultura noastră. Or, un film (în care Mihai Șora este personajul principal, firește) are tocmai acest rost: de a introduce publicul pe teritoriul atât de complex, de neobișnuit și atipic al acestui filosof tăcut, pătrunzător, smerit, pe care numai după ani, zile, ore întregi de vecinătate răbdătoare și atentă începi să-l cunoști… Și poți – într-o oarecare măsură – să-l „împărtășești” și altora, acelor oameni care nu au timpul, prilejul ori privilegiul de a-i fi mereu în preajmă.

Filosof și eseist, Mihai Șora (n. 7 noiembrie 1916, Ianova, județul Timiș) este, din 2012, membru de onoare al Academiei Române.

După studii liceale la Timișoara, a studiat filosofia la Universitatea din București (1934 – 1938). I-a avut ca profesori, printre alții, pe Nae Ionescu și Mircea Vulcănescu, iar la seminar l-a avut ca asistent, timp de trei ani, pe Mircea Eliade. Bursier al Guvernului Franței, a ajuns în ianuarie 1939 la Paris pentru a realiza, sub conducerea lui Jean Laporte, o teză despre La notion de la grâce chez Pascal/ Noțiunea de har în opera lui Blaise Pascal.

Amenințarea înaintării vertiginoase a Wehrmachtului l-a făcut să părăsească Parisul în iunie 1940 și, după lungi peregrinări, s-a stabilit la Grenoble (1940 – 1945), întrucât acolo oficia Jacques Chevalier, un „pascalizant înrăit”, conform propriilor cuvinte.  În această perioadă, concepe prima sa carte, Du dialogue intérieur, un eseu de antropologie metafizică, publicat ceva mai târziu, în 1947, la Editura Gallimard. În anii războiului participă la rezistența franceză antifascistă, iar după aceea devine cercetător la Centre National de la Recherche Scientifique, Paris, între 1945 și 1948.

Neînțelegând adevărata dimensiune tragică a ocupării de facto a României de către Uniunea Sovietică, revine în țară în toamna anului 1948, cu intenția de a se reîntoarce în Franța, dar era mult prea târziu. Granițele fuseseră deja închise și odată cu acestea și deschiderea României spre Vest pentru aproape 20 de ani.

Totuși, din cauza tinereții sale și a apolitismului său evident și declarat, nu este împiedicat să presteze munci intelectuale. A lucrat ca referent de specialitate la Ministerul de Externe (1948 – 1951), apoi ca șef de secție la Editura pentru limbi străine (între 1951 și 1954) și redactor-șef la Editura de Stat pentru Literatură și Artă (1954 – 1969), unde are meritul remarcabil editorial de a fi fost fondatorul noii serii Biblioteca Pentru Toți.

Mihai Șora este membru fondator al Grupului de Dialog Social, al Alianței Civice și al Societății Române de Fenomenologie.

A tradus din Jean-Jacques Rousseau (Visările unui hoinar singuratic), Jean-Paul Sartre (Cu ușile închise), Benjamin Fondane.

A obținut Premiul Uniunii Scriitorilor pentru Sarea pământului (1978) și pentru Firul ierbii (1998).

După decembrie 1989, a fost Ministru al Învățământului în primul guvern democratic provizoriu, condus de Petre Roman, și singurul ministru care și-a dat demisia din guvern, ca protest în urma mineriadelor din 13-15 iunie 1990, refuzând, ulterior, să mai ocupe vreo funcție în aparatul de Stat.

În 2016 i s-a conferit Ordinul național „Steaua României” în grad de Cavaler.

Opera: Du dialogue intérieur, 1947, Paris, Editions Gallimard; trad. rom. Despre dialogul interior. Fragment dintr-o Antropologie Metafizică, Humanitas, 1995; 2006; Sarea pământului, Editura Cartea Românească, 1978; Humanitas, 2006; A fi, a face, a avea, Editura Cartea Românească, 1985; Humanitas, 2006; eu&tu&el&ea sau dialogul generalizat, Editura Cartea Românească, 1990; Humanitas, 2007; Firul ierbii, 1998; Câteva crochiuri și evocări, 2000; Mai avem un viitor? România la început de mileniu, interviuri, Polirom, 2001; Locuri comune, Universalia, 2004; Clipa și timpul, Paralela 45, 2005.

“Un roman cu contrabas”, la Teatrul Maghiar de Stat Cluj

Un roman cu contrabas

Teatrul Maghiar de Stat Cluj a prezentat în acest weekend premiera spectacolului Un roman cu contrabas, creație liberă după Cehov, în regia lui Paco Alfonsín. Următoarea reprezentație este programată în 31 ianuarie.

Nuvela lui Cehov care stă la baza spectacolului prezintă întâmplarea nefericită a întâlnirii dintre prințesa Bibulova și contrabasistul Pitsikatoff. Spectacolul vorbește prin intermediul muzicii și al dansului despre imposibilitatea întâlnirii persoanei potrivite, despre eterna căutare a unui sens în viață. Actorii joacă într-o scenografie atipică formată dintr-o „pădure” de scaune și spectatori.

Regizorul Paco Alfonsín preciza că îl preocupă de multă vreme punerea în scenă a acestei povești: „În povestirea lui Cehov – la fel ca în spectacolul nostru – există mai multe interpretări posibile ale sfârșitului. Toate acestea devin într-un fel sau altul noi începuturi pentru personaje. Calderón spunea că viața este un vis. La Cehov, în schimb, realitatea este atât de puternică încât pare un vis. Acest punct de întâlnire dintre vis și realitate mă interesează și în teatru – aici se naște poezia.”

Scenografia: Carmencita Brojboiu. Dramaturgia: Kata Demeter

Muzica spectacolului a fost compusă de Alex Catona. Colaboratori muzicali: Kinga Ötvös, Ábel Barabás. Muzicieni: Loránd Farkas, Szabolcs Balla, Attila Antal, Gábor Bajusz

Versuri: Edó Gergely, Balázs Bodolai, Paco Alfonsín

Din distribuție fac parte actorii: Kinga Ötvös, Gábor Viola și János Platz, Balázs Bodolai, Zsolt Bogdán și Loránd Farkas fiind înregistrați.

“Vrăjitorul din Oz”, la Teatrul “Ion Creangă”

La Palatul Național al Copiilor, sunteţi invitaţi, în 18 ianuarie, la recenta premieră a Teatrului “Ion Creangă”.

„Dorothy este luată pe sus de un uragan dintr-un sătuc din Kansas și ajunge în regatul magic al lui Oz. Își face mulți prieteni minunați și are aventuri extraordinare, dar nu renunță să își dorească să se întoarcă la unchiul și mătușa ei.

Cei mai mulți dintre noi sunt norocoși: indiferent de provocările și dificultățile pe care le depășim zilnic, avem un loc unde ne întoarcem, unde ne simțim confortabil, unde ne simtim iubiți și în siguranță. E foarte ușor să îi înțelegem sentimentele lui Dorothy și nu putem să nu ne bucurăm atunci când, în final, reușește să ajungă acasă”, afirmă regizorul Phil Willmott

În Vrăjitorul din Oz, după celebrul roman de Frank L. Baum. Tinerii spectatori cu vârsta peste 5 ani sunt invitați să i se alăture micuței Dorothy pe drumul din cărămizi galbene, pentru a urmări una dintre cele mai îndrăgite povești pentru copii, transpusă într-un spectacol muzical cu ritmuri antrenante.

La mai bine de 100 de ani de la publicare, Vrăjitorul din Oz continuă să emoționeze și să fascineze, mesajul său fiind o sursă de inspirație pentru copii și adulți deopotrivă: cu încredere și determinare orice obstacol poate fi depășit.

Păstrând mesajul poveștii, spectacolul le vorbește copiilor despre prietenie, despre curaj și despre puterea de a reveni acasă, de oriunde te-ai afla. Încercând să se întoarcă în Kansas, Dorothy străbate regatul Oz, populat de creaturi stranii, alături de noii săi prieteni, foarte diferiți, și învață multe lucruri folositoare. Ea află, de exemplu, cum să scape de o vrăjitoare, cum să pună paiele-napoi într-o sperietoare și ce trebuie să faci dacă ai căzut pradă unui somn dulce într-un câmp de maci.

Musicalul este pus în scenă de britanicul Phil Willmott, care semnează și adaptarea textului. Regizor, director artistic, dramaturg, compozitor, libretist, profesor, jurnalist cultural și actor, Phil Willmott a regizat diferite producții în întreaga lume, de la tragedii antice grecești și spectacole bazate pe dramaturgia contemporană, la musical și montări pentru întreaga familie.

Coregrafia este semnată de Florin Fieroiu, iar compoziția muzicală și versurile le aparțin lui Andrei Petre Tatu și Allei Alexa Stoenescu. Echipa de creație este completată de scenografa Ioana Colceag și light designerul Sorin Vintilă, cei doi construind o lume inedită, care pune în valoare performanțele actoricești ale unei distribuții tinere și pline de energie.

“Cartea lui Baum a fost adesea privită ca o parabolă politică despre oamenii oprimați, așa că am ales să o transform într-un spectacol de storytelling, în care povestitorii sunt comunitatea de care Dorothy e foarte atașată. Cu ajutorul povestitorilor am reușit să aducem pe scenă câteva dintre frumoasele pasaje descriptive ale cărții pentru prima dată.

Oricare ar fi vârsta voastră, sper că vă vom încuraja să râdeți, să cântați, să priviți cu mirare această poveste clasică, să vă entuziasmeze și să vă inspire ca pe milioanele de oameni care s-au bucurat până acum de lumea uimitorului „Vrăjitor din Oz”, mărturiseşte regizorul Phil Willmott.

Distribuția: Andreea Mera, Carmen Palcu Adam, Iulian Cuza, Alex Popescu, Andreea Gaica, Alexandru Ștefănescu, Tudor Morar, Voicu Hetel, Nicolae Dumitru,

“Balul cimitirului”, la “Teatrul Dramaturgilor Români”

Balul cimitirului

Spectacolul regizat de Alexander Hausvater după un text de George Astaloș propune o viziune nouă asupra dragostei care este mai presus de moarte. Spiritul omenesc se transfigurează, rămâne însă viu. Lumea se poate schimba prin frumusețe și iubire, oricât de dramatice ar fi împrejurările. Veți vedea o comedie lirică în care umorul, uneori negru, se împletește cu o pledoarie pentru speranță și regăsirea umanității. Muzica, dansul, hazul sunt una cu eternitatea și au capacitatea de a trece peste pragul dintre lumi.

Actorii susțin că spectacolul lor: „… aduce speranța că într-o lume liberă ne vom recăpăta capacitatea de a alege binele de rău… este o celebrare a vieții… propune paradoxul conflictelor dincolo de viață, și că moartea este o continuare a misterului vieții.”

Regia şi scenariul: Alexander Hausvater

Scenografia: Ștefan Caragiu. Ilustrația muzicală: Cari Tibor

Coregrafie: Florin Fieroiu.  Light-design: Lucian Moga.  Video-design: Felix Crainicu și Radu Crăciun

În distribuție:  Gavril Pătru, Alexandra Stroe, Eduard Cârlan, Carmen Ionescu, Ana Nicolae, Ioana Repciuc, Mădălin Mandin, Mihai Munteniță/Nicolae Dumitru

George Astaloș  (4 octombrie 1933, București – 27 aprilie 2014, Paris) a fost poet, romancier și dramaturg. George (Gheorghe) Astaloș a absolvit  Școala de Ofițeri topogeodezi (1953). Demisionează din armată pentru a se dedica exclusiv scrisului.

A debutat cu poezie în 1948, într-o revistă școlară. A scris poezie, teatru, roman, eseu, memorialistică, culegeri epistolare, critică și teorie literară. Reacția guvernului României față  de invadarea Cehoslovaciei (1968) a făcut posibilă reprezentarea piesei Vin soldații, debutul său pe scenă.  Obține Premiul Uniunii Scriitorilor pentru volumul de teatru Vin soldații și alte piese (1970). În 1972 se montează prima piesă în Occident (Vin soldații, Teatrul Adyar, Paris, regia: Petrică Ionescu). Teatrul său a fost reprezentat pe scenele din: Paris, Londra, New York, Bonn, Bruxelles, Madrid, Lisabona, Tel Aviv, Viena, Berlin etc.

Este autorul a peste 40 de volume de poezie, proză, teatru, eseu, memorii si corespondență. Cărțile i-au fost publicate în: România, Franța, dar și în alte țări. Figurează în peste 20 de antologii de poezie și de teatru, apărute în Europa și SUA: Este autorul unui microdicționar argotic de circa 1000 de articole, a peste 200 de studii, eseuri și articole critice. Poezia i-a fost publicată în Franța, Italia, România, SUA, Canada și în alte țări.

La finalul reprezentației a avut loc o discuție deschisă cu echipa artistică a proiectului sub forma unui Q&A, discuție moderată de regizorul Alexander Hausvater, care spunea într-un interviu: „Când merg la teatru am întotdeauna aceleaşi întrebări: De ce individul acesta a făcut spectacolul aici şi acum? Şi speri ca povestea aleasă de tine să aibă un ecou.”

Noile producții TNRS, programate la început de an

De veghe la Taj Mahal

Lunile ianuarie și februarie aduc pe scena Teatrului Național „Radu Stanca” Sibiu noile producții din repertoriu. De asemenea, în această perioadă, teatrul va fi vizitat și de juriul de nominalizări UNITER, care participă la reprezentații în vederea selecției pentru cele 11 categorii de premii care se vor acorda și în acest an în cadrul Galei UNITER. În această perioadă, în programul TNRS sunt cuprinse spectacolele care au avut premiera în anul 2017, atât la Secția Română cât și la Secția Germană.

Astfel, De veghe la Taj Mahal, un spectacol ce conține elemente istorice și de legendă, care atinge teme generoase și actuale precum prietenia, scopul artei, al progresului uman, dar și teme sociale, s-a jucat în 12 ianuarie și va fi reluat în 9 februarie, de la orele 19:00, la TNRS.

Producția regizată de Radu-Alexandru Nica, cu actorii Cătălin Pătru și Florin Coșuleț, pune în valoare legenda și istoria celebrului mausoleu, prin textul lui Rajiv Joseph și scenografia semnată de Mihai Păcurar, ce îmbină Agra anului 1648 cu actualitatea și inovația.

Emigranții, după textul scriitorului polonez Sławomir Mrożek, aduce în atenția publicului tragicul existenței umane, atât din perspectiva unui pseudo-intelectual exilat politic, cât și din perspectiva unui muncitor pe șantier. Spectacolul, în regia lui Dan Glasu, a fost realizat la inițiativa celor doi actori din distribuție, Alexandru Malaicu și Ioan Paraschiv.

Realizat în cadrul proiectului Be Spectactive!, spectacolul 10, este rezultatul colaborării dintre dramaturgul Csaba Székely, regizorul Radu-Alexandru Nica, scenograful Andu Dumitrescu, compozitorul Vlaicu Golcea și zece actori ai naționalului sibian. Proiectul original al echipei de creatori este inspirat de cele zece porunci din Vechiul Testament și prezintă zece scene într-o structură de tip puzzle ce se dezvoltă și se completează treptat într-un scenariu complex de tip polițist. Următoarea reprezentație are loc duminică, 21 ianuarie, de la ora 19:00, la TNRS.

Woyzeck, de Georg Büchner, este una dintre cele mai jucate piese din repertoriul teatrului german. Spectacolul tratează procesul de dezumanizare al tânărului soldat, dar explorează și tema sărăciei și a moralității umane. Piesa este bazată pe cazul real al tânărului care și-a ucis iubita din gelozie, urmând ca mai târziu să fie executat public. Spectacolul regizat de Alexa Visarion, cu Anca Cipariu și Valentin Späth în rolurile principale, se joacă în 25 ianuarie, de la ora 19:00, la TNRS, cu traducere în limba română.

Având la bază un proces de documentare prin interviuri în Germania și România, urmat de discuții și improvizații, spectacolul Vorbiți tăcere? / Sprechen Sie Schweigen?, de Gianina Cărbunariu, propune o cercetare teatrală a instrumentarului tăcerii prin care este protejată exploatarea forței de muncă în Europa. Realizat în cadrul proiectului Human Trade Network, spectacolul Naționalului sibian este o coproducție a Secției Române și a Secției Germane, care a lansat pentru actorii Emőke Boldizsár, Daniel Bucher, Ofelia Popii, Valentin Späth și Marius Turdeanu provocarea de a desfășura repetițiile în limba engleză, singura limbă comună tuturor participanților la proiect. O nouă reprezentație este programată în 26 ianuarie, de la ora 19:00, la TNRS.

Început de an la Teatrul “Toma Caragiu”

Unchiul Vania. Foto Maria Ştefănescu

Vineri, 19 Ianuarie, la ora 18:30, sunteţi aşteptaţi la teatrul ploieştean la Unchiul Vanea, de A.P. Cehov, în regia Sânzianei Stoican. O dramă în care personajele sunt măcinate de insatisfacţie, vor să înţeleagă sensul vieţii. Fiecare iubeşte pe cineva care nu-i poate răspunde în acelaşi mod. Toate acestea alcătuiesc o piesă la sfârşitul căreia fiecare spectator este invitat să se întrebe care este rostul vieţii sale şi cât este de mulţumit de felul în care a trăit. Neîmplinirile personajelor dau naştere unor reflecţii profunde despre iubire, curaj, neputinţa.

Scenografia: Valentin Varlan. Univers sonor: Ion Radu Burlan. Light design: Ioan Marin

Cu: Ioan Coman, Ana Creţu, Cristian Popa, Mădălina Anea, Paul Chiribuţă, Oxana Moravec, Lucia Ştefănescu Niculescu, Ion Radu Burlan, Mădălina Cobzaru.

Răzvan Mazilu

Sâmbătă, 20 ianuarie şi duminică, 21 ianuarie, la ora 18:30, este programat spectacolul Zaraza, regizat de Răzvan Mazilu pe un scenariul original semnat de Daniel Chirilă. Răzvan Mazilu semnează coregrafia şi costumele.

„E foarte important să credem că există mister în lume, metafizică, poate că viaţa e vis şi visele noastre comune, ale oamenilor, se nasc tocmai din aceasta evaziune necesară, din această fugă de cotidian. Zaraza e povestea de care avem nevoie, face parte organic din noi, din spiritul nostru, din visele românilor, deci mi s-a părut cu atât mai important să o redăm spectatorilor, oraşului, acum – într-o epocă în care se iubeşte prea puţin, niciodată total, până la capăt”, se destăinuie Răzvan Mazilu.

Scenografia: Ioana Popescu. Muzica: Alexei Ţurcan. Light design: Alin Popa

Cu: George Liviu Frîncu, Dana Vulc, Andrei Radu, Karl Baker, Ion Radu Burlan, Manuela Alionte Frîncu, Cosmin Sofron, Nico, Daniela Răduică, Marius Bălan, Romeo Zaharia, George Capanu, Robert Oprea, Mihaela Duţu, Rodica Alexandru, Petty Musa, Robert Anton şi copilul Alexandru Vasilescu.

Baletul Majestic, solişti balet: Loredana Bădică şi Razvan Hanganu.

Acompaniament pian live: Ciprian Cornita

Duminică, 21 ianuarie, la orele 10:30 şi 12:00, Sala Teatrului pentru Copii găzduieşte spectacolul Cenuşăreasa, adaptare de Cristian Pepino după Fraţii Grimm, el semnând şi regia şi scenografia

Muzica: Vasile Mihăilă

În distribuţie: Ioana Roşu, Nelu Neagoe, Ana-Maria Orbean, Carmen Bogdan, Lizica Sterea, Mihai Androne, Diana Uţă.

“Constelaţii” la Teatrul ACT

Vineri, 2 februarie, sâmbătă, 3 februarie şi duminică, 4 februarie, la orele 19.30, nu rataţi premiera spectacolului Constelaţii, de Nick Payne, în regia lui Radu Iacoban, cu Ana Ularu și Radu Iacoban.

Constelații are marea calitate de a sparge bariere. De a emoționa fără a fi lacrimogen, de a amuza fără a arăta cu degetul. Avem un cuplu în toate variantele lui de eroare – un cuvânt greșit, o atitudine prea rece sau prea explozivă, nepăsare, infidelitate.

Dar, spre deosebire de eșecurile din viață, cele de pe scenă se desfășoară în multivers, iar în realitățile lor diferite cei doi primesc mereu altă șansă.

Un el și o ea se întâlnesc.

Mințile, corpurile, sentimentele lor converg, se complementează, se îmbină, se resping și, cel mai important, coexistă în timpuri și spații diferite simultan.

Textul lui Nick Payne este o partitură excelentă pentru actori și o provocare continuă pentru spectatori.

Scenografia și video: Tudor Prodan. Light design: Bogdan Gheorghiu.

Spectacolul „Lampio și grăuntele de lumină” deschide anul la Teatrul „Stela Popescu”

Lampio şi grăunţele de lumină

În luna ianuarie, noi reprezentaţii cu spectacolul Lampio și grăuntele de lumină, producţie recentă prezentată de Primăria Municipiului Bucuresti prin intermediul Teatrului „Stela Popescu” vor avea loc la Sala mică a Palatului Național al Copiilor. Acest spectacol încântător, care a generat entuziasmul celor mici la fiecare reprezentaţie va fi prezentat  sâmbăta, sâmbătă, 27 ianuarie, la ora 11.

Sunt aşteptate familiile cu copii, pentru că micii spectatori au toate şansele să își găsească pe scenă un nou supererou, care reușește să-și atingă scopul prin cunoștere și perseverență. Deviza sub care se petrec toate întâmplările poveştii noastre: „Poți străluci doar atunci când faci ceea ce îți place cu adevărat!”

Lampio și grăuntele de lumină este o poveste delicată și plină de sensibilitate, o istorie originală, adaptată și dramatizată pentru copii, în regia lui Tony Adam, dramatizată de Victoria Pătrașcu și cu o scenografie semnată de Cristian Marin. Își dă concursul Corpul de balet al Teatrului Stela Popescu, coordonat pentru acest proiect de cunoscutul coregraf  Ioana Macarie.

Lampio este un licurici care și-a pierdut lumina. Nu știe unde și când, dar este convins că trebuie să o găseasca. Altfel, ce ar mai fi un licurici pe Pământ fără lumină? Și uite așa apar miracole, magie, prieteni, provocări, iar căutările micului nostru personaj nu se opresc până nu își descoperă menirea în viață, pentru că el asta caută, de fapt.  Micul Lampio este erou într-o poveste terapeutică despre curaj, determinare, talent și descoperirea propriei valori. Este un spectacol care trebuie văzut cu sufletul, locul în care oamenii trăiesc cele mai mari transformări. Alături de Lampio veți cunoaște și alți licurici, dar și pe monstrul deznădejdii și pe uimitoarea Hope, pasărea speranței. Esențiale sunt, însă, lecțiile de viață pe care fermecătorul  nostru prieten, Lampio, trebuie să le învețe ca să ajungă în Cetatea Viselor, locul unde poate afla care îi este menirea.

Spectacolul „Casandra“ la Kosmostheater din Viena

Spectacolul Casandra după romanul Christei Wolf, în regia Juliei Nina Kneussel, va avea premiera și alte 10 reprezentații la Kosmostheater din Viena în perioada 17 ianuarie – 2 februarie, în zilele de miercuri, joi, vineri şi sâmbâtă, de la ora 20.00. Institutul Cultural Român de la Viena este partener de comunicare al proiectului.

Adaptare text: Julia Nina Kneussel, Martina Theissl

Muzică: Stefanie Neuhuber

Scenografie costume: Gudrun Lenk-Wane

Distribuţie: Julia Schranz

Partea video a spectacolului este realizată de echipa KOTKI visuals (România) formată din Mihaela Kavdanska, Dilmana Yordanova şi Cristian Iordache.

Christa Wolf  imaginează în romanul Casandra biografia fascinantă a unei figuri feminine controversate din mitologia antică, reușind să ne facă să o simțim ca pe o contemporană. Vestita profetă Casandra, fiica regelui troian Priam, sosind în fața porților cetății Micene în carul cu prizonieri al eroului grec Agamemnon, stie că va fi ucisă înainte de asfințitul soarelui și își rememorează viața, o existență excepțională pentru o femeie a acelor vremuri, ce culminează în momente de o intensitate și un dramatism emoționant.

Christa Wolf (1929‑2011) este una dintre cele mai cunoscute scriitoare germane ale secolului al XX‑lea, originară din fosta Republică Democrată Germană. Romanul Der geteilte Himmel (tradus în română la Editura Univers sub titlul Cerul dragostei), publicat în anul 1963, i‑a adus Christei Wolf primul premiu literar al Academiei de Arte din RDG – Premiul Heinrich Mann. A publicat apoi romane, povestiri, scrisori, discursuri, scenarii, ajungând să fie o scriitoare foarte cunoscută în Germania și tradusă în lumea întreagă.

După unificarea Germaniei, cu toate atacurile jurnaliștilor care îi reproșau aprig faptul că fusese membră a Partidului Socialist Unit al Germaniei, Christa Wolf a reuşit să‑şi păstreze o imensă popularitate. Unul dintre biografii ei nota: „Christa Wolf era un cult“.

În 1989, Christa Wolf a fost propusă pe lista candidaţilor la Premiul Nobel pentru literatură. Romanele Medeea.Glasuri și Casandra reprezintă o îndepărtare a autoarei de temele contemporane pentru a căuta în istorie personaje și modele universal valabile, în orice epocă. În martie 2002, la Târgul de carte de la Leipzig, Christa Wolf a fost distinsă cu Premiul Cărţii Germane pentru întreaga operă.

Mihaela Kavdanska este artist multimedia format în anii ’90 şi preocupat de înnoirea constantă a limbajului artistic, îmbinând mediile tradiţionale cu cele noi. Născută în Blagoevgrad, Bulgaria, se stabileşte în Bucureşti în 1995 pentru a studia la Universitatea Naţională de Artă. În prezent trăieşte şi lucrează în Bucureşti şi Linz. În ultimii 15 ani de activitate artistică, Mihaela Kavdanska creează proiecte intermedia personale şi colaborative, prezentate în galerii, muzee şi spaţii performative din Europa, Statele Unite şi Asia. Printre proiectele recente se numără şi cele din domeniul artei şi tehnologiei, care se concentrează pe experienţa artistului şi a publicului în medii interactive. Cu un impact puternic audio-vizual, proiectele chestionează continuu rolul tehnologiei în actul performativ.

Dilmana Yordanova este artist vizual intermedia. Născută în Bulgaria (1975), trăieşte şi lucrează în Bucureşti din 1994. Dilmana Yordanova a absolvit Universitatea Naţională de Artă, lucrând cu medii artistice diferite, într-un mod neconvenţional şi inovativ. Lucrările sale au fost prezentate în cadrul unor evenimente din România, Bulgaria, Marea Britanie, Serbia, Slovenia, Austria, Germania, Franţa, Tailanda etc. Proiectele recente sunt bazate pe colaborări interdisciplinare, lucrând cu time-based media şi tehnologii interactive. Subiectul principal explorat este legătura emoţională între mişcare, imagine şi sunet, folosind principii de interacţiune live în proiecte prezentate mai ales pe scene de teatru şi dans.

Mihaela Kavdanska şi Dilmana Yordanova colaborează încă de la sfârşitul anilor ’90, creând primele instalaţii foto şi video. În 2004 pun bazele platformei şi festivalului AVmotional, prima manifestare articulată de cultură audio-vizuală experimentală din Europa de Est. În 2006 fondează studioul KOTKI visuals, care implementează noile tehnologii şi moduri de expresie artistică în artele performative, comunicarea vizuală sau publicitatea alternativă. Studioul dezvoltă concepte artistice, interfeţe şi platforme tehnologice interactive în care prezenţa umană şi mişcările corpului joacă un rol principal.

Cristian Iordache este interaction designer, artist multimedia și programator. În timp ce a urmat cursurile Facultății de Arte Plastice din cadrul Universității de Arte din București, la secția Fotografie, Video și Procesare Computerizată a Imaginii, a participat cu lucrări în expozițiile de grup: Fișa personală la Galeria HT03 din București și Archive in Residence la Galeria VBKO, din Viena. La workshopul DIY Ambient Intelligence, organizat la Cluj în 2008 de Fundația Altart și V2 Institute for Unstable Media, le-a întâlnit pe Dilmana Yordanova și pe Mihaela Kavdanska, duo-ul KOTKI visuals, cu care a început o colaborare strânsă.

În 2014, ca membru KOTKI visuals, a ajutat la dezvoltarea instalației video a Mihaelei Kavdanska Hacking Meditation prezentată în cadrul festivalului Ars Electronica. În acelaşi an a fost implicat în dezvoltarea spectacolului de dans și multimedia 002 | Birdville al coregrafei Simona Deaconescu, care a fost prezentat în 2016 cu sprijinul ICR Viena în cadrul celei de-a şasea ediţii a  Lange Nacht der Bühnen / Noaptea Lungă a Artelor Performative, Linz.

În 2017, ICR Viena a susţinut prezentarea spectacolului Spaces Alive – Coloured Black Holes în deschiderea oficială a festivalului de dans contemporan din Linz: tanzhafenFESTIVALSpaces Alive – Coloured Black Holes a fost iniţiat de duo-ul artistic multimedia Mihaela Kavdanska & Dilmana Yordanova, împreună cu The Crew Dance Company din Linz, cu participarea muzicianului bulgar Mirian Kolev şi a artistului media iranian Hassan Zanjirani Farahani.

 

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 13
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

5 Comentarii

  1. 2. „Simbol al unei lumi în ruină și al unei tranformări sociale radicale care-i lasă în urmă pe nepregătiți, livada de vișini trebuie scoasă la licitație pentru a plăti datoriile unei familii de aristocrați ruși. Dar strălucitoarea Ranevskaia și copilul bătrân Gaev sunt orfanii unei lumi care nu-i mai ocrotește, au rămas în afara timpului, așa că deciziile le aparțin altora. Ei nu pot fi salvatorii civilizației pierdute, nu pot face nimic altceva decât să se reîndrăgostească de trecut și să se mute acolo, cu toată energia de care mai sunt capabili.

    „Power has been restored to all cities and towns on Russia’s Far East Sakhalin Island, which has been battered by cyclonelike weather over the past week, officials report.”
    https://www.rferl.org/a/russia-sakhalin-island-snow-wind-power-restored/28948236.html

    „Livada de vișini este, înainte de orice, o cronică de familie, al cărei umor îți frânge inima. [?!]”

  2. 4. „Teatrul Maghiar de Stat Cluj a prezentat în acest weekend premiera spectacolului Un roman cu contrabas, creație liberă după Cehov, în regia lui Paco Alfonsín [se observă, în imaginea asociată spectacolului, o Fată cu Părul de Aur…].

    „Moscow’s 2017 December was its ‘darkest’ on record” „The sun didn’t come out even once for the entire month,” said the weather website Meteonovosti:
    http://www.bbc.com/news/world-europe-42701715

    „Strong winds and giant waves hit the north of Spain”
    http://www.epa.eu/weather-photos/weather-photos/strong-winds-and-giant-waves-hit-the-north-of-spain-photos-54022099

    ¡Olé!, Paco Alfonsin.

  3. 5. „Dorothy este luată pe sus de un uragan dintr-un sătuc din Kansas și ajunge în regatul magic al lui Oz. Își face mulți prieteni minunați și are aventuri extraordinare, dar nu renunță să își dorească să se întoarcă la unchiul și mătușa ei.”

    „La mai bine de 100 de ani de la publicare, Vrăjitorul din Oz continuă să emoționeze și să fascineze, mesajul său fiind o sursă de inspirație pentru copii și adulți deopotrivă: cu încredere și determinare orice obstacol [himenal] poate fi depășit.”

    https://i.pinimg.com/736x/82/f6/50/82f650be688ca15ea51efaa25bfb6e75.jpg

    „Winter storm takes aim on Kansas”
    http://www.kwch.com/content/news/Snow-storm-takes-aim-on-Kansas-470268983.html

  4. 6. “Balul cimitirului”, la “Teatrul Dramaturgilor Români” Dacă-i bal, bal să fie…

    „Powerful gale lashes Europe, 7 dead amid traffic chaos”
    https://www.mail.com/int/scitech/news/8213788-powerful-gale-lashes-europe-7-dead-amid-traffic-ch.html

    „Extreme weather: Deadly storm Friederike wreaks havoc across Western Europe”
    http://www.dw.com/en/deadly-storm-friederike-wreaks-havoc-across-western-europe/a-42205472

    „At least nine people in four countries have died as the powerful storm swept across Western Europe. Friederike forced many forms of public transport to shut down.”

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.