Eroarea radarului nu mai poate anula amenda, potrivit unei decizii a instanței, hotărâre care pare să nemulțumească șoferii. Potrivit acestei sentințe, marja de eroare a aparatelor radar nu va mai fi luată în calcul de judecători atunci când șoferii vor contesta o amendă. Fiecare radar poate arăta o viteză mai mică sau mai mare cu 3 kilometri pe oră decât cea reală. Era şi motivul pentru care mulţi şoferi contestau sancţiunile poliţiştilor, în speranţa că judecătorii le micşorau amenzile sau chiar le dădeau permisul de conducere înapoi.
„De exemplu, să zicem că există cineva care a a atins viteza de 96 km în localitate, ceea ce înseamnă o depășire cu 46 km a vitezei legale de 50 km/oră. Amenda este de 1.000 lei. Dacă este prins de radar. Sunt foarte mulți cei care contestă amenda și, implicit, viteza, dând vina pe radar. Radarul nu poate greși cu mai mult de 3 kilometri în plus sau în minus“, explică Mihai Popican, agent principal de circulație.
Cum sunt traşi pe dreapta, mulţi şoferi găsesc repede vinovatul: aparatul radar care nu a înregistrat corect viteza. O decizie recentă a instanței supreme spune însă că nu va mai putea fi invocată marja de eroare a aparatelor radar.
„Acea marjă de eroare de +/- 3 kilometri trebuia aplicată. Dacă o persoană era prinsă de aparatul radar cu 102 km la oră, se aplica această marjă și judecătorul constata că era de fapt vorba de 99 km și, nedepășindu-se limita de 100 pentru acea porțiune de drum, ar fi fost vorba doar despre o amendă contravențională, nu și de reținerea dreptului de a conduce pe o perioadă de trei luni. Aceasta era una dintre armele care puteau să fie folosite de contravenienți“, explică avocatul Sorin Mihălțan. Decizia instanței supreme îi bucură cel mai mult pe poliţişti. „Elimină teoria chițibușului permanent prin care conducătorul auto, în loc să-și asume răspunderea și să pună siguranța sa și a celorlalți mai presus de aceste tertipuri, caută tot timpul să scape de răspundere“, afirmă Bogdan Toader, lider al sindicatului Europol.
Șoferii sunt însă nemulțumiți. Ei spun că ar fi o decizie „dictatorială“. „E o porcărie. În curând nu o să putem să mai spunem nimic. Nu-i corect“, spune un șofer. Decizia urmează să fie publicată în Monitorul Oficial. Acela va fi momentul în care noua reglementare va intra în vigoare.
Era si cazul.