Moş Crăciun este pe drum… cu un sac plin de cărţi

Nocturnă cu vampir Opus 1” – În sfârşit, o carte care merită să fie ecranizată

Acest volum este un thriller care se citeşte pe nerăsuflate. Este povestea unor serii de crime. Victimele, personaje din întreaga societate. Cine este făptaşul? Un justiţiar sau un sadic care ucide de plăcere?

Acţiunea se petrece în Bucureştiul decăzut, haotic, murdar şi violent din epoca postindustrială. E o lume în care convieţuiesc prostituate, poliţişti corupţi, vagabonzi, interlopi şi, firşte, granguri. În această forfotă se ascunde un asasin. Pe cine va ucide la noapte?  Poate că pe tine! Degeaba închizi uşa, o va deschide…

Ne-am întâlnit să vorbim despre cartea lui Stelian Tănase la “Librarium TNB”, o librărie prietenoasă şi luminoasă ca o  casă caldă în toiul iernii. Vorbitorii, Irina Margareta Nistor, Jean Harris şi Igor Bergler au venit, fiecare, cu câte o piesă dintr-un puzzle, completând, astfel, descrierea ultimei cărţi publicate de autor.

„În sfârşit, o carte în care i se face dreptate vampirului, a spus Irina Margareta Nistor, critic de film. În sfârşit, o carte care va putea fi ecranizată. Seamănă cu un scenariu, pe care l-am citit şi l-am aprobat. Ce mi-a plăcut în cartea lui Tănase este vocabularul. Amândoi ne-am născut în Bariera Vergului, aşa că am regăsit cu bucurie expresii uzuale pe care nu le-am mai auzit demult. Cred că a fost unul dintre cele mai frumoase cadouri de călătorie în timp. Cartea e senzuală, aş zice chiar că e de citit după 12 noaptea. În concluzie, este un fel de Bela Lugosi adus în zilele noastre“.

Preluând tuşa senzuală, scriitoarea Jean Harris, traducătoarea romanului, a continuat: „Sexy şi urban, Nocturnă cu vampir este o ficțiune gotică pentru secolul al XXI-lea. Schimbarea este structurală, nefiind vorba doar de simpla prezentare a unui peisaj modernizat, acțiunea romanului petrecându-se în Bucureștiul de azi. O schimbare importantă care apare este că acum sexul devine consensual și exclusiv între ființe umane. Mai important, Nocturnă cu vampir Opus 1 nu pune accent pe victime—acestea fiind tot felul de granguri şi corupţi– ci pe detectivul Ticu Naum, un personaj cu care ne identificăm. De asemenea, romanul răspunde la o întrebare binecunoscută în România: ce s-ar întâmpla dacă Vlad Ţepeş ar învia din morți pentru a pedepsi o gaşcă de hoți aflată la putere? Și dacă se va întoarce, ar arăta ca noi? Ar fi unul dintre noi? Prezența lui ar fi una bună sau rea?“

La final, scriitorul Igor Bergler şi-a mărturisit enervarea: „Îl ştiam pe Stelian Tănase ca scriitor de scenarii pentru documentare, de analize, genul de literatură cu vână. Mi-a dat cartea la târg, am citit-o. M-a enervat cartea, trebuie să recunosc. E scrisă atât de bine şi e surprinzătoare asemănarea cu romanul noir american. Mi s-a părut ciudat ca un român să scrie aşa ceva.  E un roman noir cu scene din Céline, Bukowski… Însă la Stelian Tănase totul se îmbină, nu e nicio stridenţă. Îmi propusesem să nu vorbesc despre niciun scriitor român. Însă cartea asta mi-a plăcut cu adevărat”.

„Am scris cartea în 10 luni, pentru că sunt acolo 10, 15 straturi de fapt. Am refăcut şi refăcut, am revenit de multe ori asupra unor pagini, până când am găsit cuvântul potrivit. Cartea este o pastişă, dar aceasta mi-a permis să vorbesc despre lumea românească. Am vrut să realizez o frescă a acestei lumi în tranziţie, decadentă, coruptă, fără să am însă vreo clipă vreo intenţie moralizatoare. M-am folosit, deci, de intriga unui roman poliţist“, a afirmat Stelian Tănase, subliniind nevoia de scriitură destinată publicului, cititorilor diferiţi, veniţi din medii social-economice diferite, nu doar unui grup restrâns, elitist.

Ovidiu Enculescu, directorul Editurii RAO, a continuat, subliniind faptul că piaţa de carte de la noi are nevoie de cărţi diferite, curajoase, şi că marea miză a unei cărţi este, într-adevăr, să ajungă la cititor.

“Zile de Crăciun”, un volum inedit

Ieri, a fost lansat, la Librăria Humanitas, volumul Zile de Crăciun în cadrul unei întâlniri prin Skype cu autoarea lui, Jeanette Winterson.

Un volum inedit cu 12 povestiri și 12 rețete îmbietoare pentru cele 12 zile ale Crăciunului, care te îndeamnă să intri în atmosfera Sărbătorilor de iarnă. În partea a două a întâlnirii publicul a putut asculta cele mai îndrăgite cântece de Crăciun din repertoriul internațional, care se regăsesc de altfel și în volumul lansat, interpretate de Viorica Pintilie (voce) și Johnny Bică (pian).

Pentru Jeanette Winterson, una dintre cele mai inventive și mai îndrăznețe voci narative contemporane, Crăciunul e un moment fericit, „celebrarea neprevăzutului“. De aceea îi place să-l întâmpine scriind o poveste. Cele doăusprezece alese aici, de o imaginație debordantă, pline de prospețime și umor, ne oferă un portal către „spiritul Crăciunului“, unde timpul parcă stă în loc, iar magicul pune stăpânire pe lume. Crăciunul e o sărbătoare a intimității, în cadrul căreia orele petrecute alături de persoanele dragi sunt esențiale. Să gătim împreună, ne îndeamnă Jeanette Winterson, savurând cele douăsprezece feluri festive ale căror rețete însoțesc povestirile. Fiecare rețetă tradițională sau nou-inventată pentru Crăciun devine ea însăși un dar și readuce în suflet bucuria și speranța că nu suntem și nu vom fi niciodată singuri.

„Îmi place să gătesc, dar prefer să scriu. Poveștile sunt spaţiul în care locuiesc – pentru mine, ele sunt locuri fizice, tridimensionale. Când eram copil și stăteam încuiată în pivniţa cu cărbuni, ispășind diverse păcate, aveam de ales: să număr cărbuni – o activitate limitată. Să-mi spun o poveste – o lume fără limite, cea a imaginaţiei.

Scriu pentru că lucrul acesta îmi face o mare plăcere. Să mă așez în faţa unei claviaturi la care să cânt. Crăciunul aduce cu el o bucurie aparte – de parcă aceste zile sunt menite să te înveselească. E un anotimp al poveștilor, guvernat de Stăpânul Dezordinii generale, care trebuie să fie spiritul ocrotitor al creativităţii, așa cum și este, de altfel, pentru cele douăsprezece zile ale sezonului de Crăciun.

Și, în mod ciudat, într-o casă în general nefericită, Crăciunul era totuși un răstimp fericit pentru mine în copilărie. Nu pierdem aceste asocieri; trecutul vine cu noi și, cu puţin noroc, îl reinventăm, ceea ce propun să facem și în cazul Crăciunului. Și totul e o poveste.

Poveștile din jurul focului ce arde de Crăciun, ori spuse cu respiraţia aburindă în timpul unei plimbări de iarnă, au un farmec și un mister care fac parte din acest anotimp.

Scrisul e o epifanie în sine, în sensul că el dezvăluie ceva neașteptat. Crăciunul, care pare atât de familiar, poate chiar perimat, e o celebrare a întâmplărilor neașteptate.

Iată poveștile pe care le-am scris până acum. Sunt douăsprezece, pentru cele douăsprezece zile ale perioadei. Sunt povești cu stafii, intervenţii magice, întâlniri obișnuite ce se dovedesc departe de a fi obișnuite, mici minuni și saluturi adresate luminii renăscute”, se destăinuie scriitoarea.

Născută în 1959, la Manchester, Jeanette Winterson este crescută de o familie de evangheliști penticostali, în orășelul Accrington din Lancashire. La 15 ani, adolescenta, pe care părinții o destinaseră unei cariere de misionariat în Africa, își părăsește căminul. Pentru a-și putea continua studiile, lucrează ca vânzătoare de înghețată, îngrijitoare într-un ospiciu, asistentă a unui antreprenor de pompe funebre. Este admisă la Colegiul St Catherine din Oxford, unde absolvă cursurile de literatură engleză. Stabilită la Londra, publică în 1985 prima carte, cu o pronunțată tentă autobiografică, Portocalele nu sunt singurele fructe (Oranges Are Not the Only Fruit), care îi aduce Whitbread First Novel Award. Romanul Pasiunea (The Passion) este distins în 1987 cu John Llewelyn Rhys Memorial Prize, iar Sexul cireșilor (Sexing the Cherry, 1988), cu E.M. Forster Award. Următoarele romane – printre care Scris pe trup (Written on the Body, 1992), The PowerBook (2000), Lighthousekeeping (2004), aflat în 2005 pe lista scurtă la Commonwealth Writers’ Prize, Stone Gods (2007) și O paranteză în timp (The Gap of Time – Hogarth Shakespeare Project, 2015) confirmă extraordinara originalitate și forța literară ale autoarei. A mai scris nuvele, cărți pentru copii și scenarii de film. În 2011 a publicat o carte de memorii, Why Be Happy When You Could Be Normal. În decembrie 2016 i-a apărut volumul Zile de Crăciun. 12 povestiri și 12 sărbători pentru 12 zile (Christmas Days: 12 Stories and 12 Feasts for 12 Days).

„Origini”: Oricine ai fi, în orice ai crede, totul se va schimba

Așteptată timp de patru ani, Origini este un eveniment editorial, pentru că autorul său este unul dintre cei mai citiţi scriitori din lume, Dan Brown, iar volumul, publicat deja în Statele Unite  şi Europa, se situează în topul celor mai vândute cărţi. Autorul Codului lui da Vinci, bestseller internațional vândut în peste 86 de milioane de exemplare, reia, în Origini, ingredientele care au contribuit la succesul cărților publicate până acum.

Robert Langdon, profesor la Harvard, specialist în simbolistică, este invitat la Muzeul Guggenheim din Bilbao de fostul său student Edmond Kirsch, „un Nostradamus al timpurilor moderne”, după cum i se spune. Acesta, un geniu al informaticii, vrea să arate lumii ultima sa descoperire, să dezvăluie secretul originii noastre, esența profund profană a ființei umane. Însă în momentul în care Edmond deschide prezentarea, Avilà, un amiral în rezervă, îl ucide. Împreună cu Ambra Vidal,  frumoasa directoare a muzeului, Langdon începe o cursă nebună în căutarea parolei de 47 de caractere a calculatorului ultra sofisticat al lui Edmond. Însă descoperirea lui Edmond contravine marilor curente religioase, care își trimit soldații pe urmele lui Langdon. Urmează o cursă contra cronometru care ne duce la unele dintre cele mai somptuoase monumente ale Spaniei, de la Sagrada Familia din Barcelona, până la mausoleul lui Franco, o rețetă cunoscută care își atinge însă scopul și de data aceasta – pur și simplu nu poți lăsa cartea deoparte. În asta rezidă talentul lui Dan Brown. El   își duce cititorul prin istorie, monumente arhitectonice, opere de artă, curente religioase, în timp ce atenția îi este ațintită asupra unui thriller excepțional.

“Fundamentele sociale ale cunoașterii”

Editura Trei a lansat ieri cartea Fundamentele sociale ale cunoașterii de Alfred Bulai. Alături de Alfred Bulai, directorul Departamentului de Sociologie din Școala Naţională de Știinţe Politice și Administrative din București,  la evenimentul de lansare au vorbit Prof. Mircea Flonta membru corespondent al Academiei Romane, Prof. Mircea Dumitru membru corespondent al Academiei Romane, Conf. Cătălin Partenie, SNSPA.

“Dacă privim cerul noaptea cu un telescop vom vedea milioane de stele. Este ca și cum ne-am uita la o pictură care a fost făcută de milioane de artiști în milioane de ani. Avem senzaţia că vedem un singur tablou, dar el este o compoziţie în care tot ceea ce vedem nu aparţine prezentului. (…) Metafora cerului înstelat se referă, de fapt, la ceva real, care nu are condiţie existentă. Datorită știinţei contemporane, noi știm că ceea ce vedem nu există acum când cercetăm cerul, dar totuși noi percepem un ceva care este real pentru noi. Pare doar un joc de termeni, dar voi arăta că este vorba de o dialectică complexă care ţine de esenţa procesului de cunoaștere a lumii, un proces eminamente social.

Lucrarea pe care o propun nu este propriu‑zis una de sociologie. Ea este o carte despre cunoaștere și despre societate în egală măsură, căci în viziunea mea societatea este exclusiv un produs al cunoașterii și asta nu metaforic, ci la modul propriu. Fundamentele cunoașterii și ale vieţii sociale sunt aceleași. De fapt, cunoașterea reprezintă procesul prin care fiinţa umană se raportează la realitate, proces prin care este creată realitatea însăși”, afirmă autorul.

Alfred Bulai a absolvit Facultatea de Istorie Filosofie (secţia Filosofie) a Universităţii București. Este doctor în sociologie. Predă în învăţământul universitar din 1991. În prezent este directorul Departamentului de Sociologie din Școala Naţională de Știinţe Politice și Administrative din București. A publicat numeroase lucrări dintre care amintim: Mecanismele electorale ale societăţii românești, Focus-grup, Societatea reală, Sociologia și cotidianul, Concepte fundamentale în sociologie.

“Anii tinereţii mele (Autobiografia)”

„Cu cât veţi ştii să priviţi mai adânc în trecut, cu atât veţi vedea mai departe, în viitor”, afirma Winston Churchill, autorul volumului.

Cititorii care cunosc contribuţia lui Winston Churchill la politica mondială, în special în ultima parte a vieţii sale, vor fi încântaţi să regăsească în acest volum autobiografic parcursul timpuriu şi anii formatori ai unuia dintre cei mai influenţi politicieni europeni ai secolului XX.

Parcurgând acest text pasionant, înţelegem cu uşurinţă de ce Winston Churchill a fost recompensat cu Premiul Nobel pentru Literatură în 1953. Ironia sa fină, fluenţa limbajului, talentul descriptiv şi acurateţea cu care ilustrează scene de război sau situaţii politice sunt de neegalat. În Anii tinereţii mele, cititorul are plăcerea de a se familiariza cu Anglia epocii victoriene, de a cunoaşte contextul social şi politic al Imperiului Britanic de dinaintea devastatoarelor Războaie Mondiale şi de a fi martor indirect la evenimente care şi-au lăsat amprenta asupra autorului, influenţăndu-i cursul vieţii şi gândirea.

Winston Spencer Churchill (1874-1965), născut într-o familie de nobili, a fost un politician britanic, prim-ministru cu două mandate (1940-1945, 1951-1955), considerat unul dintre cei mai mari lideri de război ai secolului XX. A fost în prim-planul politicii britanice timp de cincizeci de ani, deţinând mai multe funcţii politice şi ministeriale. Ca tânăr ofiţer în armată, a participat la al Doilea Război al Burilor şi a fost corespondent de război. În calitate de prim-ministru, refuzul său constant de a accepta înfrângerea sau compromisul pentru pace a ajutat Anglia în prima parte a celui de-al Doilea Război Mondial, când Marea Britanie era singura ţară ce s-a opus politicilor agresive ale lui Hitler.

„5 ingrediente. Mese rapide şi uşoare”

Noua carte de bucate a lui Jamie Oliver, 5 ingrediente. Mese rapide şi uşoare s-a aflat pe locul al 4-lea în preferinţele cumpărătorilor din standul Curtea Veche Publishing de la cea de-a XXIV-a ediţie a Târgului Internaţional de Carte Gaudeamus.

Nu aveţi destul timp pentru gătit? V-au mai rămas doar câteva lucruri în frigider şi aveţi nevoie de inspiraţie? Nicio grijă! 5 ingrediente se concentrează fără menajamente pe combinaţii culinare geniale de doar cinci ingrediente. Acestea se potrivesc de minune laolaltă, rezultând preparate delicioase, cu maximum de aromă şi totodată cu minimum de efort din partea voastră. Sunt reţete incredibil de uşor de preparat, de la start şi până la final, cu un timp de pregătire de doar 10 minute, după care cuptorul (ori aragazul) vă va desăvârşi efortul.

Toate reţetele sunt încercate cu atenţie înainte de a intra în această carte plină de bucate pentru fiecare, care pot fi preparate fără nicio bataie de cap. Cu peste 130 de reţete şi capitole despre pui, vită, porc, miel, peşte, legume, salate, paste, orez şi tăiţei, deserturi, veti avea cu ce să vă potoliţi nevoia de inspiraţie pentru mese rapide şi uşoare.

Fiecare reţetă include un ghid vizual al ingredientelor, timpul de preparare, o metodă rapidă şi uşor de urmărit, dar şi câteva informaţii nutriţionale, pentru ca totul să fie cât mai simplu şi pe înţelesul tuturor. În zilele noastre, lumea îşi arată dragostea pentru mâncare în toate modurile posibile – pe Facebook, Pinterest, YouTube, din vorbă în vorbă şi cam peste tot pe unde au ocazia. Aşa aflăm diverse trucuri, ponturi şi tehnici pe care le putem pune uşor în practică, mai ales că avem şi din ce în ce mai multe referinţe vizuale atrăgătoare. Intenţia lui Jamie cu această carte este de a împacheta toate acestea şi a le face disponibile într-un singur loc, împărtăşind astfel reţete incitante, care prin natura lor sunt bazate pe trucuri, ponturi şi tehnici inteligente.

„Odată înarmat cu această carte, aş vrea ca fiecare dintre voi să gătească orice, cu plăcere, pornind de la zero – nu mai există nicio scuză să nu izbutiţi! Am conceput-o cât mai simplu cu putinţă, astfel încât orice novice să poată deveni autorul unor mâncăruri extraordinare, celebrând savorile a doar cinci ingrediente în oricare zi. Iar asta, indiferent de ocazie – de la o cină rapidă în timpul săptămânii până la un îmbelşugat ospăţ de weekend cu prietenii”, spune Jamie.

„Destinul Prinţesei de Nor”

Curtea Veche Publishing vă invită miercuri, 13 decembrie, începând cu ora 19:00, la Cafeneaua Verona (subsolul Librariei Carturesti Verona), pentru lansarea volumului pentru copii Destinul Prinţesei de Nor, debutul în tipar al Cătălinei Miciu, cu ilustraţii de Cristina Barsony.

Nora este prinţesă în Regatul Norilor, un ţinut „de un alb lăptos şi pufos ca vata pe băţ“. Acolo nu e frig niciodată şi anul are doar trei anotimpuri. Părinţii Norei nu mai sunt, aşa că ea este crescută de ursul Caramel, care cu pricepere şi fermitate administrează domeniile prinţesei şi are grijă de fericirea ei. Se apropie aniversarea zilei de naştere a Norei, iar Caramel îşi aminteşte de o veche profeţie – exact la această dată un eveniment va duce la împlinirea destinului micii prinţese. Problema e că nimeni nu ştie despre ce eveniment e vorba, iar ursul îl trimite pe poştaşul regatului – bărzoiul Procolitsa – să afle indicii şi să caute un cadou deosebit pentru ziua Norei. După îndelungi căutari, Procolitsa se întoarce şi, în afară de cadoul cu totul special, mai aduce ceva. De fapt… pe cineva.

Alături de autoare şi ilustratoare va vorbi criticul literar Marius Chivu. Iar actriţa Ada Galeş îi va încanta pe invitaţi cu un fragment din carte. Lansarea va fi moderată de Miruna Meirosu, PR Manager Curtea Veche Publishing.

Cătălina Miciu este o millennial, născută în Bucuresti şi crescută în Otopeni. A studiat comunicare la Universitatea din Bucureşti şi a debutat în 2004, pe liternet.ro, cu cronici de carte, teatru şi o poveste pentru copii. A continuat să colaboreze ocazional cu mai multe publicaţii culturale. Îi puteţi citi cronicile de teatru pe scena9.ro si pe cele de carte pe blog.carturesti.ro.

Cristina Barsony s-a născut şi locuieşte în Cluj-Napoca. Este artist plastic, specializată la Londra în ilustraţia de carte. A realizat ilustraţii pentru Povestea hipopotamului de pluş (Editura Galaxia Copiilor, 2013), Vivi şi copacul roditor (Editura VIA, 2014), Poveşti cu nasturi (Editura VIA, 2015) şi Ţepoşii din mare (Editura VIA, 2017).

„Supereroii din farfurie”, o carte de reţete pentru gătitul cu cei mici

Prezentatoarea TV Anca Lungu, cunoscută și pentru blogul culinar PrintesaPolonic.ro, lansează o nouă carte de reţete pentru copii, cu ilustraţii de Annabella Orosz și sfaturi pentru părinți de Alina-Nicoleta Balațchi. Supereroii din farfurie conţine reţete care pot fi gătite împreună cu cei mici şi vă arată cum puteţi să-i implicaţi în procesul gătitului în funcție de vârstă.

Gătitul în familie poate da naştere unor experienţe magice! În timp ce petreceţi timp de calitate împreună, gătitul îi va ajuta pe cei mici să-şi dezvolte abilităţile, să devină mai încrezători şi să descopere care sunt cele mai bune alimente pentru sănătatea lor. Micii pofticioşi vor învăţa lucruri noi, îşi vor dezvolta vocabularul, îndemânarea şi abilităţile de lucru în echipă şi vor deveni mai independenţi şi mai împliniţi. Jocurile, activităţile amuzante şi ilustraţiile nostime ale Annabellei Orosz îi vor ajuta să descopere şi să iubească superalimentele bogate în vitamine şi minerale, esenţiale pentru sănătatea lor. Dincolo de reţetele extraordinare pe care le conţine, cartea Ancăi Lungu vă oferă sfaturi practice legate de alimentaţia celor mici, de nutrienţii esenţiali pe care hrana lor ar trebui să îi conţină şi de impactul a ceea ce mănâncă asupra sănătăţii.

Supereroii din farfurie este o carte inspirată de fetița mea, Prințesa Linguriță. Toate legumele cu superputeri au devenit prietenele ei după ce mami, Prințesa Polonic, și-a imaginat poveștile lor minunate. Și dacă fetița mea de 3 ani și jumătate mănâncă atât de multe legume, pentru că vrea să fie puternică și să aibă pielea frumoasă ca Albă ca Zăpada, m-am gândit că o carte ca aceasta ar putea ajuta copiii și părinții deopotrivă să-și facă viața mai frumoasă și mai sănătoasă. Pot învăța împreună despre proprietățile legumelor și pot găti împreună rețete simple, delicioase și pline de nutrienți”, mărturiseşte Anca Lungu

„Cu multă răbdare, indicații citite cu grijă împreună și puțină practică, chiar și cei mai mici dintre bucătari pot realiza lucruri mărețe în farfurie. Învățând cum să folosească un cuțit de la o vârstă fragedă, copilul câștigă nu doar dexteritate, ci și putere și încredere în sine. Sentimentul de independență și împlinire care vine odată cu acțiunea de a-și prepara singur de mâncare sporește stima de sine”, consideră Alina-Nicoleta Balațchi

„Domnişoara Poimâine şi joaca de-a Timpul”, una dintre cele mai de succes cărţi pentru copii

Vesti bune pentru cei mici! Curtea Veche Publishing a lansat o nouă ediţie a volumului Domnişoara Poimâine şi joaca de-a Timpul de Adina Rosetti, cu ilustratii de Cristiana Radu.

Copiii care vor neapărat să afle „de ce azi e azi şi cum se transformă în mâine“, dacă „a trecut ieri sau urmează să vină“ sau „ce-i aia poimâine şi de ce nu vine mai repede” pot face cunoştinţă cu personajele cărţii, care se adresează copiilor cu vârste cuprinse între 3 şi 8 ani şi îşi doreşte să răspundă, într-o manieră ludică şi creativă, întrebărilor pe care le pun cei mici despre timp. Domnul Azi, bătrâna doamnă Ieri, domnişoara Poimâine, vrăjitoarea Niciodată şi spiriduşul Vreodată îşi dau întâlnire într-o poveste amuzantă, în care timpul începe să curgă mai repede ca de obicei, aşa cum fantazează toţi copiii când sunt mici şi nerăbdători să crească mai repede.

„Domnişoara Poimâine a apărut prima dată în viaţa mea acum 8 ani – a devenit între timp personaj de carte şi de atunci nu a mai vrut să plece. Este la fel de prezentă, la fel de interesată de întrebări şi răspunsuri despre timp ca la început, îi place printre copii şi se dă în vânt după apariţiile pe scenă. Eu o urmăresc, discret, din lumea oamenilor mari şi mă bucur alături de ea”, scrie Adina Rosetti

Domnişoara Poimâine şi joaca de-a Timpul este, poate, cartea la care am lucrat cel mai mult. Pe vremea când am început-o, la jumătatea anilor 2000, se publicau numai poveştile clasice cunoscute, cu ilustraţii la fel de clasice. În căutare de texte proaspete de ilustrat, i-am propus Adinei să îmi scrie «ceva» din care să facem o carte. În perioada aceea vidă de poveşti contemporane scrise şi ilustrate de autori români, am avut şansa să lucrez cu o bijuterie. Satisfacţia cea mai mare este însă pentru mine faptul ca o ştiu răsfoită, cu drag, la ceas de seară, în mii de case din România”, mărturiseşte şi Cristiana Radu

Adina Rosetti este scriitoare şi jurnalistă. După ce a scris două volume pentru adulţi (Deadline şi De zece ori pe buze), a descoperit că cel mai mult îi place să inventeze poveşti. Până acum a scris trei cărţi pentru copii: Domnişoara Poimâine şi joaca de-a Timpul, De ce zboară vrăjitoarele pe cozi de mătură? (şi alte 10 întrebări fantastice), cu ilustraţii de Cristiana Radu şi Cartea Curajului (cu ilustraţii de Alexia Udrişte). Atunci când nu scrie, Adina ţine ateliere de scriere creativă pentru copii, stă cu nasul prin cărţi sau se distrează cu Clara şi Anton, cei doi copii ai săi.

Aşa cum fac toţi copiii, Cristiana Radu s-a jucat de când se ştie cu creionul, hârtia şi poveştile. Spre deosebire de majoritatea adulţilor, ea nu s-a oprit din desenat niciodată. În prezent, domeniul său preferat este ilustraţia de carte pentru copii, iar desenele sale explorează cu aceeaşi plăcere povestile legate de viaţa copilului contemporan, lumea basmului şi tradiţia populară. Cărţile sale ilustrate au fost considerate  „Cea mai frumoasa carte pentru copii a anului” în cadrul concursului naţional de design de carte „Cele mai frumoase cărţi” în 2013, 2014 şi 2016.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 4
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

4 Comentarii

  1. 0. Sacul plin de cărţi, al lui Moş Crăciun, se reduce la nouă tipărituri – toate, una şi una; toate, alese pe sprînceană… Selecţia cronicarului Buluc se limitează la nouă titluri. Pare că avem de a face cu o aglomerare de emailuri vechi: scrierile sînt înşirate de-a valma, fără a fi ordonate pe genuri literare, aşa cum s-ar cuveni. Ce a atras-o, pe madam Buluc, la cărţoaiele şi cărţuliile pe care le-a ales? Fragmentele de text, asupra cărora s-a oprit, sînt edificatoare. Ele ne oferă răspunsul la întrebare. Citez din citate:

  2. 1. „Se apropie aniversarea zilei de naştere a Norei, iar Caramel îşi aminteşte de o veche profeţie – exact la această dată un eveniment va duce la împlinirea destinului micii prinţese. Problema e că nimeni nu ştie despre ce eveniment e vorba, iar ursul îl trimite pe poştaşul regatului – bărzoiul Procolitsa – să afle indicii şi să caute un cadou deosebit pentru ziua Norei. După îndelungi căutări, Procolitsa se întoarce şi, în afară de cadoul cu totul special, mai aduce ceva. De fapt… pe cineva.” Deci, sex cu minoră („mica prinţesă”), din care rezultă o sarcină nedorită (copil adus de bărzoi). Extrem de educativ. Pe unele dame, ideea de a rămîne gravide, le incită!

  3. 2. „Când eram copil şi stăteam încuiată în pivniţa cu cărbuni, ispăşind diverse păcate, aveam de ales: să număr cărbuni – o activitate limitată. Să-mi spun o poveste – o lume fără limite, cea a imaginaţiei.” Ce altceva putea alege o Mangalena – Sfânta Întunericului -, decît un romanţ despre pivniţe şi cărbuni?! Fără doar şi poate, „Zile de Crăciun” este cartea de căpătîi a Mangalenei (aka Cărbuna). Cît priveşte povestea pe care şi-o spunea Mangalena, în pi-pivniţa în care stătea încuiată cu zilele (sau cu săptămînile?), în perioada sărbătorilor de iarnă, aceasta nu putea fi decît povestea eroului romanului „Aşa s-a călit oţelul”, de N. Ostrovski; erou pe nume Pavel Korciaghin (aka Pavel Coruţ). Aşa s-a călit oţelul: cu foc de mangal… Arzi, mamaie, arzi! Arde-te-ar focul…

  4. 3. „Domnişoara Poimâine şi joaca de-a Timpul este, poate, cartea la care am lucrat cel mai mult.”, scrie economista (!) Adina Rosetti – fostă articlieră la Dilema [cu scîrnă] Veche. În prezenţa Timpului – mereu acelaşi, mereu neschimbat, mereu identic cu Sine Însuşi – , sub acţiunea Lui erodantă, D-ra Poimâine se transformă în Doamna La Sfântu Aşteaptă. Timpul „uzează” Spaţiul. Timpul generează Schimbarea, Manifestarea, fără ca El să se schimbe. Timpul este cel mai mare inamic al femeilor. Dacă dama Buluc nu a priceput asta, atunci i-o spun eu: Your time is up! Timpul matale a trecut! Ne apropiem de sfîrşitul timpilor, recte, al temporarelor. Say your prayers! Şi nu uitaţi să achitaţi taxa de concesionare a „locului de veci” de la cimitir.-

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.