Podul de la Cernavodă în avangarda Podului de la Brăila. Ce nu cunoaște generația actuală?

Cea mai importantă construcţie de pod din ţara noastră a fost podul peste Dunăre, de la Cernavodă, realizarea inginerului român Angel Saligny (n.19 aprilie 1854 – m.17 iunie 1925). Acest pod – Carol I – construit în perioada 1890-1895, a reprezentat la vremea respectivă cel mai mare pod metalic cu grinzi cu zăbrele din Europa continentală.

Legătura feroviară dintre Fetești și Cernavodă are o lungime de 21 km. și cuprinde podurile peste Brațul Borcea și peste Dunăre. Începerea lucrărilor de execuție a avut loc la 26 noiembrie 1890 în prezența regelui Carol I.

Colectivul de proiectare și de execuție a fost condus de inginerul Anghel Saligny. Întreaga linie ferată, inclusiv podurile, au fost executate cu cale simplă.

Podul de peste Dunăre are o deschidere centrală de 190 metri și alte 4 deschideri de 140 metri, alături de un viaduct cu 15 deschideri de 60 metri. Podul se află la 30 m peste nivelul apelor mari ale Dunării pentru a permite trecerea vaselor cu cele mai mari catarge.

Podul peste Borcea cuprinde 3 deschideri de câte 140 metri și un viaduct cu 11 deschideri a 50 metri !!
Cu rampele de acces, cei 4087,95 metri de poduri formau, la acea vreme, cel mai lung complex de poduri construit în România și al treilea ca lungime din lume. Deschiderea centrală de 190 m era cea mai mare din Europa continentală!!!

Costul total al tronsonului de linie ferată Fetești-Cernavodă, inclusiv liniile de cale ferată și stațiile, a fost de 35 milioane lei aur.

PODUL DE LA BRĂILA

Podul suspendat peste Dunăre va avea o lungime de 1.974 de metri, dintre care 1.120 de metri reprezintă deschiderea centrală, la care se adaugă două deschideri laterale de 489 de metri pe malul dinspre Brăila şi 364 de metri pe malul dinspre Tulcea. La momentul finalizării, va fi al treilea pod din Europa din punct de vedere al deschiderii centrale şi al lungimii.

Gabaritul pe vertical al podului suspendat va fi de cel puțin 38 m de la nivelul maxim de inundație al Dunarii, astfel încât să fie îndeplinite criteriile de navigație fluvială.

Podul de la Cernavodă mult mai avangardist decât Podul de la Brăila

Observăm că la nivel de performanță al momentului în care a fost dat în folosință, Podul de la Cernavodă a fost cu siguranță mult mai avangardist decât Podul de la Brăila, scrie grupinfrastructura.ro

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 1
Author

3 Comentarii

  1. Ar mai fi de spus ca podurile peste Dunare de la Cernavoda, cel vechi si cel nou din anii ’80, cel de la Giurgeni-Vadul oii si cel de la Giurgiu, au fost construite de romani.

  2. 1952-1954. Romanii si Bulgarii „comunisti” au construit podul de la Giurgiu-Ruse. Da .. in 2 ani.
    1968-1972 tot Romanii cu Sarbii tot „comunisti” au construit barajul Portile de fier 1 cu tot cu hidrocentrala.
    Acum facem un pod la Braila , deh ,
    Oare in cat timp s-ar construi astazi, in Romania Normala, un baraj pe dunare, sau un giurgiu-ruse … dar un Transfagarasan ???? Ce ne mai mandrim noi cu Transfagarasanul … Jos Ciuma Rosie

  3. Bine ca ni s-a permis construirea podului atat de mult dorit si necesar.
    Daca tot nu avem voie sa construim autostrada peste Carpati care sa lege Bucurestiul de Brasov oare ce ne asteapta ?
    Raspunsul il stie Ponta si familia sa, ba chiar si Ghita Muresan, de Coldea ce sa mai zic.
    Ghinion !!!

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.