Reforma PSD în Educație: Manuale de sport avem, restul ce ne mai trebuie

Tipărirea de noi manuale școlare provoacă în fiecare an discuții aprinse. Ba nu sunt gata la timp, ba conținutul nu este ce trebuie, sau numărul lor e prea mare, ori prea mic.

Se revoltă politicieni, edituri, asociații ale părinților și elevilor. Miniștrii își exprimă părerea, își asumă verbal răspunderea, fac promisiuni mai mult sau mai puțin onorate. Și, în cele din urmă, anul școlar începe în aceeași cunoscută debandadă.

Învățământ gratuit, politicieni întârziați

„Elevii şi profesorii din învăţământul de stat şi din învăţământul obligatoriu particular acreditat/autorizat beneficiază de manuale şcolare gratuite, atât pentru învăţământul în limba românã, cât şi pentru cel în limbile minorităţilor naţionale“, se arată în art.64, alin. 9, din Legea educației naționale nr. 1/2011.

Motiv pentru care Ministerul Educației inițiază înaintea fiecărui început de an școlar discuții pentru aprobarea, licitația și, mai ales, tipărirea lor la timp.

„Domnule ministru Pop, credeţi că e vreo şansă să fim primul guvern în ultimii 10 ani care să nu mai aibă pe 15 septembrie celebrul scandal al manualelor care nu sunt când începe anul?“, îl întreba, la începutul lunii trecute, premierul Mihai Tudose pe ministrul Educaţiei, Liviu Pop.
Acesta, la rândul său, dă vina pe guvernul anterior. „Există riscul să se întârzie, pentru că anul trecut, în octombrie, ar fi trebuit finalizate programele şcolare pentru clasa a V-a, dacă aveam un guvern responsabil. Le-am terminat noi după ce am venit, în martie anul acesta.“

Controversa manualelor de clasa a V-a

Licitația organizată de Centrul Național de Evaluare și Examinare pentru manualele de clasa a V-a a atras contestații din partea editurilor. Din 25 de manuale propuse, 18 au fost deja contestate. Doar pentru 7 au fost semnate acordurile-cadru cu editurile, urmând ca în perioada 7-11 august școlile să-și manifeste alegerile privitoare la titlurile care vor fi contractate. Cu toate astea, ministerul nu a făcut cunoscute cele 7 materii pentru care s-au aprobat manualele.

Cele mai importante, adică cele de Limba română și Matematică, nu vor fi gata până la începutul anului școlar. „Cred că vor întârzia undeva până la jumătatea lunii octombrie sau cel mult sfârşitul lunii octombrie, în funcţie de modul cum se soluţionează aceste contestații la CNSC. Din păcate, manualele de Matematică şi de Limba şi literatura română sunt contestate, acestea vor întârzia. Cele de Educaţie fizică şi sport nu sunt contestate, cele de Religie, cele de Consiliere şi orientare şi dezvoltare personală, pe acestea le vom avea“, explica Iulian Cristache, președintele Federației Naționale a Asociațiilor de Părinți.

În replică, ministrul Educației, Liviu Pop, spune că-și asumă răspunderea ministerială pentru nepregătirea la timp a manualelor. „Eu nu stau în scaunul de ministru. Eu implementez un program de guvernare. Dacă întârzierea este din vina Ministerului Educaţiei, da, îmi voi da demisia. Dar dacă este vina unor edituri, care intenţionat blochează acest lucru, vom vedea după data de 10 august.“

Inițial, pentru clasa a V-a au fost 1.129 de proiecte de manuale școlare pentru care ministrul Educației promitea că se va efectua licitația și vor fi tipărite până la 11 septembrie. „La începutul lunii august vom avea o consultare publică şi o întâlnire şi la nivelul Guvernului, pentru că atunci se va decide ce manual va merge la fiecare profesor din învăţământul preuniversitar. Avem bani inclusiv pentru formarea dascălilor pentru noile manuale şcolare, aşa că nu e nevoie la rectificarea bugetară, pe acest capitol, de sume suplimentare. Important e să ne mobilizăm la nivelul ministerului, lucru pe care îl vom face în 11 septembrie, pentru prima dată, să avem manualele pe noile programe şcolare pentru clasa a cincea, care, să nu uităm, de cinci ani au avut tot timpul probleme“, preciza ministrul Educaţiei, Liviu Pop.

Ordinul ministrului nr. 3/590/5.04.2016 pentru aprobarea planului-cadru al învățământului gimnazial, pentru clasa a V-a, prevede mai multe discipline în trunchiul comun: limba și literatura română, două limbi moderne, matematică, istorie, biologie, geografie, religie, educație socială, sport, muzică, desen, educație tehnologică și aplicații practice, informatică&TIC, consiliere și dezvoltare personală.

Pe 15 septembrie 2017, vor începe școala, în clasa a V-a, 171.115 elevi.
Manualul pentru sport – gata. Nu și pentru română ori matematică
Materii care până mai ieri se descurcau bine fără manuale, acum au nevoie de organizare. În ordinea priorităților, sportul și dirigenția au manualele gata. Româna și matematica întârzie. Și toate astea, în timp ce programa de liceu este învechită, iar elevii învață după culegeri ori fișe întocmite de profesori.

Săptămâna trecută, ministrul Educației, Liviu Pop, posta pe Facebook lista cu manualele care ar trebui să facă parte din programa școlară. Apar astfel unele noi la educație fizică, dar și la discipline specializate din domeniul sportului, cum ar fi atletism, canotaj, baschet, badminton, fotbal, gimnastică, haltere, handbal, hochei, judo, karate, patinaj, polo, schi, tenis, volei ori yachting.

„Da, elevii din clasa a V-a vor avea manual şi la disciplina Educaţie fizică. În 7 august finalizăm licitaţia pentru manualele la care s-au depus contestaţii. Trist este faptul că editurile nu au depus oferte pentru toate disciplinele. Caut soluţii şi pentru aceste situaţii“, scria ministrul pe pagina sa de Facebook.

Şase capitole pentru sport

Manualul de Educație fizică are șase capitole, primul referindu-se la Organizarea activităților motrice. Celelalte privesc: Dezvoltarea fizică armonioasă, Capacitatea motrică, Discipline sportive, Igiena și protecția individuală, Comportamente și atitudini. Sunt prezentate exerciții fizice, lecții pentru mers, alergat, sărit ori învățături despre comportamentul în echipă și la concursuri.

„Majoritatea statelor din Uniunea Europeană au manual de sport pentru clasa a V-a. De exemplu, Franţa. Nu este decizia Ministerului Educaţiei, aceste programe sunt făcute de experţi ai Academiei Române, alături de două instituţii care se ocupă de elaborarea programelor şcolare şi rescrierea programei şcolare. Este pentru prima dată când s-a introdus acest manual în România. Este util şi pentru părinţi şi pentru elevi. Sunt trei manuale. Profesorii vor stabili pe care vor lucra. Acest manual e un instrument care poate fi folosit cu succes şi de elev, şi de părinte, şi de profesor. Vedem reclame să facem mişcare 30 de minute zilnic, dar nu prea ştim să facem asta. Cred că e important ca un copil de clasa a V-a să ştie cum să facă mişcare corect, cum să se îmbrace la o oră de sport. O să încurajez orele de sport şi pentru clasele 9- 12“, își justifica ministrul decizia.

El a mai propus manuale și pentru ora de dirigenție, numită acum de Consiliere și dezvoltare personală, și a anunțat introducerea informaticii, o disciplină nouă pentru clasa a V-a.

Federația Asociațiilor de Părinți se opune manualului de sport, motivând că nu a știut de el, că este o pierdere de bani și o greutate în plus în ghiozdanul și așa plin al elevilor.

„Nu contestăm calitatea manualului, conţinutul lui ştiinţific, pentru că nu avem pregătirea necesară, ci utilitatea lui. Noi o considerăm o risipă, în condiţiile în care vorbim despre o subfinanţare la nivelul sistemului educaţional. Din punctul meu de vedere, este bomboana de pe coliva sistemului educaţional. Am încercat să fac un exerciţiu de imaginaţie şi să văd la ce ar putea folosi acest manual. Şi m-am gândit aşa: dacă îl folosim la clasă, nu îl faci în curtea şcolii, trebuie să stai în clasă şi atunci înjumătăţeşti planul-cadru pe această disciplină. A doua variantă şi glumind un pic, probabil că manualul va fi legat de gâtul copiilor, încercând să citească, în timp ce execută mişcările, iar a treia variantă ar fi să fie ţinut acasă, dar nu îi văd rostul în această situaţie“, explica Iulian Cristache, preşedintele Federaţiei Naţionale a Asociaţiilor de Părinţi, pentru Mediafax.

Cu manual, dar fără săli de sport

Nici Consiliul Național al Elevilor nu înțelege rostul noului manual propus de ministrul Educației, cu atât mai mult cu cât dotările materiale pentru buna desfășurare a orelor de sport lasă de dorit în multe școli.
„Manualul de Educaţie fizică nu îşi are locul absolut deloc, în condiţiile în care nu avem baze sportive decente şi nici ore de sport relevante. Mi se pare dubios, în condiţiile în care fiecare ţară a Uniunii Europene încearcă să eficientizeze numărul de manual şi să implementeze conceptul de trans-disciplinaritate, să unească materiile, noi în continuare punem accentul mult prea mult pe manuale“, spunea Vlad Ștefan, președintele Consiliului Național al Elevilor.

Și premierul și-a exprimat dezacordul față de inițiativa ministrului Educației. „Domnul Pop poate să ne prezinte și manualul de colorat pentru ora de sport, e dreptul lui. Haideți să învățăm întâi copiii să alerge, să se dezvolte corespunzător și mai puțin după manual“, a spus Mihai Tudose.

Varianta electronică

Cu toate astea, ministrul Educației susține că varianta electronică a acestuia este deja realitate, rezolvându-se astfel atât problema studierii lui, cât și a greutății.

„Acest manual este aprobat, sunt semnate contractele, nefiind contestaţii la educaţie fizică şi sport, unul din cele trei manuale este deja public, pe format electronic, şcolile le pot comanda, pentru că, repet, nu putem încălca un drept al elevului. Am auzit unele asociaţii spunând că e greutatea enormă a ghiozdanului. Greutatea nu este dată de un manual. Un manual cântăreşte în medie 200 de grame. Un elev, mă refer la clasa a V-a, are maximum cinci ore pe zi la şcoală. Auxiliarele au, da, o greutate mai mare, pe care editurile le pun la dispoziţia unităţilor şcolare pentru a fi comandate de părinţi, profesori sau diriginţi. Fapt pentru care începutul anului şcolar va trebui să ne găsească cu auxiliare un pic mai uşoare, dacă mă întrebaţi pe mine.“

Manualele pentru clasele I-IV, VI-XII, retipărite

Manualele școlare pentru clasele I-IV vor fi retipărite, procesul de asigurare a acestora fiind finalizat în 36 de județe. Ministerul Educației spune că stocurile de manuale pentru elevii din ciclul primar sunt asigurate în județe în proporție de 95%.
Pentru ciclurile gimnazial și liceal, inspectoratele școlare din țară au încheiat deja contracte de retipărire cu editurile, completarea stocurilor din depozite fiind asigurată în proporție de 97%.

Programa școlară de pe vremea lui Pazvante Chioru’

Programa școlară pentru clasele de liceu este veche de 10 ani. Deși prin noua Lege a învățământului, din 2011, trebuia schimbată, acest lucru nu s-a întâmplat. Mai durează probabil vreo doi, trei, chiar patru ani până când elevii vor beneficia de un învățământ liceal actual și, sperăm, atractiv. Până atunci învață după culegeri pe care și le cumpără singuri, iar profesorii își fac fișe pe care le xeroxează și le dau copiilor să învețe.
„Oricum, niciun profesor nu folosește manualele astea, care sunt foarte vechi, de la începutul anilor 2000. Ar trebui să facă o programă mai interesantă, cel puțin la liceu, o bibliografie mai atractivă, pentru că cea de acum este de pe vremea lui Pazvante Chioru’ și nu interesează pe nimeni. Ba chiar nu ajută deloc. Profesorii ne sfătuiesc să cumpărăm culegeri la unele materii. Pentru că nu învățăm nimic de pe manualele respective. Spre exemplu, avem manuale la muzică, la desen, dar pe care nu le folosește nimeni. La liceu nu mai învățăm după niciun manual, doar după ce predau profesorii. Nici măcar la discipline importante. Profesorii își dau seama că nu avem cum să învățăm după manuale. Ei nu au nicio vină“, ne-a spus Evelina Chirica, elevă în clasa a XII-a la Colegiul Național „Vasile Alecsandri“ din Bacău.

Generație nouă, metodologie veche

„În clasa a VIII-a, când am dat capacitatea, profesoara de română ne-a pus să cumpărăm, în grup, culegeri de pe site, ca să putem învăța pentru examen. Ar trebui schimbată toată metodologia, pentru că este foarte proastă. Acum, la liceu, nu ne mai interesează autorii pe care suntem obligați să-i citim, suntem altă generație. Noi putem citi ce ne interesează, nu ne obligă nimeni până la urmă, dar bibliografia obligatorie este și cea pentru bac, ceea ce este un dezavantaj. Ar trebui să citim și din autorii contemporani, spre exemplu, despre care nu învățăm nimic“, ne-a spus Evelina Chirica, elevă în clasa a XII-a la Colegiul Național „Vasile Alecsandri“ din Bacău.

Corupția cu manuale școlare, alt subiect aprins

Licitațiile pentru manualele școlare au fost, până anul trecut, altă povară pe umerii sistemului românesc de învățământ.

„Aşa cum în IT aveam firme abonate care câştigau toate proiectele cu statul, tot aşa, şi în educaţie aveam firma de IT care sugea orice buget relevant şi una-două edituri atente cu mediul politic care câştigau ce puteau. Schimbările de putere nu făceau decât să alterneze aceste edituri. Problema este însă şi mai adâncă: însăşi politica ministerului care spune că are un buget foarte restrâns pentru manuale duce, practic, la un lanţ de consecinţe negative“, spunea Paul Balogh, cofondator al companiei Learn Forward, care a luat parte în anii trecuți la licitațiile organizate de Ministerul Educației pentru manualele școlare de la clasele I și a II-a. Suspiciunea asupra licitației pentru manualele clasei a IV-a a dus anul trecut la o anchetă a Corpului de Control al Prim-Ministrului, în urma căreia directorul de atunci al Centrului Național de Examinare și Evaluare, Cristian Mirescu, a fost demis.

„Licitaţiile de manuale sunt incorecte şi CNEE a fost, multă vreme, un inamic pe faţă al editurilor necorupte. Felul în care sunt organizate licitaţiile de manuale le transformă într-o cursă între edituri pentru a livra cel mai mic preţ posibil, şi nu cea mai mare calitate. Acest fapt duce la mecanisme de ascundere a costurilor şi la unele edituri care practică preţuri de dumping doar pentru a fi prezente în piaţă. Compensarea pentru pierderile cu ministerul se face prin vânzarea pe piaţa liberă – adică în librării. În consecinţă, majoritatea copiilor primesc manuale slabe din punct de vedere pedagogic, neatractive grafic, prost tipărite“, mai spunea atunci Paul Balogh.

E vreo şansă să avem pe 15 septembrie toate manualele? „ Există riscul să se întârzie, pentru că anul trecut, în octombrie, ar fi trebuit finalizate programele şcolare pentru clasa a V-a, dacă aveam un guvern responsabil.“ – Liviu Pop, ministrul Educației

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Giulia Anghel 56 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.