Modă și stil cu Liza Panait

Moda acestui an va fi romantică, florală, lejeră, cu accente folclorice. Ia românească se menține în continuare pe val. Încălțămintea va fi în culori puternice, metalizate. Bijuteriile supradimensionate. Dar peste toate contează stilul propriu, pe care fiecare femeie și l-a creat.

D-na Liza Panait, vorbiți-ne despre tendințele din modă în 2018.

Sunt foarte multe tranduri rămase din 2017. Cel romantic, boem,  va fi purtat tot anul 2018. Deja transparența a devenit un trend. Dar cel mai intereseant este cel folcloric, care pleacă  de la rădăcini, cu elemente etnice stilizate, reinterpretate, din cultura fiecărui popor. Cred că este trendul de la care putem învăța foarte multe fiindcă este vorba de identitatea noastră.

La ultima prezentare eu am lucrat tot pe trendul folcloric, inspirat din cele 5 continente, iar acum, în 16 aprilie, o să am  o colecție de vară, tot cu elemente folclorice, din toată Europa.  Sigur că trendul romantic e cel care se regăsește în absolut toate colecțiile marilor designeri. Este trendul cel mai practic, cel mai comod,  cel mai confortabil și în care femeia se simte foarte elegantă și feminină.

Sunt multe trenduri. Este foarte mult de discutat pe tema asta, însă cele mai interesante sunt cele de care v-am povestit.

Ce culori predomină în acest an?

Absolut toate culorile. Sigur, cine poartă galben o să fie în trend. Cine poartă portocaliu, verde, albastru, roșu. Negru, alb  sunt nonculorile care rezistă întotdeauna și sunt prezente în fiecare sezon. Temele florale, geometrice, tribale, materialele foarte colorate, cu teme abstracte. Însă cea mai purtată va fi tema florală.

Ia românească se menține în topul preferințelor și în acest an?

Ia românească este de câțiva ani în topul preferințelor. Sigur că, de la an la an, ea a căpătat valoare. Asta datorită oamenilor care nu traduc, ci crează, oameni care își dau seama de valoarea și de importanța iei românești.

Cum sunt pantalonii în această vară?

Vor fi pantaloni-fustă, vor fi drepți, vor fi stil banană, vor fi evazați, pentru cine are curaj. Sigur că niciodată nu o să ne mai reîntâlnim cu pantalonii evazați din anii ’60-’70, însă faptul că sunt elemente care ne duc către stilul evazat, e un nou mod de a te îmbrăca, pentru cine își permite. Și, sigur că da, cui îi place. Mai sunt și pantalonii trei sferturi, dar cred că cei mai purtați vor fi pantalonii-fustă.

Ce rochii se vor purta?

Vor fi scurte, vor fi trei sferturi, vor fi rochii lungi. Vor fi elegante dar neglijente, vor urmări linia corpului. Vor avea multe volane. Vor fi asimetrice, suprapuse. Din multe motive, și mai ales din cele comerciale, pentru că fiecare designer trebuie să și vândă, dar și pentru funcționalitate, comoditate și confort, se vor purta absolut toate lungimile de rochii.

Ce preferă româncele? Se inspiră din moda de la Paris, Londra, New York, Roma sau au preferințe care țin de specificul nostru național?

Orice modă este adaptată. Nu avem cum să purtăm ca la Paris, unde totul se întâmplă în mirajul scenei. Pe stradă femeile se îmbracă normal, cu excepția anumitor seri, evenimente din viața fiecăreia, spectacole la care este invitată. Româncele se îmbracă elegant când trebuie. Este o dorință a mea, de ani de zile, ca femeia din România să se îmbrace elegant când este nevoie, să se îmbrace sport, iarăși când trebuie, să se simtă bine în pielea ei. Să fie exact ce-și dorește,  să fie altfel.  Și atunci nu e ușor să-și creeze un stil propriu, dar nu e nici imposibil, pentru că stilul este cel care ne caracterizează și care ne dă și ne întărește personalitatea.

Cu ce pantofi, sandale ne vom încălța?

Și aici la fel. Se poartă de la sandalele și pantofii cu talpă groasă și care mie, recunosc că nu-mi plac, dar asta nu înseamnă că nu-i accept, până la escarpen, la sandalele cu multe bride, care sunt destul de incomod de încălțat dar sunt foarte frumoase și dau un aspect frumos piciorului. Se poartă încălțămintea în culori metalizate, culori foarte tari. Se poartă să te îmbraci complet în roșu  și să ai încălțămintea  verde. Este o lume a contrastelor. Sigur că până la urmă o să învingă încălțămintea comodă pentru că oamenii mai merg și la serviciu, și atunci ne adaptăm.

Revine în trend asortarea genții cu pantofii?

Anul acesta, după mulți ani, este prima dată când s-a încercat o revenire, ca geanta să fie aceeași culoare cu pantofii. Eu nu cred că o să reziste pentru că tocmai asta a fost interesant. Puteai să ai o geantă de o culoare și pantofii altă culoare. Este prima oară după mulți ani când se încearcă asortarea lor, nu știu însă dacă va fi o reușită.La următoarea mea prezentare, nu voi asorta nimic. Eu sunt pentru a nu asorta pantofii cu genta, pentru că intri într-o zonă de office. Și parcă nu-ți convine. Și atunci n-o să le asortăm.

Cum vor fi bijuteriile?

Se poartă de la bijuterii foarte subțiri, fine, până la bijuterii supradimensionate, brățări mari. Deci totul stă alături. Creatorii trebuie să vândă și atunci țin foarte mult cont de aspectul comercial. De asta totul în lumea modei este atât de variat. Fiindcă gusturile diferă, sunt persoane, cum sunt eu, care poartă numai bijuterii supradimensionate, mult mai mari decât cele normale. Sunt persoane care poartă bijuterii foarte mici, finuțe, feminine, romantice. Și atunci  se întâlnesc toate stilurile și se vând toate stilurile.

Ce greșeli credeți că fac româncele în materie de stil vestimentar?

Aici e foarte mult de discutat pentru că probabil încă n-am învățat tot ce trebuie vizavi de fashion și pentru că avem în spate mulți ani în care moda n-a însemnat mare lucru. De când aveam 20 de ani și lucram la fondul plastic, îmi doream să fac altceva, astfel încît femeia să fie altfel. După Revoluție  am muncit foarte mult la asta. În timp ce unii vindeau și făceau mulți bani din  lucruri aduse din Turcia ori China, eu mă străduiam să fac unicate, să impun țesături naturale pe piață. Au trecut mulți ani în care vindeam și trăiam la limită. N-am abandonat, și asta s-a văzut mai târziu, am avut de câștigat  pentru că am avut principii și am încercat într-un fel să educ gustul. Iar femeile care se îmbracă la mine deja au un stil, știu să aleagă materialele. Sigur că sunt foarte pretențioase, pentru că este normal să fii pretențios când te îmbraci la un creator, însă femeia care se îmbracă la mine este întotdeauna altfel. Consider asta o reușită a mea.

Vin și fetele tinere să se îmbrace la dumneavoastră?

Avem multe fete tinere. Chiar acum lucrăm pentru un banchet. Sigur că  într-un fel lucrăm pentru o fată tânără și altfel pentru o doamnă de 50 de ani. Am linii separate, am multe linii pentru tineret, am linia albastru Voroneț, am rubens. Lucrăm ca afară, pe mai multe linii. Nu e ușor. Tocmai îți spuneam de educație. De exemplu, o femeie cu forme mai mari este tentată să se ducă către măsurile mici și noi trebuie să o facem să înțeleagă că trebuie să se  obișnuiască cu măsurile ei, și să se îndrepte către altă linie.  E o muncă grea. Trebuie să educi o femeie care a purtat colanți și tricou toată viața. Imaginează-ți ce înseamnă să treci de la colanți și tricou, la un pantalon clasic, la o cămașă, la un pulover sau la un sacou ușor cambrat. Sau să îmbraci în rochie o femeie care de 20 de ani a purtat pantaloni, iar acum, de 2 ani, se îmbracă numai în rochie. O femeie care are măsura 52. E multă muncă și trebuie să ai o relație specială cu femeile. Trebuie să le faci să se simtă bine, să se accepte așa cum sunt, să le înveți totdeauna să acopere ce au de acoperit și să descopere ce au de descoperit. Pentru că fiecare femeie are ceva frumos.

Din păcate moda promovează femeia foarte slabă și cred că asta se vede cumva în stima de sine a celor care nu au o astfel de siluetă.

Da. Din păcate acesta este spectacolul. Fiecare femeie trebuie să separe însă show-ul, să nu se compare cu femeia de pe podium. Eu am câteva cliente care nu vin la prezentări pentru că au măsuri mari, iar cea  din show are măsură mică, dar nu așa se pune problema. Aproape tot ce se face pe podium, se poate adapta la multe măsuri. Aici e puterea noastră de a alege și de a înțelege. O rochie care este purtată de o persoană cu mărimea 38-40, poate fi foarte bine adaptată la măsura 48-50.

Care este diferența între modă și stil?

Stilul este ceea ce se vede, ceea ce exprimăm noi. Îmi dau seama că cineva are un stil fără să spună nimic. E vorba de ceea ce văd. Moda este cu totul altceva. Stilul poți să îl înveți, poate să te ajute cineva, poți să te educi. Moda există. Aici este puterea ta de a alege din modă ce îți convine, să o adaptezi la stilul pe care tu ți l-ai făcut sau pe care vrei să ți-l faci, la care lucrezi. Nu înseamnă că dacă ai un stil ești și la modă. Este o mare diferență între modă și stil.

Credeți că în România femeile sunt doar la modă sau au și stil?

Unele au stil, unele sunt la modă, unele încearcă să fie la modă, și nu întotdeauna reușesc. Și aici e vorba de educație, cultură, obiectivitate. Din păcate, nu doar în România, cred că în toată lumea, sunt doamne care nu sunt obiective cu ele, și asta le duce către partea rea. Cred că tot ce este la modă trebuie să și poarte. Dar totul trebuie adaptat la cum ești, la viața ta socială, la tot ce ai de făcut. Nu înseamă că dacă se poartă fustele scurte, trebuie să porți fuste scurte. Trebuie să iei din modă ce-ți place, ce-ți stă bine, în ce te simți bine. Întotdeauna când încerci să fii numai la modă, în general te duci către kitch, dacă nu ai rigurozitatea și talentul de a selecta.

Reușiți să vă convingeți clientele să-și schimbe stilul, să poarte haine pe care înainte nu vroiau să le îmbrace ? Sunt receptive la sugestiile dumneavoastră?

90-95% din clientele mele și-au adaptat stilul, au înțeles ce e bine. Cele 5-10% care nu au înțeles, în general se îmbracă într-un anumit fel și se simt bine, fără a face o impresie bună în jur.  Sigur că fiecare e liber să aleagă, e greu să educi cu succes gustul unei femei, însă clientele mele sunt cele care într-adevăr acum spun că au stil. Și o spun cu mândire, ca o reușită.

Cum vedeți moda în funcție de vârstă?

La 50 de ani te îmbraci într-un anumit fel, la 20 de ani în alt fel. Sigur că unde e cazul intervin. Sunt obligată să o fac pentru că nu mă consider negustor. Nu fac totul ca să vând. Eu fac totul ca femeia să arate bine la orice vârstă, să fie bine îmbrăcată, cu gust, rafinată. Nu aș permite niciodată ca cineva să ia de la mine din magazin ceva care nu s-ar potrivi cu vârsta, cu greutatea. Am avut un moment, mai demult, când am dezbrăcat o clientă care vroia să iasă pe ușă îmbrăcată, consider eu, prost, de la mine. Nepotrivit cu măsura ei. Și nu-i venea să creadă. M-a întrebat dacă nu am nevoie de bani și i-am spus că am nevoie de bani dar nu oricum. Mi-a spus că nu i s-a întâmplat niciodată ca cineva să o dezbrace pentru că nu-i vine bine ce poartă. Și i-am zis că îmi pare rău, mi-am cerut scuze, dar nu putea să iasă din magazin îmbrăcată așa numai pentru că îmi plătea 2.000 de lei. Era imposibil să accept așa ceva. Sigur că depinde și de noi, cât de mult ne privim, cum ne vedem. Este o mare diferență între 20 și 50 de ani, între 30 și 60 de ani. Dar dacă în toți acești ani încerci,  cum am eu cliente de ani de zile, de 25-30 de ani, de când  lucram la fondul plastic, să le faci un stil, asta vine de la sine. Îi cultivi gustul. Nu-i dai voie să se gândească să-și pună ceva nepermis. Înțelege ce-i stă bine, ce-i vine bine, înțelege ce e interesant pentru ea, înțelege că în viața socială trebuie să apari într-un anumit fel, la evenimente în alt fel, și asta face parte din munca mea de educație.

De multe ori, vedem la televizor persoane publice care nu sunt îmbrăcate adecvat cu locul, funcția, evenimentul la care participă.

Cele pe care voi le vedeți la televizor îmbrăcate câteodată bine, câteodată prost, fac parte din categoria femeilor care cred că dacă știu să facă politică, sau ce fac ele, știu să se și îmbrace. N-are nicio legătură una cu alta.  Cel mai important, mai ales pentru o persoană publică, este să asculte sfatul specialistului pentru că, de multe ori, persoanele publice pot deveni modele. Și asta este foarte periculos. Din păcate întâlnim multă încăpățânare, care e în defavoarea lor. Oamenii te judecă și atunci totul se întoarce împotriva ta. O parte m-au ascultat, o parte nu, și n-am mai continuat. Pe mine nu mă interesează sub nicio formă să  vând cuiva numai pentru că este persoană publică și apare îmbrăcată de la mine. Este exclus. Nu mă interesează, chiar nu-mi doresc. Îmi doresc doamne cu care să colaborez, să comunicăm, să ne ascultăm una pe alta,  dar în final soluția vizavi de ea să fie una în regulă, să fie o apariție, îmbrăcată bine, să constituie chiar un model.  Mie chiar mi-e teamă, mai ales pentru generația tânără. Să sperăm că vor exista cursuri despre modul cum ne îmbrăcăm la școală, ar prinde foarte bine. Dacă s-ar începe din clasele primare, ar avea un rezultat foarte bun în educația copiilor. Pentru că de fapt cei maturi sunt produsul nostru, depinde cum îi educăm de când sunt mici. Dacă totul este făcut la întâmplare, din păcate și gustul este la întâmplare.

Ce planuri aveți în acest an?

Pe 16 aprilie avem o prezentare, un proiect, început de anul trecut, am avut în noiembrie Kumbaya, ținute inspirate din cultura celor 5 continente. Acum avem trendul folcloric, am plecat de la costumul tradițional, popular, reinterpretat, din toată Europa. Am folosit motive populare pe care le-am aplicat pe denim, pe rochii, fuste, bluze, sacouri. Va fi o colecție inspirată din anii ’30-’40.

În toamnă o să avem la fel, o colecție, tot din proiectul Rădăcini, care va avea numai elemente folclorice din România. Mi-am ales o temă foarte grea, sper, îmi doresc și sper să reușesc, dar vreau să fie inspirată din anii ’20.  Îmi plac foarte mult anii ’20. Mi se par anii unui nou început pentru ceea ce înseamnă fashion, o nouă linie. Chanel a dat tonul, s-a renunțat la corsete și la crinoline, femeile s-au îmbrăcat în pantaloni, s-au tuns, au început să fumeze și să conducă automobilul, să meargă în cluburi. Și atunci libertatea asta întotdeauna mi-a  plăcut pentru că femeia a început să facă și ea în sfârșit ce-și dorea. Pentru prima dată a fost liberă în anii ’20. Sunt niște ani interesanți și importanți în fashion.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Giulia Anghel 56 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.